Läti tegi meile ära

Miskipärast arvan, et just nii mõtlevad paljud, kes viimasel ajal üle Ikla autoga Riiga sõitnud. Tunnistan, olin eile õhtul siiralt üllatunud lätlaste uue tee kvaliteedist.

Viimati mais sama teed sõitnuna oli muudatus kuidagi väga silmatorkav. Eriti tajud ju seda siis, kui enam ei peagi "maailma pikimast linnast" Saulkrastist 50 kilomeetrise tunnikiirusega läbi loksuma. Uus tee viib kenasti sellest rannalinnast mööda.

Kui veel eelmisel aastal võis Riiga sõitmine teetööde tõttu olla parajalt kurnav, siis täna on see Via Baltica lõik küll minu arvates esmaklassiline. Eestil oleks siit ikka päris palju õppida. Nii viaduktide väljaehitus koos superhea valgustusega kui teede laius annavad meile küll mitmekordselt silmad ette.

Eriti mahajäänuna tunduvad selles võrdluses näiteks meie Via Baltica Pärnu-Tallinna mõned lõigud, kus isegi suhteliselt hiljutise teetöö järel on tihtipeale maantee nii kitsas, et seismajäämine ohtu tekitamata on lihtsalt võimatu.

Usutavasti on lähiaastate tee-ehituskavad meil pisut paremini läbi mõeldud. Õigem oleks vist kohe korralikult investeerida, selle asemel, et meile teinekord nii omase "lappimistehnikaga" järel joosta.

Kommentaarid

Anonüümne ütles …
Ma jagan Sinu motiveerivat kadedust aga lisan mõned nopped, mis asja ehk paremini konteksti panevad:

- mine sõida Riiast edasi mööda toda rada mille nimi ka väidetavasti Via Baltica on;

- Saulkrasti ümbersõit on täiesti uus tee - ilmselt siis hästi ja kapitaalselt. Kui olemasolevat Riia teed parandati, siis tundus liivapadi küll nii õhuke, et aasta-paari pärast näeme, kas võtab lained sisse või mitte;

- ma ei ole kunagi näinud nii palju ühe-auto liiklusõnnetusi kui siis kui vana teed ümber ehitati ja nii palju liikluskorralduslikku jama (tippajal vist 13 fooriga ühesuunalist lõiku) kui vana tee ümberehituse ajal. Iga kord kui sõitsin oli vähemalt 3 masinat vastassuunaraja süvendusauku sõitnud - mikrobussidest rekkadeni;

- milline teelõik on Eesti ja eestlaste arenguks kõige olulisem: kas Tallinn-Ikla, Tallinn-Narva või Tallinn-Luhamaa? "Kõik" on vale vastus.

Kui ma ei eksi siis üks jagu finantseeringust on EL abi. Mis ja kui palju ja kas meil sealt midagi õppida - küsimus vast rohkem selles.
Anonüümne ütles …
erinevalt lätakatest tuli meil autoplahvatus märksa varem ja loomulikult ei osanud keegi arvata, et nii läheb. Arvestada tuleb ka seda, et peale II ilmasõda ehitati linnad üles nõukaaja standardite järgi. Lappimistehnika jääb eesti paratamatuseks, kuna meie teede aluspind on pehme, mitte graniit.Lisaks sitt kliima. Oh, ja teede laiendamisel tuleb üles osta päris palju eramaad, see on aga kallis tegevus nii ajaliselt kui rahaliselt.
waasa ütles …
Nii see on. Väga õnnetu on se Pärnu läbiminie. Tunned, et oled sattunud kuhugi Venemaa pinnale.

Samamoodi on Tallinna Lennujaama ehitus - ehitame hetke olukorda arvesse võttes...aga kahjuks mitte tulevikku. Riia lennujaam muutus kõvasti peale remonti ja laiendust.
Ain Kendra ütles …
Lennujaamast võiks koguni pikemalt rääkida. Ja plaanidest.
Marko Mihkelson ütles …
Mis puutub meie lennujaama, siis siin olen nõus niii Nipi kui Waasaga. Minu arvates on päramine aeg otsustada, kas tahame Euroopas tagahoovistuda või siiski lennuvärava laiemaks suruda. Ja siin sõltub väga palju riigi suhtumisest. Siiani on see olnud pehmelt öeldes mugav nii lennujaama kui Estonian Airi osaluse suhtes.
Ain Kendra ütles …
Ma kirjutan juba mõnda aega lennujaama teemadest ka oma blogis (http://liiklushunt.blogspot.com)ja mu küsimus on pigem selles, et vaja oleks lennujaam Tallinnast välja saada, näiteks Ämarisse. Kiire rongiliiklus Keilaga on juba olemas, asi seda siis Ämarini pikendada.
Riigil (Kaitseministeeriumil küll) on Ämaris vägagi suur maaüksus ja laienemiseks ruumi küllaga.
Anonüümne ütles …
Hea Marko Mihkelson, valitsuspartei liige. Kaks mõtet sulle mõtlemiseks:

1. Kas pole nii, et Sinu valitsus just praegusel ajal Tartu maantee prioriteediks seadnud ona ja teised söögu heinu!?

2. Läti teeb meile ära ka transiidiga ja see on hoopis midagi muud. Sa ju tead, et kergkütuste vood läksid meilt mitte Venemaale, vaid hoopis Lätti-Leetu. Selles mõttes oleme me ise Sinu valitsuse initsiatiivil Eesti riigile "ära teinud".

Kaido, üliõpilane
Ain Kendra ütles …
Riigi käes on nii raudtee, lennujaam kui ka Tallinna sadam. Sadamal omakorda pool arenevat Paldiskit. Paldiski sadamal omakorda rida eeliseid Tallinna sadama ees. Jäävabadus näiteks. Ohtlikest lastidest ma siiski ei räägiks, sest ka praegu kavandatav raudtee ümbersõit läbib Keila-Saue ja Männiku-Järvevana piirkonna. Seetõttu ongi ehk hea et vedelkütuste transiit suunda muutis. Samas tuleks intensiivselt arendada muude kaupade vedu - Paldiski sihib uute autode maaletoomist, kus Soome (Hanko) käes seni lõviosa. Vaja oleks veel konteinervedude osa uurida, Tallinna ümbersõidutee valmides saab kaupu autodega Paldiskist kergemini edasi vedada, raudteest rääkimata. Ja kindlasti oluline osa Ämaril - huvitav, milliste lepingute ja lepeteni Hiinas jõuti? Ämaris oleks just võimalik logistikakeskust kujundada (suur lennuk sisse, väiksemad edasi - Tallinna lennujaamas kõige enam mürisevad just suured kaubalennukid, mida õnneks veel liig palju ei käi siin). Selge et asi veel veidi aega võtab, kuid vajalikku infrat tuleks kohe rajama hakata.
Marko Mihkelson ütles …
Kaidole: mis puutub Tartu maanteesse, siis see on tõepoolest prioriteet. Siin ilmselt ei ole vaja pikemalt seletada kui oluline on see infrastruktuuri projekt (liiklusohutus ennekõike, kuid ka Eesti-sisese ühenduvuse suurendamine). See aga ei tähenda, et projektid nagu Saaremaa sild või Tallinna ringtee, või muu oleks kaugel tagaplaanil. Tulevaks aastaks on MKM planeerinud rekordilise summa raha just ka kohaliku taseme teede arendamiseks.

Mis aga puutub transiiti, siis siingi pole asi nii lihtne kui paistab. Esiteks ei saa ega tohi (vähemalt minu arvates) Eesti oma samme hinnata üksnes majanduslikust kasust lähtudes. Kuigi see on väga oluline. Eriti muidugi siis, kui selle hinnaks on sisemise poliitilise stabiilsuse murendamine. Teisalt on Nipi osutatud probleemid (eriti lennuvärava küsimus) just need, millele peaksime strateegiliselt mõtlema. Aga Kaidoga nõus seal, et meie analüütilist ettenägemisvõimet
tuleb oluliselt kasvatada.
Anonüümne ütles …
"Analüütilise ettenägemisvõime oluline kasvatamine" tähendab tavakeeles, et poliitikud peaks loobuma kitsale ringile hetkekasu toovatest otsustest/projektidest ja tegelema riigi üldise arengu jaoks oluliste asjadega. Pahatihti kestavad need rohkem, kui üks valimisperiood ja kasu pole nii käegakatsutav. Seepärast puudub "poliitiline tahe" neid ellu viia. Tihti piisab vaid talupojamõistusest, et taibata mõne projekti mõttetust - näit. Saaremaa süvasadam. Aga hetkekasu, kardetavasti ka mõningane ebaseaduslik tulu projektist on liiga ahvatlev, huvigruppide lobi liiga tugev. Nii ongi meil üks suur ja kallis ehitis - süvasadam - kus kruiisituriste peab paadiga maale tooma!!! Lahe värk! Pange aga edasi samas vaimus! Sild on ilmselt järgmine sarnane.

Läti teedest.
Riiast edasi on asi sageli üsna nutune. Teed halvas korras ja viidad puudulikud. Eesti kõrvalteed tihti hoopis paremad.

Tõnu
waasa ütles …
"nipi ütles...
.... et vaja oleks lennujaam Tallinnast välja saada, näiteks Ämarisse. Kiire rongiliiklus Keilaga on juba olemas, asi seda siis Ämarini pikendada.
Riigil ...."

Just! Mitmes riigis on lennujaam kohe kesklinna(10 min. autoga) kõrval?
KT ütles …
aga see on ju hea, et meile ära tehti ... selline asi paneb ennastki kiiremini liigutama, või mis?, mh-ah? :)
Marko Mihkelson ütles …
Muidugi peaks panema! Veel eile pärastlõunal tagasi Tallinna sõites kogesin taas, et Saulkrasti ümbersõit on siinse regiooni teedeehituse musternäide.
Kommenteerijatele: meie ilmastik on väga hea ja kui miski on viltu, siis arvamine, et võib tegematajätmise peita ilmastikuolude taha.

Populaarsed postitused sellest blogist

Verine Beslani tragöödia ikka lahenduseta

Are we ready for World War III?

EESTI EI LEPI ALLAANDLIKU MÕTTEVIISIGA