UUS MEEDIA JA PSÜHHOLOOGILINE KAITSE
Kui ma 2000. aasta algul Postimehe peatoimetaja kohalt
lahkusin, oli Eesti veebimeedia veel lapsekingades. Õigemini polnud Postimehe jaoks
seda veel päriselt olemaski. Netileht oli vaid paberlehe peegeldus. Online-toimetust polnud ning mingit elu
veebiküljel ei toimunud.
Toimetuse tegevus keskendus iga päev paari tähtsama
koosoleku ümber, kus räägiti sellest, milline uudis võiks olla järgmise päeva
lehe esikülge väärt ning millised lood olid erinevatele alatoimetustele
keskseteks teemadeks.
Suureks tehnoloogiliseks hüppeks oli siis hoopiski sideteenuse
areng viisil, mis võimaldas 1998. aasta kevadel Postimehe toimetuse kolida trükikojata Tartust Tallinnasse.
See tagas Postimehele toonases teravas konkurentsis Eesti Päevalehega
turuliidri positsiooni.
Lugeja hinnang ja vastukaja ilmunud artiklitele või lehele
tervikuna selgus kas kirjades toimetusele või avaliku arvamuse küsitlustes.
Tõsi, Delfil oli tollal juba esimene online-elu kogemus olemas, kuid veel võrreldamatu
tänasega.
Veidi enam kui tosina aastaga on olukord muutunud rohkem kui
kunagi varem meedia ajaloos. Varasemad suured raputajad olid kindlasti
telegraafi, raadio ja televisiooni leiutamine. Suure murrangu hõngu hakkas aga
rohkem tundma 1980ndatel aastatel, kui korraga trügisid inimeste
meediaharjumustesse nii CNNi ööpäevaringsete uudiste fenomen kui esimestesse
koduarvutitesse jõudnud netiväljaanded.
Interneti ja lairiba kiire levik viimasel paarikümnel aastal
on olukorda sedavõrd muutnud, et muidu nii konservatiivse meediahoiakuga Mart
Kadastik oli hiljuti sunnitud tõdema paberväljaannete paratamatu taandumise või
koguni kadumise võimalikkust.
Kadastikul on ilmselt õigus. Vaadates kasvõi enda uusi
meediatarbimise harjumusi ning rääkimata Angry Birdsi põlvkonnast võib olla
päris kindel, et meid ootab peagi ees veelgi suuremate muutuste ajastu. Ja see
võib tulla kiiremini ning viisil, mida me täna ei pruugi ette aimata.
Veel 1997. aastal Postimehe Moskva korrespondendina töötades
pidin kehva sidekvaliteedi tõttu enamiku oma lugudest Eestisse saatma
faksiaparaati kasutades. Harvad polnud ka juhud, kui lugeisn loo läbi telefoni
toimetuse makile, kust see siis uuesti arvutisse löödi. Siis tundusid tänased
infojagamisviisid ulmelistena.
Täna kanname nutitelefoniga endaga igal hetkel kaasas
sisuliselt tervet ilma. Kommentaaridest tiine infotulv on meeletu –
suurväljannetest blogide ning netitelest säutsudeni. Mida aeg edasi, seda vähem
on inimesed sõltuvad etteantud teleprogrammidest või toimetajate suvast. Valikuid
tehakse hetkeemotsioonist ja kitsast huvist. Samas on valikusõel inimestel väga
erinev ning sageli sõltub see meediatarbija haridustasemest. Teisisõnu avab
tänane meediakeskkond erakordselt suure võimaluse manipulatsiooniks või ka valeinformatsiooni
levitamiseks viisil, millest võisid näiteks eriteenistused kõigest paarikümne
aasta eest vaid unistada.
Eesti ja paljud vaba maailma riigid on interneti levikust
võitnud rohkem kui me oskame täna ette kujutada. Ilma infotehnoloogilise
revolutsiooni viljade kasutamiseta poleks me nähtavasti oma siirdeprotsessis
olnud nii kiired ja edukad. Ja mõistagi
poleks Eesti täna maailmas tuntud kui innovaatiline e-riik, kui me
poleks osanud juba aegu tagasi teha julgeid otsuseid kasvõi näiteks ID-kaardi
juurutamise näol.
Meediaga pole teisiti. Nii avatud, vahetut ja võimalusterohket
meediaruumi poleks netita võimalik ette kujutada. See on olnud kiire ja samas
paratamatu areng. Isegi autoritaarsetes ühiskondades on internet avanud
“õhuaknad”, mida tavameedia poleks iialgi suutnud. Tõsi, riigiti on interneti
kättesaadavus siiski erinev ning võib eeldada, et lähematel aastatel pigem
suureneb surve valikulise või osaliselt piiratud netikasutuse kasvu suunas.
Eriti riikides, kus vaba arvamust käsitletakse ohuna võimu püsimisele.
Uue ja samas üha kaootilisema meedia levik ning inimeste
meediaharjumuste muutumine on parajaks väljakutseks ühiskonna sidususe
säilitamisel või ka moodsamalt öeldes psühholoogilise kaitse tagamisel.
Uue meedia ajastu on ühtlasi andnud sõnale sellise jõu ja
mõju, mida varem ei suutnud ka kõige hinnatumad kirjanikud või peened
sõnamoonutajad. Kui parafraseerida briti poeedi George Gordon Byroni mõttetera
miljonit mõtet tekitavast tinditilgast, siis tänane ülidünaamiline meediaruum
võib hetkega haarava pealkirja kaudu kujundada kümnete miljonite inimeste
arvamust.
Kommunistlikust Rumeenisat 1970ndate aastate lõpus Läände
põgenenud Ceaușescu luureülem
kindral Ion Mihai Pacepa on oma äsja ilmunud raamatus “Disinformation” suurepärase detailirohkusega avanud kunagise
Nõukogude luuresüsteemi võimekuse ning ka sihikindluse valeinformatsiooni
levitamisel.
Pacepa tähelepanu keskmes on muuhulgas see, kuidas KGB
kõikvõimalikke skeeme ja sõnumikanaleid (uudistest teatrini) kasutades püüti
kujundada maailma avalikkuse arvamust Teise maailmasõja aegse paavsti Pius XII
kohta nii, et inimestel jääks meelde tema seotus Hitleriga. Selle valega püüdis
Moskva õõnestada kommunistliku režiimi üht suuremat vastustajat – Vatikani. KGB
muidugi ei eksinud oma analüüsis – Poola päritolu paavst Johannes Paulus II,
keda KGB püüdis ka tappa, oli oma tegevusega üks mõjukamaid persoone Nõukogude
impeeriumi lammutamisel.
Milleks tegin siin viite Pacepa raamatule, mis loodetavasti
leiab peagi kirjastamise ka Eestis? Aga ikka selleks, et paremini mõista meelemõjutustehnoloogia
olemust. Ajad on küll teised, kuid põhitõed ikka samad. Nii nagu ei kao
luuramine kuhugi, nii ei kao ka mõjutustegevus.
Uus meedia annab selles vallas täna kätte hoovad, mis
oskuslikul kasutamisel võivad kujuneda tõsiseks julgeolekuriskiks riigile või
rahvale, kelle vastu mõjutustegevus suunatakse. Eriti tõsine on see oht
väikestes avatud meediaruumides, kus on
lihtsam tekitada emotsionaalset ebastabiilsust. Tulenegu see siis poliitilistest,
ajaloolistest, etnilistest, rassilistest või mõnest muust tegurist.
Eestis võib selliseid näiteid tuua peaaegu igapäevaselt.
Anonüümsed kommentaariumid on selleks veel eriti soodus pinnas, kus teadlikult
võidakse teatud teemadel lugejate meelsust sihilikult suunata. Online-meedia
edu on suuresti määratud klikisurvega. See tähendab, et kõige olulisem on pilt
või pealkiri. Nii võib toimetajal teinekord kahe silma vahele jääda, et
skandaalihõnguline lugu on lausa sisuvale või pole pealkirjal sisuga midagi
ühist.
Üheks hiljutiseks ilmekaks näiteks on kasvõi USA endise
kaitseministri Robert Gates’i sõnade väänamine. Täpsemini levis meie
meediaruumis Vene uudisteagentuuri Interfax sõnum, mille kohaselt Gates oma
äsjases mälestusteraamatus olla öelnud, et Balti riikide võtmine NATOsse oli
viga. Tegelikult midagi sellist Gates pole kirjutanud, kuid esimesed pealkirjad
juba tegid oma töö. Mõnel pool jõudis see ekslik uudis lausa trükki.
Aga ka rahvusvahelisel tasandil pakub uus meedia erakordse
võimaluse isetekkelistele või teadlikult loodud globaalsetele kuulsustele või
ka kuulsuse narridele. Mõistagi on enamikul juhtudel tegemist positiivsete
näidetega. Gangnam stiil poleks Youtube’ita mingil viisil niisugust
megapopulaarsust kogunud. Tänaseks on esimest klippi vaadatud ligi kahel
miljardil korral.
Kuid mündil on ka teine ja palju tõsisem pool. Võtkem kasvõi
Snowdeni või Assange’i juhtumid. 1990ndatel aastatel poleks neid mehi olemas
olnud, sest sellisel viisil infolekke levitamine polnud lihtsalt võimalik. Siis
oleks nende varastatud teave jõudnud vaikselt mõne luureteenistuse failidesse.
Täna annab aga tundliku salateabega mõnusalt avalikkust mõjutada ning vastaste
usaldusväärsust murendada.
Mida siis teha? Kindlasti pole lahenduseks piiramine ega
keelamine. Vaba internetiga Eestis oleks see tulutu, sest sotsiaalmeedia teeb
oma töö niikuinii ära. Küll on aga kõige lihtsamaks vahendiks tugev
toimetajatöö. Nii nagu sõnal nii on ka toimetajal täna palju suurem roll, kui
tal kunagi on olnud. Toimetaja teeb infomassiivist valiku ning viib lood
avaldamiskõlbulikuks. Uue meedia kiirus ja sagedane pinnapealsus asetavad
mõistagi omad raamid, kuid allikakriitika ja toimetuse jagatud liin on endiselt
kvaliteedi tagajad. Mida professionaalsem on väljaanne, seda vähem jääb ka
võimalusi välisele manipulatsioonile. Nii lihtne see ongi.
FOTO: sellel Tõnu Nooritsa pildil olen Postimehe Moskva korrespondendina küsitlemas 1996. aastal Vene kommunistide liidrit Zjuganovit.
Kommentaarid