Kõne Aasia raporti tutvustamisel Riigikogus
Eelmisel
kevadel algatas väliskomisjon Aasia-strateegia kuulamised ning vastavalt
Riigikogu kodu- ja töökorra seadusele otsustas nende põhjal koostada raporti.
Selle eesmärgiks oli kaardistada Eesti rahvuslikud huvid ja võimalikud
tegevused eelolevate aastate jooksul, kindlustamaks oma positsioone
rahvusvahelises konkurentsis Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna esiletõusu
künnisel.
Meie tähelepanu
keskendus perioodile kuni aastani 2025. Leian, et raporti koostamine annab
komisjoni tööle konkreetse vormi ja julgustan ka teisi komisjone seda kasutama.
Raporti
valmimisel otsustas väliskomisjon tutvustada töö tulemusi Riigikogu täiskogu
istungil, mistõttu me algatasimegi täna siin toimuva olulise tähtsusega
riikliku küsimuse arutelu. Ma juhin tähelepanu, et vastavalt seadusele
korraldab Riigikogu väliskomisjon iga aasta veebruaris Eesti välispoliitika
üldise arutelu. Mäletatavasti pidasime viimase seesuguse istungi tänavu 21.
veebruaril. Samas on komisjon seisukohal, et Riigikogu täiskogu võiks aegajalt
keskenduda ka mõne välispoliitilise teema sügavamale arutelule. Eeldatavasti on
tänane istung hea traditsiooni hakatuseks.
Head kolleegid,
Riigikogu väliskomisjon on järjepidevalt pööranud
tähelepanu arengutele Aasias juba vähemalt viimase kolme koosseisu jooksul.
2006. ja 2009. aastal külastas komisjoni delegatsioon Hiinat ning X koosseisu
lõpul telliti Tallinna Ülikooli töörühmalt eraldi analüüs Hiina
tulevikuarengute teemal.
Käesoleva koosseisu alguses otsustas Riigikogu
väliskomisjon võtta ette põhjalikuma analüüsi Aasia arengutest ettevaatavalt
kuni aastani 2025. Meie eesmärgiks oli vaadelda võimalikult erinevate nurkade
alt arengutrende Aasias, kuulata Eesti avaliku, era- ja kolmanda sektori
seisukohti antud teemal ning selgitada välja, mida peaks valitsus piiratud
ressursse arvestades tegema, et Eesti oleks paremini valmis reageerima ja
kasutama maailmas kiirelt poliitilist ja majanduslikku tähtsust koguvast
regioonist lähtuvaid võimalusi.
Siinkohal võiks ehk küsida, miks on väliskomisjon oma
töös pühendanud sedavõrd palju tähelepanu Aasiale? Esiteks ja kõige olulisemaks
põhjuseks on tähelepanu juhtimine maailmas toimuvatele suurtele muutustele ning
Eesti välispoliitika ja välismajanduspoliitika ajakohastamise vajadusele seoses
nende muutustega.
Teiseks annab just süsteemsem ja eri valdkondi hõlmav
analüüs paremini kaardistada prioriteetsemad tegevused eeskätt siseriiklikul
tasandil. Sarnaseid strateegiaid on viimastel aastatel kirjutanud mitmed meie
partnerid Euroopas, sealhulgas näiteks ka meie põhjanaaber Soome.
Tänaseks on ilmne, et maailma jõukese on euroatlandi
piirkonnast laienemas mujale. Räägitud on koguni võimalusest, et 21.
sajandil võib globaalseid arenguid
mõjutavaks uueks keskuseks kujuneda Aasia ja Vaikse ookeani regioon. Arvatakse,
et Briti ja Ameerika sajandile on järgnemas Aasia sajand.
19. sajandi keskpaigas domineeris maailma Briti
impeerium, mille emamaa tootis enam kui kolmandiku maailma majanduse
kogutoodangust. Ainuüksi Suurbritannia energiatarbimine oli siis viis korda
suurem kui Ameerika Ühendriikidel ning 155 korda suurem kui Venemaal. Britid
kontrollisid enam kui viiendikku maailma kaubandusest.
Kodusõja segadustest kiirelt üle saanud Ameerika
Ühendriigid tõusid juba 1880ndatel aastatel maailma juhtivaks majanduseks ning
on püsinud sellel kohal tänase päevani. Kui jätta kõrvale Teise maailmasõja
täiendav positiivne mõju USA majanduslikele positsioonidele maailmas, siis
terve sajandi jooksul on nende osakaal maailma majanduses olnud püsivalt enam
kui veerand.
1978. aastal alanud Hiina avanemispoliitika, Nõukogude
Liidu lagunemine, 1990ndate aastate algul käivitunud India ärkamine,
Laheriikide esiletõus ja mitmed teised sündmused on kiirendanud globaalseid
protsesse, mis on vähendanud tuntavalt USA ja läänemaailma suhtelist mõjujõudu maailmas.
Rahvusvahelise Valuutafondi hinnangul võib Hiina juba 2016. aastal mööduda
Ameerika Ühendriikidest ja saada maailma suurimaks majanduseks.
Õigupoolest hakati Aasia sajandist rääkima juba
1980ndate aastate teisel poolel. Üheks tõukesündmuseks selle termini
kujunemisele oli muuhulgas 1988. aastal Pekingis toimunud toonaste Hiina ja
India liidrite – Deng Xiaopingi ja Rajiv Gandhi kohtumine. Kui Hiina oli
tolleks hetkeks olnud juba peaaegu kümnendi uuel avatuse ja tõusutrendil, siis India alles alustas
oma teed rahvusvahelisse majandusse.
Eriti Hiina, aga ka India kiire esiletõus viimase
paarikümne aasta jooksul on olnud teguriks, mis on sundinud kogu maailma üha
enam huvi tundma Aasia vastu. Varasemad edulood nagu Jaapan, Korea Vabariik,
Hongkong, Singapur ja teised lisavad Aasia pildile mõistagi juurde dünaamikat
ning mitmetahulisust.
Kui me aga korraks tõuseme kõrgemale sellest viimasest
paarist sajandist, mida on domineerinud läänemaailm, siis mõistame kiirelt, et
Aasia esiletõus pole mingi unikaalne nähtus. Me kipume unustama, et näiteks
Hiina on riigina järjepannu eksisteerinud enam kui kaks tuhat aastat ning
tuntav osa inimkonna arengut mõjutanud avastusi tuleb Aasiast.
Majandusajaloolase Angus Maddisoni uurimuste kohaselt
oli Aasia osakaal maailma majanduses selges enamuses kuni aastani 1500. Veel
1850. aastal andsid Hiina ja India kokku 40 protsenti maailma majanduse
kogumahust. Kuni Mingi dünastiani 17. sajandil oli Hiina Maddisoni andmetel
majanduslikult võimsaim riik, andes ligi veerandi tolleaegse maailma
kogutoodangust ja kolmandiku majanduskasvust.
Head kolleegid,
Kindlasti pole olemas ühtset Aasia käsitlust ning seda
ei taotle ka käesolev raport. Pigem on oluline tajuda Aasia sisemist mitmekülgsust
ning sellest omakorda tulenevaid võimalusi. Eestil on seejuures oluline
määratleda nii lühema- kui pikemaajalised huvid seoses Aasiaga.
Väliskomisjoni raporti valmimine langeb ajaliselt
kokku samasisulise tööga Vabariigi Valitsuses, kus majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi
eestvõttel on lõppjärku jõudnud Aasia programmi koostamine. Komisjon on jälginud nimetatud
programmi valmimist ning oma raporti ja selles sisalduvate soovitustega
kindlasti täiendab Eesti kavandatavat strateegiat Aasia suunal.
Huvi kasvust Aasia vastu räägib seegi fakt, et Eesti Arengufond
viis koostöös India saatkonnaga läbi seireprogrammi, mille lõpptulemused
vormiti mõni päev tagasi avaldatud vastavasisulisse raportisse.
Käesoleva raporti koostamisel viis Riigikogu
väliskomisjon läbi kokku 20 kuulamist erinevate ministeeriumite ja ametkondade,
era- ning kolmanda sektori esindajatega. Teema süsteemsemaks käsitlemiseks
telliti Tallinna Ülikooli Riigiteaduste Instituudi teadlaste töörühmalt analüüs, mis on eraldi kättesaadav käesoleva raporti lisana elektroonilisel
kujul. Regioonis toimuva paremaks mõistmiseks külastas väliskomisjoni
delegatsioon 2011. aasta novembris Jaapanit ja Korea Vabariiki. 2012. aasta
märtsis viibisin ise koos Arengufondi koostatud delegatsiooniga Indias.
Väliskomisjoni raport on koostatud põhimõttel, et selles oleks eeskätt
esitatud kuulamistel kogutud informatsiooni. Üheteistkümnes sisupeatükis leiab
lugeja valdkonniti olulisemad sisendid erinevatelt kuulamistel. Eraldi peatükis
leiab kajastamist ka Tallinna Ülikooli töörühma analüüsi olulisemad
rõhuasetused ja soovitused.
Raporti lisadest leiab väliskomisjoni kuulamiste loetelu, Aasia riikidega
sõlmitud kahepoolsete lepingute nimekirja ning parlamentaarse suhtluse
kronoloogia alates aastast 1997. Põhjus,
miks algab kronoloogia alates aastast 1997 ja mitte näiteks 1992. või isegi
1919. aastast, peitub kahjuks Riigikogu ajaloo jäädvustamise lünklikkuses. See
parlamentaarse ajaloo tühimik tuleks võimalikult ruttu täita.
Head kolleegid,
Pööraksin alljärgnevalt Teie tähelepanu väliskomisjoni soovitustele
Vabariigi Valitsusele. Kuulamiste põhjal tegi komisjon kokku 24 soovitust, mis
puudutavad erinevate ministeeriumite või ametkondade tegevusi.
Ma alustaksin Eesti riigi kohalolekust Aasias ning võimalikest edasistest
sammudest. Eestil on täna Ida- ja
Lõuna-Aasia riikides saatkonnad Tokyos ja Pekingis, eelolevast sügisest ka New
Delhis ning peakonsulaat Shanghais. Samuti on loodud mitteresideeruva
suursaadiku koht Kagu-Aasias. Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusel on oma
esindajad Tokyos ja Shanghais. Lisaks nendele on meil arvestatav aukonsulite
võrgustik regiooni riikides.
Riigikogu väliskomisjoni arvates on olemasolev võrgustik meie tänaseid
ressursse arvestades optimaalne, kuid keskpikas perspektiivis on möödapääsmatu
kohaloleku laiendamine. Esmalt saab seda teha olemasolevate saatkondade
tugevdamise teel. Uue saatkonnahoona käimasolev rajamine Pekingis annab hea
võimaluse Eesti kohaloleku tugevdamiseks Hiinas.
Uute võimalike saatkondade asukohtadena võiks eeloleval kümnendil kaaluda
esinduste avamist Korea Vabariiki ja Singapuri. Valitsus võiks tõsiselt kaaluda
Kagu-Aasia riike katva suursaadiku asukoha võimalikult peatset üleviimist
Tallinnast näiteks Singapuri.
Väliskomisjoni hinnangul on möödapääsmatu, et aktiivsema Aasia-suunalise
suhtlemise tagamiseks tuleks valitsusasutustel juba täna süstemaatiliselt
tegeleda vastavate võimekuste, nende hulgas näiteks keeleoskus või
informatsiooni kättesaadavus Aasia keeltes, tugevdamisega. Eriti puudutab see
diplomaatide sihipärast ettevalmistamist, sest erinevalt läänemaailmas
asuvatest esindustest nõuavad Aasia sihtriigid hoopis spetsiifilisemat lähenemist.
Väliskomisjoni kuulamistel selgus, et meie ettevõtjad ootavad Aasia suunal
riigi tuge eeskätt kontaktide leidmisel ning asjakohase informatsiooni
kättesaadavaks muutmisel. Viimase puhul ei välistata, et majandusinformatsiooni
puudutavad teenused võiksid olla tasulised.
Väga oluliseks peeti välisministeeriumi ja Ettevõtluse Arendamise
Sihtasutuse koostöö tihendamist, et tagada Eestist huvitatud sihtrühmadele
vajalikud konsulaarteenused ning Eesti senisest suurem nähtavus asukohariigis.
Selleks on hea eeskuju Shanghais, kus ühte katust jagavad peakonsulaat ja EAS.
Kuid isegi seal on ruumi arenguks. Miks ei võiks Shanghais investeerida
senisest paremasse asukohta, et esinduse enda olemasolu töötaks täiendava ja
tasuta välireklaamina.
Aasia riikidega suhtlemise tihendamiseks tuleks senisest tulemuslikumalt
rakendada kõrgetasemelisi ärivisiite. Vabariigi Valitsus võiks kavandada Aasia
riikidesse iga aasta vähemalt kaks kõrgetasemelist visiiti koos
äridelegatsioonidega. Aasia suunal peaks senisest aktiivsem olema ka Vabariigi
President. Eesti disainerid kogesid hiljuti Lõuna-Koreas, kui palju andis nende
visiidile kaasa näiteks president Ilvese videoläkitus.
Samas on oluline, et visiitidele järgneks tagasiside ning saavutatu
sihipärane edasiarendus. Eesti ja Aasia riikide kahepoolsete suhete
tihendamiseks oleks vajalik olemasoleva lepingulise baasi põhjal kaardistada
selle laiendamise vajadused ning seada eesmärgid ja tähtajad edasisteks
toiminguteks.
Euroopa Liidu liikmena on Eestil mängida mõistagi oma roll Aasia-suunalise
poliitika ja kaubanduslepete väljatöötamisel. Sealhulgas on kindlasti oma koht
ka Euroopa Liidu inimõigusalasel dialoogil Aasia riikidega. Samas peaksime
sihiteadlikumalt kasutama Euroopa Liidu välisteenistuse ja esinduste informatsioonihanke
võimekust.
Head kolleegid,
Eesti Aasia-strateegia üheks keskseks teemaks on arusaadavalt kaubandussuhted.
Täna moodustavad Aasia riigid meie väliskaubanduse portfellis tagasihoidliku osa.
Samas on ilmne, et eelolevatel kümnenditel jääb just Aasia globaalseks
kasvukeskuseks. Vaatamata võimalikele tagasilöökidele räägivad eeskätt demograafilised,
aga ka mitmed teised raportis väljatoodud indikaatorid sellest, et erinevalt näiteks
meie tänasest põhiturust Euroopast on Aasial suuremad kasvuväljavaated.
Riigikogu väliskomisjon peab
seetõttu väga oluliseks majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi
algatust töötada välja riiklik Aasia-programm, mis sisaldab konkreetseid
eesmärke meie väliskaubandusvõimekuse tugevdamiseks Aasia suunal.
Aasia-programmile peaksid järgnema valdkondlikud analüüsid ning nende põhjal
koostatud tegevuskavad. Väliskomisjoni arvates peaks siin olema koordineeriv
roll Riigikantselei strateegiabürool.
Siin tuleb aga tähelepanu juhtida ühele pisut laiemale küsimusele kui vaid
Aasiaga seonduv. Väliskomisjon on viimastel aastatel tegelenud meie üldise
välismajanduspoliitika analüüsimisega. Meie hinnangul on olukord aastatega
paranenud, kuid endiselt on üheks suurimaks tõrkeks ametkondlikud barjäärid,
vähene infoliikumine ning tegevuse koordineerimise puudulikkus.
Pole ju mingi saladus, et ekspordi ja välisinvesteeringute baasi
laiendamine on avatud majandusega Eestile eelolevatel keerulistel aastatel kriitilise
tähtsusega. Seepärast teeb väliskomisjon Vabariigi Valitsusele ettepaneku
kaaluda tõsiselt väliskaubanduskomisjoni loomist, mis ministrite tasemel
suudaks paremini koordineerida vastavasisulist tegevust kõrgetasemeliste
visiitide planeerimisest ja lepingulise baasi laiendamisest kuni eelarveliste
vahendite rakendamiseni Eesti väliskaubanduse positsioonide tugevdamisel.
Riigikogu väliskomisjoni kuulamistel tuli mitmel korral esile asjaolu, et
Eesti ettevõtjatel on Aasia suunal rida häid lähtekohti. Esiteks nähakse Aasias
Eestit osana Euroopast, tegemata vahet niinimetatud vanal või uuel Euroopal.
Teiseks annab Eesti kuulumine Põhjala riikide sekka taustaks kõrge
kvaliteedimärgi, mis bränditundlikus Aasias tuleb kindlasti kasuks.
Kuigi meil on terve rida häid näiteid Aasia turul õnnestumise kohta –
Riigikogu väliskomisjonis kuulsime näiteks selliste ettevõtete nagu Liviko,
GuardTime’i ja NOW! Innovationsi kogemusi, on veel pikk tee minna kasvõi
Soomegagi võrreldavale tasemele. Arenguhüppe eelduseks on heade kogemuste ning
informatsiooni vahetus. Seepärast väärib kindlasti kaalumist Eesti ettevõtjate
ettepanek luua Eestis Aasia ärikeskus, mis abistaks ühelt poolt Eesti
ettevõtteid ning teiselt poolt
oleks kontaktikohaks ka Aasia ettevõtjatele Eesti suunal.
Aasia suunaliste poliitikate ja ärisuhtluse edendamiseks peab väliskomisjon
oluliseks hakata Eestis läbi viima regulaarseid Aasia Foorumeid. Mul on hea
meel, et just Riigikogu konverentsisaal oli selleks paigaks, kus 23. mail
toimus Eesti esimene Aasia Foorum. Arengufondi eestvedamisel peetud foorum tõi
kokku arvukalt Aasia-huvilisi nii avalikust kui erasektorist, mis vaid kinnitab
seesuguse foorumi vajalikkust.
Muuhulgas mainisid esimesel Aasia foorumil osalejad mitmel korral, et Eesti
vajab tänasest paindlikumat immigratsioonipoliitikat. See annaks meile
võimaluse senisest edukamalt konkureerida rahvusvahelises tööjaotuses. See
puudutab nii teadus- ja arendustegevusalast koostööd kõrgkoolide vahel kui ka
rahvusvahelise konkurentsivõimega ettevõtlust. Väliskomisjoni soovitustest
leiab viite elamis- ja tööloa piirangutega seotud küsimuste lahendamiseks.
Eesti rahvusvahelise konkurentsivõime üheks suurimaks probleemiks täna on
lennuühenduste vähesus. Siin pakub Aasia meile suurepärase võimaluse. Arvestades
Eesti väga soodsat geograafilist asendit Aasia-Euroopa ja näiteks
India-Põhja-Ameerika ühendajana tuleks nii meie riigil kõigiti toetada Tallinna
Lennujaama ja Estonian Airi tegevust lennühenduste laiendamiseks, sealhulgas
siis ka Aasia suunal.
Vastavalt prognoosidele moodustavad aastal 2025 kõigist lennureisijatest tervelt
75 protsenti Aasia riikide elanikud. See viib meid mõistagi Eestile üha enam
sissetulekuid pakkuva turismisektorini. Juba täna annab ÜRO juures tegutsev
maailma turismiorganisatsioon üheselt mõista – majanduslikus mõttes kõige
oodatumad turistid tulevad Indiast ja Hiinast.
Eesti poolt pakutavate konsulaarteenuste kättesaadavuse paranemine nii
Jaapanis, Hiinas kui Indias ning Schengeni viisaruumi võimendu loovad eeldusi Aasia
turistide arvu kasvuks Eestis eelolevatel aastatel. Seepärast tuleks majandus-
ja kommunikatsiooniministeeriumil oma haldusala kaudu algatada Aasia turistide
paremaks teenendamiseks asjaomase taristu ning teenindajate teadmiste ja oskuste
sihiteadliku arendamise programm.
Siia lisandub kohe kindlasti keeleõppe laiendamise vajadus. Täna on meil
Eestis vaid mõni üksik üldhariduskool, kus valikainena on võimalik õppida mõnda
Aasia keelt. Teenusmajanduse Koja delegatsioon tunnetas alles äsja Korea
Vabariigis käies, et inglise keel pole sugugi kõigi uste avaja. Tähtis on teada
kohalikku keelt ja kultuuri ning see kehtib suhtlemisel enamike Aasia riikide
kohta.
Nii on väliskomisjon oma soovitustes leidnud, et haridus- ja teadusministeerium
peaks välja töötama sihipärased toetusprogrammid Aasia keelte ja kultuuri
õpetamiseks Eesti üldhariduskoolides. Ülikoolide koostöö kaudu tuleks aga
tegutseda tugeva ning võimalusel rahvusvahelise keeleõppekeskuse loomiseks
Eestis.
Aasias toimuva paremaks mõistmiseks ning võimalike poliitikasoovituste
väljatöötamiseks näeb väliskomisjon vajalikuna Aasia uuringuprogrammide
senisest suuremat toetamist meie
ülikoolide või teadusasutuste juures.
Hiljutisel visiidil Islandile kinkis Hiina peaminister oma võõrustajast
kolleegile jäälõhkuja mudeli. See sümboolne kingitus vaid kinnitab, kui
oluliseks peab Hiina juba täna Arktikat läbiva Põhja meretee avanemist
suuremahuliseks kaubaveoks. See uus meretee võimaldaks oluliselt lühendada
merekaubandust Aasia ja Euroopa vahel. Pole üleliigne mainida, et juba täna on
odavam saata merekonteiner Tallinnast Hongkongi kui Londonisse.
Arvestades Põhja meretee potentsiaali, tuleks Eesti logistikasektoril juba
täna püüelda võimaluste ärakasutamise poole. Samuti peaks ka Vabariigi Valitsus
senisest aktiivsemalt eeskätt Põhjala naabrite kaudu kaasa lööma Arktika
poliitika kujundamisel rahvusvahelistes organisatsioonides.
Head kolleegid,
Kuivõrd käesoleva raporti eesmärgiks on toetada ja innustada Aasia-suunalist
debatti Eestis, siis on ilmne, et antud teema jääb väliskomisjoni päevakorras
olulisele kohale ka edaspidi. Mõistetavalt jälgib komisjon, kuidas tema
soovitusi arvestatakse. Väliskomisjon ootab Vabariigi Valitsuselt kirjalikku
ülevaadet soovituste täitmisest kord Riigikogu iga istungjärgu jooksul
toimuvaks aruteluks. Esimene soovituste ülevaatamine toimub selle aasta
sügisistungjärgul.
Pole välistatud, et üldisema teemakäsitluse kõrval tuleb tulevikus teatud
valdkondadele või ka sihtriikidele pöörata sügavamat tähelepanu.
Ma tahaksin
lõpetuseks tänada kõiki, kes oma nõu ja jõuga aitasid kaasa väliskomisjoni
Aasia-strateegia raporti valmimisele. Eriline tänu kuulub aga väliskomisjoni
nõunikule Ivar Mölderile, kelle pühendumuseta poleks raport sellisel kujul
ilmunud.
Tänan
tähelepanu eest!
Kommentaarid
No ei tea. Kui tahta Aasia suunal midagi mõttekat korda saata, siis tuleks seal järjepidevalt vähemalt kord aastas visiidil käia. Neil on see järjepidevus ja alatine üksteise "meeldetuletamine" sügavalt kultuuris sees. Austuse ja huvi ülesnäitamise pärast.