Riigikogu väliskomisjoni esimehena Eesti välispoliitikast
Seekordne välispoliitika arutelu Riigikogu täiskogul langeb
ühte ajaga, kui oleme tähistamas Eesti Vabariigi 95. aastapäeva. Ühele
väikeriigile on see aukartustäratav vanus. Meie enda ajalugu on meile õpetanud,
kui olulist rolli ühe iseseisva riigi ajaloos mängib edukas diplomaatia ning
püsivad liitlassuhted sõpradega.
1918. aastal oli maailm suure sõja järelmitest rabatud. Globaalne
poliitiline kaart tegi läbi suure muutuse. Rahvusvahelistesse suhetesse lülitus
palju uusi riike, nende hulgas ka Eesti Vabariik. Paraku polnud Esimese
maailmasõja šokk siiski nii sügav, et see oleks Euroopa riike sundinud
suveräänsust jagavale koostööle. Poliitilised arengud Saksamaal ja Venemaal
surusid kontinendi peagi ohtlikesse vastandumistesse, mis lõppes suure
katastroofiga.
Teise maailmasõja lõpul kujundatud maailmakord on paljuski
püsinud tänaseni, mida pole
suutnud kõigutada ei Nõukogude Liidu varisemine ega ka Aasia esiletõus. Ometi
on tänases maailmas kasvavalt palju küsimärke, mis suureneva võrgutiheduse juures
sunnib riike tugevdama töötavaid ning otsima uusi koostöövorme.
Princetoni ülikooli õppejõud ja USA välisministeeriumi
endine poliitikaplaneerija Anne-Marie Slaughter rõhutab, et 21. sajandi maailm
on sedavõrd omavahel läbipõimunud, mistõttu enam ei kehti üksnes klassikalised
riikidevahelised konfliktide ärahoidmiseks vajalikud tõukumised ja tõmbumised.
Slaughter on seda nimetanud metafoorselt ka piljardi-palli-maailmaks.
“Me oleme liikunud maailmast, kus rahvusvaheline süsteem
omas piiratud arvul tegijaid võrgustunud maailma, kus kehtib korraga lugematul
arvul kombinatsioone,” rõhutab Slaughter. Võrgustunud on seejuures kõik –
diplomaatia, sõda, äri, meedia, ühiskond ja isegi religioon.
Maailma mõjukeskuste paljunemine riikide, erinevate
rahvusvaheliste organisatsioonide, suurkorporatsioonide, meedia, vabaühenduste,
ususektide ja isegi perekondade kaudu on lisanud just eriti viimasel kümnendil
rahvusvahelistesse suhetesse sellise dünaamika ja ristsuhete võrgustiku,
millega konventsionaalne diplomaatia üksi ei saa enam päris hästi hakkama.
Ma võin eksida, kuid president Lennart Meri oleks täna
nutitehnoloogia ajastul ilmselt rääkinud meie välispoliitika multitaaskluse
hädavajalikkusest. Pean siin silmas seda, et piiratud ressursside juures pakub
just võrgustunud maailm ka väikeriigile võimaluse mitmekesisemalt oma nähtavust
kasvatada ning huvisid edendada. Selleks on vaja pidevalt värskeid ideid tootvat
ning välispoliitika elluviijate hästi koordineerivat süsteemi. Eestil on siin
veel kindlasti arenguruumi.
Kuidas jõuavad täna ideed ja poliitilised hoiakud meie
välispoliitikasse? Ideaalis võiks Eesti välispoliitiliste prioriteetide ja
tegevuste sulam kujuneda erakondade programmidest ja teemakohastest
poliitikapaberitest, arvamuslugudest meedias, mõttekodade analüüsidest,
rahvusvahelisest koostööst ja vastukajast, lõppeks välispoliitika elluviijate
igapäevasest sihipärasest tegevusest.
Riigikogu väliskomisjon on järjekindlalt panustamas meie
välispoliitilisse debatti ja tegevustesse raportite, soovituste ning valitsuse
välispoliitilise tegevuse pideva järelevaatamise kaudu. Viimastest näidetest
olgu siin viidatud läinud kevadel avaldatud Aasia strateegia raport ning Eesti
välisesinduste võrgustiku analüüs koos soovitustega valitsusele. Samuti on
selgelt tunnetatav väliskomisjoni panus aruteludes, mida on viimasel ajal
peetud Eesti-Vene piiriküsimuse üle.
Viimasel ajal on Eestis olnud moodne hurjutada Riigikogu
kallal, et siin napib kaasatust ning eriti kolmandast sektorist lähtuvate
ideede ja ettepanekute ärakuulamist. Tahaksin juhtida tähelepanu, et Riigikogu
väliskomisjon rõhutas juba 2003. aastal valitsusväliste organisatsioonide
kaasatuse tähtsust välispoliitilise debati rikastamisel.
Nii on Riigikogu väliskomisjon aastate jooksul kaasanud
erinevatesse aruteludesse meie mõttekodade analüütikuid ja nende soovitusi.
Neist värskeimat, Rahvusvahelise Kaitseuuringute Keskuse 65-leheküljelist
raportit Läänemere piirkonna julgeolekualastest väljavaadetest aastani 2020
tutvustati läinud aasta 15. novembril Toompeal korraldut seminaril. Kõik seni
tellitud analüüsid on kättesaadavad ka meie koduleheküljel.
Eesti välispoliitilised mõttekojad on kindlasti täna
oluliselt paremal järjel kui kümmekond aastat tagasi. Loodetavasti saab ka
Eesti Välispoliitika Instituut oma raskustest üle ning suudab paremini lülituda
välispoliitiliste sisendite andmisse, mida välispoliitika elluviijad pidevalt
oma mõtete sõelumiseks vajavad.
Eesti välispoliitika saab võrgustunud maailmas olla edukas
ja sihikindel siis, kui suudetakse töös hoida erinevad koostöömudelid
täidesaatva võimu tasandil, kaasates samal ajal era- ja kolmandat sektorit.
Seejuures on näiteks väliskaubanduse edendamisel möödapääsmatu valitsuse
senisest ühisem või ka läbimõeldum panus.
Otsati taandub küsimus ka kestvasse debatti paljuräägitud
väärtuspõhisest välispoliitikast ning kuidas seda edendada viisil, et oma
põhimõtetele truuks jäädes me ei kahjustaks iseenda rahvuslikke huvisid.
Riigikogu väliskomisjon kavatseb veel eeloleval kevadel keskenduda nimetatud
teema sügavamale analüüsile.
Maailm pole mõistagi haaratav ühe valemi või ideoloogia
kaudu, kuid sageli aitab parimaid valikuid teha kolme võtmesõna meelespidamine.
Nendeks on ARUKUS, ENESEVÄÄRIKUS ja LUGUPIDAMINE. Seepärast tuleb alati mõelda,
et hoolimatu sõna või tegu võivad ka kõige kindlamad põhimõtted õõnsaks muuta.
Eriti vähe eksimusruumi on just meiesugusel väikeriigil.
Tuleksin nüüd mõne olulisema teema juurde, millega on Riigikogu
väliskomisjon viimase aasta jooksul sügavamalt kokku puutunud. Alustan seekord suhetet
Venemaaga ning läinud sügisel käivitunud piirikonsultatsioonidest.
Eestile on arusaadavalt olulised heanaaberlikud suhted kõigi
oma naabritega, sealhulgas Venemaaga. Selle nimel on töötanud erinevad
koalitsioonivalitsused alates 1991. aastast. Mõistetavalt on eriti suhted
Venemaaga väga mitmetasandilised ning sageli kinni nendes mõttekuvandites, mida
tänapäeva poliitikutel või diplomaatidel on lühiajaliselt keeruline kui mitte
võimatu muuta. Seepärast tuleb ka Eesti suhteid Venemaaga käsitleda kui
pikaajaliste eesmärkide kogumit, kus lühiajaliselt saavutatu peab teenima
strateegilist eesmärki – vastastikku lugupidavate ja heanaaberlike suhete
rajamist.
Läinud aastal andis Venemaa ametlikul tasandil märku, et on
huvitatud leidmaks väljapääsu diplomaatilisest tupikust, kuhu satuti 2005.
aastal. Eesti vastas sellele omapoolse valmisolekuga pidada konsultatsioone leidmaks
võimalusi piirilepingute lõplikuks jõustamiseks.
Ma tuletan meelde, et piiriläbirääkimised lõppesid juba
1996. aastal ning sellest ajast saadik on nii maismaa- kui merepiirilepingud
oodanud jõustamist. Pärast Eesti liitumist Euroopa Liidu ja NATOga jõudsid
lepingud lõpuks välisministrite antud allkirjadeni 2005. aasta mais. Mis edasi
juhtus, on kõigile hästi teada.
Riigikogu väliskomisjon tegutses eelmisel aastal selle
nimel, et taaskäivitada parlamentaarne dialoog Venemaa kolleegidega. Juulis
leidis aset kohtumine Venemaa parlamendi ülemkoja väliskomisjoni
delegatsiooniga Lõuna-Eestis ja Pihkvas, novembris külastas Tallinna Venemaa
parlamendi ülemkoja väliskomisjoni esimees Mihhail Margelov. Selleks kevadeks
on kavandamisel Riigikogu väliskomisjoni delegatsiooni visiit Moskvasse.
Viimati külastas Riigikogu väliskomisjoni delegatsioon Venemaa pealinna 2004.
aasta aprillis, veidi enne meie liitumist Euroopa Liiduga.
Eelmisel aastal arutas väliskomisjon mitmel oma istungil
Eesti-Vene kahepoolsete suhete hetkeseisu ning otsustas oktoobris kõigi
Riigikogus esindatud poliitiliste jõudude nõusolekul soovitada valitsusele võtta
vastu Venemaa ettepanek alustada piirikonsultatsioone. Seejuures anti
valitsusele väga selge mandaadiulatus: “Ettepanek põhineb teadmisel, et Eesti soovib arendada
teineteise suveräänsust ja õiguslikku järjepidevust austavaid suhteid kõikide
oma naaberriikide, sealhulgas Venemaaga”.
Ehk siis teisisõnu – piirilepingute lõplik jõustamine ei
tohi mingil viisil kompromiteerida Eesti õigusliku järjepidevuse põhimõtet.
Väliskomisjon on seisukohal, et piirilepingute jõustamine on Eesti rahvuslikes
huvides, kuid seda ei saa teha igal tingimusel. Seda kajastab ka Riigikogu
poolt valitsusele konsultatsioonideks antud mandaat.
Eesti suhete pidev arendamine oma lähemate naabrite ning
liitlastega on väliskomisjoni välissuhtlemise üks peamisi prioriteete. Selleks
on aastatega kujunenud mitmed koostööformaadid, nagu näiteks NB8 ehk Põhjala ja
Balti riikide väliskomisjonide esimeeste ning Balti riikide parlamentide
väliskomisjonide delegatsioonide regulaarsed kohtumised. Lisaks on Riigikogul
hea tava iga aasta arutada aktuaalseid küsimusi eraldi ka Soome kolleegidega.
Lisaks soovib Riigikogu väliskomisjon edendada regulaarsemat
koostööd ka näiteks Poola kolleegidega, kes on Eestile väga oluline partner nii
Euroopa Liidus kui NATOs.
Euroopa Liidu tasandil toimus eelmisel aastal oluline muudatus
rahvusparlamentide kaasamises üle-euroopalisse debatti ühise välis- ja
julgeolekupoliitika üle. Senini hästi toiminud väliskomisjonide esimeeste
kohtumiste asemel on Lissaboni lepingule viidates ellu kutsutud
rahvusparlamentide välis- ja kaitsekomisjonide delegatsioonide konverents.
Eesti hinnangul on oluline keskenduda mitte kvantiteedile,
vaid eeskätt kvaliteedile. Kogemus on näidanud, et liiga suurte foorumite töö
on sageli hajus ning eesmärke vähe täitev. Loodetavasti annab Iirimaa
eesistumise ajal tuleval kuul toimuv kohtumine rohkem aimu sellest, millises
suunas rahvusparlamentide koostöö liigub.
Kahepoolsetest parlamentaarsetest suhetest oli väliskomisjonile
läinud aastal olulisemaks visiit Ameerika Ühendriikidesse, kus toimusid kohtumised
Sillicon Valley’s ning Washingtonis. Keskendusime oma visiidil Eesti diasporaa
küsimuste tundmaõppimisele, Eesti ettevõtete läbilöögivõimalustele USAs ning
kahepoolsete suhete edendamisele.
Eesti suhted Ameerika Ühendriikidega on väga heal järjel
eriti julgeolekupoliitika vallas. Komisjoni hinnnagul peaks Eesti panustama
senisest enam kahepoolsete kaubandussuhete laiendamisele. Euroopa Liidu ja USA
vaheliste vabakaubanduskõneluste kauaoodatud algus annab selleks omakorda hea
tõuke.
Riigikogu väliskomisjon on oma töös süvitsi keskendunud
erinevatele aktuaalsetele teemadele, mis on olulised meie välis- ja
julgeolekupoliitika sihte silmas pidades. Läinud aastal päädis Aasia strateegia
teema käsitlemine vastavasisulise raporti koostamise ja soovituste esitamisega
valitsusele, mida arutasime möödunud kevadel ka Riigikogu täiskogu istungil.
Aasia riikide tähtsus globaalses majanduses ning poliitikas
on kiirelt kasvav trend, mistõttu jätkab väliskomisjon aktiivselt raportis
puudutatud küsimuste põhjalikumat käsitlemist Eesti huvide seisukohalt
lähtudes. Nii näiteks on juba järgmisel nädalal meie päevakorras Aasia keelte
ja kultuuride õpetamise seis ning väljavaated Eesti üldharidus- ja kõrgkoolides.
Istung toimub kahasse kultuurikomisjoniga. Kavandamisel on Riigikogu
väliskomisjoni delegatsiooni visiit Singapuri ja Indoneesiasse, mis keskendub
peamiselt poliitiliste kontaktide laiendamisele ja väliskaubandussuhete
edendamisele.
Hea meel on tõdeda, et Vabariigi Valitsuses eelmise aasta
novembris heaks kiidetud Aasia programm on käivitumas läbi reaalsete
pilootprojektide. Tuleb silmas pidada, et Eesti piiratud ressurssidele
vastavaid võimalusi Aasia suunal on võimalik edukalt ära kasutada vaid siis,
kui selles vallas on nii otsustajate kui elluviijate tasandil võimalikult palju
ühismeelt ning eesmärgistatud tegevust.
Riigikogu väliskomisjon jätkab ka käimasoleval aastal arutelusid
Eesti välisesinduste võrgustiku arendamisest. Läinud nädalal toimunud Eesti saatkonna
kauaoodatud avamine Indias on oluline samm meie kahepoolsete suhete edendamisel
Aasia ühe olulisema riigiga.
Riigikogu väliskomisjoni soovitusel tuleks uute esinduste
avamisel pidada silmas eeskätt olemasolevaid ressursse ning pikemaajaliste
välispoliitiliste eesmärkide katmist. Seepärast oleks väga ajakohane teha
korralik audit meie esinduste tegevuse üle, mõeldes eriti nendele muutustele,
mis on toimunud seoses meie ühinemisega Euroopa Liiduga 2004. aastal.
Läinud sügisel alustas väliskomisjon kuulamisi Läänemere
ümbruse julgeolekukeskkonna perspektiivide selgitamiseks ettevaatavalt aastani
2020. Nagu eespool mainisin, tellis Riigikogu selleks puhuks analüüsi
Rahvusvaheliselt Kaitseuuringute Keskuselt. Vaatluse all on nii regiooni riikide
julgeolekualase koostöö edendamine kui ka globaalsemat mõju omavate
julgeolekutrendide siirded meie lähiümbruses.
Kuulamiste eesmärgiks on kogutud informatsiooni põhjal teha
omapoolsed soovitused valitsusele, millistes suundades võiks Eesti regionaalses
julgeolekupoliitikas aktiivsem olla. Nii näiteks kavatseb väliskomisjon
põhjalikumalt tutvuda, millised võiksid olla Eesti tegevused süvendamaks oma
teadmisi ning ka osalusvõimalusi Arktika küsimustes kaasarääkimisel. Tegemist
on kiirelt tähtsust koguva teemaga, millel on Eestile eeskätt majanduslik
tähendus seoses kliimamuutuste tulemusel avaneva Põhja mereteega.
Veel sellel kevadel on väliskomisjonil kavas koos
riigikaitsekomisjoniga teha vaheanalüüs Riigikogus 2010. aasta mais heaks
kiidetud Eesti julgeolekupoliitika aluste täitmisest.
Riigikogu parlamentaarne diplomaatia ei piirdu mõistagi
üksnes väliskomisjoni või parlamendi esimehe tegevusega. Väga olulist rolli
mängivad välisdelegatsioonid, kes töötavad erinevates rahvusvahelistes
parlamentaarsetes assambleedes.
Läinud kuul analüüsis väliskomisjon delegatsioonide tööd
eelmisel aastal ning leidis, et Eesti nähtavus tänu saadikute aktiivsele
panusele on jätkuvalt suurem, kui meil ehk kõigi soovitud tegevuste tarbeks
jaguks ressurssi. Tahaksin eraldi esile tõsta Andres Herkeli, Mailis Repsi ja
Indrek Saare tööd Euroopa Nõukogu Parlamentaarses Assamblees ning Sven Mikseri
ja Mati Raidma tegevust NATO Parlamentaarses Assamblees, kes kõik on võtnud
kanda olulise vastutuse nimetatud assambleede töökorralduses.
Kahepoolsete parlamentaarsete suhete arendamisel mängivad
olulist rolli sõprusrühmad. Tänaseks on Riigikogu liikmed vabatahtlikkuse alusel
moodustanud 50 sõprusrühma. Nende tegevuse koordineerimiseks ning olemasoleva eelarvelise
ressursi parimaks jaotamiseks on Riigikogu väliskomisjoni poolt algatatud iga
istungjärgu ajal toimuv ümarlaua kohtumine.
Eelpool toodu on minu kõne Riigikogu väliskomisjoni esimehena välispoliitika iga-aastasel arutelul parlamendis 21.02.2013.
Kommentaarid