INTERVJUU AJALEHELE RAPLAMAA SÕNUMID
Pärast seda
kui Eesti-Vene piirilt viidi jõuga ära Eesti kaitsepolitseinik avastati äkki,
et tegelikult meil justkui ei olegi Venamaaga kontrollitavat piiri. Isegi pea-
ja siseminister pidid seda tunnistama pärast seda kui olid külastanud piiriala.
Ometi ei saanud see teadmata olla neile, kes on kutsutud ja seatud Eesti
kaitsmisega välisvaenlase vastu. Või oli tegelik seis siiski teadmata?
Eesti kaitsmise ja julgeoleku eest vastutavatele
inimestele on olnud olukord idapiiril aastaid teada. Kuni Venemaa agressioonini
Ukraina vastu suhtuti ammu teadvustatud probleemidesse loiult. Kuigi
siseministeeriumis tehti piiri väljaehitamiseks vajalikud arvutused juba 2008.
aastal ning maa-ametil oli
pikaajaliselt teada eramaavalduste problemaatika piirialal, ei kuulunud need
tegevused siiski mitte Ansipi valitsuse prioriteetide hulka. Mõistetavalt oli
esmatähelepanu all politsei- ja piirivalveameti ning päästeameti töötajate
palgatemaatika. Idapiir sai küll Schengeni tsooniga liitumise eel korraliku
rahasüsti, kuid see läks eeskätt piiriületuspunktide ning elektrooniliste
piirivaatlussüsteemide kaasajastamiseks. Viimane aitas eriti kaasa Narva jõe
piiriala tugevdamisele, mis on tänases seisus kindlasti hästi kaitstud ning
muresid võrreldes kagupiiriga oluliselt vähem. Loomulikult on ka erinevus
selles, et üks on ikkagi veepiir ning teine suuresti maismaapiir.
Miks ikkagi
on Eesti-Venemaa riigipiir tänaseni sellises kummalises seisus, et ta justkui
on olemas ja teda õieti ei ole ka?
Sellele on lihtne vastata – meil puudub tänaseni
mõlemapoolselt tunnustatud ja jõustatud piirileping. Juriidiliselt korrektselt
pole meil täna Venemaaga olemas riigipiiri, vaid üksnes ajutine kontrolljoon.
Samas oleme juba 1996. aastaks kokku leppinud piiriläbirääkimiste käigus, et
kahe piir kahe riigi vahel hakkab liikuma just suuresti mööda praegust
kontrolljoont. Vaid mõned maadevahetused, millest kuulsam on Saatse saabas,
õgvendavad piiri rohkme kui mõne meetri jagu. Venemaa on selle aja jooksul oma
piiri tähistanud ühepoolses korras, ootamata ära piirileppe jõustumise järel
toimuvaid ametlikke demarkeerimistöid. Nii olemegi olukorras, kus Venemaa
poolel on olemas piiritulbad ning
piiri valvamiseks paremini väljaehitatud taristu, Eestil on aga ajutist
kontrolljoont tähistavad hoiatussildid ning kohati läbimatu võsa.
Kuidas see
looduses maha märkimata, mehitamata ja kontrollimata-kaitsmata piir mõjutab
meie rahvusvahelisi kohustusi, on
ju
Eesti-Vene piir ühtlasi Euroopa Liidu, Schengeni viisaruumi ja NATO välispiir?
Ma pole kohe kindlasti nõus väitega, et Eesti idapiir
on täna kaitsetu. Tõsi, meil on eriti kagupiiril vaja veel palju investeerida
nii piiri väljaehitamisse kui piiri kaitsvatesse inimestesse, kuid sellele
vaatamata teevad meie tublid piirivalvurid igapäevaselt tõsist tööd selle nimel,
et Eesti ja meie partnerite välispiir oleks turvaline. Olen ise käinud aastate
jooksul korduvalt nii Narva kui kagupiiri kordonites ja tutvunud olukorraga.
Nagu enne mainisin, olid probleemid ilmsed juba ammu. Samas on hea, et vähemalt
nüüd on asutud tõsiselt piiri väljaehitamise kallale ning ka piirivalve
tugevdamisele.
Kui oluline
on selle juures Eesti-Vene piirileppe olemasolu ja kui see on, siis kui reaalne
on piirileppe sõlmimine (ratifitseerimine Venemaa poolt) lähitulevikus?
Iga riigi suveräänsuse ja julgeoleku üheks keskseks
küsimuseks on vaidlustamata riigipiiride olemasolu. Olen aastate jooksul
korduvalt just sellele viidanud
Eesti-Vene piirileppe olulisusest rääkides. Tänaseks on arvatavasti ka
paljud kõhklejad näinud eriti Eston Kohveri kaasuse kaudu, mida tähendab piirileppe
puudumine ning seeläbi Eesti valitsuse senine tagasihoidlikkus idapiiri
väljaehitamisel. Eesti-Vene piirilepingud sõlmiti 18. veebruaril 2014 Moskvas
ning nüüd on järg kahe riigi parlamentide käes need ratifitseerida. Riigikogu
viis esimese kuulamise läbi kevadel ning lõpphääletus leiab aset siis, kui sama
menetlus on alanud ka Venemaal. Minu teada on Venemaa valitsus lõpetanud
viimase kooskõlastusringi ning nüüd ootavad lepingud president Putini otsust
saata need Riigiduumasse ratifitseerimiseks. Ma ei tahaks spekuleerida, millal
see toimub.
Kas Pirital
asuva endise nõukogudeaegse piirivalvekordoni loovutamine Venemaa saatkonnale
omab teatud julgeolekuriski? Kas on teada, mis
otstarbel
hakkab saatkond seda kompleksi kasutama?
Minul puudub sellekohane informatsioon, milleks Vene saatkond
seda kinnistut kasutab. Küll aga olen kindel, et need, kes meie riigi
sisejulgeolekut tagavad, on ka kursis seal toimuvaga. Kordon ise ei kujuta
meile julgeolekuriski.
Mida te
vastate neile kriitikutele (näiteks admiral Kõuts), kes nimetavad piirivalve ja
politsei ühendamist veaks? Kas iseseisva
piirivalve
taastamine on Teie arvates täna võimalik ja vajalik?
Igal suurel reformil on mõistagi nii pooldajaid kui
vastaseid. Ametite ühendamise üheks eesmärgiks oli suurendada juhtimise ja
haldamise tõhustust. Politsei- ja piirivalveameti peadirektori Elmar Vaheri
hiljutine ettekanne IRLi fraktsioonis kinnitas, et selles osas on asjad
liikunud õiges suunas. Samas on mõistagi eriti Ukraina sündmuste ajel uuesti
tõstatanud piirivalve tugevdamise teema. Me peame endalt täna küsima, kui hästi
on Eesti piirivalve täna valmis näiteks niinimetatud märgistamata “roheliste
mehikeste” sisseimbumist tõkestama või ka lihtsalt suuremat illegaalse
immigratsiooni survet taluma. Olukorras, kus Venemaa piirivalve, mis kuulub
vastuluure FSB alluvusse, on eriti viimastel kuudel järsult muutnud oma käitumis-
ja suhtlemistaktikat, peame olema suutelised sellele kiirelt reageerima. Ma
olen arvamusel, et vaatamata ühendametiga seotud teatud probleemidele on siiski
mõistlikum tänases olukorras mitte keskenduda niivõrd uuele reformile, vaid
piiri valvamise enda tugevdamisele.
Mida endast
kujutab Venemaa "pehme jõu" poliitika? Milleks me seoses sellega
peaksime valmis olema?
Venemaa on eriti viimastel aastatel kõige kõrgemal
tasemel hakatud rääkima oma “pehme jõu” tähtsusest ja selle rakendamisest.
Peamiselt keskendub see niinimetatud Vene Maailma idée toetamisele, mille
sisuks on Venemaale sõbraliku naabruse ehk mõjuvälja tekitamine, aga ka
kaugemate riikide mõjutamine viisil, mille tulemuseks oleks Kremlile soodsate
poliitiliste või majanduslike otsuste kujundamine. Venemaa on suunanud sadu
miljoneid eurosid erisisuliseks mõjutustegevuseks alates Lääne ajakirjanike ja
poliitikute korrumpeerimisest kuni vene keele ja kooli toetamiseni erinevates
riikides. “Pehme jõu” sekka kuulub loomulikult infotegevus, sest tänapäevased
vahendid alates televisioonist kuni sotsiaalmeediani annavad oskuslikesse
kätesse suurepärased manipulatsioonivahendid. Lõppeks ei hoia Venemaa kokku
luuretegevuse pealt. Analüütikute hinnangul on viimane isegi aktiivsem kui
Külma sõja tipphetkedel. Samuti näitavad Ukraina sündmused, et “pehme jõud” on
kujunenud Venemaa hübriidsõja taktika üheks osaks.
Te olete
korduvalt viidanud, et Venemaa peab Ukraina vastu väljakuulutamata hübriidsõda.
Esimest korda tuli selle terminiga
laiema
avalikkuse ette Venemaa Föderatsiooni kindralstaabi ülem kindralpolkovnik
Valeri Gerassimov 2013.aasta
jaanuaris Venemaa
sõjaväeakadeemias
esinedes. Kas Te seletaksite mõne lausega, mida
hübriidsõda
endast kujutab?
Iseenesest termin hübriidsõda on kasutusel juba
pikemat aega. Samas on just Venemaa esimene riik maailmas, kes on seda taktikat
ka esimest korda ja päris edukalt ellu rakendanud. Krimmi okupeerimine ja
annekteerimine oli sesosas paras õpikunäide. Hübriidsõja taktika kätkeb endas
eeskätt erioperatsioone, mille Krimmi näitel võivad ellu viia tõrjetegevuse
legaalset poolt pärssivad eraldusmärkideta “rohelised mehikesed”. Loomulikult
polnud “rohelised mehikesed” mingi kohaliku külapoe kunded, vaid Vene
eriüksuste hästi väljaõpetatud võitlejad. Lisaks erioperatsioonidele, mis
vajadusel valmistavad ette ka regulaarvägede sisenemist, haarab hübriidsõda
kõige erinevamaid vahendeid alates küberrünnetest ja propagandast kuni
majandusliku survestamiseni.
Kas Eesti
on valmis hübriidsõja puhkemisel adekvaatselt toimima?
Eesti ja meie partneird on väga
tähelepanelikult analüüsinud Venemaa tegevust Ukraina vastu ning sellele on
järgnenud juba terve rida tegevusi oma vastava võimekuse arendamisel. Siin on
eriti oluline sisemise kiirreageerimissuutlikkuse tugevdamine. Loomulikult on
aktuaalne ka eelnevalt intervjuus puudutatud piirivalve teema. Samuti on väga
olulised need arutelud NATO liitlaste seas, kus täpsustatakse kollektiivkaitse
rakendamist näiteks hübriidsõja tingimustes.
Intervjuu 1.10.2014.
Kommentaarid