PRESIDENT 2.0 JA EESTI TULEVIK
Sügisel
saab Eesti endale uue presidendi. Seekord ilmselt jälle Estonias, valijameeste
abiga. Seetõttu on lisaks Riigikogule kõigil omavalitsustel anda oma kaalukas
hääl Eesti järgmise riigipea valimisel.
Lennart
Meri, Arnold Rüütel ja Toomas Hendrik Ilves on kõik olnud eripalgelised
presidendid. Igal ühel omad plussid ja miinused. Nii nagu inimestel ikka.
Seepärast pole ka järgmine meie president mingi üliinimene. Ei peagi olema.
Küll
aga just meie aeg määrab ära mõne olulise mõõdupuu, mille järgi hinnata
kandidaate ning teha oma lõppotsus. Aeg on keeruline, tiine meie julgeolekut
puudutavatest teemadest ning samas Eesti majanduse ees seisvatest väljakutsetest.
Presidendiks
pürgivad naised ja mehed peavad omama inspireerivat, mitte unist nägemust Eesti
tulevikust. Edasiminekuks vajab Eesti värskeid ja kartmatuid ideid. Kuigi
riigipea roll on meil põhiseaduses tugevasti raamistatud, on ta ikkagi suunda
näitav ning karidest hoiatav majakas meile kõigile keerulise aja tormistel
vetel. Võib olla on meil siin vaja sõna otseses mõttes presidenti 2.0.
Presidendivalimiste
aasta on suurepäraseks võimaluseks Eesti poliitikas horisondi taha kiikavate visioonide
väljatoomiseks ning läbivaidlemiseks. Kuna riigipea kandidaadi taga on ikka
erakonnad, siis oleks Eestile kasutoov, et kahasse persoonide mõõduvõtmisele
oleks loovas debatis ka laiem avalikkus.
Siin
tegi otsa lahti Isamaa ja Res Publica Liit, pakkudes välja kevadiseks aruteluks
ISAMAA 2.0 idee Eesti suuremaks tegemisest. 2 miljonit Eestile mõtlevat, Eesti
heaks tegutsevat ning lõppeks eestlaseks pidavat inimest on hea ambitsioon ega
ei jäta kedagi sellele mõeldes ükskõikseks.
Meie
eesmärgiks on ärgitada mõtlema nii tuhandeid erakonnaliikmeid kui ka
avalikkust, kuidas praeguses keerulises rahvusvahelises olukorras suudaks Eesti
valida oma arengukompassil sellise suuna, tempo ning vahendid, mis aitaksid
meid üle eesootavast demograafilisest surutisest ja majanduslikust
madalseisust. Samas oma põhiväärtusi kaitstes ning riigi julgeolekut tagades. Seejuures mitte mõeldes kramplikult üksnes
järgmistest valimistest, vaid võttes palju julgema sammu tulevikku.
Eesti
on loomult nooruslik ja innovatiivne. Meile on nii omane pidev muretsemine, aga
samas ei lase see tarduda. Haridussüsteemide
viimases võrdluses oleme ees lausa Soomestki. Pinnas on seega olemas, kust
väetist saada ja headele ideedele rammus kasvukeskkond luua.
Aga
selleks on vaja liidrimeelsust ning julgust mõelda suurelt. Liidridefitsiit on
tuttav laiemalt kogu demokraatlikule maailmale. Nii lihtne on painduda ja nii
lihtne on murduda korraga nii paljude väljakutsete ees. Kuid kui eesmärgid on
selged ning väärtused paigas, siis on võimalik ka suurte muutuste algatamine ja
nende elluviimine.
Viimastel
kuudel on meie sisepoliitilist radarit hägustanud teemad, mis ei oma sedavõrd
määravat tähendust ei Eesti julgeolekule ega majandusele. Nii võikski
presidendivalimised olla kauaoodatud õhupuhastajaks, mis suunaks ühiskondliku debati
tõsimeeli olulistele ja meie kõigi elu määravatele teemadele.
Üks
nendest on vaieldamatult Eesti julgeoleku tagamine ja tugevdamine. Käesolev
aasta on siin kriitilise tähendusega. Täiendavalt iseseisvale kaitsevõimele on
erakordselt oluline, et meie liitlased suurendaksid oma kohalolekut nii Eestis
kui teistes Balti riikides. Seetõttu on meie tähelepanu ja jõupingutused
suunatud hea tulemuse saavutamiseks juuli alguses toimuval NATO Varssavi
tippkohtumisel.
Viimasel
ajal Eestiski palju tähelepanu saanud erinevad raportid meie kaitstavusest ja
Venemaa võimekustest võivad teha lehelugeja ärevaks. Kindlasti põhjusega, kuid samas tuleb mõista, et nende raportite peamine
eesmärk on just meie kaitsevõime
tugevdamine.
Arvamuslugu ilmus ajalehes Harju Elu 19.02.2016
Kommentaarid