KÕNE VÄLISPOLIITIKA DEBATIL RIIGIKOGUS
Neil päevil
möödus 70 aastat sündmusest, mis suuresti pani aluse Teise maailmasõja järgsele
maailmakorraldusele. Jalta konverentsil otsustasid toonased liitlased Ameerika
Ühendriigid, Nõukogude Liit ja Suurbritannia rajada Ühinenud Rahvaste
Organisatsiooni, et vältida tulevikus uusi suuri katastroofe. Selle hinnaks sai
Euroopa jagamine, kusjuures keskseks küsimuseks oli Poola saatus.
Jalta kokkuleppe
üks osalisi Winston Churchill ütles toona: “Vaene Neville Chamberlain uskus, et
võib usaldada Hitlerit. Ta eksis. Aga mina ei arva, et ma eksin Stalinis”.
Ometigi, Churchill eksis. Stalin murdis oma lubadust vabadest valimistest Ida-Euroopas.
Vaevalt aasta hiljem oli just Churchill see, kes 5. märtsil 1946. aastal Fultonis
peetud kõnes teatas Raudse eesriide langemisest Baltikumist Aadria mereni.
Vaevalt oli
Chruchill lugenud USA diplomaadi George Kennani Pikka telegrammi, mis oli
Moskvast Washingtoni poole teele pandud vaevalt mõned päevad enne Fultoni
kõnet. Selles analüüsis Eestitki hästi tundnud Kennan, miks Moskva keeldus
liitumast Maailmapanga ja Rahvusvahelise Valuutafondiga ning kuidas tuleks
kommunismi isoleerida.
Churchilli
julge kõne ning Kennani pakutud doktriin andsid läänemaailmale sihi ja sisu,
kuidas tõrjuda Nõukogude imperialismi. Berliini müüri langemine 1989. aastal
sai suuresti võimalikuks just neid samu põhimõtteid väärtustades.
Kommunismi
kokkuvarisemine ühes Nõukogude impeeriumi lagunemisega tähistas Külma sõja
lõppu. Lääs oli selle võitnud ning eriti suurtes sõdades kannatanud Euroopa
riigid keskendusid rahudividendide väljavõtmisele. Selle varjus jäi aga tähelepanuta,
et muutused Venemaal olid vaid dekoratiivsed.
Läänes jäi
märkamatuks, et Jeltsini ja Gorbatšovi vastasseisu lõppedes suutis ennast
peaaegu puutumatuna säilitada impeeriumi olulisimaid alustalasid –
salateenistus. Seepärast pole ka ime, et Jeltsini taandumise järel sai Venemaa
uueks presidendiks Vladimir Putin.
Venemaa
käsitlus maailmast pöördus üha varjamatult revisionistlikumaks. Ajal, kui
Euroopas usuti Venemaa pöördumatut reformikurssi ning demokratiseerumist, pani
Kreml täiskäigu Külma sõja tulemuste ümbermuutmisele. Selle ideoloogiliseks
lipulauseks kujunes president Putini tõdemus Nõukogude Liidu kokkuvarisemisest
kui 20. sajandi suurimast geopoliitilisest katastroofist.
“Me peame
kasutama ÜRO Julgeolekunõukogu ja uskuma, et kaitstes õigust ja korda tänases
keerulises ja turbulentses maailmas on üks vähestest viisidest hoida
rahvusvahelisi suhteid libisemast kaosesse. Õigus on õigus ja me peame seda
järgima kas meile see meeldib või mitte. Praeguse rahvusvahelise õiguse
kohaselt on jõudu lubatud kasutada üksnes enesekaitseks või Julgeolekunõukogu
loal. Kõik muu on ÜRO Harta järgi vastuvõetamatu ning tähendab agressiooni
akti. Me peame lõpetama jõuga ähvardamise ning pöörduma tagasi tsiviliseeritud
diplomaatilise ja poliitilise lahenduse teele.”
Uskuge või mitte,
kuid just need sõnad on kirja pannud ei keegi muu kui Venemaa president Vladimir
Putin. Väga tähendusrikkal päeval, 11. septembril 2013 hoiatas ta New York
Timesis ilmunud arvamusloos USAd jõu kasutamise eest Süüria vastu. Vaevalt pool
aastat hiljem alustas Putin “roheliste mehikeste” varjus sõda Euroopa ühe
suurima riigi – Ukraina vastu. Tänaseks on hukkunud tuhanded süütud inimesed.
Loomulikult
tegi Putin Ukraina suunal kõike risti vastupidi sellele, mida ta oli kõigest
mõned kuud varem nii õilsalt Süüria osas rõhutanud. See pole imekspandav, sest
lääneriikide vastu suunatud ja strateegiliselt planeeritud desinformatsiooni
kasutamine on Venemaa eriteenistuste praktikas olnud tähtsal kohal juba alates
1950ndate aastate lõpust.
Läinud aasta
lõpul küsis ajakiri Time Nõukogude Liidu viimaselt presidendilt Mihhail
Gorbatšovilt hinnangut sellele, mis on praegu toimumas. Gorbatšov vastas
kõhklemata, et käimas on uus Külm sõda ning seda alustasid Ameerika
Ühendriigid.
Tegelikult ei
alustanud uut vastasseisu mõistagi Lääs, vaid selle taga on Venemaa tänase
juhtkonna soovimatus leppida Külma sõja tulemustega. President Putin andis oma
kavatsustest maailmale esimest korda tõsisemalt märku juba kaheksa aastat
tagasi Müncheni julgeolekukonverentsil peetud kõnes.
Täna oleme
olukorras, kus sealsamas Münchenis võrdleb Venemaa välisminister Lavrov Krimmi
annekteerimist Saksamaa ühinemisega pärast Berliini müüri langemist. Kohati
näib, et Lääs ja Venemaa elavad justkui paralleelmaailmades, kus kokkupuutepunkte
on väga vähe või pole üldse.
Euroopa riikide
liidrid eesotsas Saksamaa liidukantsleri Angela Merkeli ja Prantsusmaa
presidendi Francois Hollande’iga üritavad taastada rahu Ida-Ukrainas. Kuid kas
rahu iga hinna eest lahendab hoopis tõsisema väljakutse – Venemaa revisionistliku
rünnaku läänemaailma vastu?
Vaba maailma
piiririigile Eestile on oluline, et rahu hinnaks Ukrainas poleks viimase
lõhestamine või veelgi halvem – vaba Ukraina häving. Seepärast saab Venemaa
agressiivse välispoliitika ohjeldamiseks rakendatud sanktsioone lõdvendada
üksnes siis, kui Moskvas tajutakse kavatsetu tupiklikkust. Kahjuks näib, et
lähiaegadel ehk isegi aastatel tundub see peaaegu võimatuna.
Seega peab Lääs
valmis olema pikemaajaliseks suhete madalseisuks Venemaaga. See nõuab
kannatlikkust, enda põhimõtetele kindlaksjäämist ja tugevat liidrimeelt
poliitikutelt. Kas Euroopa on selleks valmis? Mida meie saame teha, et Euroopa
Liit ja NATO püsiksid ühtsetena?
Eesti välispoliitika
suurimaks väljakutseks nii täna kui nähtavas tulevikus on ühitada julgeoleku
tagamine kasvavalt ebasõbralikus naabruses meie rahvusvahelise konkurentsivõime
ja soodsa investeerimiskliima hoidmise ning tugevdamisega.
Pole põhjust
eitada - aeg on ärev. Viimase kaheteistkümne kuuga on rahvusvaheline meedia
järjekindlalt spekuleerinud mõttega, et Venemaa surve Lääne vastu võib
teravamalt esile kerkida Balti regioonis.
Ka värskelt
ametist lahkunud NATO endine peasekretär Anders Fogh Rasmussen ei varja, et Venemaa
ambitsioon võib olla NATO ühtsuse testimine just Balti riikides.
Mida sellest
arvata? Esiteks ei tule meile üllatusena, et Venemaa ekspansionistlik
välispoliitika pole kuhugi kadunud. Sama sõjakat retoorikat kuulsime juba
1990ndatel aastatel, kui Balti riigid alles asusid lähenema NATOle.
Teiseks on NATO
viimase aastaga oma tegudes näidanud, et võtab tõsiselt kõigi oma liikmete
kaitsmist, kui selleks peaks tekkima vajadus. Seejuures on alliansi
heidutusvõime Balti-Poola regioonis täna oluliselt kõrgem kui veel aasta
tagasi. Narva on NATO piirilinn ja selleks ta ka jääb.
Kolmandaks on
Eesti ise olnud järjekindel oma kaitsevõime reaalsel tugevdamisel. Asjaolu, et
Eesti investeerib täna enam kui 2 protsenti oma sisemajanduse kogutoodangust
riigikaitsesse, on andnud meile liitlaste seas usaldusväärse partneri staatuse.
Vaatamata
kõigile kasvanud ohtudele pole Eesti julgeolek olnud kunagi nii hästi kaitstud
kui täna. Vabas maailmas lihtsalt pole NATO näol paremat ja töötavamat
kindlustuspoliisi ühe demokraatliku väikeriigi kaitseks.
Ometi on
rahvusvaheline dünaamika täna selline, kus peame targalt kasvatama oma
välispoliitilist aktiivsust. Vaba maailma piiririigina tuleb Eestil võimalikult
kiiresti harjuda uue normaalsusega. Ohud meie piiridel ei tohi muutuda Eesti
arengupiduriks.
Seepärast peame
endalt küsima, kas oleme rakendanud kõik oma välispoliitilised hoovad Eesti ees
seisvate peamiste küsimuste teenimisele? Kui hästi on välispoliitiline tegevus
koordineeritud meie erinevate täitevvõimu asutuste vahel? Kas meie saatkondade
võrgustik ja nendele suunatud ülesannetepüstitus on kooskõlas Eesti prioriteetidega?
Kui edukalt oleme välispoliitika ideederikkust laiendanud koostöös meie ja
rahvusvaheliste mõttekodadega? Kui edukad me oleme olnud lääneriikide ühtsuse
hoidmisel ja tugevdamisel? Päris kindlasti on meil igas esitatud küsimuses
arenguruumi.
Riigikogu väliskomisjon
on aastaid olnud Eesti välispoliitika suundumuste sepikojaks. See on koht meie
välispoliitilise debati ruumis, kus erakondade väiksemad või suuremad
erimeelsused peaksid sulanduma ühtseks poliitikaks. Aastatepikkune kogemus
kinnitab, et Eesti välispoliitika tugineb laiapõhjalisel konsensusel. See on
oluline eriti ajal, kui maailma suur muutumine eeldab väikeriik Eestilt järjekindlat
tegutsemist oma rahvuslike huvide kaitsel.
Tänane
välispoliitika arutelu on XII Riigikogu koosseisu viimane. Seetõttu on paslik
korraks meenutada, mis on olnud väliskomisjoni töös esiplaanil ning kuidas
oleme suunanud Eesti välispoliitilisi hoiakuid viimase nelja aasta jooksul.
Alates 2011.
aasta kevadest on väliskomisjon oma ligemale 300 istungil käsitlenud arenguid
enam kui 80 maailma riigis. Enam kui kümne välisvisiidi peaeesmärgiks on olnud
ühelt poolt meie liitlassuhete tugevdamine, julgeolekuküsimuste käsitlemine
ning Eesti tuntuse kasvatamine maailmamajanduse kasvuturgudel, eriti Aasias.
Tõstaksin esile
neli suuremat teemat, millele väliskomisjon on viimastel aastatel keskendunud.
Nendeks on Aasia strateegia, Balti-Põhjala julgeolekukeskkonna analüüs,
Eesti-Vene piirilepinguga seonduv ning Eesti välisesinduste võrgustik. Kõigi
nende küsimuste lahkamisel on komisjon kaasanud nii teadlasi, kodanikeühendusi,
ettevõtjaid kui välispoliitika elluviijaid.
Maailma suure
muutumise üheks iseloomustajaks on Aasia riikide järjekindel esiletõus nii
majanduslike kui poliitiliste suurjõududena. Eriti oluline on mõistagi Hiina
kasvutegur.
Väliskomisjon
koostas kümnete kuulamiste kokkuvõttena raporti Eesti võimalustest Aasia suunal
aastani 2025. Aasia strateegia on andnud nähtava tõuke avalikus debatis, kuidas
paremini Eesti ekspordivõimalusi laiendada ning millisel viisil võiks siseriiklikud
tegevused seda toetada. Eriti positiivsena tooksin välja Eesti kolme ülikooli
otsuse luua alates 2016. aasta sügisest ühine Aasia uuringute õppekava.
Samas peaks valitsus
taastama Aasia sihtprogrammi, et paremini koordineerida väliskaubandustegevust
ning toetust meie ettevõtjate turulepääsemiseks. Seejuures tuleb loobuda
passiivsest ootamisest. Aasias tagab suurema edu põhimõte – riik ees, ettevõtja
kõrval või järel.
Väliskomisjon
otsustas 2012. aastal käivitada Balti-Põhjala julgeolekukeskkonna põhjalikuma analüüsi.
Leidsime juba siis, et keskpikas ajaraamis võib meie regioonis ohutase tõusta.
Ainus, mida me ei osanud arvata, oli julgeolekukeskkonna ootamatust kiirem
halvenemine.
Mõistagi on
selle põhjuseks olnud Venemaa agressioon Ukrainas. Samas on just Venemaa piire
ületav tegevus võimaldanud senisest palju sisulisemat julgeolekudebatti näiteks
NATOsse mittekuuluvate Soome ja Rootsiga.
Väga ilmekaks
näiteks sellest, kuidas tegelikkuses toimiv poliitiline konsensus saab olla toeks
Eesti välispoliitiliste eesmärkide saavutamisele, on Eesti-Vene
piirilepingutega seonduv.
Väliskomisjoni
aktiivne parlamentaarne diplomaatia aitas olulisel määral kaasa sellele, et
Eesti ja Venemaa sõlmisid 18. veebruaril 2014 piirilepingud sõnastuses, mis
võtavad arvesse meie peamised rahvuslikud huvid. Nende ratifitseerimine jääb
juba järgmise Riigikogu koosseisu arutada.
Eesti
välisesinduste võrgustik, selle areng ning meie diplomaatide ettevalmistus olid
väliskomisjonis lahkuva koosseisu ajal samuti suurema tähelepanu all.
Välispoliitika
instituudilt tellitud analüüsi ning komisjoni korraldatud kuulamiste põhjal
tõdesime, et välisministeerium peaks tegema tõsise auditi välisesinduste
asukohtade ning nende tegeliku võimekuse üle. Olemasoleva ressursi juures on
praegused 45 välisesindust peaaegu maksimaalne, mida Eesti endale lubada saab.
Samas oleme pööranud
valitsuse tähelepanu asjaolule, et saatkondade sulgemis- või avamisotsused
peaksid läbima edaspidi eelneva arutelu ka väliskomisjonis. Sarnaselt, nagu
väliskomisjon tutvub kõigi Eesti suursaadiku kandidaatidega.
Eesti
välispoliitika üheks nähtavaks hoovaks on arengukoostöö ning humanitaarabi
võimekus. Just praegu on välisministeeriumis käimas uue arengukava ning sihtriikide
valiku tegemine. Panen valitsusele südamele, et sedavõrd olulise dokumendi
heakskiitmine leiaks aset Riigikogu.
Meie arenguabi
viimaste aastate peamised sihtriigid on olnud Afganistan, Moldova, Gruusia ja
Ukraina. Lisaks ÜRO kestva arengu põhimõtete toetamisele on Eesti huvides eriti
meie lähinaabruse riikide aitamine nende suveräänsuse kindlustamisel.
Mõistagi on
täna kõige kriitilisem olukord Ukrainas. Riigikogu väliskomisjon reageeris Maidani
sündmustele oma esimese toetusavaldusega juba eelmise aasta jaanuari lõpul.
Augustis võttis Riigikogu täiskogu vastu aga avalduse Ukraina suveräänsuse ja
territoriaalse terviklikkuse toetuseks.
Läinud sügisel
ratifitseeris Riigikogu väliskomisjoni ettepanekul Euroopa Liidu
assotsieerumislepingud Moldova, Gruusia ja Ukrainaga. Tänaseks on sama teinud
umbes pooled lepinguosalised riigid. Ratifitseerimisprotsessi viivitusteta
lõpuleviimine oleks Euroopa Liidu riikide poolt täiendav signaal meie tõsisest
huvist nimetatud kolme riigi lõimimisest euroatlandi väärtusruumiga.
Samas sõltub
selle eesmärgi saavutamine ikka kõige enam Moldovast, Gruusiast ja Ukrainast
endast. Kui makstakse lõivu hädavajalikele reformidele või väänatakse neid
poliitiliste oponentide vaigistamiseks, siis seatakse ohtu riikide endi edulootused.
Lõpetuseks
tänan kõiki kolleege, kes käesolevas Riigikogu koosseisus on esindanud Eestit
rahvusvahelistes parlamentaarsetes assambleedes või aidanud tugevdada kontakte
teiste riikidega läbi sõprus- või toetusrühmade tegevuse.
Eriti tahaksin
rõhutada Eesti delegatsiooni tegevust Balti assamblee järjekindlal
reformimisel. See on olnud keeruline ja aeganõudev, kuid meie head sõbrad Lätis
ja Leedus on tajunud muudatuste vajadust. Balti koostöö on täna väga aktuaalne
ning selle tulemuslikkus sõltub suuresti sellest, kuidas me kõige paremal
viisil suudame oma piiratud vahendeid rakendada tugeva ühisosa loomiseks.
Meie parlamendisaadikud
on olnud välissuhtlemises nähtavad ning nende tegevus on aidanud kaasa Eesti
rahvusvahelise positsiooni ja usaldusväärsuse kasvatamisele.
Riigikogu välispoliitika debatt peeti 12.02.2015
Kommentaarid