KUIDAS EESTI VÕIKS PAREMINI KAUBELDA?
Eesti on üks avatuma majandusega
riike maailmas. Me kaupleme enam kui 170 riigiga, käime viisavabalt 165 riigis
ja meie väliskaubanduse käive on üle 150 protsendi SKPst. Ekspordi edukusest
sõltub seejuures vähemalt 300 000 töökohta, mis teeb väliskaubandusest Eesti
inimeste heaolu olulise mõjutaja. See on väikeriigi jaoks päris hea tulemus,
kuid saab veelgi paremini. Selleks on vaja selgemat poliitilist juhtimist ja
ühiseid eesmärke.
Viimastel aastatel on Eestis
märgata kahte trendi. Samal ajal, kui väliskaubanduse käive lööb rekordeid,
väheneb meie ekspordi ühiku hind. Kui alates 2010. aastast on ekspordiühiku
lisandväärtus kasvanud Eestis 6,6 protsenti, siis samal ajal on näiteks Euroopa
Liidu keskmine näitaja tõusnud 11,4 protsenti. Vahe Euroopa Liidu keskmisega on
suurenenud meie kahjuks viimased neli aastat. Kui siia lisada kasvavad
sisendihinnad ja tööjõu kulude kasv, siis on meie ekspordisektori
rahvusvaheline konkurentsivõime paraku vähenemas.
Ettevõtjad ise tunnistavad, et
neil napib edukamaks eksportimiseks kogemusi ja kontaktvõrgustikku
rahvusvaheliseks turunduseks ja müügiks. Lisandväärtuse kasvu tagaks aga väärtusahelal
kõrgemale keskendumine. Eestis on ekspordis jätkuvalt põhirõhk tootmisel, vähem
aga innovatsioonil, disainil ja müügil.
Teiseks miinustrendiks on otseste
välisinvesteeringute püsiv madalseis. Eesti Panga andmetel on alates
taasiseseisvumisest meile tehtud välisinvesteeringuid umbes 20 miljardi euro
ulatuses. Kriisieelsetel aastatel oli Eesti välisinvesteeringute näitaja
poolest inimese kohta maailmas esirinnas. Täna meil nii hästi enam ei lähe.
Viimastel aastatel on Eesti võimekus otseseid välisinvesteeringuid
meelitada oluliselt vähenenud. Kriisijärgsetel aastatel oleme suutnud Eestisse
tuua uusi investeeringuid langevas tempos suhtena SKPsse. 2016. aastal oli see
näitaja vaid 1% SKPst. Samal ajal oli meie keskmine võimekus vahemikus 2003-2009
üle 5% SKPst aastas.
Välisinvesteeringuid piirab
eeskätt tööjõu vähesus, energia kõrge hind ja vähene paindlikkus investoritele
niinimetatud rätsepalahenduste pakkumisel. Arvatust väiksemat rolli mängib Eesti
julgeolekukeskkond, kuid selle mõju ei tohi samas ka alahinnata.
Eelnevat arvestades on oluline
rõhutada, et kogu maailmamajandus on eriti kriisijärgselt muutunud üha
konkurentsitihedamaks ning innovatsiooni ja uute tehnoloogiate võidukäik muudab
tuntavalt nii töö kui tootmise põhialuseid. Seetõttu on just praegu õige hetk
küsida, mida saaks Eesti eeskätt poliitilisel tasandil muuta, et riigi
edukusele nii suurt mõju avaldavas sektoris võiksime olla tänasest märgatavalt ambitsioonikamad
ja edukamad.
Läinud aasta detsembri lõpul ettevõtlus-
ja infotehnoloogiaministri Urve Palo poolt allkirjastatud Äridiplomaatia
strateegias tõdetakse, et “oluliseks arenguvõimaluseks on välisturgudega tegelevate
ametkondade suurem omavaheline koordinatsioon ja keskse vastutaja määramine.
See tähendab, et puudu on olnud selgelt defineeritud ja mõõdetav eesmärk,
samuti tuleks täpselt fikseerida raamistik, mis neid seatud eesmärke kõige paremini
aitavad realiseerida, see tähendab missugune oleks optimaalne äridiplomaatiat
teostavate organisatsioonide omavaheline koordinatsioon ja rollijaotus”.
Täpselt samale seisukohale on jõudnud ka Riigikogu väliskomisjon,
kes viimase aasta jooksul viis läbi kuulamised Eesti väliskaubanduse ja
rahvusvahelise konkurentsivõime kitsaskohtade selgitamiseks. Lisaks poliitilise
vastutaja puudumisele on strateegiline visioon olnud hägus või muutlik (mõtleme
kasvõi valitsuse otsustamatusele seoses Dubai EXPO-l osalemise või
mitteosalemisega), väliskaubanduses osalevate üksuste (EAS, välisministeerium,
MKM jt) eesmärgid erinevad ning infokorje ei jõua poliitilise otsustustasandini.
Milline oleks siin lahendus? Äridiplomaatia strateegia pakub välja
konkreetsed eesmärgid (välisinvesteeringud tasemele 3% SKPst ja ekspordi
lisandväärtuse ennaktempos kasv võrreldes Euroopa Liidu keskmisega) ning
peaministri juures asuva majandusaregnu komisjoni tööpõhimõtte, kuid jätab
vastuseta peamise puuduse – poliitilise vastutaja ja täpsema rollijaotuse.
Eesti peaks siin mitte jalgratast
leiutama, vaid järgima maailmakaubanduses edukate ja meile sarnaste riikide
kogemust. Tooksin siin esile näiteks Hollandi (maailma 8. kaubandusriik),
Belgia, Soome, Rootsi. Kõigis nendes riikides on väliskaubanduse eest peavastutajaks
välisministeerium, kus lisaks välisministrile on ametis ka väliskaubanduse eest
vastutav minister. Sama mudel sobiks hästi ka Eestile.
Praegu on Eesti olukorras, kus
ekspordihuvide ja välisinvesteeringute meelitamise eest ei vastuta valitsuses
oma põhitöös otseselt mitte keegi. Nii pole imestada, et eesmärkide ja
rollijaotuste koordineerimine mitme ministeeriumi ja ametkonna vahel on
ebatõhus. Samas on tegemist riigile strateegilise tähtsusega valdkonnaga, kus
peab toimima pidev poliitiline juhtimine ja professionaalne ametkondlik tugiteenus.
Sarnaselt Hollandile või Soomele
võiks väliskaubandusminister meil vastutada ka arengukoostöö eest. Need on
mõlemad väga olulised ja sageli teineteisega kattuvad suunad meie
välispoliitikas. Selline samm tugevdaks ja motiveeriks laiemalt meie
välisteenistust ja survestaks
välisesinduste võrgustikku senisest tulemuslikumalt rakendama Eesti
majandushuvide kaitsmisele.
Äridiplomaatia strateegia nendib
õigustatult, et “pikemas perspektiivis on vajalik äridiplomaatiale suunatud
ressursside suurendamine nii täiendavate inimeste kui rahaliste vahendite
näol”. Tegelikult on see möödapääsmatu juba praegu, sest näiteks EASi
välisesindused elavad üksnes tänu Euroopa Liidu abivahenditele. Need rahad on
aga peagi vähenemas või koguni otsa lõppemas. Siit tõusetub veel ka küsimus,
kas EASi välistegevusega seotud üksused võiks hoopiski eraldada näiteks omaette
väliskaubandusagentuuriks.
Uus ja selgem
rollijaotus Eesti kaubandushuvide edendamisel võimaldaks paremini planeerida
kogu tegevusahelat rahvusvahelisest kaubanduslepete maailmast kuni tinglikult
TEAM ESTONIA üksiksammudeni välja.
Arvamuslugu ilmus ajalehes Postimees, 16.01.18
Kommentaarid