UKRAINA ON VÄÄRTUSKONFLIKTI KESKMES
Ukraina esimene president Leonid Kravtšuk ütles paari päeva
eest, et riigis käib revolutsioon ja vastutustundetud otsused võivad viia kodusõjani.
Midagi sellist kuulsin äsjase Kiievis käigu ajal peaaegu igal kohtumisel. Mis
tegelikult Ukrainas toimub ja kuhu see kõik viib, näitavad ilmselt alles
eelolevad nädalad ja kuud. Selge on vaid üks – suuremate poliitiliste
muutusteta olukord ei lahene.
Tegelikult näib mulle üha enam, et Ukraina on oma siirdearengus
jõudnud väärtuskonflikti keskmesse. Täna on küsimus selles – kas suudetakse välja
rabeleda Nõukogude- aegsest vassimisest ja varastamisest läbiimunud taagast ning
siseneda samm-sammult euroopalikku väärtusruumi või jääb endiselt peale arengut
pärssiv ringkäendussüsteem. Seejuures ei maksa unustada muidugi ka tõsiasja, et
Kiievist sai alguse õigeusu levik
tänapäeva Venemaale. Seda arvestamata ei saa ükski tulevane lahendus olla
kestev.
President Viktor Janukovitši otsus peatada lõimumisprotsess
Euroopa suunal oli sütikuks rahva meelepaha väljendumisele. Kuid see polnud
kaugeltki ainus põhjus, miks sündmused on arenenud tänaseks inimohvreid nõudnud
vastasseisuni. Konflikti juured on palju sügavamal.
Seejuures ei käi see eraldusjoon pelgalt mööda geograafilisi
või rahvuslikke piire. Ukraina on mõistagi keeruline nähtus, kuid vaevalt
paarkümmend aastat oma riiki on süvendanud inimestes teadmist – iseseisev
Ukraina on miski, millest nii lihtsalt enam ei loobuta.
Sündmused Ukrainas ja võimalikud lahendused on mõistagi
esmajärgus olulised ukrainlastele endile. Sellest saadakse Kiievis
suurepäraselt aru. Samas teavad nad ka väga hästi, et 45 miljoni elanikuga riik
Euroopas on võimeline oma arenguvektoriga mõjutama hoopis tõsisemaid
piiriüleseid protsesse.
Nii pole ka imestada, et Venemaa teeb täna ja eriti peale
Sotši olümpiamänge kõik, et pidurdada läänelike väärtuste levikut Ukrainas. Kuigi
Moskvas räägitakse sinisilmselt, et nemad ei sekku Ukraina siseasjadesse, siis
seda juttu ei usu keegi. Vene eriteenistuste mõjust Ukraina presidendi
vahetule lähikonnale kuulsin
Kiievis mitmeid viiteid. Paljude arvates pole Janukovitš oma otsustes olnud
vaba, mistõttu oleme olnud tunnistajaks sündmuste arutule eskaleerimisele
võimude poolt.
Samal ajal kui Venemaa ajab Ukraina suunal selget ja jõulist
poliitikat, pole Euroopa Liit ega ka Ameerika Ühendriigid suutnud lõpuni
mõista, mida teha ning kuidas käituda. Lootus, et Ukraina suunal töötab kiretu
eurobürokraatlik välispoliitika, kukkus novembris kolinal kokku. Plaan B
puudus.
Mõnes Euroopa pealinnas juba jõuti rõõmustada – jumal
tänatud, et Ukrainaga nii läks. Eks nad ise süüdi olid, et meie nõudmisi ei
suutnud täita. Las nüüd Venemaa tegeleb, arvasid mõned euroopalikest
väärtustest laia suuga rääkivad poliitikud.
Ukraina rahvas arvas teisiti ja näitas viimastel nädalatel,
et neid maha kanda Euroopa suunalt oleks rumalus. Samas ei tähendaks see mingil
viisil seljapööramist Venemaale, eriti sellisele Venemaale, kelle jaoks
iseseisev demokraatlik Ukraina oleks suureks võiduks.
Euroopa Liit peab oma tardunud olekust võimalikult kiiresti
üle saama. Mõistetavalt läheb Ukraina ja laiemalt idapartnerlus esmajärjekorras
korda idapoolsetele liikmesmaadele. Seepärast oleks näiteks eeloleval
esmaspäeval ka Eesti peaministril suurepärane võimalus oma kolleegidele
Leedust, Lätist ja Poolast tutvustada meie poliitikasoovitusi Ukraina suunal.
Ma tooksin omalt poolt välja kolm teemat. Esiteks peaks
Euroopa Liit võtma senisest tugevama ning ka poliitiliselt nähtavama
positsiooni võimalikuks vahendustegevuseks vägivalla ärahoidmisel ning
tegelikult toimiva lahendustee leidmisel. Selle osana peaks Euroopa Liidu
liikmesmaad vajadusel kaaluma konkreetsete isikute vastu sanktsioonide
rakendamist. Pealinnades on need nimed hästi teada.
Teiseks tuleb loobuda silmakirjalikkusest ning kõigiti
järgida iseenda kehtestatud reegleid. Seega puudub igasugune alus keelduda
Ukrainale andmast liikmelisuse perspektiivi. Ukraina on Euroopa riik ning kui
ta täidab tulevikus Kopenhaageni kriteeriumid, siis on tal ka võimalus soovi
korral ühineda Euroopa Liiduga.
Kolmandaks tuleb näiteks Euroopa Liidu, Ameerika
Ühendriikide, Kanada ja Rahvusvahelise Valuutafondi vedamisel kokku kutsuda Ukraina
toetajate konverents, mis keskenduks peaasjalikult riigi majanduse moderniseerimiseks
vajaliku laenupaketi koostamisele. Selle ainukeseks eeltingimuseks võiks aga
olla Ukraina poliitilise olukorra lahenemine viisil, mis tagab abi- ja
laenuraha sihipärase kasutamise.
Kuid nende suurte sammude juures peaks ka Eesti
välispoliitika olema ise aktiivsem ja nähtavam. Kui me juba oleme Ukraina
arengud põhjendatult võtnud oma välispoliitika radaril tähelepanu keskmesse, siis
peaksid seda sõnade kõrval toetama ka tegevused.
Lisaks panusele Euroopa poliitika kujundamisel võiks kaaluda
ajutiselt meie saatkonna koosseisu suurendamist Ukrainas. Samuti võiks
välisministeerium paindlikumalt üle vaadata arenguabi rahade kasutamise. Kui
võimalik, siis võiksime Leedu eeskujul ja isikute individuaalse soovi alusel
lubada meile ravile Ukraina rahutustes kannatanuid, kes seda abi praegu väga
vajavad.
Eesti huvides on alati olnud ning me oleme ka alati toetanud
Ukraina rahva püüdlusi rahvusliku ühtsuse saavutamise, demokraatliku
ning õigusriigi põhimõtteid järgiva heaoluühiskonna ülesehitamise suunas. See
peaks olema meie otsuste keskteljeks ka täna.
Kommentaarid