Mida teha kui sind rünnatakse - valega
Mida teeksid, kui sinu suhtes võetaks ette jõuline ning ilmsetele valedele põhinev laimukampaania? Usun, et vähegi endast lugupidavana kaitseksid oma au ja väärikust kohtus. Mida aga peaks tegema riik, kui tema rahvusvahelist kuvandit püütakse süstemaatiliselt valega määrida?
Eesti-vastane laimukampaania on kestnud vahelduva eduga aastaid. Heanaaberlikke suhteid tahaplaanile lükkav Venemaa on sisuliselt 1990ndate aastate algusest oma välispoliitilistes hoiakutes meie suhtes olnud pigem negatiivne, kui positiivne.
Kui president Jeltsini ajal oli esiplaanil nn vene vähemuse temaatika kõikvõimalik ärakasutamine Eesti rahvusvaheliste positsioonide õõnestamiseks, siis eriti viimase kolme-nelja aasta jooksul on esiplaanile tõusnud nn ajaloorelva kasutamine.
See on ka loogiline, sest president Putini Venemaa uus identiteeditunnetus on üles ehitatud peaasjalikult Nõukogude Liidu võidule Teises maailmasõjas. Lisaks siia siis veel tõdemus, et 20. sajandi suurim katastroof oli Nõukogude Liidu kokkuvarisemine.
Mõlemal juhul passivad Balti riigid, sealhulgas Eesti rünnatava vastasnäite objektiks. Venemaa uut našistlikku ideoloogiat - aktiivset läänevastasust, on võimalik kerge toita rahvale arusaadavate teemadega - fašism Eestis ning NATO laienemine. Ka siin oleme mõlemal juhul "kenasti" pildil. Lisaks ammu süstitud tunnetus, et Balti riigid on nii või teisiti "ajalooline" Vene territoorium.
Seepärast pole ka väga imesteda, et avalikele valedele rajatud Eesti-vastane laimukampaania on ületamas igasuguseid piire. Eriti ilmekalt on seda märgata Venemaa viimastest väljaütlemistest Erna retke iseloomustamisel.
Mida siis meil teha? Istuda ja oodata, kuni valimised Venemaal möödas? Ehk emotsioonid jahtuvad? Kardan, et našistlik ideoloogia, millele juhtis suurepäraselt tähelepanu sellel nädalal The Moscow Times'i kolumnis ka Lilia Shevtsova, on tunduvalt kestvama iseloomuga, kui lihtsalt üks valimiskampaania periood. See on tänase Venemaa sisemise kooshoiu strateegia.
Olen varemgi öelnud ja kordan siingi, et sellise massiivse rünnaku puhul ei tohiks ega saakski me samaga vastata. See poleks lihtsalt ei võimalik ega ka mõttekas. Samas mulle siiski näib, et meie vaoshoitus oma infopoliitika teostamisel on suurem kui väline surve seda meilt nõuab.
Jah, korralikku ja Eesti kuvandit võimalikes kriisisituatsioonides toetav infopoliitika eeldab ressursse ning läbimõeldud strateegiat. Me peame kiirelt õppima aprillisündmuste vigadest või puudustest ning tegema endale vastavad järeldused. Samuti peaks ametkondade vahel (nt valitsuse julgeolekukomisjoni tasand) kiirelt kokku leppima töörühma loomise vajalike meetmete rakendamiseks. See ei tähendaks üldsegi mitte ainult Venemaa massivale tasandamist, vaid kogu "Eesti märgi" strateegilist arendamist.
Infopoliitika läbimõeldud väljatöötamine on kahtlemata üks osa kaasaegsete rahvusvaheliste väljakutsetega hakkamasaamisel. Eestile on see eriti oluline, sest asume vaba maailma piirimail. Vaba ühiskond on aga kergesti haavatav, kui ta ei suuda õigel ajal märgata nn mittestandartseid ohtusid.
Eesti-vastane laimukampaania on kestnud vahelduva eduga aastaid. Heanaaberlikke suhteid tahaplaanile lükkav Venemaa on sisuliselt 1990ndate aastate algusest oma välispoliitilistes hoiakutes meie suhtes olnud pigem negatiivne, kui positiivne.
Kui president Jeltsini ajal oli esiplaanil nn vene vähemuse temaatika kõikvõimalik ärakasutamine Eesti rahvusvaheliste positsioonide õõnestamiseks, siis eriti viimase kolme-nelja aasta jooksul on esiplaanile tõusnud nn ajaloorelva kasutamine.
See on ka loogiline, sest president Putini Venemaa uus identiteeditunnetus on üles ehitatud peaasjalikult Nõukogude Liidu võidule Teises maailmasõjas. Lisaks siia siis veel tõdemus, et 20. sajandi suurim katastroof oli Nõukogude Liidu kokkuvarisemine.
Mõlemal juhul passivad Balti riigid, sealhulgas Eesti rünnatava vastasnäite objektiks. Venemaa uut našistlikku ideoloogiat - aktiivset läänevastasust, on võimalik kerge toita rahvale arusaadavate teemadega - fašism Eestis ning NATO laienemine. Ka siin oleme mõlemal juhul "kenasti" pildil. Lisaks ammu süstitud tunnetus, et Balti riigid on nii või teisiti "ajalooline" Vene territoorium.
Seepärast pole ka väga imesteda, et avalikele valedele rajatud Eesti-vastane laimukampaania on ületamas igasuguseid piire. Eriti ilmekalt on seda märgata Venemaa viimastest väljaütlemistest Erna retke iseloomustamisel.
Mida siis meil teha? Istuda ja oodata, kuni valimised Venemaal möödas? Ehk emotsioonid jahtuvad? Kardan, et našistlik ideoloogia, millele juhtis suurepäraselt tähelepanu sellel nädalal The Moscow Times'i kolumnis ka Lilia Shevtsova, on tunduvalt kestvama iseloomuga, kui lihtsalt üks valimiskampaania periood. See on tänase Venemaa sisemise kooshoiu strateegia.
Olen varemgi öelnud ja kordan siingi, et sellise massiivse rünnaku puhul ei tohiks ega saakski me samaga vastata. See poleks lihtsalt ei võimalik ega ka mõttekas. Samas mulle siiski näib, et meie vaoshoitus oma infopoliitika teostamisel on suurem kui väline surve seda meilt nõuab.
Jah, korralikku ja Eesti kuvandit võimalikes kriisisituatsioonides toetav infopoliitika eeldab ressursse ning läbimõeldud strateegiat. Me peame kiirelt õppima aprillisündmuste vigadest või puudustest ning tegema endale vastavad järeldused. Samuti peaks ametkondade vahel (nt valitsuse julgeolekukomisjoni tasand) kiirelt kokku leppima töörühma loomise vajalike meetmete rakendamiseks. See ei tähendaks üldsegi mitte ainult Venemaa massivale tasandamist, vaid kogu "Eesti märgi" strateegilist arendamist.
Infopoliitika läbimõeldud väljatöötamine on kahtlemata üks osa kaasaegsete rahvusvaheliste väljakutsetega hakkamasaamisel. Eestile on see eriti oluline, sest asume vaba maailma piirimail. Vaba ühiskond on aga kergesti haavatav, kui ta ei suuda õigel ajal märgata nn mittestandartseid ohtusid.
Kommentaarid
Sina, Marko, oled juhtival positsioonil võrreldes tavalise eestlasega. Palun võta siis midagi ette selle infopoliitika suhtes! Või oleme juba nii Euroopa, et kaotame infosõja Venemaale omaenda bürokraatia ja kudemise tõttu?
Näiteks saaks meedias rohkem kajastada Tallinna "vabastamist" ja teha kasvõi sellest dok.film.
Kui meil omal pole sellised häid meediainimesi võtta, kelle abil Eestist positiivsemat kuvandit luua, siis võiks ju neid kasvõi väljast palgata?
Ajaloost on näide võtta - Leni Riefenstahl.
tambet - Leni Riefenstahl on kriba sobimatu näide, kas sa ei leia? mõte on küll selge, kuid ...
See oli nüüd "eesti mätta" otsast vaadates.
Lähtudes aga laiemat plaanist, kus Eesti pole üldsegi Venemaa vaenlane nr.1, vaid kus Eestil on täita märksa tagasihoidlikum roll - olla sobivaks märklauaks globaalsemate võitluste/kauplemiste keskel... siis vist ei olegi meie olukord enam nii roosiline.
Venemaa on saavutanud teatud ebastabiilsuse Eestis. Tal õnnestus ehk saavutada rohkem, kui ta lootis (sellest ka nende "našide" tormijooksu sumbuursus). Mida saavutas Venemaa? Eestlaste ja venelaste vahele loodi kujutuslikku tüüpi vastasseis. Kasutati oskuslikult ajalugu ja kinnistati neid Lenini-Stalini aegseid pühasid reliikviaid kohalike venelaste ajudes. Saavutati edukas küberründe kogemus, mille eesmärkidest meil vaevalt täit ülevaadet on. Kas oli veel midagi vaja saavutada (eeldusel, et riigikorda ei soovitudki muuta, hetkel)?
Usun, et oma eesmärgid saavutati ja loodi pinnas tulevasteks operatsioonideks (meenutan: mitte Eesti keskseteks eesmärkideks!).
Mida siis saab teha Eesti-sugune riik oma kaitseks? Lihtne on väita, aga siiski:
1) esmaselt tuleks konsolideerida oma kodanikud (sõltumata rahvusest), tuleks luua Aljoša-sarnased pühad väärtused, kuid eestimeelsed väärtused, INIMAJUDESSE, mis liidaksid (kaotades kahtluse) meid ühtede eesmärkide ja ühe lipu alla.
2) püüda haarata initsiatiivi suhetes Venemaaga. Vahest tuleks aktiviseerida kogu välissuhtlust. Selleks aga tuleb leida konsensus EV välispoliitilistes eesmärkides ja püüda näha maailma globaalsemalt (vastandina Eesti-kesksele maailmale)
Aga esimesele anonüümile: see, et kuulun koalitsioonierakonda, ei tähenda automaatselt: et esiteks kõik on sinu võimuses või teisalt, et valitsuse (sic! mina olen parlamendisaadik) tegevust ei saaks kuidagi kritiseerida.
101 istuvat kummitemplit, kes külakorda opositsiooni eelnõusid menetlusest välja hääletavad, ei ole demokraatlik parlament.
Ma tahaks, et parlamentäär Mihkelsoni eestvõttel saaks juba sel aastal asutatud sihtasutus Eesti Infokeskus. Ideaalis võiks selle taga olla võimalikult palju parlamendierakondi ning infokeskus vahendaks maailma meediale seda vähest baasinfot, mille suhtes need erakonnad kokku leppida suudavad (mida ei olegi nii vähe võrreldes sellega, mida praegu maailmale esitatakse!). Eesti Infokeskus võiks koondada ka huvitatud PR-agentuure, kes pro bono võtaks üht või teist asja ära teha. Olen kindel, et sellisesse ühendusse kuulumine oleks igale agentuurile auasi.
OK, kui ei saa erakondi ühe mütsi alla, olgu siis asutajateks ülikoolide meedia- ja politoloogiaosakonnad. Võimalusi ühiskondliku sünergia tekitamiseks on kindlasti mitmeid.
Aga kui ei ole soovi midagi reaalselt teha, siis võiks valijale ausalt ära öelda: "Mina olen kummitempel, ma ei saa tegelt midagi teha!" Ja blogi kinni panna ja öelda Kadri Liigile, et sorry enam ei saa saatesse tulla. Pole tegija.
Markole jõudu soovides,
Eva-Maria Artus
и мнение другой стороны.
Познакомимся с прогнозом господина Караганова?
-----
Какими будут Россия и мир через 10 лет?
Глава Совета по внешней и оборонной политике Сергей КАРАГАНОВ помог заглянуть в будущее
Лариса КАФТАН — 13.08.2007 http://www.kp.ru/daily/23948.5/71422/print/
Недавно вышел сборник под руководством Сергея Караганова
«Мир вокруг России: 2017. Контуры недалекого будущего».
Это пока тезисы будущего глобального исследования о внешних условиях развития нашей страны на десятилетие, проведенного Советом по внешней и оборонной политике и ведущими отечественными политологами.
Полное собрание прогнозов выйдет в конце года - как раз к началу президентской кампании.
И станет, таким образом, своеобразным «путеводителем» для будущего президента, а возможно, еще и для преемника будущего президента.
Aga tõsiselt - võiks ometi hakata vastanduma sellele näpuga ringnäitamise mentaliteedile, kus tähtsaid asju "peaks" tegema. Ainult et tegema peaks keegi teine, mitte mina. Liiga palju on suhtumist, et "üks inimene ei saa midagi teha." Kõik suured asjad algavadki sellest, et _üks_ inimene võtab käed taskust välja ja actually teeb midagi.
Ja selle kohta, et infostrateegiast peaksid paljud aru saama - õige. Ja just seetõttu ei saagi see infostrateegia olla väga detailne ja põhjalik. Vaja on ühendada jõud just selle vähese kommnukeerimisel, milles ühiskondlikult enam-vähem kokkuleppele suudetakse jõuda.
Nüüd võiks küsida, et miks mina, Anonüümne, _ise_ midagi ette ei võta. Aga pidagem ka silmas, et mina ei ole võtnud valija ees mitte mingit vastutust, ega võta rahvalt ka parlamentääripalka.
Marko Mihkelson on üks parimaid välispoliitika asjatundjaid parlamendis ja võiks võtta oma südameasjaks suuri asju ära teha.
Minu meelest hoiatab Karaganov seal mõnede asjade eest, mida praegune Vene valitsus teeb.