Venemaale järeleandmistele pole põhjust

Mõneti üllatavalt otsustas president Toomas Hendrik Ilves oma tänases intervjuus "Aktuaalsele Kaamerale" muuta riigi kolm aastat püsinud ametlikku hoiakut, mille kohaselt Eesti on piirilepingud Venemaaga ratifitseerinud ning et nende lõplik jõustamine sõltub Riigiduumast ja Vene presidendist. Ootamatult kuulsime, et Eesti-Vene suhete parandamine sõltub nüüd hoopiski Eesti parlamendist.

Ma usun, et president hea välispoliitikuna esitas siin siiski vaid retoorilise küsimuse. Ka olen veendunud, et vaatamata tema isiklikule kriitilisele hoiakule ratifitseerimisseaduse sisu suhtes ei eita president vähimalgi määral Eesti õiguslikku järjepidevuse põhimõtet ning selle selget rõhutamist.

Laupäevasel kohtumisel Venemaa presidendi Dmitri Medvedeviga oli Ilvese sõnul pidevalt üles tõusnud piirilepingute teema. Sellest sõltuvat kogu kahepoolsete suhete tulevik, andis Medvedev mõista. Loomulikult ei peetud probleemiks mitte seda, et Venemaa on pretsedenditu sammuna võtnud ühepoolselt allkirja lepingutelt ning keeldub neid ratifitseerimast. Probleem olevat hoopiski Eestis. Milline üllatus!!

Kahjuks ei näita see vähemalt mulle muud, kui Venemaa soovimatust rajada suhteid Eestiga heanaaberlikkuse ning vastastikkuse põhimõttel. Pidev ärritav toon ning uutele ja uutele ühepoolsetele järeleandmistele sundimine ei suurenda kindlasti usaldust kahepoolsetes suhetes.

Kui palju paranesid suhted, kui Eesti loobus oma Tartu rahu järgsest territooriumist või registreeris Moskva õigeusu kiriku? Ka siis lubati Moskvast suure suuga suhete normaliseerimist. Mida ei juhtunud, see on suhete normaliseerimine. Seepärast tuleb lõplikult loobuda illusioonist, nagu annaksid Eesti ühepoolsed järeleandmised mingeid märkimisväärseid tulemusi.

Eesti on piirilepingud Venemaaga ratifitseerinud. Ma ei näe täna võimalust, et Riigikogu naaseks 2005. aasta juunis heaks kiidetud ratifitseerimisseaduse juurde, tühistaks selle ning võtaks vastu mingi muu otsuse.

Piirilepingute ratifitseerimise juurde peaks hoopiski asuma Venemaa. Ning kui parafraseerida härra presidenti, siis Eesti-Vene suhete parandamise võti pole mitte Riigikogus, vaid Riigiduumas.

Küll aga ei tee paha juba sügise hakul Riigikogu väliskomisjonis põhjalikult läbi vaadata Eesti-Vene suhete hetkeseis. Viimati vaadati sama teema põhjalikult üle 2004-2005, mil väliskomisjon koostas valitsusele enam kui 50 erinevat soovitust Eesti-Vene suhete kohta.

Kommentaarid

Anonüümne ütles …
See on küll üsna irratsionaalne seisukoht, milliseid ei tahaks 21. sajandi välispoliitikas kohata. Sulgeda silmad selle ees, et see käkk kirjutati preambulasse vastu kõiki lubadusi puhtalt Isamaaliidu populistlikust jonnist. Ja korrata nüüd täiesti jaburat soovunelmat, nagu oleks reaalne, et Venemaa selles küsimuses Eesti sõnapidamatute rahvuslaste põikpäisusele järele annaks. Siiralt, Marko Mihkelson, kas te peate seda reaalseks? Ja õigustada oma jonnist kinni hoidmist sellega, et Venemaa niikuinii ei hindaks meie järeleandlikkust. Kamoon, Marko Mihkelson, see on riikide vaheline poliitika, mitte liivakastimäng. Pidurdada oma lolli uhkuse ja jonni pärast piirilepingu sõlmimist - see on õõvastav ja lapsik. Sellise välispoliitikaga algatati maailmasõdasid. Või kuulute nende hulka, kes Petserimaad tagasi loodavad? Lubage naerda :)
Anonüümne ütles …
Tõnis Tatar ei saa ilmselt aru, et Tartu rahu maninimine on eelkõige järjepidevuse doktriini järgimise seisukohalt.

Territoriaalsed nõudmised on eelkõige Kossatšovi, Lavrovi, Putini jt. hirm. Samuti kardavad nad igasugu kahjunõudeid Nõukogude okupatsiooni eest.
Anonüümne ütles …
Tõnis Tatar ei saa ilmselt aru, et Tartu rahu maninimine on eelkõige järjepidevuse doktriini järgimise seisukohalt.

Territoriaalsed nõudmised on eelkõige Kossatšovi, Lavrovi, Putini jt. hirm. Samuti kardavad nad igasugu kahjunõudeid Nõukogude okupatsiooni eest.
... ütles …
Tere,

Hr Mihkelson: Miks Eesti ei nõua Venemaalt okupatsioonikahjusid välja? Kas kardtakse, et ei suudeta okupatsiooni tõestada?

Teatavasti on Genfi konventsiooni järgi keelatud okupantidel okupatsiooni ajal okupeeritava riigi demograafilist situatsiooni muuta. Samas tuleb okupandil okupatsiooni lõppedes taastada okupatsiooni eelne olukord. miks me rahvusvahelisi õigusi oma kasuks ei rakenda?

Miks meie propaganda ei kasuta vne natsilembust, väikerahvaste tväljasuretamist jne ära?? seal lõikavad natsid haakristilippude all inimestelt päid otsast ja filmivad. Meil naiskaitseliitlane kandis kõrvas väikest haakristikest - arvake ära, kumma sündmuse peale tõusis avalikkuses suurem kärs natsismi taasärkamisest??

Propagandaministeeriumit olks vaja. Ainest on rohkem kui küll...

Leedus nõutakse okupatsioonikahjude hüvitamist, keelati natsi ja nõukogude sümbolid. lätis tehti film 2the Soviet Story2. (Muide lukas vist ütles, et see film on liiga jube, et koolis näidata. KUID TÄNAPÄEVAL ANNAB JU FILMI PILTI HÄGUSTADA SEAL KUS VAJA, NII, ET MIDAGI EI PAISTA, MIS PAISTMA EI PEA. ÕELGE SESDA LUKASELE KA!)

Aga mida Eesti teeb??

Tänan.

Kristjan
(Tõnis) ütles …
Kuna Marko Mihkelson pole reageerinud, vastan Marko K-le. Kas piirileping on ikka kõige mõistlikum koht, kus oma ajalookäsitlust pushida? Mõistetav, et Venemaa ei ole vaimustuses meie poolsetest potentsiaalsetest kahjutasunõuetest. Kas Tartu rahu mainitigi preambulas tagamõttega kunagi midagi Venemaalt välja õngitseda? Kui nii, saan ma Mihkelsonist ja co'st isegi aru - selline motiiv oleks vähemalt ratsionaalne. Täna lugesin uudist, et Ene Ergma leiab, et ratifitseerimisseaduse muutmiseks puudub põhjus. Tule taevas appi. Kui teise poole keeldumine lepingut sõlmida pole põhjus, siis mis üldse on. Kokkuvõttes adun mõlemalt poolelt üksjagu idiootset "rahvuslikku uhkust", kahjuks saan Eesti kodanikuna kritiseerida ainult meie poolt.
Marko Mihkelson ütles …
Tonis: vaatad kogu maailma pisut liiga pindmiselt ning vorst-vortsi vastu stiilis. Kui paned kokku Eesti valispoliitika pohiprintsiibid, meie eesmargid suhetes Venemaaga ning Venemaa enda kaitu,ise/arengud, siis jouad ehk teise seisukohani. Kindlasti voib uskuda, et koiges on syydi vaid Eesti "rahvuslased" voi IRL. See oleks ju lausa suureparane voimalus suhteid Venmaaga normaliseerida.Et teeks moned jareleandmised ning ongi koik korras. Paraku on tegelik elu palju keerulisem.

PS: kahjuks ilma tappideta, kuna teisel arvutil Prantsusmaalt:(
Anonüümne ütles …
Mis järeleandmisi me kogu aeg korrutame? Jutt on juriidilisest korrektsusest. Preambul on rahvusvahelise lepingu, mitte ratifitseerimisotsuse sissejuhatav osa (vt ÕS). Kui lepinguga seotud dokumendile lisatakse preambul, mida seal allakirjutamise hetkel polnud, siis on täiesti loogiline, et üllatatav pool kutsub oma allkirja tagasi. President ilves tahab suhetes Venemaaga edasi minna ja tõkke sellel teel kõrvaldada. Mis on selles halba? Ilmselt aga ei meeldi see nendele poliitilistele jõududele, kuhu kuulub ka Marko Mihkelson. Kogu asi on selles. Jätkem ükskord Liimi-taoliste äärmuslaste lootuste toitmine!
Anonüümne ütles …
Niinimetatud "piirilepe" on vastuolus Eesti Põhiseadusega ning tuleb seetõttu Eesti poolt DENONSSEERIDA. Praegu on kujunenud absurdne olukord, kus riigireetmine ei saa teoks vaid tänu meie vaenlaste "armulikkusele". Denonsseerimine lõpetaks selle absurdi. Toetage Seto Kongressi Vanematekogu õiglasi nõudmisi! http://www.petserimaa.ee/
Anonüümne ütles …
Jah, Tõnis T., Tartu rahu on suht hea valik oma ajalonägemusest lähtumisel.

Populaarsed postitused sellest blogist

IGAPÄEVANE FAŠISM MEIE SEAS

Are we ready for World War III?

EESTI EI LEPI ALLAANDLIKU MÕTTEVIISIGA