MUUTUNUD JULGEOLEKUKESKKOND EUROOPAS
Mitte kunagi
varem meie kontinendi ajaloos pole Euroopa rahvad elanud sellises heaolus ning
vabaduses kui täna. Ja ilmselt mitte kunagi varem pole globaalne maailm
pakkunud Euroopale ühtaegu sedavõrd eripalgelisi julgeolekualaseid väljakutseid
kui seda me täna näeme ja tunnetame.
Mitmel pool
maailmas kipub olema tõsiasi, et Teise maailmasõja järgne rahvusvaheliste
suhete süsteem on langenud väga suure surve alla. Küsimus on selles, kas maailm
suudab uueneda kehtivat rahvusvahelist õigust rakendades või oleme silmitsi
suuremate vastasseisude või isegi konfliktidega.
Euroopa
julgeolekule on esitamas väljakutseid korraga nii Venemaa agressiivsus,
islamiäärmusluse kasvav levik Lähis-Idas ja Põhja-Aafrikas, Hiina pöördumatuna
tunduv esiletõus maailma juhtriigiks, piiriülesed globaalnähtused nagu näiteks
küberterrorism või vaesusmigratsioon. Lõppeks tuleb väga tõsiselt suhtuda
kiirelt oma levikut kasvatava surmava ebola viiruse tõrjumisse. Maailma
tervishoiuorganisatsiooni andmetel võib juba aasta lõpus iganädalane
haigestunute juurdekasv ulatuda 10 000 inimeseni.
Külma sõja ajal
tundus maailm vähemalt väliselt oluliselt lihtsamana. See peegeldus ka toona
jagatud Euroopas, kus vaba maailm oli vastakuti kommunistliku ideoloogia taha
peitunud Vene imperialismiga. Täna on juba üksnes erinevaid riigipõhiseid jõu-
ja mõjukeskusi sedavõrd palju, rääkimata muudest teguritest, et maailma
mõistmine ja selle pindselt parima poliitika kujundamine on varasemast palju
keerulisem.
Pole saladus,
et vahetult meid ja meie lähiregiooni mõjutavad muutused Euroopa
julgeolekukeskkonnas on suuresti seotud eeskätt Venemaa kasvava agressiivsusega, mida me oleme
täheldanud mitme viimase aasta jooksul. Tegelikult on Venemaast täna kujunenud
ehk isegi suurim väljakutse kogu läänemaailma sidususele.
Kui üldse
määratleda mingit pöördemomenti Euroopa julgeolekusüsteemi lähiajaloos, siis ei
saa kindlasti kuidagi mainimata jätta Venemaa presidendi Vladimir Putini kõnet
2007. aasta veebruaris Müncheni julgeolekukonverentsil. Just selles esinemises
andis toonane ja tänane Venemaa liider selgelt märku – Moskva pole rahul
lääneriikide, eeskätt Ameerika Ühendriikide juhtrolliga maailmas ning on valmis
sõnadelt liikuma tegudele.
Paljud Putini
Müncheni kõne vahetud tunnistajad meenutavad hetke kui tõsist šokki. Vaatamata
verisele Tšetšeenia sõjale, opositsiooni lämmatamisele, võimutäiuse
koondamisele, sõnavabaduse piiramisele ja mitmele teisele siseriiklikule
arengule varjutas Lääne ettekujutust Venemaast Külma sõja lõpp. Eeldati
õigustatud lootuses, et Venemaal on suure vastasseisu asemel hoopis enam võita
rahvusvahelisest kaubandusest ning partnerlusel põhinevatest suhetest
lääneriikidega.
Ometi osutusid
tugevamaks need Venemaa ajaloost tulenevad hoovused, mis suunasid meid tagasi
juba 19. sajandist tuttava mõjuväljade poliitika juurde. Nõukogude Liidu lagunemist
20. sajandi suurima geopoliitilise katastroofina näinud Vladimir Putin asus
pärast Müncheni kõnet oma sõnu ja eesmärke järjekindlalt ellu viima.
Esimene märk
muutunud olukorrast Euroopa julgeolekus ilmnes 2007. aasta suvel, kui Venemaa taganes ühepoolselt kontinendi
tavarelvastusleppest. See andis Moskvale vabad käed rasketehnika piiramatuks
paigutamiseks strateegiliselt olulistele suundadele, toona eeskätt
Põhja-Kaukaasiasse.
2008. aasta
augustis nägi kogu maailm, et Venemaal on tõsi taga oma niinimetatud iseseisva
välispoliitika ajamisel ning oma mõjuvälja tekitamisel, hoidmisel või
laiendamisel. Agressioon Gruusia vastu ning riigi territooriumist viiendiku
okupeerimine tähendasid esimest reaalset vastusammu läänemaailmale. Venemaa ei
varjanud, et Gruusia ründamise peamine eesmärk oli NATO laienemise ärahoidmine.
Vähem kui kuus
aastat hiljem on maailm tunnistajaks uuele ja kahjuks veelgi tõsisemale
konfliktile, mis on meie silme all hargnenud juba mitmendat kuud. Pean mõistagi
silmas Venemaa agressiooni Ukraina vastu. Krimmi okupeerimine ja annekteerimine
said äratuskellaks paljudele, kes siiani suhtusid veel äraootavalt Euroopa
julgeolekukeskkonnas juba alanud muutuste hindamisel.
Kõik need ja
mitmed teisedki muutused laiemas julgeolekukeskkonnas ajendasid Riigikogu
väliskomisjoni 2012. aastal alustama süvendatud kuulamisi Põhjala ja Balti
regiooni julgeolekust. Seadsime siis ajahorisondiks aasta 2020.
Nagu näha,
eeldasime veel paar aastat tagasi, et julgeolekukeskkonnas ei toimu kiireid
muudatusi. Trendid olid küll tajutavad, eriti mõistagi Venemaa aktiivsem
survepoliitika, kuid sõda Ukrainas ei näinud siis küll keegi ette.
Väliskomisjoni
töös on tavaks, et suurema teemakäsitluse puhul küsima kõrvalaarvamusi ja
poliitikasoovitusi ka mõttekodadelt. Oma 26. jaanuari 2012 istungil arutaski
väliskomisjon julgeolekualase uuringu tellimist ning esitas Riigikogu Kantselei
õigus- ja analüüsiosakonnale ettepaneku tellida uuring teemal „Arengud Põhjala
ja Läänemere regiooni julgeolekukeskkonnas aastani 2020“.
Laekunud kolme
pakkumise seast valiti uuringu teostajaks Rahvusvaheline Kaitseuuringute
Keskus. Koostöös Rootsi Kaitseuuringute
Agentuuri (FOI) töörühmaga valminud raporti lõpptekst esitati väliskomisjonile 13.
septembril 2012.
Raporti
koostajad eesotsas kaitseuuringute keskuse teaduri Riina Kaljurandiga esitasid
meile kokku 24-st punktist koosneva poliitikasoovituste loetelu, mis kätkesid
endas nii piirkonnaväliseid tegureid kui ka piirkondliku julgeolekuidentiteedi
ja koostöö tugevdamist.
Raporti
esitluseks korraldas väliskomisjon koostöös kaitseuuringute keskusega 15.
novembril 2012 Riigikogu konverentsisaalis seminari, kuhu oli kutsutud
julgeolekueksperdid ja teadurid, Eesti ametkondade esindajad, Tallinnas
resideerivad suursaadikud ja ajakirjanikud. Uuring on täna kättesaadav kõigile
huvilistele Riigikogu kodulehel.
Eesti ja Rootsi
teadurite ühissoovituste seas oli rõhutatult välja toodud laiemalt NATO ning
eeskätt Ameerika Ühendriikide kui siinse piirkonna keskse julgeolekutagaja
poliitilise ja kaitsealase kohaloleku saavutamine. Raporti soovitustes rõhutati,
et “NATO Euroopa heidutuskava silmas pidades on Eesti huvides säilitada
tasakaal tavarelvajõudude, ballistilise raketikaitse ning taktikaliste
tuumarelvade vahel. Heidutusvõime säilitamiseks tuleb parandada Põhja-Euroopa
sõjaliste jõudude valmisolekut, paigutust ja võimekust”.
Väliskomisjonile
esitatud raporti head kvaliteeti näitab asjaolu, et terve rida kaitseuuringute
keskuse kahe aasta taguseid soovitusi on tänaseks muutunud juba reaalsuseks.
Nii näiteks on tänaseks tõsiasi Soome ja Rootsi eripartnerlus NATOga ning üha
laienev kaitsekoostöö Põhjala ja Balti riikide vahel.
Üks
tänaseks veel realiseerumata soovitus puudutas Eesti koostööd meie Põhjala naabritega
Arktika küsimustes. Kaitseuuringute keskus soovitas Eestil tõsiselt kaaluda sarnaselt
Poolaga vaatlejastaatuse taotlemist Arktika Nõukogus, et hoida end kursis
arengutega Kaug-Põhjas ning sealsete osapoolte, sh Euroopa Liidu ja NATO
tegevusega.
Väliskomisjoni
meelest on tegemist väga arvestatava ettepanekuga. Eesti vaatlejastaatus
Arktika Nõukogus võimaldaks meil lülituda vahetumalt globaalses kontekstis üha
olulisemaks muutuva regiooni probleemide lahendamisse näiteks teaduskoostöö või
keskkonnaküsimuste kaudu ning samas võimaldaks see laiendada koostööraame meie
heade Põhjala naabritega.
Lisaks
kaitseuuringute keskuselt tellitud uuringule viis väliskomisjon enam kui kahe
aasta jooksul oma töös läbi kokku 44 julgeolekuvaldkonda puudutavat kuulamist. Nendele
lisandusid meie väljasõiduistungid NATO küberkaitsekeskusesse, Teabeametisse,
Tallinna merevalvekeskusesse aga samuti regulaarsed väljasõiduistungid koos
riigikaitsekomisjoniga Kaitseväe Peastaapi ning rahvusvaheliste õppuste
külastamine.
Eesti
julgeolekuga on üheselt seotud Vabariigi Valitsuse poolt k.a 10. märtsil
algatatud Eesti-Vene piirilepingute ratifitseerimisega. Sellega seoses on
väliskomisjon viinud läbi rea kuulamisi ning 13.-14. märtsil 2014 korraldas
väljasõiduistungi Narva ja Kagu-Eesti piirialadele.
Julgeolekuküsimused
on viimastel aastatel olnud eranditult kõikide väliskomisjoni töövisiitide ja
olulisemate rahvusvaheliste kohtumiste päevakorras, sealhulgas näiteks meie
töökohtumistel Jaapanis, Korea Vabariigis, Ameerika Ühendriikides, Venemaal, Soomes,
Indoneesias, Singapuris, Hiinas, Poolas, Euroopa Liidu välis- ja
kaitsekomisjonide esimeeste, Balti riikide parlamentide väliskomisjonide ning
NB8 väliskomisjoni esimeeste regulaarsetel kohtumistel.
Veel selle
aasta sees kavandab väliskomisjon visiite Soome ning Ameerika Ühendriikidesse,
kus üheks keskseks arutlusteemaks on vaieldamatult ka muutunud julgeolekukeskkond
Euroopas.
2013. aasta 23.
septembri istungil otsustas väliskomisjon koostada kuulamiste põhjal komisjoni
raporti. Arvestades aga kogu julgeolekukeskkonna järsku ja kiiret muutumist
käesoleva aasta jooksul, tegi komisjon läinud kuul ettepaneku korraldada
olulise tähtsusega riikliku küsimusena arutelu Riigikogu täiskogu 16. oktoobri
2014 istungil. Ühes tänasega tõmbab väliskomisjon alla tingliku joone oma
kuulamistetsüklile, kuid mõistagi jäävad julgeolekuküsimused laiemalt ka
edaspidi meie töö üheks tähtsamaks prioriteediks.
Eesti välis- ja
julgeolekupoliitika üheks kesksemaks raamdokumendiks on Vabariigi Valitsuse
poolt koostatud julgeolekupoliitika alused. Nimetatud dokumendi viimane
uuendatud versioon pärineb 2010. aastast.
Riigikogu ja
valitsuse koostöös on kujunenud heaks tavaks aegajalt nimetatud dokumendis
sätestatu üle käia ning vajadusel esile kutsuda poliitikasoovituste
täiendamine.
Viimati toimus
seesugune ülevaade 14. mail 2013, mil välis- ja riigikaitsekomisjonide
ühisistungil oli arutluse all Vabariigi Valitsuse põhjalik analüüs Eesti julgeolekupoliitika
aluste elluviimisest.
Meile esitatud
ülevaates muuhulgas rõhutati, et kuigi dokumendi kehtivus ei ole ajaliselt
piiritletud, on julgeolekupoliitika alustes sätestatud, et neid uuendatakse juhul, kui
julgeolekukeskkond muutub oluliselt ja ilmneb vajadus julgeolekupoliitikat
kaasajastada.
Väliskomisjoni
meelest on eriti viimasel aastal toimunud nii vahetult meie kui laiemalt kogu
Euroopa julgeolekukeskkonnas muudatused, mis tingivad ka Eesti
julgeolekupoliitika aluste ülevaatamise ning täiendamise. Vabariigi Valitsus
võiks selle ette võtta esimesel võimalusel.
Tänapäeva
maailmas on julgeoleku tagamisel edukad need riigid, kellel on tugevad liitlased
ning kes on ise aktiivsed rahvusvahelises julgeolekukoostöös.
Siin on Eestil
ette näidata pikaaegne ja sihipärane tulemuslik tegevus, mille tõttu võime täna
kindlalt väita – Eesti julgeolek pole kunagi olnud nii hästi tagatud kui täna. Selle
keskteljeks on meie liikmelisus NATOs, pidevalt täienevad kahepoolsed suhted
meie liitlastega, sealhulgas ka Eesti väga heade naabrite Soome ja Rootsiga.
Eesti
usaldusväärsus liitlaste seas, mis eeskätt põhineb oma kohustuste täimisel,
lubab meil ehk senisest aktiivsemalt mõjutada Euroopa julgeolekustrateegia
uuendamist. See on eriti aktuaalne ajal, kui Euroopa Liidu ühise välis- ja
julgeolekupoliitika peaareenil on hiljutiste poliitiliste vangerduste elik
valimiste järel eriti liikmesmaade välisministrite seas jäänud tuntavalt
vähemaks rahvusvaheliselt mõjukaid poliitikuid.
Seepärast oleks
täna eriti oluline, et Eesti täidaks koos sarnaselt mõtlevate partneritega
aktiivsemalt seda tekkinud tühimikku ning
suunaks Euroopa Liitu rohkem keskenduma strateegilisele mõtlemisele. Ma
väidan, et viimase puudulikkus on otsati ka kaasa aidanud julgeolekukeskkonna
halvenemisele.
Võiks ju
retooriliselt küsida - kuidas on võimalik, et seni ainus Euroopa Liidu
julgeolekustrateegia pärineb aastast 2003? Seda siis ajast, mil ühenduse
liikmeid oli kõigest 15. Katsed strateegiat uuendada on siiani jooksnud liiva. Samas
peame Euroopa Liidus välja arendama sellise strateegilise kultuuri, mis
võimaldab varast, kiiret ja kui vaja ka jõulist sekkumist.
Euroopa riikide
ühtsem ja strateegiliselt kokkuhoidvam käitumine poleks mingil juhul vastuolus
NATO tegevusega, vaid üksnes tugevdaks ühisosa lääneriikide koostöös julgeoleku-
ja kaitsevaldkonnas.
Lõpetuseks
tahaksin rõhutada, et Eesti julgeolek on püsivamalt tagatud, mida sidusam on meie
ühiskond ning mida konkurentsivõimelisem on meie majandus rahvusvaheliselt. Mõlema
tähtsust ei tohiks Eesti täna teha täna ühtki allahindlust.
Eesti president
Lennart Meri ütles juba 1997. aastal, et kui eesti rahva
iseseisvustahe on nähtav, kui Eesti riigi maine on puhas ja plekita ning kui
eestlaste oskus oma sõltumatust hoida on veenev, kujuneb Eesti puutumatuse hind
nii kõrgeks, et seda ei tule kunagi relvaga käes kaitsta.
Kõne, mille pidasin täna Riigikogu julgeolekudebatil.
Kommentaarid