KÕNE UKRAINA TOETUSEKS RIIGIKOGU AVALDUSE ESITAMISEL
Head kolleegid, enne kui ma tutvustan
teile lähemalt 89 Riigikogu liikme poolt algatatud avalduse eelnõu Ukraina
suveräänsuse ja territoriaalse terviklikkuse toetuseks seoses 25. novembril
Kertši väinas toimunud agressiooniga, lähen korraks ajas tagasi ja asetan selle
sündmuse laiemasse konteksti.
Berliini müüri langemine 1989. aastal
ja Nõukogude Liidu kokkuvarisemine kaks aastat hiljem ei tähendanud kahjuks
Venemaa pöördumatut liikumist demokraatliku ja õigusriigi põhimõtteid austava
suurriigi arenguteele.
Venemaa presidendi Vladimir Putini
paljuviidatud sõnad Nõukogude Liidu lagunemisest kui 20. sajandi suurimast
geopoliitilisest katastroofist ei ole üksnes tema enda kindel veendumus. Putini
eelkäija Boriss Jeltsin küll nii otsesõnu ei rääkinud, kuid selle eest
kõnelesid tema juhitud relvajõud. Juba 1991. aasta sügisest on Kreml kuulutanud
endiseaegse Vene impeeriumi reintegratsiooni üheks oma välispoliitiliseks
prioriteediks.
Samm-sammu järel on impeeriumi endistel
aladel haaratud oma kontrolli alla territooriume või sütitatud etnilisi
konflikte selleks, et luua eeldusi Venemaa mõjujõu taastamiseks või ka piiride
nihutamiseks, nagu me oleme seda näinud osteselt Krimmis ja kaudselt Abhaasias,
Lõuna-Osseetias ja Transnistrias.
Seejuures on kõnekas, et Venemaa pole
olnud kuigi edukas oma naabreid ei sõnade ega eeskujuga meelitama. Pigem on
argumendiks olnud ikkagi jõud. Moldovast ja Tšetšeeniast kuni Gruusia ja
Ukrainani on impeeriumi taastamine nõudnud kümneid tuhandeid ohvreid. Selles
valguses oli Kertši väinas toimunud agressiooniakt järjekordseks Venemaa sammuks,
mille eesmärgiks on eelkõige saavutada täielik kontroll Aasovi mere üle ja
samas testida lääneriikide ühtsust ja atlandiülese julgeolekuruumi püsivust.
Iga sellise sammu juures on Venemaa
üritanud tekitada kiiresti omale sobivat ja Läänt segadusse ajavat narratiivi.
Kremlile pole tähtsad mitte rahvusvahelise õiguse pügalad, vaid see, kui veenev
on nende enda lugu. Seekord püüab Venemaa juhtkond jätta muljet, et Ukraina
mereväe alused saadeti justkui kindla ülesandega provotseerida vahejuhtumit,
mis andnuks madala populaarsusega hädas president Petro Porošenkole ettekäände
märtsi lõppu kavandatud presidendivalimised sõjaseisukorra tõttu edasi lükata.
Ukraina sisepoliitika on vaieldamatult
oluline tegur, kuid kõik sõltumatult kinnitust leidnud faktid räägivad risti
vastupidist keelt – Venemaa käitus Kertši väinas ettekavatsetult
provokatiivselt ja teostas nii rahvusvahelise õiguse kui iseenda seadustega
vastuollu sattudes agressiooniakti suveräänse naaberriigi vastu.
Kreml püüab situatsiooni kasutada ka
selleks, et varjata enam kui neli aastat vältava agressiooni ulatust ja seda,
et 2014. aasta märtsis ebaseaduslikult annekteeritud Krimmi poolsaar on
rahvusvahelise õiguse alusel Ukraina riigi lahutamatu osa.
Ainuüksi novembri kuu jooksul hukkus
Ida-Ukrainas oma kodumaad kaitstes 9 Ukraina sõdurit. Nagu me kuulsime möödunud
nädalavahetusel, lubas president Putin jätkata sõda Ukraina vastu senikaua,
kuni ametlik Kiiev pole loobunud pürgimast Euroopa Liitu ja NATOsse.
Kertši väinas toimunud agressiooni
kõige tõsisemaks õppetunniks meile on aga Lääne aeglane ja ilmselgelt liiga
nõrga ühispositsiooniga reageering. See on kriitiline olukorras, kus agressor
on saavutanud selge edumaa nii sõjalis-taktikalisel väljal kui narratiivi
loomisel.
Seepärast on eriti oluline, et Ukraina
sõbrad ja toetajad reageeriksid toimepandud agressiooniaktile võimalikult
ühtselt ja jõuliselt.
Esmaspäeval, 26. novembril toimus Riigikogu
välis- ja riigikaitsekomisjonide erakorraline ühisistung, kus nii välis- kui
kaitseministeeriumi esindajad andsid meile põhjaliku ülevaate Kertši väinas
toimunust. Komisjoni liikmed avaldasid soovi algatada Riigikogu liikmete
avalduse eelnõu Ukraina toetuseks. Kõigi kuue fraktsiooni ja fraktsioonidesse
mittekuuluvate saadikute koostöös valmis kolmapäevaks käesoleva avalduse eelnõu
tekst, millele andsid oma toetusallkirja 89 saadikut.
Riigikogu avalduse eelnõus mõistetakse
hukka Venemaa Föderatsiooni relvajõudude agressioon Ukraina vastu, mille
tulemusena hõivati 25. novembril 2018 Kertši väinas rahvusvahelise õiguse norme
rikkudes kolm Ukraina mereväele kuuluvat laeva ja vahistati ebaseaduslikult 24
meeskonnaliiget. Avalduse eelnõus kutsub Riigikogu Venemaad viivitamatult
vabastama Moskva Lefortovo vanglasse viidud 24 Ukraina mereväelast ja Kertši
sadamasse pukseeritud hõivatud alused ning lubada neile vaba juurdepääs Ukraina
sadamatele.
Siinkohal on oluline meelde tuletada, et
Venemaa vanglates peetakse tänaseni kinni umbes 70 Ukraina poliitvangi.
Sellise agressiooniaktiga pingestas Venemaa
veelgi Ukraina ja Venemaa vahelisi suhteid ning halvendas julgeolekuolukorda terves
Musta mere piirkonnas. Venemaa tegevus rikub otseselt ÜRO põhikirja artiklis 2
toodud põhimõtteid, mille kohaselt ÜRO liikmed hoiduvad oma rahvusvahelistes
suhetes jõuga ähvardamisest või jõu tarvitamisest teiste riikide territoriaalse
puutumatuse ja poliitilise sõltumatuse vastu.
Venemaa on Krimmi poolsaare annekteerimise
järel võtnud ÜRO mereõiguse konventsiooni rikkudes oma kontrolli alla meretee
Musta merd ja Aasovi merd ühendavas Kertši väinas ning piiranud teiste riikide,
sh Ukraina aluste õigust seal vabalt läbiliikuda. Eriti pärast rahvusvahelise
õiguse mõistes ebaseadusliku Kertši silla valmimist käesoleva aasta kevadel on
ajavahemikus aprillist kuni novembrini 2018 Venemaa piirivalve pidanud Kertši
väinas ja Aasovi merel kinni kokku 232 erinevatele riikidele kuuluvat
kaubalaeva ning viinud läbi ebaseaduslikke läbiotsimisi.
Riigikogu avalduse eelnõus kutsutakse kõiki riike üles toetama Ukrainat tema territoriaalse terviklikkuse
kaitsel ning mitte tunnustama Krimmi ebaseaduslikku annekteerimist.
Käesoleva avalduse algatajad on seisukohal,
et kujunenud olukorras tuleb jätkata ja laiendada Venemaa vastu suunatud
sanktsioone. Me eeldame, et k.a
detsembris toimuval Euroopa Ülemkogul pikendatakse 31. juulil 2014 Euroopa
Liidu poolt kehtestatud piiravaid meetmeid seoses Venemaa tegevusega, mis
destabiliseerib olukorda Ukrainas. Riigikogu peab oluliseks laiendada 17.
märtsil 2014 kehtestatud piiravaid meetmeid seoses Ukraina territoriaalset
terviklikkust, suveräänsust ja sõltumatust kahjustava või ohustava tegevusega.
Ma tuletan meelde, et Riigikogu
on ka varem teinud avaldusi Ukraina toetuseks. 2014. aasta 5. märtsil tehtud
avalduses tauniti Venemaa tegevust, mis on vastuolus
rahvusvahelise õigusega, sealhulgas ÜRO harta, Helsingi lõppakti, Budapesti
memorandumi ning Ukraina ja Venemaa vahel sõlmitud kahepoolsete lepingutega.
Riigikogu kutsub jätkuvalt Euroopa Liitu ja NATO liikmesriike tegema kõik, et
kaasa aidata Ukraina demokraatlikele, poliitilistele,
majanduslikele ja sotsiaalsetele reformidele.
Riigikogu käesoleva
avalduse algatajad on veendunud, et ainus lahendus püsiva rahu saavutamiseks on
Venemaa poolt Ukraina vastu suunatud agressiooni lõpetamine.
Head kolleegid, kutsun
teid toetama 89 Riigikogu liikme poolt algatatud avalduse eelnõu Ukraina toetuseks
ning väljendama sellega hukkamõistu rahvusvahelise õiguse jämedale rikkumisele
Venemaa Föderatsiooni poolt.
Kommentaarid