TUGEVA DIPLOMAATIATA EI AITA KA KAITSEKULUD
Nendel
päevadel oleme sageli oma mõtetes Eesti iseseisvuse väljakuulutamisele eelnenud
ajas. 1918. aasta oli suurte murrangute hetk paljude rahvaste ajaloos.
Maailmasõja lõpp muutis Euroopa poliitilist kaarti viisil, mis aastakümneid
hiljem võimaldas ühtse Euroopa idee teostumise.
24. veebruar
1918 ja sellele eelnenud nädalad on suurepäraseks näiteks, kuidas ühe väikeriigi
saatuse otsustajateks võivad korraga olla nii ettenägelikud liidrid kui hetkeks
praotunud ajalooline võimaluste aken.
Juba 1917.
aasta hilissuvel otsustas Maanõukogu siinsamas meie parlamendi Valges saalis,
et “kui Baltimaade tuleviku küsimus ilmasõja käigu läbi rahvusvahelise
harutuse ja kokkuleppimise aineks muutub, siis tuleb Eesti rahval täieliku
kindlusega seletada, kuidas meie maa saatus peab kujunema, et rahval elulised
huvid rahuldatud saaksid.”
Selleks otsustas
Maanõukogu moodustada välisdelegatsiooni, kuhu kuulusid Jaan Tõnisson, Ants
Piip, Ferdinand Kull, Mihkel Martna, Karl Menning, Karl Robert Pusta ja Eduard
Virgo. Nemad olidki iseseisva Eesti esimesed diplomaadid, kelle tegevus aitas
kaasa meie riigi de facto
tunnustamisele juba 1918. aasta kevadel.
Üks
välisdelegatsiooni liikmetest, hilisem välisminister Ants Piip kirjutas 13. jaanuaril
1918 Peterburi eestikeelses ajalehes “Edasi” esimese pikema artikli Eesti
välispoliitikast. Ta alustas ridadega, mis sobiksid suurepäraselt ka tänasesse
päeva 100 aastat hiljem. Piip kirjutas: “Ajaloo käik on kiire ja sündmustik nii
pealetungiv, et see, mis eila täieline utopia, täna juba realne asi on. Peab
kõigest jõust ennast jalul hoidma, et mitte sellest suurest voolust maha jääda.”
Piip pidas ajal, kui Saksamaa juba okupeeris Lääne-Eesti saarestikku, uue
iseseisvuva riigi loomulikumaks liitlaseks Venemaad “niikaua, kui ta meie
iseolemist ei ähvarda”.
Tollel
hetkel oli Piibust veelgi ettenägelikum Kaarel Einbund/Eenpalu, kes juba 15. jaanuaril
1918 kirjutas Postimehes prohvetlikud sõnad: “Venemaal tuleb aastakümneid revolutsiooni
palavikus põdeda, siis aastakümneid paraneda. Meie ei või nii kaua oodata. Meie
peame endid ise aitama. Esimeseks sammuks on Eesti iseseisvuse teostamine.“
Head
kolleegid,
Iseseisva
Eesti 100-aastane ajalugu on korduvalt kinnitanud, kui oluline on meie
vabariigi püsimise seisukohalt diplomaatide ja poliitikute järjekindel rahvusvahelises
olukorras võimalusi tunnetav tegevus.
Aastal 2018
pole meil kaugeltki nii keerulisi valikuid kui 100 aastat tagasi iseseisvuse
rajajatel. Eesti on vaba ja edukas riik, kellel on sõpru ja tuntust maailmas
rohkem kui kunagi varem. Samas võiksime endalt küsida, kas meie välispoliitika
ambitsioonitase ja julgus otsuseid teha on täna võrreldav Eesti riigi
loojatega? Vastan sellele hetke pärast.
Välisminister
andis põhjaliku ülevaate Eesti ees seisvatest rahvusvahelistest, peaasjalikult
julgeolekualastest väljakutsetest. Need on kaugelt kaalukamad, kui väikeriigi
võime neid suurtrende mõjutada.
Eriti
murettekitav on asjaolu, et demokraatlike väärtuste ja poliitiliste vabaduste
üha sagenev piiramine vähendab kogu maailma reeglitepõhist sidusust ja loob
eeldusi suurkonfliktide puhkemiseks. See sunnib erilisele tähelepanule eeskätt vaba
maailma piirimail olevaid väikeriike nagu Eesti.
Eesti iseseisvuse
taastamine langes aega, mil vaba maailm tegi läbi ajaloo suurima laienemise.
Kui 1987. aastal oli vabade ja mittevabade riikide suhe peaaegu sama, siis
1997. aastal oli vabu riike juba ligi kaks korda rohkem kui mittevabu. Vaba
maailm näis olevat saavutanud positsiooni, mille kõrval kodanikuvabadusi
piiravatel riikidel puudus arenguperspektiiv.
Veel 2007.
aastal näis kõik liikuvat vaba maailma võidukäigul. Freedom House’i indeks
viitas, et maailma kõikidest riikidest olid 48 protsenti vabad. Autoritaarsete
ja suletud ühiskondade osakaal oli langenud viiendikuni. Kuid siis see kõver
murdus ning iga aastaga on vaba ühiskonna väärtusruum aina ahenemas.
Selle
tulemusena on üle maailma rünnaku all vabad ja ausad valimised, vähemuste
õiguste kaitse, sõnavabadus ja õigusriigi põhimõtted. Kõige kriitilisem on
asjaolu, et tänases vabas maailmas puudub selge liider ja eestkõneleja.
Pikki
aastaid vaieldamatul liidripositsioonil olnud Ameerika Ühendriigid on
taanduvaid samme teinud juba enne Trumpi valimisvõitu. Siin on mitmeid
põhjuseid, kuid kindlasti on oma rolli mänginud väsitavad sõjad Afganistanis ja
Iraagis ning 2008. aastal lahvatanud finantskriis.
Paraku ei
ole suutnud demokraatliku väärtusruumi eest piisavalt jõuliselt seista ka
Euroopa Liit. Ühenduse välispoliitika kõrge esindaja Federica Mogherini on
olnud selles osas väga tagasihoidlik. Samas oleks just Euroopa Liidu tasand
see, mis võimaldaks liikmesriikidel mõjusamalt maailmas oma väärtusruumi
kaitsta.
Euroopa
Liidu tulevikuaruteludes peaks olema rohkem ruumi sellele, mis tegelikult
ühendab vabatahtlikku liitu astunud liikmesriike ning mis on see idee, mille
nimel oleksid Euroopa rahvad ühenduse eest valmis väljas olema. Mida vähem on
bürokraatlikkust Euroopa Liidu välissuhetes, seda usutavam ja jõulisem on ka
ühenduse sõnum rahvusvahelisel tasandil.
Vaba
ühiskonna üks paradokse on selle sisemine haavatavus. Seda püüavad
autoritaarsed süsteemid oma huvides ka kasutada, sekkudes valimistesse või
mõjutades korrumpeerimise teel poliitilisi otsuseid.
Kuid veel
üheks huvitavaks nüansiks on sõjahirmu kadumine. Uutele põlvkondadele on sõjad
Euroopas, fašism või kommunism parimal juhul üksnes peatükid ajalooraamatutes
või filmides. See on ühest küljest ju väga positiivne, kuid võib olla ohtlik
siis, kui püsivat rahu ja heaolu hakatakse pidama iseenesest mõistetavaks.
Eestis on
ajalugu meile kogu aeg piisavalt lähedal olnud. Me teame, mida tähendab
vabaduse kaotamine ning kui keeruline meie sarnasel väikeriigil seda jälle
tagasi on võita. Aga ka siin näib, et meie sisemine debatt vaba maailma
põhiväärtuste suhtes on muutunud kohati hoolimatuks. See ei peaks nii olema,
sest Eesti rahvusvahelise edu tagatis on meile omastel väärtustel põhinev
rahvusvaheliste suhete süsteem.
Head
kolleegid,
Millest unistaksid
täna Ants Piip ja tema eakaaslased? Kuhu suunaksid nad praegu oma energia ning
milliseid välispoliitilisi otsuseid võtaksid nad vastu 21. sajandi Eestis? Ilmselt
võiksid meie vabariigi rajajad vihjata, et ideedele avatud, ambitsioonikas ja
professionaalne diplomaatia on just praegu kasvavalt oluline Eesti hoidmisel ja
iga inimeseni jõudva edu tagamisel.
Globaalne
maailm on jätnud petliku mulje, et iseseisva riigi välisteenistus saaks läbi
väiksema ressursi ja virtuaalsema lähenemisega. See pole üksnes Eesti
iseärasus. Välisteenistuse roll ja tähendus on muutunud võrdeliselt maailma võrgustumisega.
Mida enam saavad inimesed vabalt reisida, õppida, töötada ja informatsiooni
jagada, seda väiksem on riikide roll sedasorti suhtlust korraldada või mõjutada.
Samas on ammune
tõde, et rahvusvahelistes suhetes päike kunagi ei looju. Mida enam on maailm
omavahel seotud ning mida rohkem on informatsiooni toimuvast, seda tähtsamaks
muutub diplomaatide suutlikkus oma riigi huve esindada ja kaitsta. Ja seda
mitte distantsilt, vaid maailma sõlmpunktides kohal olles.
Eesti pole
kaugeltki ainus riik, kus välisteenistus on pigem alarahastatud. Eesti
välisteenistuse tegevuskulud on juba praegu näiteks enam kui kümme korda
väiksemad kaitsekuludest, ulatudes selle aasta riigieelarve mahust vaid 0,5
protsendini. Veel sajandi algul oli see suhtnäitaja 1 protsendi lähedal.
Samas on
just diplomaatidel teha Eesti kodanike, majandushuvide ja julgeoleku kaitsel maailmas
peamine eesliini töö. Kui diplomaatia peaks ebaõnnestuma, oleks Eesti silmitsi omariiklust
ähvardava katastroofiga. Ja laiemalt – mida vähem ressursse eraldavad riigid
diplomaatiasse, seda ohtlikumaks maailm muutub. Seepärast oleks tähtis näiteks
NATO liikmesriikide raames murda kaitsekulutuste vähenemise kõrval ka
diplomaatiasse suunatavate ressursside langus. Miks ei võiks Eesti olla siin
teenäitajaks!
Riigikogu
väliskomisjon algatas eelmisel kuul raporti koostamise välisteenistuse
tugevdamise teemal. Meie meelest on just praegu, edukalt läbitud Euroopa Liidu
eesistumise ja tuleval aastal eesseisvate Riigikogu valimiste vahel tähtis teha
sissevaade Eesti välisteenistuse hetkeseisuse ja analüüsida ambitsioonitaset. Me
küsime - millised on Eesti välispoliitika eesmärgid, kuidas me nendeni jõuame,
muuhulgas seadusi muutes ja milliseid lisavahendeid peaks riik selleks
eraldama?
Aeg tõsiseks
aruteluks on enam kui küps. Välisministeerium on just praegu alustamas oma
esimese välispoliitika arengukava koostamist ning Riigikogu väliskomisjon on valmis menetlema välisteenistuse seaduse võimalikke
muudatusi. Kõigele lisaks tellis väliskomisjon ka teemakohase uuringu, mis on abiks
raporti lõplikul valmimisel. Tunnetus sellest, et Eesti diplomaatia vajab
tõsist turgutamist, on üha enam jagatud arvamus.
Head
kolleegid,
Eesti on üks
avatuma majandusega riike maailmas. Me kaupleme enam kui 170 riigiga, käime
viisavabalt 165 riigis ja meie väliskaubanduse käive on üle 150 protsendi
SKPst. Ekspordi edukusest sõltub seejuures vähemalt 300 000 töökohta, mis teeb
väliskaubandusest Eesti inimeste heaolu olulise mõjutaja. See on väikeriigi
jaoks päris hea tulemus, kuid saab veelgi paremini. Selleks on vaja selgemat
poliitilist juhtimist ja ühiseid eesmärke.
Kogu
maailmamajandus on eriti kriisijärgselt muutunud üha konkurentsitihedamaks ning
innovatsiooni ja uute tehnoloogiate võidukäik muudab tuntavalt nii töö kui
tootmise põhialuseid. Seetõttu on just praegu õige hetk küsida, mida saaks
Eesti eeskätt poliitilisel tasandil muuta, et riigi edukusele nii suurt mõju
avaldavas sektoris võiksime olla tänasest märgatavalt ambitsioonikamad ja
edukamad.
Läinud aasta
detsembri lõpul ettevõtlus- ja infotehnoloogiaministri Urve Palo poolt
allkirjastatud Äridiplomaatia strateegias tõdetakse, et “oluliseks arenguvõimaluseks on välisturgudega tegelevate ametkondade
suurem omavaheline koordinatsioon ja keskse vastutaja määramine. See tähendab,
et puudu on olnud selgelt defineeritud ja mõõdetav eesmärk, samuti tuleks
täpselt fikseerida raamistik, mis neid seatud eesmärke kõige paremini aitavad
realiseerida, see tähendab missugune oleks optimaalne äridiplomaatiat teostavate
organisatsioonide omavaheline koordinatsioon ja rollijaotus”.
Täpselt samale seisukohale on jõudnud ka Riigikogu väliskomisjon, kes
viimase aasta jooksul viis läbi kuulamised Eesti väliskaubanduse ja
rahvusvahelise konkurentsivõime kitsaskohtade selgitamiseks. Lisaks poliitilise
vastutaja puudumisele on strateegiline visioon olnud hägus või muutlik,
väliskaubanduses osalevate üksuste (EAS, välisministeerium, MKM jt) eesmärgid
erinevad ning infokorje pole jõudnud poliitilise otsustustasandini.
Milline oleks siis väliskaubanduspoliitika parema juhtimise lahendus? Eesti ei
peaks siin jalgratast leiutama, vaid järgima maailmakaubanduses edukate ja
meile sarnaste riikide kogemust. Tooksin siin esile näiteks Hollandi, Belgia,
Soome ja Rootsi. Kõigis nendes riikides on väliskaubanduse eest peavastutajaks
välisministeerium, kus lisaks välisministrile on ametis ka väliskaubanduse eest
vastutav minister. Sama mudel sobiks hästi ka Eestile.
Praegu on
Eesti olukorras, kus ekspordihuvide ja välisinvesteeringute meelitamise eest ei
vastuta valitsuses oma põhitöös otseselt mitte keegi. Nii pole imestada, et
eesmärkide ja rollijaotuste koordineerimine mitme ministeeriumi ja ametkonna
vahel on ebatõhus. Samas on tegemist riigile strateegilise tähtsusega valdkonnaga,
kus peab toimima pidev poliitiline juhtimine ja professionaalne ametkondlik
tugiteenus.
Sarnaselt
Hollandile või Soomele võiks väliskaubandusminister meil vastutada ka
arengukoostöö eest. Need on mõlemad väga olulised ja sageli teineteisega
kattuvad suunad meie välispoliitikas. Selline samm tugevdaks ja motiveeriks
laiemalt meie välisteenistust ja
survestaks välisesinduste võrgustikku senisest tulemuslikumalt rakendama
Eesti majandushuvide kaitsmisele.
Head kolleegid,
Lisaks väliskaubanduspoliitika
hetkeseisu hindamisele analüüsis väliskomisjon läinud aastal põhjalikumalt ka
strateegilise kommunikatsiooni valdkonnas erinevates ametiasutustes tehtavat
ning riigikantseleis loodud uut juhtimismudelit.
Nagu eelpool
mainisin, on vaba ühiskond üha enam välise mõjutustegevuse sihtmärgiks. See on
otseselt seotud riigi julgeoleku ja ühiskonna sidususega. Mõelgem kasvõi, kui
suurt segadust on tekitanud siiani Venemaa sekkumine USA presidendivalimistesse.
Valitsuse
otsus eraldada strateegilise kommunikatsiooni arendamiseks ja meie ühiskonna
vastu suunatud mõjutustegevuse tõkestamiseks täiendavad lisavahendid on kõigiti
toetust vääriv initsiatiiv. Edasises töös on tähtis, et erinevates ametkondades
asuvad seirekeskused ja analüütika toetaksid paremini koordineeritult valitsuse
igapäevast tegevust kui ka valmisolekut reageerimaks erineva astme kriiside
puhul.
Väliskomisjoni
enda välissuhtlemine oli möödunud aastal tavapäraselt aktiivne. Välisvisiite
kavandades keskendusime eeskätt liitlassuhete tugevdamisele, mis osas oli
märkimisväärne visiitide vahetus meie Itaalia kolleegidega. Samuti külastas
väliskomisjoni delegatsioon Hiinat, et edendada parlamentaarseid kontakte
maailma ühe mõjukama riigiga. Käesoleval aastal on ettevalmistamisel visiidid
nii Ameerika Ühendriikidesse kui ka Ukrainasse ja Moldovasse.
Eriliseks
tegi aga läinud aasta mõistagi Euroopa Liidu eesistumise parlamentaarne
dimensioon, mille raames korraldasime koos riigikaitsekomisjoniga septembri
algul julgeolekukonverentsi. Siinkohal tahan tänada kõiki, kes töötasid selle
konverentsi õnnestumise nimel. Tagasiside meie kolleegidelt kinnitab, et võime
saavutatuga rahul olla.
Valmistudes tänaseks välispoliitika aruteluks
kuulas väliskomisjon ära Riigikogu välisdelegatsioonide ja parlamendirühmade
tegevuse ülevaated. Mul on hea meel kinnitada, et Eesti on rahvusvahelises parlamentaarses
suhtluses esindatud aktiivsete ja pühendunud saadikutega.
Kõne Riigikogu välispoliitika debatil 13.02.2018. Foto: Erik Peinar.
Kommentaarid