EDUKAS VÄLISPOLIITIKA - EESTI JULGEOLEKU EESLIIN
Eesti
senise edukuse üks tähtsamaid
nurgakive on olnud 1990ndate aastate hingestatud ning loov välispoliitika, mis
pani aluse meie ajaloolisele taasühinemisele läänemaailmaga. Täna pole
väljakutsed sugugi väiksemad. Nõudlus eduka ning tulemusliku välispoliitika
järele on taas tõusnud esiplaanile, sest just tark ja loov diplomaatia on sõna
otseses mõttes meie julgeoleku eesliiniks. Samas on juba mitmendat aastat
üleval küsimus – kas riigi iseseisvuse tagamiseks nii oluline poliitikavaldkond
on tagatud piisava ressursiga ning kas meie välispoliitika ise on piisavalt
sihitatud.
2003. aastat kokku võttes kirjutas
toonane välisministeeriumi kantsler Priit Kolbre, et “senine
nn projektidiplomaatia, millele olid kümnekonna aasta jooksul allutatud kõik
ressursid ja mille raamistikus oli mõte harjunud liikuma, on läbi saanud. ELi
ja NATOga liitumise projekti eesmärgid on täidetud”.
Edasivaatavalt küsis aga Kolbre uue strateegia
järele: “Kus see strateegia siis on ja mida ta
sisaldab, võidakse nüüd küsida. Esiteks pole see strateegia veel valmis ja
teiseks ei saagi see kunagi lõpuni valmis, kuna on alati muutuv ja arenev
juhtimismudel. Paraku pole olukord nii ametkondadevahelises kui ka
siseriiklikus koostöös tervikuna kiita. Liiga palju tuleb ette just omaette
tegemise või pusimise mentaliteeti.”
Varalahkunud
Kolbre viitas vahetult Euroopa Liidu ja NATOga liitumise eelõhtul väga
olulistele küsimustele, mida ikka ja jälle on esitatud viimase tosina aasta jooksul.
Seda mitte üksnes välispoliitikat silmas pidades, vaid riigi enda
tervikarengule mõeldes. Küsimused on olnud õigustatud, sest just sihitatud ning
seeläbi ka mõõdetav tegevus on lihtsam alus piiratud ressursside määramisel
poliitikate elluviimiseks.
Kümmekond aastat tagasi juurutas
rahandusministeerium uuendatud eelarvepoliitika, kus üheks oluliseks
komponendiks kujunes ressursside kasutamise tulemuslikkus. Toona tekitas see
muutus välisministeeriumis palju
küsimusi. Kuidas mõõta välispoliitika edukust ning kas seda on ikka võimalik
raamistada mingi ajaga?
Tänaseks ollakse muutusega harjunud,
kuid just pidevalt pitsitav ressursinappus ning valitsemissektori üldine
kokkuhoiuprogramm on pannud välisministeeriumi juhtkonna väga tõsise väljakutse
ette. Kuidas kärpida ja koondada nii, et Eesti välispoliitika põhisuunad ei
kannataks? Tegelikult pole see mitte üksnes ühe ametkonna koondamismure, vaid
küsimus on palju laiem. Kas meie välispoliitika on ikka täna piisavalt
sihitatud ning kas valitsus ei peaks siiski välispoliitika teostamist nägema
ühtse tervikuna meie julgeoleku tagamisel?
Eelmise aasta oktoobris Riigikogus
esinedes ei välistanud peaminister Taavi Rõivas “mõnede Eesti esinduste sulgemist, sest välisministeerium
peab järgneva viie aasta jooksul vähendama oma ametnikkonda 55 inimese võrra”.
Välisminister Marina Kaljurand tõdes aga veebruaris toimunud iga-aastasel
välispoliitika arutelul, et “Eesti välisteenistusele saab 2016. aasta olema muutuste
aasta. Peame vaatama üle oma koosseisu ja struktuuri, et leida parim tasakaal
Eesti välispoliitiliste huvide edendamisel ja kaitsmisel tingimustes, kus peame
vähendama töötajaid ning sulgema välisesindusi”.
Teema pole sugugi uus.
Välisministeeriumis on koondamisi varemgi läbi viidud. Riigikogu väliskomisjon
osundas oma analüüsis[1] juba 2012.
aastal, et olemasolevate ressursside juures ei pruugi Eesti oma välisesinduste
võrgustikku jätkusuutlikult üleval pidada. Toona tegime terve rea soovitusi
valitsusele, sealhulgas ka välisesinduste optimeerimise osas.
Ometi on praegune olukord eriline.
Pole mingit kahtlust, et me oleme sisenenud rahvusvaheliste suhete väga keerulisse
ajajärku, kus kriitilise tähenduse omandab Eesti suutlikkus muutuvas keskkonnas
tagada ei rohkem ega vähem kui oma iseseisvuse kestmine ning samaaegselt
toetada meie rahvusvahelise konkurentsivõime kasvu.
Seepärast on erakordselt oluline enne
põhimõtteliste otsuste tegemist kõigekülgselt analüüsida meie välisteenistuse
hetkeolukorda, välispoliitika sihitatust ning laiemat seost riigi
põhiseaduslike ülesannete täitmisel.
Välisministeeriumis praegu läbiviidav
analüüs peaks enne lukkulöömist jõudma poliitilisele otsustustasandile,
kindlasti ka Riigikokku. Täna tehtavad otsused võivad meid mõjutada pika aja
jooksul ning seetõttu peavad need olema võimalikult laia poliitilise toetusega.
Järgnevat tulebki käsitleda, kui üht täiendavat sisendit sellesse arutellu.
VÄLISPOLIITIKA SIHITATUS
Alustame sellest, et Eesti on ja jääb
nähtavas tulevikus vaba maailma piiril asuvaks väikeriigiks. Seejuures on
ilmne, et lähemate aastate jooksul jääb meie majanduslik suutlikkus kasvatada
välispoliitika rahastamist piiratuks. Rääkimata sellest, et lühemas
perspektiivis pigem kasvab surve vahendite kokkutõmbamiseks.
Ressursside piiratuse tingimustes
tehtavad otsused peavad mõistagi eeskätt lähtuma sellest, mis on meie
välispoliitika eesmärgid ning olulisemad tegevused. Pole kahtlust, et aastate
jooksul on välispoliitilises debatis jäänud püsivalt sõelale kõige laiemalt
riigi julgeoleku tagamine, edukas majandusdiplomaatia ning konsulaarteenuste
tagamine.
Meie tänane ülesanne on võimalikult
täpselt sihitada kõiki neid tegevusi viisil, mis tagaks välisteenistuse efektiivsuse,
kasvava professionaalsuse ning mis kõige olulisem, ka tulemuslikkuse.
Julgeolekupoliitika aluste käimasolev
uuendamine viitab esmakordselt vajadusele kirjutada kokku välisministeeriumi
laiem arengukava ehk tegevusstrateegia. See annab hea võimaluse oma senine tegevus
kriitilise pilguga üle vaadata, võttes arvesse kiirelt muutuva rahvusvahelise
keskkonna ning keskenduda selles kõige olulisemale.
Ideaalis võiks see tegevusstrateegia keskenduda
samaaegselt nii pikemaajalistele eesmärkidele kui eeskätt lühemaajalistele
tegevustele. Sarnaselt kaitseministeeriumi strateegiadokumentidega võiks ka
välisministeeriumi lühemaajalisem arengukava vaadata ette neljale aastale.
Eesti välispoliitika kujundamise
traditsioonis pole üldiselt harjutud kasutama läbikirjutatud strateegiaid. Veel
vähem neid siduma konkreetsete saavutuseesmärkidega. Tõsi, 1990ndatel aastatel
olid eesmärgid niigi ilmsed – selleks oli liikmelisuse saavutamine NATOs ja
Euroopa Liidus.
Täna võimaldaks aga just
strateegiapõhine lähenemine paremini sihitada välispoliitikat ja selleks
vajaminevaid ressursse. See annaks omakorda võimaluse paremini suunata tervikuna
välisteenistuse fookust, välisesinduste võrgustikku ja arenguabiks jaotatavate
vahendite eesmärgistatust.
Eesti välispoliitikas on käes aeg,
kus me peame rahvusvahelises suhtlemises keskenduma eeskätt eksistentsiaalsete rahvuslike
huvide teostamisele ning vastavalt sellele ka jagama olemasolevaid ressursse. Välispoliitika südames peavad olema meie
ühist heaolu kaitsev järjekindel julgeolekupoliitika ja heaolu kasvatav
professionaalne majandusdiplomaatia. Seejuures on tähenduslik, et mõlemal
juhul on tegemist ametkondadeüleste teemadega.
Kõigepealt julgeolekust. Rahvusvaheline
julgeolekukeskkond on viimastel aastatel pidevalt halvenenud. Meie jaoks on
eriti kriitilise tähendusega ilmnema hakanud mõrad lääneliitlaste koostöös. Eelseisev
Suurbritannia Euroopa referendum ning USA populaarse presidendikandidaadi
Donald Trumpi ähvardused NATO laiali saata[2]
on siin ehk kõige ilmekamad märksõnad.
Ükskõik, milline oht ka Eestit ei
varitseks, kõige haavatavamad oleme siis, kui NATO ja Euroopa Liit peaksid
lagunema. Kahjuks ei saa täna seda stsenaariumit lõpuni välistada.[3]Seepärast
peab meie julgeolekupoliitika üheks keskteljeks olema lääneliitlaste ühtsuse
hoidmine ja tugevdamine. Me peame olema suutelised kandma ning arendama vaba ja
ühtse Euroopa ideed, mis täna on oma ajaloo suurima surve all.
Eesti peab kuuluma lääneliitlaste
mõttelisse keskmesse. Samas peame olema
lobivõimekam eeskätt seal, mis on oluline meie jaoks tähtsate julgeolekuküsimuste
käsitlemisel ja probleemide lahendamisel. Puudutagu see näiteks lääneliitlaste
ühispoliitika kujundamist suhetes Venemaaga või rändekriisi juurpõhjuste mõjutamist
alates Euroopa Liidu ühise piirivalve loomisest kuni miljardite abieurode
sihipärasema kasutamiseni.
Eesti diplomaatia kriitiliseks
küsimuseks peaks olema eriti meie Lääne-Euroopa partnerite otsustustasandi ja
avaliku arvamuse mõjutamine viisil, mis välistaks tulevikus NATO püsimist
ohustavat mõtteviisi – kas Balti riigid on ikka väärt kaitsmist?
Paraku on see viimane jätkuvalt
aktuaalne ning mis seal salata, NATO mõranemist soovivad jõud võivad just seda
nõrka lüli silmas pidades teha saatusliku valearvestuse.
Mäletatavasti vahendas 2015. aastal
Pew uuring meile teadmise, et Saksamaal
toetas vaid
38% küsitletutest sõjalist sekkumist juhul, kui Venemaa ründab mõnda NATO
liikmesriiki. 58% olid selle vastu. Teistes Euroopa Liidu suurtes
liikmesriikides oli sõjalise sekkumise toetus kõrgem, kuid jäi ikkagi alla poole.
Läänes kipub ikka ja jälle levima Kremli
poolt süstitud ekslik ja ohtlik arvamus, milles nähakse Venemaaga suhete halvenemise ühe
süüdlasena NATO “liiga rutakat” laienemist itta.
Alles hiljuti kuulsime Eestiski
näidatud BBC dokumentaalfilmis mõttekäiku, et kas 2 miljoni lätlase vabaduse
pärast peaksid briti sõdurid surema. Või näiteks kirjutas Washingtonis ilmuv
National Interest märtsi lõpul tuumajulgeolekut käsitledes, et “keegi ei usu
tõsiselt, et NATO võtaks Daugavpilsi kaitstes riski muuta mõni Lääne linn
tuumarünnaku sihtmärgiks.” Sama lause lõpul oli sulgudesse lisatud, et kui te
ei tea, kus Daugavpils asub, siis kinnitab see eelnevat väidet.[4]
See osundab jätkuvalt olulisele
küsimusele – kuidas kasvatada Eesti (ja otsati koostöös Balti kolleegidega kogu
regiooni) tuntust viisil, mis kärbiks ikka veel ingitseva Jalta mentaliteedi
elujõudu.
Lähenev Eesti 100 on siin just suurepäraseks
täiendavaks võimaluseks positiivse ja meeldejääva sõnumi levitamisel meie
sõprade seas. Muuhulgas peaks riigikantselei oma juubeliaasta
investeerimisplaanides silmas pidama, et ülioluline on rõhutada sõnumit meie
ajaloolisest narratiivist – Eesti pole endine Nõukogude vabariik või uus
demokraatia (nagu kiputakse meist jätkuvalt arvama), vaid maailma üks vanimate iseseisvate
väikeriikide sekka kuuluja, kellel on ette näidata pikaajaline demokraatliku vaba
ühiskonna traditsioon.
Järjekindla julgeolekupoliitika
kõrval on möödapääsmatult oluline Eesti majandusdiplomaatia võimekuse tõstmine.
Eriti ajal, kui julgeolekusurutis ohustab tervikuna meie majanduslikku
atraktiivsust ning lähemad eksporditurud on meile sarnase pinge all.
Eesti kasvupoliitika üheks olulisemaks
mõõdikuks peaks olema meie rahvusvaheline konkurentsivõime. Eesti on endale seadnud eesmärgiks jõuda aastaks 2020
rahvusvahelise konkurentsivõime edetabelis maailma kahekümne parima riigi hulka.
See eeldaks päris korralikku tõusu, sest eelmisel aastal olime Maailma
Majandusfoorumi edetabelis 30. kohal.
Diplomaatia on mõistagi vaid üheks vahendiks paljude
tegevuste ahelas, kuidas riigi konkurentsivõimet tõsta. Samas on meie
välisesinduste ja aukonsulite töö ning riigijuhtidega äridelegatsioonide välisvisiitide
senisest parem strateegiline planeerimine väga oluliseks toetustegevuseks
välisinvesteeringute meelitamisel ning uute ekspordivõimaluste loomisel.
Kuigi aastaid on sellest räägitud, puudub valitsusel
jätkuvalt väliskaubandustegevuse sihitatud planeerimine. Erinevaid kogemusi
hinnates oleks mõistlik riigireformi käigus väliskaubandusega tegelevate riigiasutuste suurem sulandamine
pigem välisministeeriumi kui majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi juurde.
Laialivalguvate ülesannetega praeguse ettevõtlusministri asemel võiks meil olla
väliskaubanduse ja arenguabi minister. Eeskujusid on mitmeid, kuid ehk
sügavamate kauplemistraditsioonidega Hollandilt oleks ühtteist õppida.
Samuti aitaks erinevaid tegevusi paremini koordineerida Team Estonia plaani käivitamine ning valitsuse julgeolekukomisjonile
sarnaselt väliskaubanduskomisjoni loomine. Välismajanduspoliitika peab olema
meie kasvupoliitika üks prioriteete ning selle strateegiline koordineerimine
võiks asuda peaministri vaateväljas.
RESSURSID
Nüüd aga tagasi ressursside ning välisminister Marina
Kaljuranna raskete valikute juurde. Arvestades
Eesti ees seisvaid ülesandeid ning välisteenistuse rolli selles, peab
välisminister kärpimise asemel võitlema hoopiski välispoliitika rahastamise suhtelise
kasvu eest.
See kindlasti ei tähenda, et välispoliitilisi prioriteete
silmas pidades ei tuleks fookust paremini sihitada, personalipoliitikat
ajakohastada ning välisesinduste võrgustikku kriitiliselt üle vaadata.
Kuid vaatame korraks numbritele otsa. Välisministeeriumi tegevuskulud on käesoleval
aastal samas suurusjärgus kaitseministeeriumi selle aasta eelarve kasvuga – 40
miljonit eurot. Võrdluseks, et Soomel on näiteks välisministeeriumi selle aasta
tegevuskuluks kavandatud 226 miljonit eurot.
Välisministeeriumi osakaal on
riigieelarves viimase kuue aastaga langenud 0,65%-lt 0,43%-ni. Veel 2003.
aastal, enne Euroopa Liidu ja NATO liikmelisust, oli välisministeeriumi osakaal
rahvusvaheliselt palju võrreldavam – umbes 0,9 protsenti riigieelarvest.
Kõnekas on seegi, et diplomaatide arv pole selle 13 aasta jooksul märkimisväärselt
muutunud.
Esmapilgul näib, et kõige lihtsam
oleks võita raha mõne saatkonna sulgemisest. Mis seal salata, Riigikogu
väliskomisjon osundas sellisele võimalusele juba 2012. aasta veebruaris
avaldatud soovitustes.
Eestil on praegu hetkel kokku 46
välisesindust, nendest 35 saatkonda, seitse esindust rahvusvaheliste
organisatsioonide juures, kolm peakonsulaati ja üks kantselei. Ettevõtluse
Arendamise Sihtasutusel (EAS) on esindajad 13 riigis. Seejuures on oluline lisada,
et EASi välistegevuse aastaeelarvest umbes 40 protsenti kaetakse Euroopa Liidu
vahenditest.
Näiteks viie esinduse sulgemisega
võidetaks umbes 1,5 miljonit eurot ja sedagi vaid siis, kui lähetatud personal töölt
vabastada. Selleks, et kinnisvara korda saada, on vaja püsivalt juurde investeeringuid
umbes 1 miljonit eurot aastas. Kogusummas oleks see võrreldav iga-aastase
amortisatsiooniga.
Saatkondade sulgemine on alati kordades keerulisem kui
avamine. Halvim näide lähiajaloost on meie Ungari saatkonna sulgemine. Pelgalt
emotsiooni pinnalt, läbimõtlematu vastukäiguna Budapesti otsusele peatada
saatkonna tegevus Tallinnas, tegime lõpparve meie hõimurahva juures asuva
esinduse suhtes.
Täna oleme olukorras, kus Ungari on oma saatkonda Tallinnas
väidetavalt taasavamas ning meie üks uhkemaid saatkonnahooneid Budapestis on
jätkuvalt müümata. Tegelikult võiksime oma otsuse tagasi pöörata ning
Budapestis saatkonna taas avada, et sealt näiteks ka naabruses asuvaid Balkani
riike katta.
Kuid hoopis põhimõttelisem on saatkonnavõrgustiku
ülevaatamisel küsimus: kui kinni panna, siis miks ja kus? Alustaks sellest, et
ühe-mehe-saatkondade aeg on möödas. Loodavad või olemasolevad saatkonnad peaksid
olema töövõimekad Eesti esindused, kes suudavad täiel määral täita neile seatud
ülesandeid. Seda nii personalivaliku kui tugiteenuste kontekstis. Peatähelepanu
jääb ka edaspidi meie liitlastele, kuid väga oluline on hoida ja tugevdada
saatkondi ka maailma tõusvates mõjukeskustes, eeskätt Aasias.
Välisesinduste loomise, hoidmise või tugevdamise
aluskriteeriumiks peaks olema nende seos meie välispoliitiliste peaeesmärkide –
julgeoleku ning rahvusvahelise konkurentsivõime tagamisega.
Kokkuvõtteks. Järgmised kaks aastat saavad olema meie välispoliitikas
tõeliseks katsumusajaks. Mis iganes otsused ka ei sünniks tänases
kärpemeeleolus, silmas tuleb pidada, et väljakutseid vähemaks ei jää. Seetõttu
on eriti oluline mõista, et just diplomaatide hästi motiveeritud ja tark töö
võib olla meie julgeoleku ja heaolu loomise eesliinil kriitilise tähendusega.
Artikkel ilmus DIPLOMAATIA 2016. aasta aprillinumbris.
[1] http://www.riigikogu.ee/v/failide_arhiiv/Riigikogu/Valiskomisjon/Microsoft_Word_-_RK_vk_arvamus_-_valisesinduste_vorgustik_-_loplik_16_02_2012.pdf
[2] http://blogs.wsj.com/washwire/2016/04/02/donald-trump-defends-proposals-to-deconstruct-u-s-military-treaty-with-europe/
[3] http://www.lemonde.fr/europe/article/2016/02/08/a-bruxelles-la-fin-des-illusions_4861087_3214.html
[4] http://nationalinterest.org/feature/nato-russia-return-the-nuclear-precipice-15633
Kommentaarid