BALTI REGIOONI JULGEOLEKUALASED VÄLJAKUTSED
Kõne Paasikivi Seltsis
Helsingis
09.02.2016
Austatud esimees, daamid ja härrad!
Mul on suur au esineda täna siin teie ees, sest
Paasikivi Selts on tuntud kui Soome välipoliitilise mõtte üks sepikodadest. Naabri
juttu tuleb alati võtta väikese ettevaatusega, kuid loodan, et tänane arutelu
on täiendavaks killuks meie ühise regiooni julgeolekuohtude paremal tajumisel.
28 aastat tagasi oli Laulev revolutsioon Eestis
alles oma varajases algusjärgus. See oli 1988. aasta sügis, kui Tartu Ülikooli
esimese kursuse ajalootudengid arutlesid Eesti iseseisvuse taastamise
võimalikkuse üle. Meie ühine arvamus tollel hetkel oli, et ehk õnnestub Eestil
taas vaba riik olla aastaks 2000. Läks teisiti, palju paremini. Me lõpetasime
ülikooli 5 aastat hiljem juba Eesti Vabariigis.
See oli suur murranguaeg Euroopas ja otsati
kogu maailmas. Berliini müüri langemine sümboliseeris kogu Euroopa ajaloolise
ühinemise algust. Maailm vabanes suurest sõjapainest ning demokraatlikuks ihkav
Venemaa sisendas paljudele uut lootust. Aeg oli nii positiivne, et manas ette
isegi ajaloo lõpu unelma.
Need murranguaastad olid suure positiivse
mõjuga Balti mere piirkonnale. Eesti, Läti ja Leedu iseseisvuse taastamine ning
Vene vägede lahkumine, Poola vabad valimised, Saksamaa ühinemine, Soome ja
Rootsi liitumine Euroopa Liiduga ning lõppeks Venemaa pöördumine demokraatlike
reformide teele lõid olukorra, mida siin piirkonnas kunagi varem ei tuntud.
Läänemerest oli saamas vaba ja demokraatliku maailma sisemeri. Julgeolekuteemad
taandusid esiplaanilt.
Paraku ei saa me täna nii
enam väita. Selleks on mitmeid põhjuseid. Maailma arengu dünaamilisus pole ju
erakordne, kuid viimane veerandsajand on siiski süvendanud ja kiirendanud
korraga väga eripalgelisi protsesse, mis pole jätnud mõjutamata ka meie
regiooni.
Ma peatuksin lähemalt kolmel olulisemal teemal,
mis on minu meelest ühtviisi olulised mõistmaks Balti regiooni tänase
julgeolekupildi keerukust. Esiteks räägin globaalsest ja üha enam
läbipõimunud maailmast, teiseks peatun
põhjalikumalt Venemaa faktoril ning kolmandaks keskendun regiooni riikide
tegevusele julgeoleku tugevdamisel.
Head kuulajad,
Alustan kiirelt muutuva GLOBAALSE MAAILMA
mõjudest meid ümbritsevale. Kui ma ülikooli viimasel kursusel 1993. aasta
jaanuaris asusin tööle ajakirjanikuna Eesti suurimas päevalehes Postimees, oli
meil välisuudiste toimetuse 5 töötaja peale üks vanapoolne arvuti ning maailma
uudisteagentuuride toodang jõudis meieni faksilindi vahendusel. Mõni aasta
hiljem oli Postimehel juba võimalik kasutada lairiba ühendust info jagamiseks
Tallinnasse kolinud toimetuse ja Tartusse jäänud trükikoja vahel ning 2000.
aastal, kui ma lõpetasin töö peatoimetaja kohal, hakkas oma esimesi samme
tegema online meedia.
Sotsiaalmeedia võidukäik on muutnud paljusid
meist mitte üksnes meedia tarbijateks, vaid ka meedia loojateks ja uue
narratiivi vestjateks. See on üks parimaid ja paljudele arusaadavamaid näiteid
maailma põimumisest ja vastastikku sõltumisest. Uus meedia on võimaldanud ka
Balti mere regioonis kiiremini ja vahetult jälgida uudispilti ning erinevates
riikides toimuvate debattide sisu. Informatsiooni vaba levik on murdnud
nähtamatuid piire või eelarvamusi paremini, kui mistahes riikidevahelised
diplomaatilised jõupingutused.
Samas on ilmne, et kaasaegse meediumi mõju
julgeolekule on kasvanud kahasse tehnoloogilise revolutsiooniga. Sageli oleme
siin olnud järeljooksjad, tajumata ohte, mida digimeedia eeskätt vabas
ühiskonnas võib esile kutsuda. Näiteks trollindus on terminina ka Soome meedias
laia tähelepanu leidnud. Samuti on hästi tuttav desinformatsiooni ja sõna
otseses mõttes propaganda levitamine erinevate meediumite vahendusel. Tänu
sotsiaalmeediale on võimalik inimesi mõjutada sihtrühmade kaupa ning vajadusel
kutsuda ühiskonnas esile ohtlikke lõhesid ning vastastikust vaenu.
Informatsiooniline julgeolek on vaba ühiskonna
jaoks keeruline teema. Kuid ometi on see küsimus, mida ei tohi jätta
tähelepanuta. Tõstatan vaid retoorilise küsimuse: kas see on meie ühist
põhiseaduslikku vaimu riivav, kui netiavarustes on lihtsalt kättesaadav
äärmuslusele või rahvusvahelise terrorismi võitlejate ridadesse kutsuv
informatsioon?
Ma ei kutsu üles keelupoliitikale, vaid rõhutan,
et seesugune piire ületav ja korraga mitmete riikide huvisid puudutav teema
peaks olema senisest enam meie otsustajate laual. Mida psühholoogilisemalt
kaitstum on välisele mõjutustegevusele ühiskond ja tema üksikliikmed, seda
paremini on võimalik tagada nii riigisisest kui regionaalset julgeolekut.
Infoturvalisusega haakub vahetult hoopiski
laiem teemavaldkond – küberjulgeolek. Kommunikatsioonivõrkude, tehnoloogia ning
infotarbe kiire levikuga on see piire ületav julgeolekurisk muutunud eriti
viimase kümnendiga ka meie regioonis valitsustele üheks tähtsamaks
prioriteediks.
Alates 2007. aastast, mil Eesti avaliku ja
erasektori veebilehed sattusid massiivsete DoS küberrunde lainete alla, on meie
regioonis toimunud mitmeid tähelepanuväärseid küberintsidente. Norra nafta- ja
gaasitööstust rünnati tööstusspionaaži eesmärgil 2011. aastal, Taani juhtivad
kaitsetööstuse ettevõtted olid rünnaku all 2012. aastal, Soome
välisministeeriumi elektroonilise kommunikatsiooni võrk sattus ründe alla 2013.
aastal ning eelmisel aastal häkiti Poola lennukompaniid LOT, segades enam kui
tuhande inimese reisiplaane. Mitmed rahvusvahelised konfliktid on ilmekalt
näidanud, et ükski konventsionaalne sõda ei ole tulevikus mõeldav küberruumi
kaasamiseta.
Pole mingit kahtlust, et eelolevatel aastatel
nõuab just küberjulgeoleku valdkond senisest suuremat tähelepanu ja ressurssi.
Tänane kogemus pigem räägib sellest, et valitsused on eriti rahvusvahelises
koostöös täna samm või kaks häkkerite võimekusest maas. See on üks väga
potentsiaalne valdkond ka Balti regiooni julgeolekualase koostöö
märkimisväärskeks tõhustamiseks. Ühisosa leidmiseks pakub head koostöövõimalust
Tallinnas asuv NATO küberkaitsekeskus, kus partnerriigina on esindatud ka Soome
ning loodetavasti varsti ka Rootsi.
Balti regiooni ühisnimetajaks on Läänemeri. Taani
väinad on olnud rahvusvahelise laevaliikluse strateegiliseks pudelikaelaks juba
sajandeid. Külma sõja ajal olid Taani väinad muuseas okupeeritud Eestis
baseerunud Nõukogude strateegilise lennuväe peamine sihtmärk.
Viimaste kümnenditega on aga eriti kasvanud
nende tähendus naftatransiidi seisukohalt. Taani väinad on täna maailmas
tähtsuselt viies naftatransiidi choke point, olles mahult ees isegi Suessi
kanalist ja Bosporuse väinast. Naftatransiit Läänemerel on ainuüksi viimase 15
aastaga neljakordistunud. Selle peamiseks põhjuseks on olnud Venemaa
naftatoodangu juurdekasv ja uute sadamate suuremad käitlusmahud.
Läänemeri ja eriti Soome laht on väga tiheda
laevaliiklusega piirkonnaks. Pidevalt on merel umbes 2000 kaubalaeva, millest
veerandil on lastiks nafta- või naftatooted. Kuid merel liikuv nafta ei ole
ainus, mis määrab ära Läänemere strateegilisuse energiajulgeoleku seisukohalt.
Eriti viimasel kümnendil, pärast Balti riikide ja Poola liitumist Euroopa
Liiduga on rajatud või rajamisel mitmeid uusi energiaühendusi nagu näiteks
Eestit ja Soomet ühendavad elektrikaablid EstLink või Leedut ja Poolat ning Leedut
ja Rootsit siduvad gaasi- ja elektriühendused. Kui juba toimivale ühisele Põhjala-Balti
elektriturule lisandub LNG regionaalse terminali ning Eestit ja Soomet
ühendavad gaasijuhtme rajamine, siis on
tehtud väga suur samm regionaalse energiajulgeoleku tugevdamisel.
Kuid rohkem kui ükski teine projekt on
Läänemere strateegilisust suurendanud 2012 valminud gaasijuhe Nord Stream. 1222
kilomeetri pikkune gaasijuhe on pikim mere põhja ehitatutest. Selle
majanduslikku ratsionaalsust on sõltumatud analüütikud seadnud kahtluse alla
veel enne torujuhtme rajamist.
Peagi on meie ees uue teemana Nord Stream-2
ehitus, mis on juba kohanud tõsist kriitikat mitmes Euroopa pealinnas, samuti
Euroopa Komisjonis ja Euroopa Parlamendis. Pole kahtlust, et eeskätt Venemaa
riiklikes huvides rajatav torujuhe võimaldaks Moskval vähendada gaasitransiiti
läbi Ukraina umbes 2 miljardi dollari väärtuses aastas ning samas jätkata
mõjutustegevust Lääne poliitilise eliidi seas. Torujuhtmete julgeoleku tagamine
on juba täna Venemaa Balti laevastiku üks kesksemaid ülesandeid, mistõttu on
see muutunud osaks suuremast strateegilisest pildist.
Kuid analüüs globaalsetest mõjutajatest
tingitud julgeolekuväljakutsetest meie regioonis poleks täielik, kui me ei
puudutaks Euroopat tabanud rändekriisi ning täna eeskätt islamiäärmuslusega seostatavat
rahvusvahelist terrorismi. Peagi viis aastat vältav sõda Süürias on olnud
suurepäraseks kasvulavaks kalifaadi ideest innustunutele, postmodernsest
ühiskonnast väsinutele või lihtsalt sotsiaalselt tõrjututele. See on kaugelt
piire ületav ideoloogia, mis pole jätnud puudutamata kodanikke ka meie
riikides.
Kümned siitkandist Süüriasse siirdunud
pühasõdalased on tagasipöördumisel selgelt ohuallikaks Balti regiooni
julgeolekule. Kahjuks on see ilmselt lähiaastatel kasvav trend.
Siiani on rahvusvaheline terrorism meie
piirkonnas olnud pigem teoreetiline kui reaalne oht. Täna me selles enam nii
kindlad ei oleks. Kas näiteks Põhjala riikide
julgeolekuteenistustel on ikkagi piisavalt hea ülevaade, kes viimase 12
kuu jooksul on rändevoo kaudu riikidesse sisenenud?
Rootsi kaitsepolitsei kinnitas alles hiljuti,
et islamiterroristid kujutavad riigi julgeolelule väga tõsist ohtu. Rootsi on Belgia järel
teine riik Euroopa Liidus, kus arvestatuna elanike arvu kohta on kõige enam
kodanikke läinud võitlema Islamiriigi ridadesse. Rootsis on neid vähemalt 300,
kellest 120 on riiki naasnud ja kujutavad endast arvestatavat julgeolekuohtu.
Mõtleme vaid hetkeks stsenaariumile, mida
loodetavasti kunagi ei juhtu. Aga ikkagi. Läänemerel on väga tihe laevaliiklus
ka reisijate veol, eriti kolmnurgas Tallinn, Helsingi ja Stockholm. Kui siia
lisada veel suvised kruiisilaevad, siis on võimalikke sihtmärke küllaga. Kui
hästi me oleme Läänemerel terrorismiohu vastu kaitstud? See on suur küsimus, millele
parim vastus peitub riikide tihedas koostöös.
Daamid ja härrad,
Teie endine kaitseminister Jyri Häkämies ütles
2007. aasta septembris Washingtonis peetud kõnes, et Soome ja Balti regiooni kolmeks
suurimaks julgeolekualaseks väljakutseks on VENEMAA, VENEMAA ja VENEMAA. Te
teate paremini kui mina, mis sellele Soome avalikus arutelus järgnes ning
kuidas ministri öeldut hinnati. Tagantjärele võime vaid kinnitada – Häkämiehel
oli õigus.
Balti regiooni suurimaks julgeolekualaseks väljakutseks
on eriti viimase kümnekonna aastaga taas tõusnud Venemaa. Juba Aleksander
Nevski aegadest, aga tuntumalt Peeter I valitsemisajast 18. sajandi algul on
Venemaa geopoliitiliste huvide keskmes olnud ligipääs Läänemere sadamatele ning
vahetu mõju siinse regiooni julgeolekupoliitilistele valikutele.
1990ndatel aastatel maailmas levinud lootused
Venemaa vabanemisest mineviku nõiaringist ning uuest teest avatud ja kaasaegse demokraatliku
riigikorralduse suunas hakkasid kiirelt taanduma selle sajandi algul pärast
verist Tšetšeenia sõda. Tänaseks on ammu selge, et revolutsiooniline 1991.
aasta ei tähistanud Venemaal põhimõttelist lahtiütlemist repressiivjõuga riiki
kontrollinud süsteemist ja nende valvuritest. See oli vaid üks kerge luks
Venemaa pikas arengus.
Oma jõulist rolli mängis siin Venemaa
ajalooline kiindumus ja usk jumalikku eripärasse, kelle missioon on kristliku tsivilisatsiooni
päästmine. Kolmanda Rooma idee, mille sõnastas 16. sajandi algul Pihkva
Jelizari kloostri munk Filofei, näib omavat elujõudu tänagi. Mõtteliselt on see
tõmmanud nähtamatu veelahkme läänemaailma ja Venemaa vahele, sütitades umbusku
ja suhete ettearvamatust.
Kui lugeda vene
klassikalist kirjandust, leiab peaaegu kõigi autorite teostest arvamuse, et Lääs
on moraalselt mandunud. Seda leiab Puškinist slavofiilideni. Herzen ja
Dostojevski rõhutasid aga seda, et Venemaast peaks kujunema langenud lääne
päästja. Dostojevskile kuulub muu hulgas arvamus, et “meie suure Venemaa pühaks
missiooniks on rajada kristlik impeerium, mis hõlmaks kogu kontinendi”.
Venemaa tänane eliit
eesotsas president Putiniga, kes peab lugu filosoof Ivan Iljini
tõekspidamistest, teab kindlasti tema üht kuulsamat tsitaati: “Pärast igat
katset Venemaad jagada ja pärast igat lagunemist taastab ta ennast uuesti
müstilise antiikse spirituaalse identiteedi jõul.”
Veel enne Nõukogude Liidu
lagunemist kirjutas Nobeli preemia laureaat Aleksandr Solženitsõn 1990. aastal
programmilises töös “Venemaa Liit”, et uue võimaliku ühendriigi peaksid
moodustama lisaks Venemaale Ukraina, Valgevene ja venelastega asustatud
Kasahstani põhjaosad. Sellega näitas Solženitsõn, et Venemaa mõtlejate seas pole
ka tänapäeval kuhugi kadunud “maade kogumise” ideoloogia.
2000. aasta kevadel, samal
ajal Putini presidendiks saamisega, korraldati Moskva kõrgkoolide tudengite
seas küsitlus. Uuriti muu hulgas arvamust Venemaa piiridest. Tulemuseks oli
tõsine üllatus – enam kui pool vastanutest soovis Venemaa piiride taastamist
kas 1913. aasta või vähemalt Nõukogude perioodi piirides. See on vaid üks
paljudest avaliku arvamuse küsitlustest, mis iseloomustab Venemaal püsivat
mõtteviisi.
Seetõttu pole imestada, et rahvusvahelise
õiguse kõigi põhikaanonite vastaselt toime pandud Krimmi okupeerimist ja
annekteerimist 2014. aastal tervitati Venemaal tulihingeliselt. Mõned
analüütikud on viidanud, et Krimmi võib pidada esimeseks sammuks “ajaloolise
ebaõigluse” muutmisel ning Venemaa “legitiimsete piiride” taastamisel.
Muuseas, alles paar nädalat tagasi
rõhutas Venemaa president Putin piiride ebaõiglust, pidades silmas Lenini lühinägelikku tegevust
Nõukogude impeeriumi rajamisel sada aastat tagasi. Selles mõtteviisis peegeldub
sügav veendumus ekspansionistliku poliitika õigsuses ning rahvaste
enesemääramisõiguse valikulisuses. Putin on varemgi seda mõista andnud.
Ilmekamalt ehk 2005. aastal, kui ta pidas Nõukogude Liidu lagunemist 20. sajandi
suurimaks geopoliitiliseks katastroofiks.
Venemaa välisminister Sergei Lavrov ütles selle
aasta esimesel suuremal pressikonverentsil jaanuari lõpul, et heade suhete aeg
Läänega on läbi ning need ei pöördu enam kunagi tagasi tavapärase juurde. Kui
siia lisada veel uuendatud rahvusliku julgeoleku strateegia ja Venemaa julgeolekunõukogu
sekretäri ning endise FSB direktori Nikolai Patruševi mõtteavaldused läinud
aasta lõpul ajalehtedele Izvestia ja Rossiiskaja Gazeta antud intervjuudes, siis
pole Kremli meelest Külm sõda Läänega kunagi lõppenud ning käib järjepidevalt
edasi 1945. aastast saadik.
Nii on just täna Lääne liidritel, kaasa arvatud
Balti regiooni poliitilistel otsustajatel vaja mõista, et kui mõõta toimuvat
pikema ajaloolise perspektiiviga, siis Vene-Lääne suhetes on olnud paraku pigem
normaalsuseks konfliktsed ja geopoliitiliselt konkureerivad suhted. 1990ndad
aastad olid ehk kõige parem hetk üldse ida-lääne suhete ajaloos.
Väga oluliseks tähiseks mõistmaks tänase Venemaa
rahvusvahelisi ambitsioone tuleb lugeda president Putini kõnet Müncheni
julgeolekukonverentsil 2007. aasta veebruaris. Selles esinemises kritiseeris
Putin teravalt lääneriike eesotsas Ameerika Ühendriikidega ning kuulutas Venemaa
ambitsiooni suveräänse jõuna kujundada ümber Euroopa julgeolekuarhitektuur. Sellega
esitati tõsine revisionistlik väljakutse Berliini müüri järgsele vabale Euroopale.
Putini seatud eesmärki on sestsaadik Venemaa ka
järjekindlalt ellu viinud. Seda on sisustanud Venemaa osaluse peatamine Euroopa
tavarelvastusleppes 2007. aastal, NATO laienemisplaanidele sõjalise jõuga
vastuhakkamine Gruusias 2008. aastal, Ukraina ründamine 2014. aastal eesmärgiga
peatada viimase lõimumine euroatlandi õigus- ja kaubandusruumiga ning 2015.
aasta augustis alanud tugioperatsioon Süüria presidendi Assadi toetuseks. Need
näited peaksid kõigile andma selge signaali – Venemaa rakendab oma poliitiliste
eesmärkide saavutamiseks vajadusel ka konventsionaalset sõjalist jõudu. Lisaks
sellele on eriti viimasel ajal lastud vabalt liikvele ka retooriline tuumahoiatus,
kahasse tuumatriaadi pidevate õppustega.
Kui veel Gruusia sõda tõi esile mitmeid nõrkusi
Venemaa relvajõudude tegevuses reaalses lahingusituatsioonis, siis eriti
viimastel aastatel on relvastuse moderniseerimisprogramm, arvukad õppused ning
lahingukogemused Ukrainas ja Süürias tõstnud oluliselt Venemaa relvajõudude
reageerimis- ja võitlusvõimet.
Samal ajal, kui Lääs nautis rahudividende,
suunas Venemaa kümneid miljardeid dollareid relvajõudude moderniseerimisse.
Seejuures on Venemaa nähtavalt tugevdanud oma relvajõudusid Balti regiooni
vahetus naabruses alates Arktikast kuni Ukraina piirideni. Loodud on uusi või
taasavatud vanu sõjaväebaase, tõstetud ründemobiilsuse taset ning näidatud
erinevatel õppustel oma agressiivset meelt.
Siinkohal on väga paslik rõhutada, et näiteks
õppused Zapad-1981 ja Zapad-1984 ei erinenud oma suunitluselt ja eesmärkidelt
õppustest Zapad-2009 ja Zapad-2013. See on kõnekas fakt, mis paljuski määratleb
ära Venemaa järjepideva läänevastase hoiaku.
Veel enne Ukraina sõda toimunud Zapad-2013
õppuste stsenaarium nägi ette taaskordselt ründetegevuse läbimängimist NATO
liikmete Poola ja Balti riikide vastu. Seejuures harjutati esimest korda
totaalse sõja versiooni, kus alates mobilisatsioonist kuni ametkondade vahelise
ühistegevuseni mängiti läbi kaasaegse sõja väga mitmetasandilisi
stsenaariumeid.
Rootsi erukindralmajori Karlis
Neretnieksi hinnangul oleks väär arvata, et Venemaa agressiivsus meie
piirkonnas on probleemiks üksnes Balti riikidele. Hüpoteetiline konflikt omaks
suurt mõju enamikele Venemaa naabritele ja nendele, kes on huvitatud
julgeolekust ja stabiilsusest Balti mere regioonis.
Kuid mitte üksnes sõjalise võime arendamine
pole olnud osaks Venemaa läänevastases poliitikas. Venemaa on järjekindlalt
tegutsenud lääneriikide poliitika mõjutamisel, rahvusvaheliste
propagandakanalite loomisel, Euroopa Liidu ja NATO ühtsuse murendamisel. Eesmärgiks
hajutada lääneriikide arusaama tänasest Venemaast ning kõhklejate kaudu süstida
ideed uuest justkui rahutoovast julgeolekuarhitektuurist. See kõlab sarnaselt
Nõukogude Liidu omaaegsete üleskutsetega tuumadesarmeerimisest ja rahuliikumise
toetamisest. Me teame hästi, mis oli
tegelikult selle petliku rahupoliitika eesmärgiks ning millega see lõppes.
Daamid ja härrad,
Põhjala ja Balti regioon on maailmas üks rahumeelseim
ning innovaatiliseim piirkond. Peaaegu kõikides maailma riike hindavates
edetabelites on kõrgetel kohtadel esindatud vähemalt üks kui mitte mitu meie
regiooni riiki. Sageli kuulub tipp meile. See on väärtus, mida tasub kaitsta ja
tugevdada. Ja parim viis selleks on tugev KAITSEALANE KOOSTÖÖ.
Eesti on võitnud hindamatult palju oma
sõprusest Soomega juba kaugetest Vabadussõja aegadest saadik. Me poleks täna
siin, kui meil poleks nii Soome kui teiste Põhjala riikide näol pikaajalist tuge
majanduses või eeskuju avatud ja demokraatliku ühiskonna edendamises.
Just Helsingi on olnud selleks paigaks, kus
viimase kahekümne aasta jooksul on asjaolude kokkusattumisel toimunud meie
regiooni, sealhulgas Eesti julgeoleku seisukohalt vähemalt kaks äärmiselt
olulist sündmust. Täna oleks paslik neid kiirelt meenutada.
1997. aasta märtsis leidis Helsingis aset
ajalooline sündmus, mis määras paljuski ära
suure muutuse kogu Balti regiooni julgeolekus. Selleks oli USA ja
Venemaa tippkohtumine, kus presidendid Bill Clinton ning Boriss Jeltsin
rääkisid muuhulgas ka Balti riikide julgeolekust. Mäletan seda õhustikku hästi,
sest viibisin toona siin ajakirjanikuna. Avalikkus kartis tõsimeeli uut Jalta
lepet.
Clintoni administratsiooni Venemaa ekspert,
toonane asevälisminister Strobe Talbott meenutas hiljem Helsingis toimunut.
Jeltsin oli pakkunud Clintonile härrasmeeste kokkulepet. NATO laienemise asemel
pakkus Venemaa välja oma valmisoleku tagada ise Balti riikide julgeolek.
Clinton vastas sellele kiirelt ei ning uus Jalta sobing jäi sõlmimata.
Teine tähenduslik sündmus leidis aset 2001.
aasta septembris, kui Soomes visiidil olnud Venemaa president Vladimir Putin
andis kohtumistejärgse pressikonverentsi. Sellel ütles ta esimest korda, et
Moskval pole põhimõtteliselt midagi selle vastu, kui Balti riigid liituvad
NATOga. Kuigi Putin ei jätnud toona rõhutamata, et see on vale otsus, andis Venemaa
retoorika oluline pehmenemine võimaluse liikuda ka lääneriikidel
enesekindlamalt Praha tippkohtumise suunas 2002. aastal, kus kolm Balti riiki
said ametlikult kutse liituda NATOga.
Just Balti riikide liitumine läänemaailma kõige
edukama kaitseliidu NATOga on oluliselt muutnud julgeolekukeskkonda kogu
Läänemere regioonis. Peatun sellel siinkohal lähemalt.
Balti ja Põhjala regioon on viimase saja aasta
jooksul olnud algul Nõukogude Liidu ja nüüd Venemaa julgeolekuhuvide teravdatud
tähelepanu all. Juba 1920-30ndatel aastatel püüdis Moskva leida juriidilisi
käike endale soodsa positsiooni saavutamiseks Taani väinade üle.
Stalini-Hitleri pakt 1939. aastal andis
Moskvale kauaoodatud võimaluse oma ekspansiooni laiendamiseks Baltikumis. Teine
maailmasõda ja Stalini võit selles kasvatasid Vene impeeriumi mõju Läänemere
piirkonnas tasemeni, mida polnud Kremli valitsejad kunagi varem saavutanud.
Balti riigid olid okupeeritud, Saksamaa lõhestatud, Poola raudse kontrolli all,
Põhjala nõrgestatud fragmenteeritud julgeolekuvälja ning nn
finlandiseerimispoliitika kaudu. Sisuliselt tegi Nõukogude Liit koos Varssavi
pakti liikmetega Läänemerel, mida tahtis.
1983. aastal Balti regiooni julgeolekuaspekte
uurinud Monterey mereväekooli magistrant Jan Cody Gaudio rõhutas, et alates
Teise maailmasõja lõpust oli Nõukogude Liidul koos oma satelliitidega Läänemere
regioonis silmnähvtav strateegiline ülekaal lääneriikide ees. Nii oli näiteks
Varssavi pakti riikidel üksnes mereväes NATO ees kuuekordne ülekaal.
See oli loonud olukorra, kus tuumasõda vältides
võis Nõukogude Liit saavutada strateegilist edu ootamatu rünnakuga näiteks
Taani väinade vastu. Ennetava löögi taktika täiustatud versioon oli Venemaal
välja töötatud 1968. aastal marssal Vassili Sokolovski poolt. Pole välistatud,
et Venemaa tänane kindralstaabi ülem armeekindral Valeri Gerassimov on oma
doktriinis kasutanud just Sokolovski ideid.
Muuseas, Gerassimovi doktriin näeb ette
mitmetasandilise lähenemise sõjategevusele, toetudes vähem traditsioonilisele
jõukasutuse stsenaariumile ning rohkem asümmeetrilistele põhimõtetele.
Eesmärgiks on rünnata ja kurnata vastase nõrkusi ning vältida tugevusi.
Doktriinis rõhutatakse ka seda, et eduka sõjalise operatsiooni eeltingimuseks
on vastase häirimine poliitilise surve, informatsiooniliste ja
küberoperatsioonide kaudu.
Gaudio tõi oma töös välja ka poliitilised
aspektid Kremli Balti regiooni julgeolekut mõjutavas tegevuses, rõhutades
eriti, et neutraalsus ja
Põhjala fragmenteeritus olid eeskätt Nõukogude Liidu huvides. Ta kirjutas, et
otsesest sõjalisest interventsioonist Skandinaavias kujutab suuremat ohtu nn
“finlandiseerimispoliitika”.
Kuid mis kõige hämmastavam, tänaseks juba USA
mereväe eruadmirali Gaudio hinnang enam kui 30 aastat tagasi meie regioonis
olnud julgeolekukeskkonnale on kui eile kirjutatud. Kuulake, mida ta siis
kirjutas: “Balti regioonis on väga oluline vaadata uue pilguga nii elavjõu kui
varustuse eelpositsioneerimisele. Tänast tehnoloogia taset arvestades areneb
kaasaegne sõda väga kiiresti ja jätab vähe aega mobilisatsiooniks.
“Ekspeditsiooniline filosoofia” jõudude toetamisega kaugelt ei oma täna enam
sellist sõjalist ega poliitilist
tähendust kui mõni aasta tagasi. Allianss peab loobuma mõttest, et iga kaitse-
või ettevalmistusmmeede vastuseks Nõukogude ekspansioonile oleks Kremlis
käsitletav kui provokatsioon. Liitlaste kaitse, mida võidakse käsitleda
nõrgana, loob iseenesest kutse agressioonile”.
Gaudio tsitaat juhatab meid otseteed
tänapäeva. Mõned päevad tagasi lugesin USA mõttekoja RAND uusimat analüüsi NATO
idatiiva heidutustaseme tõstmise vajalikkusest. Selles rõhutatakse, et
konventsionaalse jõu tasakaalu ning võimaliku rünnakuohu heidutamise huvides
peaksid liitlased märgatavalt suurendama erinevate väeliikide kohalolekut Balti
regioonis. Senistelt kompanii-suurustelt üksuste tasemelt peaks kohalolek Balti
riikides kasvama brigaadi-suuruste üksusteni. Ärgem unustagem, et üksnes
Venemaa Lääne sõjaväeringkonnas on kokku umbes 60 brigaadi suurune löögijõud.
Heidutusmäära tõstmine on vajalik selleks,
et tagada rahu ja julgeolek kogu meie regioonis. Venemaa propaganda NATO
ründekavatsuste teemal ei ole ju vähimalgi määral tõsiseltvõetav. Sama alusetu
on Venemaa pidev surve Rootsi ja Soome vastu, kus diplomaatilise korrektsuse
piirimail mängides püütakse julgeolekualaseid valikuid ette kirjutada viisil,
nagu tegemist polekski sõltumatute riikidega.
Minu poliitikukarjäär Eesti parlamendis pole olnud
kuigi pikk, ulatudes kõigest 2003. aastasse, kuid selle ajaga olen oma kogemuse
põhjal näinud Põhjala regioonis väga olulist murrangut kolleegide
julgeolekupoliitilises mõtlemises. Eks mõjutajaid ole palju ja mõnel neist
peatusin ka oma kõnes. Kuid mis kõige olulisem, sellist elavat ja üha enam
ühisosa leidvat julgeolekudebatti pole meie regioonis mitte kunagi varem olnud.
Me oleme alati olnud lõhestatud väliste jõudude poolt või on meid tagasi
hoidnud ajaloo hirmud.
Täna oleme lähemal kui kunagi varem kogu Põhjala
ja Balti regiooni hõlmava ühtse julgeolekuvälja kujundamisel. Käesoleval aastal
Balti kaitsekoostööd juhtiv Eesti annab kindlasti oma panuse koostöö süvendamisse NORDEFCOga, eriti mis
puudutab tundliku informatsiooni vahetamist.
Rootsi ja Soome peaministrid tunnistasid oma
kuu aja taguses ühisartiklis, et Venemaa agressioon Ukraina vastu on esitanud
Euroopa julgeolekule Külma sõja aegadest saadik suurima väljakutse. “Me mõlemad
rõhutame vajadust pikaajalise strateegia järele, mis tagaks rahu ja stabiilsuse
Põhja-Euroopas ja Balti regioonis,” kirjutasid Juha Sipilä ja Stefan Löfven,
kuid lisasid, et nende riikide neutraliteedipoliitika omab jätkuvalt kõrget
väärtust.
Samal ajal avaldasid aga näiteks 25 tuntud
Rootsi diplomaati ja sõjaväelast ühise arvamuse ajalehes Dagens Nyheter, milles
esitati argumendid Rootsi NATO-liikmelisuse vajalikkusest. Selles rõhutati
muuhulgas, et Rootsi liikmelisus NATOs tõstaks riigi rahvusvahelist kaalu ning kasvataks
Balti regiooni julgeolekut. Mitteliikmelisus aga suurendaks regiooni
julgeolekus hoopiski ebakindlust.
Raporti autorid kirjutasid, et “sõjastsenaarium
Balti riikides on tõenäoliselt ainus piirkond, mis võib nähtavas tulevkus
kujutada ohtu Rootsile. Rootsi liikmelisus NATOs on samuti vajalik selleks, et
tõrjuda seda ohtu ning luau sõja ennetamiseks vajaliku stabiilsuse. Meie
julgeolek on vältimatult seotud Balti riikide julgeolekuga”.
Soome julgeolekueksperdi ja endise diplomaadi Pauli
Järvenpää hinnangul “ei oma
Venemaa sõjalises planeerimises mingit erilist tähendust Soome neutraalsus.
Näib, et Soome elab praegu kõige halvemas olukorras: Venemaa käsitleb Soomet
ohuna, samas kui Soome olles väljaspool NATOt ei ole kaetud Põhja-Atlandi
alliansi artikkel 5 julgeolekugarantiiga”.
Lugupeetud daamid ja härrad,
Pole kahtlust, et me elame suurte
muutuste ajastul. Külma sõja aegne paljuski staatiline maailmakord on asendumas
millegi sellisega, mida kunagi varem pole inimkond kogenud. Seejuures ei
puuduta see üksnes riikidevahelisi suhteid ja nende dünaamikat, vaid evib endas
kohati raskesti tajutavaid piiriüleseid või globaalseid mõjureid.
Läänemaailma positsioonide objektiivne
nõrgenemine, Aasia jätkuv majanduslik esiletõus, Venemaa revisionism ning
islamimaailma ususõjad annavad meie lähitulevikule päris turbulentse
väljavaate.
Meid ootavad ees väljakutsed, kus ühelgi
Balti regiooni vabal ja demokraatlikul riigil pole alternatiivi tihedale omavahelisele
koostööle ning rahvusvahelise õiguse ülimuslikkusele julgeolekuohtude
tõrjumisel.
1997. aasta septembris pidas siin seltsis
oma kõne toonane Eesti president Lennart Meri. Soome ja NATO suhetest rääkides
ütles Meri, et “Eesti ei tea, mida te otsustate. Sellest otsusest olulisem on v a b a d u s mõelda oma julgeolekule uutes kategooriates.” Meri
oli ettenägelik. Tema öeldu kehtib ka täna, kuigi maailm on palju keerulisem ja
ohtuderikkam, kui 20 aastat tagasi.
Eestil polnud oma vaba otsuse tegemisel palju
kõhklemist. Vabaduse kaotamine Teise maailmasõja keerises ning
okupatsiooniaastad tegid oma töö. Meie suurimaks rahudividendiks sai liitumine
NATOga. Me oleme veendunud, et üksnes laiapindne julgeolek ning jagatud
väärtused loovad eeldused tõeliselt vaba ning kodanike heaolule suunatud riigi
püsimiseks.
Mainitud kõnes rääkis Meri ka suhetest
Venemaaga, tuues välja kolm põhilist lähtekohta. Esiteks: koostöö peab rajanema
vastastikusel kasul.
Teiseks: koostöö peab rajanema rahvusvahelisel õigusel. Kolmandaks:
koostöö peab rajanema pikaajalistel perspektiividel. Just nendest põhimõtetest
on lähtunud Eesti oma suhetes Venemaaga. Meie soov on elada ja areneda
vastastikku kasutoovaid suhteid aluseks pidades. Rahus ja loovas töös selle
nimel, et mitte kunagi enam ei peaks keegi elama siin regioonis sõjahirmus.
Tänan tähelepanu eest!
Kommentaarid