EESTI JULGEOLEK VABA MAAILMA PIIRIL
Eesti geograafiline asend ja väiksus on korraga nii meie
suur võimalus kui ka paratamatu väljakutse. Eesti on Euroopa ja kogu
läänemaailma väikseim riik, kes on suutnud poliitilis-geograafilisest
sundolukorrast hoolimata ellu jääda ja edukaks saada.
Eesti
asupaik geograafilisel ja poliitilisel maailmakaardil on meie praeguse eduloo
üks olulisi aluseid. Nii see, et meil on suurepärased eeskujud Põhjamaade näol,
kui ka see, et Venemaa ei lase meid oma arengus kunagi mugavustsooni jääda.
Sageli
vaadatakse Eesti asukohta ainult Venemaa naabrust silmas pidades. See on
mõistagi olnud läbi ajaloo meie olemise kriitilisim küsimus. Venemaast tuleb
alljärgnevalt pikemalt juttu, kuid alustaksin ikkagi Eesti eduloo põhiteguriga
– meie kuulumisega läänemaailma ja eeskätt Põhjala ruumi.
Kõige
mõjusamalt on tänapäeval Eesti asukoha läänemaailma koosseisus määratlenud USA
politoloog Samuel P. Huntington oma kuulsas tsivilisatsioonide kokkupõrke
teoorias pea veerand sajandit tagasi. Hiljem kinnitus Eesti positsioon mõistagi
ühinemisega Euroopa Liidu ja NATOga.
Huntingtoni
poolt Narva jõele tõmmatud mõtteline eraldusjoon märgib tõepoolest kahe
tsivilisatsiooni, Lääne ja Ida (Vene õigeusu) kokkupuuteala. Viimase olemasolu
kirjeldas põhjalikult oma fundamentaalses uurimuses läinud sajandi esimesel
poolel Briti ajaloolane ja filosoof Arnold Toynbee.
Eesti
ajalugu on veenvaks tõenduseks, et kahe erineva tsivilisatsiooni piiriala on
kõrgendatud julgeolekuohuga. Meie julgeolek ei sõltu üksnes ja ainult Eesti
iseseisvast poliitilisest tahtest, vaid on vahetult seotud tervikuna
tsivilisatsioonide, Lääne ja Ida suhetega. Mida kriitilisem on suurte suhete
seis, seda kõrgem on ohutegur ka meile.
Kõigi
katsumuste kiuste ei ole eestlased kunagi alla andnud ega oma identiteeti ära
põlanud. Sügaval okupatsiooniajal 1976. aastal
ilmunud „Hõbevalges” kirjutas Lennart Meri eestlaste kohta: „Maailmas on vähe rahvaid, kes nii pikka
aega on olnud paiksed, ühele asualale truud. Tunneme nimepidi oma allikasilmi
ja suuremaid puid, jõekäärusid ja moreeninõlvu, mida nõudlikult mägedeks
nimetame, ja igaühe juurde on meil mõni pärimus. Maa kõneleb meiega meie
keeles, kuid muidugi ei ole see metsade ega vete hääl, mida kuuleme, vaid
kümnete põlvkondade sosin, nende tööde ja rõõmude, vaevade ja heitluste, tõdede
ja vastutõdede kauge kaja.”
See
põlvkondade sosin ning rõõmude ja vaevade kauge kaja õpetab meile lihtsa
tõdemuse – ükskõik kui keeruline ka ei oleks meie tänapäev, me saame hakkama.
Tegelikult pole kunagi varem olnud selle maa põliselanikele nii vaba ja
võimalusterohket aega kui praegu. See on väärtus, mida meil tuleb hoida ja
kaitsta. Ja selleks on meil palju häid sõpru ja liitlasi. Ka siinsamas, meie
naabrite näol.
Eesti on
Põhja-Euroopa riik ning me kuulume Põhjala ruumi. Kuigi me ise kipume aeg-ajalt
jätkuvalt rääkima endist kui idaeurooplastest või kui siirderiigist, siis nüüd
on aeg sellele kindlalt joon alla tõmmata. Eesti on demokraatlik riik ning juba
aastaid paljude näitajate poolest õnnestunum kui mõned Euroopa palju vanemad
demokraatiad. Meil pole midagi häbeneda, sest nii mitmeski valdkonnas (näiteks
küberjulgeolekus) oleme teenäitajad.
Tänu Eesti
lähinaabritele põhjas ja läänes oli võimalik meie kiire jaluletõus 1990ndate
algul. Reaalne majanduslik tugi ja eduka vaba ühiskonna eeskuju tõmbasid Eesti
kiirelt käima. Rootsi ja Soome on püsinud kogu selle veerandsajandi meie
suurimate kaubanduspartnerite ja investeerimisallikatena.
Samal ajal
toimunud poliitilise kaardi muutumine Põhjala-Balti regioonis on olnud
ajalooliste mõõtmetega. Mida aeg edasi, seda vähemaks on jäänud lahutavaid
piire ja läbisaamist piiravaid tõkendeid. Me oleme üha rohkem lähenemas Põhjala
Beneluxile, nagu kirjeldab meie tuleviku kuulumisruumi Eesti president Kersti
Kaljulaid.
Tõepoolest,
mõelgem kasvõi korraks tagasi, milline oli poliitiline kaart Põhja-Euroopas
1991. aasta lõpul. Nõukogude impeerium oli just lagunenud. Eesti ja teised Balti
riigid olid taastanud oma iseseisvuse, kuid jäid ikka veel näiliselt
valgusaastate kaugusele lääneriikidest. Näiteks viisavabadus Soome ja Rootsiga
tuli ju alles 1997. aastal.
Samas olid
Soome ja Rootsi ise 1990ndate algul kahe maailma ja ajastu vahel. 1995. aastal
murdis nende neutraalsuse tulemüüri tandemühinemine Euroopa Liiduga. Sellest
hetkest sisenesid mõlemad Euroopa uuele poliitilisele kaardile, suunates
ühtlasi Põhjala pöördumatule lõimumiskursile. Euroopa Liidu, NATO ja ka
eurotsooni laienemine Balti riikidesse ning Põhjala ja Balti riikide koostöö on
loonud erakordse võimaluse maailma ühe edumeelsema piirkonna vastastikku
kasutoovaks integratsiooniks.
Kuigi NB8
(Põhjala-Balti) riikide elanike koguarv on oma 32,5 miljoniga väiksem kui näiteks
Läänemere lõunakaldal asuval Poolal, on jällegi väikeriikide majanduste
koguväärtus viiendiku võrra suurem kui Venemaal. Rääkimata sellest, et ilmselt
pole olemas ühtegi maailma riikide eduanalüüsi, mille tipus poleks Põhjala
riike.
Loomulikult
on ka Põhjala riikidel heaolu kiire kasvatamise aegadest üleval tuntav
laenukoormus. Julgeolek ja kaitsekulud on olnud pikka aega teisejärgulised.
Rahudividendid olid veel hiljuti popid. Kuid siin on joon all. Rootsi otsus
viia sellel aastal oma sõjavägi tagasi Gotlandi saarele tähendas vabatahtliku
desarmeerimise lõppu. Ka Soomes ja teistes Põhjala riikides on kaitsekulude vähendamine
peatunud. Julgeolekuohtudele vaadatakse ühtemoodi.
Julgeolekudebatt
nii Soomes kui ka Rootsis on elavam kui kunagi varem. Veel paar aastat tagasi
tundus avalikus debatis mõeldamatu arutleda Soome või Rootsi seisukohtade üle
seoses võimaliku liitumisega NATOga. Praegu on kõik teemad avatud ning
Läänemeri on julgeoleku mõttes kujunemas üha rohkem NATO sisemereks.
Oleme ühtse
Põhjala kujunemisele lähemal kui kunagi varem. Ajalooliselt on loodud selleks
kõik eeldused. Me mõtleme ja tegutseme sarnaselt. Asume oma ühiskondade
arendamisel samas õigus- ja väärtusruumis.
NATO
laienemine kogu Põhjala territooriumile muudaks siinse regiooni julgeolekut
viisil, mida pole suutnud teha ükski varasem kokkulepe. Venemaa väga närviline
vastuseis Soome ja Rootsi lähenemisele NATO-le on ilmne tunnistus sellest, et
vaba ja demokraatliku maailma kaitseliidu levik kogu Põhjalale muudaks meie
regiooni kättesaamatuks välisele poliitilisele mõjutusele ning ähvardamisele.
See oleks võrreldav Berliini müüri langemisega.
Väliselt
võiks ju öelda, et miks peaks edukas Põhjala üleüldse julgeoleku pärast
muretsema. Oleme koos rahumeelne ning ühiskonna innovatiivsele arengule
suunatud väikeriikide rühm, kes ei kujuta kellelegi mingit ohtu. Paraku peitub
vastus vaid ühes sõnas – Venemaa. Naabrus, mille sügavama sisu Huntington nii
ilmekalt välja tõi, on meie saatus. Seepärast on julgeolek pidevalt meie
olulisim prioriteet.
Ajalugu on
korduvalt kinnitanud, et meie julgeoleku eksistentsiaalseks väljakutseks on
Venemaa. Seepärast on eriti oluline tunda naaberriiki ja suuta korraldada oma
poliitikat, sealhulgas julgeolekupoliitikat nii, et see võimaldab meil
iseseisva ja rahvusvaheliselt konkurentsivõimelise lääneriigina eksisteerida
Venemaa lähinaabruses.
Eesti on
mõistetavalt huvitatud etteaimatavatest ja heanaaberlikest suhetest Venemaaga.
Meie huvides ei ole kurnav pingeseisund ega pidev ohutunne. Samas on äärmiselt tähtis
see, et iseseisva ja rahvusvaheliselt konkurentsivõimelise lääneriigina saame
Venemaa naabruses eksisteerida siis, kui me ise Lääne väärtusruumi kuulumist
tõsiselt võtame.
Meie
sisedebatis on alles hiljuti arvatud, et võibolla oleks Eesti enesesäilitamise
eesmärgil parem elada Venemaa mõjuväljas. Jaan Kaplinski on siin ehk kõige
nimekam eestkõneleja, kelle meelest pole vahet, kas asume Venemaa mõjuhaardes
või mitte.
Kaplinski
intellektuaalses mõtteharjutuses pole iseenesest midagi taunitavat. Seni kui
see ei hakka tõsiselt mõjutama meie julgeoleku vaieldamatut aluspõhimõtet –
mida rohkem on Eestil sõpru ja liitlasi, seda kindlam on ka meie tulevik. Vaba
ja demokraatliku riigina on Eestil mõeldamatu loota julgeoleku tugevnemisele,
juhul kui eeldada poliitilist sõltuvust autoritaarsest Venemaast. Ja siin
ilmnebki Kaplinski mõttekäigu suurim loogikaviga.
President
Lennart Meri rõhutas juba 1990ndatel väsimatult, et Eesti on riik, mitte
oblast. Meri tunnetas instinktiivselt, sealhulgas oma rikkaliku isikliku
kogemuse kaudu, et Eestil on vähe aega. 1993. aasta iseseisvuspäeva kõnes ütles
Meri muuhulgas, et meie „Olulisim õppetund on lihtne: aega on vähe, ja aeg ei oota väikerahvaid.”.
Meri tajus õigesti Eestile avanenud ajaakent ning selle kasutamise olulisust.
Erinevalt Kaplinskist uskus Meri kindlalt, et vaid kõigekülgne lõimumine
läänemaailma tüviorganisatsioonidega päästab Eestit sattumast halli alasse.
Eestil vedas, sest juhtivate lääneriikide mittetunnustamispoliitika lõi fooni,
mis võimaldas meil 1994. aastal vabaneda Vene võõrvägedest ning ühes sellega
alustada reaalset teekonda Euroopa Liidu ja NATO suunas.
Näiteks Moldoval, Gruusial, ka Ukrainal nii hästi ei läinud. Kõigi kolme
teekonda Lääne õigus- ja väärtusruumi liikmeks on märgatavalt takistanud Vene
impeeirumi jäine inerts. Kahjuks pole see väljendunud üksnes diplomaatilises
tegevuses, vaid kõik kolm on rohkem või vähem saanud tunda Venemaa sõjalist
sekkumist. 1992 Moldova, 2008 Gruusia, 2014 Ukraina on ühe pika ahela samad
lülid.
Nõukogude Liit ei olnud midagi muud kui sajanditepikkuse Vene impeeriumi
jätk. Seejuures siiani püsiva Stalini kultuse keskseks põhjuseks on see, et ta
suutis impeeriumi esmalt taasühendada ning Teises maailmasõjas ka võitjaks
tuua. Tänu sellele saavutas Vene impeerium 20. sajandi teisel poolel sellise
globaalse mõjuvõimu, milleni polnud küündinud ükski varasem Venemaa liider.
Seepärast on ka mõistetav, miks Nõukogude Liidu lagunemine 1991. aastal
tähendas paljudele venemaalastele pigem katastroofi. Mitte see ei teinud
haiget, et kommunism jäi ehitamata, vaid see, et Vene impeerium kaotas suure
osa oma territooriumist. Ja süüdlane oli muidugi Lääs eesotsas Ameerika
Ühendriikidega.
Venemaa DNA on olla impeerium. Vene filosoof Ivan Iljin
ennustas peaaegu pool sajandit ette kommunistliku projekti krahhi ning rõhutas,
et „pärast igat katset Venemaad jagada ja pärast igat lagunemist taastab ta
ennast uuesti müstilise antiikse spirituaalse identiteedi jõul”.
Mingilgi viisil pole üllatav, et vahetult pärast Nõukogude Liidu lagunemist
ja esmase šoki hajumist hakkas Moskva järjekindlalt tegutsema kaotatud
mõjuvõimu taastamise nimel. Oskuslikule silmale oli juba 1990ndate alguses
selge, et Venemaa üritab nn lähivälismaa poliitika kaudu tõmmata selge
piirjoone oma esmase mõjuala ja muu maailma vahele. Lähivälismaa oli sisuliselt
võrdne kaotatud impeeriumi aladega.
Liberaalsete ja demokraatlike reformide läbikukkumise põhjused Venemaal ei
peitunud mitte selles, et Lääs ei osanud või ei tahtnud president Jeltsinit
ning tema esimest, reformimeelset Jegor Gaidari juhitud valitsust aidata.
Ükskõik kui palju ka Lääs poleks pumbanud vahendeid ja nõuandeid Moskvasse,
tulemus oleks ikkagi olnud sama. Venemaa oma sügavas traditsioonilises olemuses
lihtsalt hülgas Lääne väärtused, sest need põrkusid vastuvõtmatu pinnasega.
Tšehhi kirjaniku Milan Kundera 1984. aastal kirjutatud sõnad osutusid
prohvetlikuks: totalitaarne Vene tsivilisatsioon on kaasaegse Lääne
eitus.
Juba
1992. aastal tabas paljusid Lääne diplomaate šokeeriv hoiatus Moskvast. 14.
detsembril 1992 leidis Stockholmis aset iga-aastane CSCE (Commission on Security and Cooperation in Europe, nüüdne OSCE) välisministrite kohtumine. Toona 41aastane välisminister
Andrei Kozõrev oli loomult läbi ja lõhki läänemeelse Vene diplomaadi või
poliitiku võrdkuju. Jeltsin oli ta Venemaa välisministriks nimetanud juba 1990.
aasta oktoobris, kui Nõukogude Liit oli oma diplomaatilise hiigelmasinavärgiga
veel alles.
Kozõrev oli Stockholmis üks esimesi kõnelejaid. Ta palus kohalviibijate
tähelepanu, sest talle oli usaldatud Moskvast edasi öelda tähtis sõnum. „Mul on kohustus tutvustada muutusi Venemaa
välispoliitika põhiliinis,” alustas Kozõrev ja tõi välja kolm suuremat
teemat.
Esiteks rõhutas Kozõrev, et Venemaa küll jätkab Euroopa-suunalist
poliitikat, kuid tema traditsioonid asuvad Aasias ning see seab piirid
lähenemiseks Lääne-Euroopale. Kozõrev hurjutas NATOt selle eest, et allianss on
tugevdamas sõjalist kohalolekut Balti riikides ja teistel endise Nõukogude
Liidu aladel. Samuti hoiatas Kozõrev Läänt liigses jõukasutamises Serbia vastu.
Teiseks andis Kozõrev kõigile teada, et endise Nõukogude Liidu
territooriumil ei kehti CSCE kõik normid. „Tegelikult,
see on endise impeeriumi ala, kus Venemaa peab kaitsma oma huvisid, kasutades
selleks kõiki vahendeid, kaasa arvatud sõjalisi ja majanduslikke,” hirmutas
Kozõrev oma otsekohesusega kuulajaid ning jätkas, et endise Nõukogude Liidu vabariigid
peaksid moodustama viivitusteta föderatsiooni või konföderatsiooni.
Kolmandaks viibutas Kozõrev kõigi nende suunas näppu, kes kõhklevad Venemaa
võimes iseenda ja oma sõprade huvide eest seista. „Me oleme muidugi valmis mängima konstruktiivset osa CSCE Nõukogu töös,
kuid me oleme väga ettevaatlikud nende ideede suhtes, mis viivad meie
siseasjadesse sekkumiseni,” lõpetas Kozõrev ning saal jäi haudvaikseks.
Alles pärast
mõningast viivitust selgus, et Kozõrev ei mõelnud ühtegi oma sõna tõsiselt. See
oli diplomaatiline elektrišokk kohalolnutele, viide võimalikule arengule
Venemaal, kui läänemeelsed jõud peaksid võimult langema. Paradoksaalselt just
samal päeval, 14. detsembril 1992 kaotas peaministritooli Jegor Gaidar. Päev
hiljem asus Venemaa valitsust juhtima Gazpromi karastusega Viktor Tšernomõrdin.
Aasta hiljem peetud duumavalimistel võttis aga üllatusvõidu juba Vladimir
Žirinovski juhitud marurahvuslik ning KGB poolt demokraatliku tiiva lõhkumiseks
loodud liberaaldemokaatlik partei. See andis selge viite liberaalse projekti
hääbumisest Venemaal.
Kozõrevi
sõnad osutusid rohkem kui prohvetlikuks. Ei möödunud palju aega, kui Venemaa
hakkas samm-sammult liikuma sellise välispoliitilise suunamuutuse juurde,
millest Kozõrev Stockholmis oma kolleege hoiatas. Kozõrev pidas oma ametis
vastu 1996. aastani, mil tema asemele määrati Nõukogude tippnomenklatuuri
kuulunud ning 1990ndate algul välisluureteenistust juhtinud Jevgeni Primakov.
Just
Primakov oli see mees, kes pani aluse Venemaa välispoliitilise liini muutusele
umbes samas võtmes, millest Kozõrev oli hoiatanud ainult mõned aastad tagasi.
Primakovi juhtmõtteks sai vastuseis Ameerika Ühendriikide hegemooniale ning
Venemaa positsioonide tugevdamine kujunevas multipolaarses maailmas.
Sisemised
majanduslikud raskused ja sõda Tšetšeenias ei võimaldanud Venemaal osutada
suurt vastuseisu Lääne mõju laienemisele Euroopa idaserval, sealhulgas ka
endise Vene impeeriumi aladel. Venemaa tegi korduvalt katseid NATO laienemist
peatada, kuid edutult. 1997. aasta märtsis Helsingis toimunud USA-Venemaa
tippkohtumisel tegi näiteks president Jeltsin ettepaneku, et NATO laienemise
asemel Balti riikidesse võiks Venemaa ise tagada nende julgeoleku. President
Clinton lükkas mõjuväljade jaotamise ettepaneku kiirelt tagasi ning juba paar
kuud hiljem sõlmiti Venemaa ja NATO suhete aluslepe.
Võib öelda,
et just siis, 1997. aasta kevadsuvel tipnes Venemaa ja Lääne suhetes helgem
aeg. Seda saatis lootus, et ohvriterohke Tšetšeenia sõja järel ning
reformimeelsete poliitikute, nagu Boriss Nemtsovi toomine valitsusse viitas
president Jeltsini soovile anda riigile uus tõuge demokraatlike ja
turumajanduslike arengute suunas. Ometi jäi lootusrikas aeg väga üürikeseks.
Kõik muutus
24. märtsil 1999. Eelmisel aastal peaministriks tõusnud Jevgeni Primakov oli
parasjagu teel ametlikule visiidile Washingtoni, kui temani jõudis uudis NATO
riikide õhulöökide algusest Jugoslaavia sihtmärkide pihta. Primakov tegi otse
Atlandi kohal otsuse visiit ära jätta ja lennuk tagasi pöörata.
See
sümboolne U-pööre tähistaski Vene-Lääne suhetes püsinud lootusrikka perioodi
lõppu. Vaevalt mõni kuu hiljem sai kogu maailm teada Jeltsini järglase nime.
KGB endine ohvitser Vladimir Putin võttis kasutusse nii oma koduorganisatsiooni
meetodid kui ka Primakovi doktriini. Pärast sisemise kontrolli saavutamist
suunas Putin Venemaa ekspansiooni ja agressiivse välispoliitika kursile. Algas
põlvilt tõusmine. Kõige ilmekamalt kirjeldas Venemaa president oma kavatsusi
Müncheni julgeolekukonverentsil 2007. aasta veebruaris.
Praegu ei
erine ei Venemaa hoiakud ega tegevus vähemalgi määral sellest, mille eest
hoiatas Kozõrev 24 aastat tagasi. Venemaa eesmärk on raputada Berliini müüri
kukkumise järel kujunenud Euroopa julgeolekuarhitektuur vundamendini lahti.
Kremlile oleks meelepärane viia Euroopa Liit ja NATO lagunemiseni, hoida USA
ookeani taga ning soometada kogu Euroopa.
Kui lugeda vene klassikalist kirjandust, leiab peaaegu kõigi autorite
teostest arvamuse, et Lääs on moraalselt mandunud. Sellist mõtteviisi leiab
Puškinist slavofiilideni. Herzen ja Dostojevski rõhutasid aga, et Venemaast
peaks kujunema langenud Lääne päästja. Dostojevskile kuulub muu hulgas arvamus,
et meie suure Venemaa pühaks missiooniks on rajada kristlik impeerium, mis
hõlmaks kogu kontinendi.
Ihalus
impeeriumi taastamise järele püsib elujõulisena vähemalt seni, kuni elab veel
viimane, kes mäletab Nõukogude impeeriumit. Alles hiljuti hüüatas Vene
telekanali RTR tuntud propagandist Vladimir Solovjov, et Venemaa võiks taastada
oma piirid aastast 1913. See kahjuks pole kaugeltki vaid ajakirjanduslik
hetkeemotsioon, vaid leiab levitamist ikka ja jälle tulihingeliste
impeeriumimeelsete seas. Neid pole vähe. Niisuguse eesmärgi nimel ütlesid toosti
juba 1999. aasta augustis Putini lähikondlased, tähistamaks Putini
võimuletõusu.
Eestil tasub
meeles pidada, et meie asuala pidasid venelased enda omaks ammu enne Peeter I
vallutusi. Juba 1575. aastal Liivi sõja ajal toimunud vaherahukõnelustel nõudsid
Ivan Julma esindajad õigust Tallinnale, kuna nende meelest olevat selle 600
aastat varem rajanud just Vene valitseja eelkäijad.
Kiire
vahelepõikena on tähenduslik lisada, et 2016. aasta sügisel avati Venemaal
Orjolis ajaloo esimene mälestusmärk Ivan Julmale. Kohalike elanike arvamusi
ratsamonumendi kohta uurinud väljaande Politico ajakirjanik püüdis muu hulgas
kinni ka sellise mõttejupi: „Ivan Julm
oli seinaks Lääne totalitarismi teel. Kui ta poleks purustanud oma vaenlasi
Liivi sõjas, oleks meid tabanud genotsiid ja Lääne väärtused”.
Baltikumi
kui Vene igipõliste alade müüdiga aeti veel mitusada aastat hiljem Nõukogude
õpikute kaudu pea segamine miljonitel inimestel. Seepärast pole üllatav Orjoli
elaniku arvamus ega ka mu enda kogemus 1995. aastast, kui ma Moskvas Postimehe
ajakirjanikuna töötades olin tunnistajaks ühe Moskva ülikooli ajalooprofessori
siirale mõtteavaldusele. Ta oli veendunud, et kas tema lapsed või lapselapsed
hakkavad võitlema Balti riikide eest, sest sealsed sadamad ju kuuluvat
Venemaale. Punkt.
Sellist
mõttelaadi pole Venemaa liidritel rahva seas tänapäeval raske taas toota.
Krimmi okupeerimine ja annekteerimine möödus iseenesestmõistetavalt suure
eufooria ja toetuse tähe all.
Pole
kahtlust, et oma eesmärkide nimel on Venemaa valmis tõstma panuseid suhetes
Läänega ohtliku piirini. Ei maksa unustada, et veel enne kallaletungi Ukrainale
mõtisklesid Putini kõnekirjutajad rahvusvahelise olukorra üle viisil, kus leiti
suurimaid sarnasusi 1930ndatest suure ilmasõja eel. Kremlis tajuti juba aastaid
tagasi, et rahvusvahelistes suhetes kujuneb vastasseis, mis võib viia piiratud
ulatusega sõjalise konfliktini Venemaa ja Lääne vahel.
See kõik viitab
ei millelegi muule, kui sellele, et meil tuleb valmis olla pikaajaliseks
keeruliste suhete perioodiks Venemaa ja Lääne vahel. Venemaa välisminister
Sergei Lavrov ütles 2016. aasta esimesel suuremal pressikonverentsil jaanuari
lõpul, et heade suhete aeg Läänega on läbi ning need ei pöördu enam kunagi
tagasi tavapäraste juurde.
Ükskõik kuidas
me ka praegust seisu kirjeldaksime, kas see on külma sõja jätk või selle uus
hübriidne vorm, tõsisasi on see, et rahunemine toimub üksnes siis, kui pooled
suudavad kokku leppida ühistes mängureeglites või veelgi parem, kui Venemaa
naaseb rahvusvahelise õiguse ja ÜRO hartas määratletud põhimõtete ruumi.
Pole mõtet
luua illusiooni, et nähtavas tulevikus toimuks Venemaal põhimõtteline
suunamuutus. President Putin on rõhutanud, et geopoliitiliste pingete
maandamise eelduseks ei saa olla Venemaa (loe: Vene tsivilisatsiooni) matused.
Seepärast tuleb Eestil koos liitlastega keskenduda sellele, kuidas tagada modus vivendi oma tsivilisatsioonilisele
eripärale rõhuva idanaabriga.
Selle
strateegilise eesmärgi saavutamiseks on erakordselt oluline hoida Lääne ühtsust
ning seista üksikisiku vabadusele rajanevate väärtuste eest. Viimast ei ohusta
muuhulgas üksnes Venemaa, vaid ka näiteks radikaalse ja džihhadistliku islami
ideoloogia jätkuv levik.
NATO
tippkohtumine Varssavis 2016. aasta juulis oli täpselt see, mida allianss
vajas. Tugev ühisliin oli nii ohtude tajumisel kui ka heidutusmeetmete
otsustamisel. Vaatamata Brexitile tugevneb Suurbritannia roll just Eesti
julgeoleku pikaajalisel tagamisel nende lahinguvalmiduses pataljoni saabumisega
siia 2017. aastal. See on muuhulgas veenvaks kinnituseks, et Eesti panus liitlaskohustuste
täitmisel koos brittidega Afganistanis läinud kümnendil leiab nüüd peegelduse
meie endi julgeoleku tugevdamisel.
Riskirohke
julgeolekukeskkond nõuab Eesti erakondadelt eeleolevatel aastatel järjekindlat
poliitilist pingutust diplomaatia, iseseisva kaitsevõime, siseturvalisuse ja
ühiskonna vastupanuvõime tugevdamisel. Eriti oluline on kaitsekulutuste kõrval
suunata täiendavaid ressursse ka diplomaatiasse ja siseturvalisuse valdkonda.
Eesti
julgeolek vaba maailma piiril on kui pidev looming, mis nõuab erksust,
meelekindlust ja julget ettevõtmist. Kõigilt ja kogu aeg. Eestil pole kunagi
liiga palju aega.
Essee ilmus väljaandes Riigikogu Toimetised, Nr 34, 2016, lk. 117-124.
Kommentaarid