EESTI-VENE SUHETEST PIIRILEPINGUTE VALGUSES
Pole kahtlust, et täna asetleidev piirilepingute ja
diplomaatilise kinnisvara leppe allakirjutamine on viimase paarikümne aasta üks
tähelepanuväärsemaid diplomaatilisi sündmusi Eesti ja Venemaa suhetes.
Mõlema lepingu saamislugu on olnud pikk ja keeruline ning on
nõudnud meie diplomaatidelt palju leidlikkust ja kannatust. Kahepoolsetes
suhetes on samas veel pikk tee minna, et me võiksime neid kirjeldada kui
vastastikku heanaaberlikke ning kasutoovaid. Aga selline on olnud ja on Eesti
strateegiline eesmärk suhetes kõigi oma naabrite, sealhulgas ka Venemaaga.
Eesti-Vene suhted on käinud läbi tõusude ja mõõnade,
kusjuures peahoovuseks on kõik see, mis ühel või teisel määral on seotud
Nõukogude Liidu lagunemisega. Kremlis püsib jätkuvalt arusaam, et Nõukogude
Liidu kokkuvarisemine oli 20. sajandi suurim geopoliitiline katastroof. Seega
teinekord kostuv küsimus – miks Eesti ei suuda Venemaaga suhelda sarnaselt
Soomega, põrkub mineviku varjudelt kiiresti tagasi.
Samas on nii Eestil kui ka Lätil ja Leedul õnnestunud
viimase kahekümne aastaga teha oma suveräänsuse kindlustamiseks ära rohkem kui
kunagi varem iseolemise ajaloos. Balti riigid suutsid kõigepealt leida kiire
rahvusvahelise toetuse Vene vägede lahkumiseks 1994. aastal ning seejärel
ühineda nii Euroopa Liidu kui NATOga.
Kui esimene samm poleks õnnestunud, oleks ka teised kaks
jäänud venima ning täna oleks meil olnud juba peaaegu võimatu sama edukad olla
kui 2004. aastal. President Lennart Meri poolt omal ajal viidatud ajaloo
võimaluste aken sulgus meie selja taga.
Täna näeme, kui keeruline on Gruusial saavutada isegi NATO
liikmelisuse tegevuskava ning Ukrainal läheneda Euroopa Liiduga. Venemaa
kaasaegses välispoliitikas on alati olnud esireas Lääne huvide ja kohaloleku
tõrjumine endise impeeriumi ruumis. Viimastel aastatel on see muutunud
oluliselt jõulisemaks ning Gruusia puhul ei hoitud tagasi ka konventsionaalse
jõu kasutamisest.
Seda taustsüsteemi arvestades on Eesti erinevad valitsused
läbi viimase paari tosina aasta keskendunud suhetes Venemaaga väikeste sammude
taktikale – lepime kokku seal, kus see on võimalik ning viisil, mis ei kahjusta
meie enda huvisid. Üheks selliseks teemaks on läbi aegade olnud ka Eesti-Vene
piirilepete küsimus.
Rahvusvahelistes
suhetes kehtib jagatud põhimõte, et piirid naaberriikidega on
lepingutega kinnitatud ning seega on piirilepete olemasolu pigem reegel
kui erand. Juba 1990ndate aastate
alguses mõisteti Eestis, et piirilepingute sõlmimisel
Venemaaga on meie julgeolekule positiivne mõju. See aitab suurendada stabiilsust ja
ettearvatavust riikidevahelistes suhetes ning välistab võimalikke arusaamatusi
ja vääritimõistmisi nii olulisel teemal nagu seda on riikide territooriumid.
Selgelt paika pandud ja maha märgitud piir on seega oluline julgeolekut kindlustav
tegur.
Arvestades rahvusvaheliste suhete seisu ning Eesti
julgeoleku huvisid tegi peaminister Andres Tarand 1994. aasta detsembris otsuse
nõustuda Tartu rahu järgse piiri korrigeerimisega viisil, mis ei kahjustaks
meie õigusliku järjepidevuse põhimõtet. See lähenemine sai aluseks Eesti
delegatsioonile piirikõnelustel ning sellest tulenevalt lepiti 1999. aastaks
Venemaaga lõplikult kokku nii mere- kui maismaapiiri kulgemine. Tuleb silmas
pidada, et Tartu rahu järgset piiri küll muudeti, kuid 16,8 kilomeetri pikkune
piirilõik on jätkuvalt identne 1920. aastal kokkulepituga.
Eesti ei ole Venemaale piirilepete kokkuleppimisel teinud
ühtegi põhimõttelist järeleandmist, kui mitte arvestada Teise maailmasõja
tulemustest tingitud muutusi Euroopa poliitilisel kaardil. Ei maksa unustada,
et Nõukogude Liiduga sõdinud Soomel tuli iseseisvuse säilitamise huvides loobuda
enam kui kümnest protsendist oma sõjaeelsest territooriumist.
Juba Eesti Põhiseaduslik Assamblee nägi 1992. aastal ette,
et põhiseaduse paragrahv 122, mis käsitleb riigipiiri kulgemist, sõnastatakse
viisil, mis võimaldab Tartu rahu järgse piiri korrigeerimist põhiseadust ennast
rikkumata. Seetõttu on ka piirilepete põhiseaduslikkust kinnitanud erinevatel
aegadel õiguskantslerid Erik-Juhan Truuväli, Allar Jõks ja Indrek Teder.
Õigusliku järjepidevuse põhimõte oli eriti tähtis just
viimaste piirikõneluste käigus, mis algasid 2012. aasta oktoobris. Kuna 2005.
aastal sõlmitud lepped jätsid just õigusliku järjepidevuse osas toona liiga
avara tõlgendamisruumi, saavutas Eesti nüüd lepete muutmise täiendava
klausliga. Professor Lauri Mälksoo ettepanekul lisatud klausel, et leping
puudutab eranditult riigipiiriga seonduvat, seisab vastu ohule, et sõlmitavat
lepingut tõlgendatakse Eesti Vabariigi tahte ja ühtlasi meie põhiseaduse vastaselt.
Pole üleliigne rõhutada, et õiguskantsler Tederi kinnitusel ei mõjuta
Eesti-Vene riigipiiri lepingu sõlmimine eelnõus välja pakutud kujul Tartu
rahulepingu kehtivust Eesti riikluse olulise alusena ja Eesti Vabariigi
järjepidevuse kandjana.
Piirilepete sõlmimine ja lõplik jõustamine võimaldab keskenduda
kahepoolsete suhete lepingulise baasi laiendamisele. Ainuüksi piirileppe
artikkel 8 näeb ette, et mitmed
riigipiiri praktilise toimimisega seotud küsimused (näiteks piiriesindajate
tegevus, veekasutuseeskirjad, laevandus, piiril asuvate sildade ja
hüdrotehniliste rajatiste ühine kasutamine, kalastustingimused) reguleeritakse
eraldi kokkulepetega. Suur töö
on alles ees.
Arvamuslugu ilmus 18.0214 Õhtulehes. Foto on suvest 2012, kui külastasime Vene kolleegidega Seto teemaja.
Kommentaarid