VENEMAA SALAAMITAKTIKA JÄRGMINE LÕIGE - AASOVI MERI
Salaamitaktika kui mõiste võttis
väidetavalt esimest korda kasutusele Ungari kommunistlik liider Mátyás Rákosi
juba 1940. aastate lõpul, kui ta võrdles oma poliitiliste oponentide võimult
tõrjumist justkui vorsti viilutamisena. Rákosi ise oli ettur veelgi suuremas
mängus, mille taga oli Nõukogude impeeriumi laienemine Euroopa tükeldamise
arvel. See oli alanud juba Eesti Vabadussõja algusega sada aastat tagasi.
Berliini müüri langemine 1989. aastal ja
Nõukogude Liidu kokkuvarisemine kaks aastat hiljem pakkusid Venemaale
ajaloolise murdehetke võimaluse – vabaneda impeeriumi painest ja rajada
õigusriigi põhimõtete kohaselt täiesti uues kvaliteedis rahvusvaheline
positsioon. Üleöiselt tekkinud pakkumine . Kuigi Boriss Jeltsin aitas kaasa
Nõukogude Liidu laialisaatmisele, et seljatada oma poliitiline vihavaenlane
Mihhail Gorbatšov, ei kõhelnud ta hetkegi alustada endisaegse impeeriumi
taastamist.
President Putini paljuviidatud sõnad
Nõukogude Liidu lagunemisest kui 20. sajandi suurimast geopoliitilisest
katastroofist ei ole üksnes tema enda kindel veendumus. Boriss Jeltsin küll nii
ei rääkinud, kuid selle eest kõnelesid tema juhitud relvajõud. Uue Venemaa
esimesest sügisest saadik 1991. aastal alustas Kreml salaami uut viilutamist.
Tükk-tüki järel haarati impeeriumi endistel aladel territooriume või tekitati
etnilisi konflikte selleks, et luua eeldusi reintegratsiooniks. Viimane muutus
Venemaa välispoliitika peamiseks prioriteediks ja on seda olnud muutumatult
tänaseni.
Seejuures on kõnekas, et Venemaa pole
olnud kuigi edukas oma naabreid ei sõnade ega eeskujuga meelitama. Pigem on
argumendiks ikkagi jõud. Moldovast ja Tšetšeeniast kuni Gruusia ja Ukrainani on
impeeriumi taastamine nõudnud kümneid tuhandeid ohvreid. Selles valguses on
Kertši väinal toimunud agressiooniakt järjekordne Venemaa salaamilõige, mille
eesmärgiks on saavutada täielik kontroll Aasovi mere üle ja samas testida
lääneriikide ühtsust ning reageerimiskiirust.
Iga sellise sammu juures on Venemaa
üritanud tekitada kiiresti omale sobivat ja Läänt segadusse ajavat narratiivi.
Kremlile pole tähtsad mitte rahvusvahelise õiguse pügalad, vaid see, kui veenev
on nende enda lugu. Just nimelt veenev, sest antud juhul piisab üksnes vihjest
eelseisvatele presidendivalimistele Ukrainas.
Venemaa püüab jätta muljet, et Ukraina
mereväe alused saadeti kindla ülesandega provotseerida vahejuhtumit, mis
andnuks madala populaarsusega jännis president Porošenkole ettekäände märtsi
lõppu kavandatud presidendivalimised sõjaseisukorra tõttu edasi lükata. Ukraina
sisepoliitika on vaieldamatult oluline tegur. Ülemraada arutelu kinnitas, et
Ukraina on demokraatlik riik ning president tegi sammu tagasi. Kuid Venemaa
jõuline retoorika on siin ei miskit muud, kui katse sekkuda naaberriigi
siseasjadesse.
Kreml keerab volüümi peale ka selleks,
et varjata enam kui neli aastat vältava agressiooni ulatust ja seda, et 2014.
aasta märtsis ebaseaduslikult annekteeritud Krimmi poolsaar on rahvusvahelise
õiguse alusel Ukraina riigi lahutamatu osa.
Kertši väinas toimunud agressiooni
kõige tõsisemaks õppetunniks meile on aga Lääne aeglane ja ilmselgelt liiga nõrga
ühispositsiooniga reageering. Kõige kiiremad reageerijad olid Balti riigid, Poola,
Kanada. Teised hakkasid järgnema alles kaks-kolm päeva hiljem. See on
kriitiline ajalõik olukorras, kus agressor on saavutanud selge edumaa nii
sõjalis-taktikalisel väljal kui narratiivi loomisel.
Venemaa salaamitaktikale annab see
üksnes hoogu ja teravust. Kreml arvab, et üha enam sisemiste probleemidega
kimpus olev ja nõrkade valitsustega Lääs on kohmakas ega suuda piisava
kiirusega uusi agressiooniakte peatada. See peaks olema tõsiseks hoiatuseks.
Eesti diplomaatia keskne küsimus on
praegu teema tõstatamine kõigil Euroopa Liidu ja NATO tasanditel esmalt Ukraina
toetuseks, aga ka selleks, et töötada heidutuse tugevdamise nimel Balti
riikides. NATO liitlasjõudude kohalolekut Eestis, Lätis ja Leedus tuleb
suurendada näiteks eelpositsioneerimise ja olemasolevate võimelünkade katmise
arvelt.
Kommentaarid