Eesti Raudtee, Savisaar ja Vene huvid

Väike väljavõte Riigikogu kolmapäevase istungi stenogrammist, kus majandusminister Savisaar kaitses Eesti Raudtee tagasiostu. Lihtsalt ilma kommentaarideta:
/…/
Esimees T. Varek Palun, kolleeg Marko Mihkelson.
M. Mihkelson Aitäh, lugupeetud koosoleku juhataja ja esineja. Kahtlemata selle teema puhul tuleb mängu ka majandusjulgeoleku poliitiline aspekt. Teie ettekandest jäi nüüd mulje, et see samm, mida Eesti valitsus teeb, on otsapidi seotud sellega, et hoida ära Eesti Raudtee müük idapoolsetele kosilastele. Samas on teie enda sõsarpartei tipp-poliitikud viimastel nädalatel ja kuudel väga jõuliselt tegelikult tundnud huvi selle protsessi positiivse - ehk siis selles mõttes positiivse, nagu teie seda näete - protsessi vastu. Mis te arvate, mis selle taga võiks küll olla?
E. Savisaar Vaat, vaat, vaat! Seda küsimust ma ootasin, ma kirjutasin sellele pika vastuse, aga et anda võimalus kõigil küsida, kes seda soovivad, siis ma jätan selle kõrvale ja vastan teile lühidalt. Tähendab, tõepoolest me ostsime mitte selleks, et Vene firmadele edasi müüa. Me ostsime Vene firmade e e s t , seda võib ka öelda. Mis puutub Vene kaarti, millega te siin praegu vehite, siis vaadake, härra Mihkelson, Keskerakonda ei ole kunagi toetanud ükski Vene ärimees, kes on Kremlile nii lähedal, et ta kuulub lausa ühe Vene valitsusasutuse ametliku delegatsiooni koosseisu, kui see Eestit külastab, ning ta istub teisel pool lauda, kui mina istun siinpool ja kaitsen Eesti riigi huvisid. Res Publicat on küll niisugused ärimehed toetanud. Nii et ma viskaksin selle palli tagasi ja kui te püüate midagi eitama hakata, siis võtke internetist Res Publica 2003. aasta 3. kvartali toetajad. Järjekorranumbri 10 all teie leiate selle ärimehe. Aitäh!
/…/
Esimees T. Varek Palun, kolleeg Marko Mihkelson, teine küsimus.
M. Mihkelson Aitäh, hea eesistuja! Lugupeetud minister, härra Savisaar, püüaks tulla tagasi selle esimese minu küsimuse juurde ehk kordamine on ikka tarkuse ema. Kui see esimene küsimus sai selgelt demagoogilise vastuse, mille suhtes te äsja väga sellist negatiivset hoiakut üles näitasite, siis ehk proovite maha lugeda selle vastuse, mis teil sellele küsimusele on sinna ette kirjutatud. Ehk miks viimastel kuudel on teie sõsarpartei Ühtse Venemaa tipp-poliitikud nõnda palju huvi tundnud selle vastu, et Eesti Raudtee taasriigistatakse? Aitäh!
E. Savisaar Vaadake, teate mis, küsige seda õige Indrek Raudse käest. Tema käib mööda transiidiärimehi ja kuulutab kõigile, et pärast järgmise Riigikogu valimisi saab just temast majandusminister. (Sumin saalis) Las tema vastab sellele küsimusele, las poiss harjutab. Kusjuures ma tahaksin öelda härra Mihkelson seda, et ma ei tee üldse nalja. Ma arvan, et Raudsest võiks saada hea majandusminister, sellepärast et sõpru Vene transiidiärimeeste hulgas on tal rohkem kui tervel Keskerakonnal kokku.
Esimees T. Varek Kolleeg Eiki Nestor, kas protseduuriline küsimus? Palun.
E. Nestor Austatud juhataja, mul on protseduuriline palve. Kas te oleks nii hea ja tuletaks ministrile meelde, et ta on Riigikogu ees, mitte karjapoiste koosolekul. Aitäh!
Esimees T. Varek Aitäh. Ma loodan, et minister teab isegi, et ta on Riigikogu ees.
E. Savisaar Kas ma võin vastata?
Esimees T. Varek Palun järgmine. Palun, kolleeg Lauri Laasi!
L. Laasi Aitäh! Austatud minister, kolleeg Marko Mihkelson viitas siin võimalikele julgeoleku ohtudele, et kas raudtee praegune staatus on julgeolekuohtudest vaba? Aitäh!
E. Savisaar Kindlasti ei ole. Kui me püüdsime mõista, et kes on huvitatud, kes on huvitatud raudtee ülesostmisest, siis firmasid oli tõesti nii läänest kui ka idast. Nagu ma oma kõnes juba vihjasin, sellest võib tulla oht, et üks või teine huvigrupp haarab enda kätte kokku transiidiahela ja siis on tal tõesti võimalus survestada Eestit ja kaasaarvatud ka Eesti valitsust. Selles on kindlasti oht olemas. Nüüd seoses härra Mihkelsoni väitega, et Jedinaja Rossia juhid püüavad, väga soovivad, et raudtee tuleks Eesti kätte. Ma ei tea seda, aga ma tean ühte teist asja. Esiteks, ma tean päris mitmeid Vene firmasid, kes ei põlanud ära vaeva sõita siia Eestisse ja osaleda läbirääkimistel BRS-ga ja püüda osta ikkagi seda raudteed. Kusjuures BRS on meile tunnistanud, et hinnad, mida pakuti olid kõrgemad kui see, mida valitsus on kompensatsioonina nõus maksma. Nii et järelikult ikkagi Venemaal on ka mitmesuguseid jõude ja huvisid. Mitte kõik ei ole ühte väravasse. Mulle jäi täiesti arusaamatuks, kui härra Käo ühes oma intervjuus teatas, et ei, nemad ei ole Severstaltransiga mingeid kõnelusi pidanud. Tule taevas appi! Kui te lehitsete natuke Eesti lehti, siis te leiate sealt mitmete BRS-i ja Severstaltransi tegelaste kinnitusi, et need läbirääkimised on toimunud, et neid kõnelusi on peetud. Ma võin teile öelda, et meie ministeeriumi tulid kahel korral selle firma esindajad pärast seda, kui nad olid lõpetanud parajasti kõnelused BRS-iga. Ma isegi ei saa aru, see on nii avalik saladus, et ma ei saa aru, milleks seda üldse eitatakse või salata püütakse. Nii et muidugi on need julgeolekuohud olemas. Aitäh!

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

IGAPÄEVANE FAŠISM MEIE SEAS

Are we ready for World War III?

EESTI EI LEPI ALLAANDLIKU MÕTTEVIISIGA