Tšetšeenia, Hodorkovski, Magnitski, Navalnõi...
Venemaa tuntuima opositsioonipoliitiku ning Moskva praeguse linnapeakandidaadi
Aleksei Navalnõi karm kohtuotsus on kahjuks veelkordseks tunnistuseks sellest,
et meie naaberriik on ohtlikult kaugenenud iseenda põhiseaduses kehtestatud
õigusriigi põhimõtetest. Kirovis toimunud kohtuprotsess näis farsina ning
ajaloohuvilistele meenutas väga seda, mis kommunistlike kuritegude ajal juba
läbi elatud.
Kahjuks pole selles midagi üllatavat. Ma ei mõista eriti
neid Navalnõi opositsionääridest kolleege Venemaal, kes kommenteerisid
kohtuotsust kui šokeerivat. On ju ilmselge, et juba aastaid on võim Venemaal
halastamatult tasalülitanud iga vähegi peadtõstva poliitiku või opositsiooniliikumise.
Viimasel aastal on muuhulgas karmi surve all ka vabaühendused. Kõik ikka selles
suunas, et Kremli võimutäiust ei ohustaks keegi.
Minu arvates on täna taas kohane meenutada Anna
Politkovskaja nukrat ennustust juba aastast 2001, mil ilmus tema raamat “Teine
Tšetšeenia sõda”. Anna kirjutas siis Venemaal toimuvat hinnates: “Meie maal toimub kohtuta
hukkamisi nagu liinil, “uue 1937. aasta” ohvreid on juba tuhandeid. Me rahustame
end sellega, et tegu on esialgu kõigest Tšetšeenia 1937. aastaga, meieni ju
ometi välja ei jõuta. Nii arvata on väär ja kergemeelne. Riigis valitseb
inimvihkajalik ideoloogia.”
See oli president Vladimir Putini võimuperioodi algus, mida
palistas kohutav vägivald ning karistamatuse õhkkond Tšetšeenias. Kahjuks olid
need sõnad Politkovskaja enda jaoks traagiliseks ettekuulutuseks. 7.oktoobril
2006, Putini sünnipäeval, Politkovskaja tapeti. Tema mõrva asjaolud on siiani
lahenduseta.
Täna on Põhja-Kaukaasia ammu unustatud, kuigi seal on ohtlikult
levimas islamiäärmuslus ning vägivallal ja karistamatuse õhkkonnal pole
endiselt piire. Lisan vaid ääremärkusena, et veidi vähem kui aasta on jäänud
Sotši taliolümpiani.
Kuulan sageli autos sõites Raadio 4 kanalil argipäeva
pärastlõunal ülekantavat Raadio Vabaduse programmi. Ilmekas on see, et juba
mitmeid kuid on saate peamiseks sisuks ülevaade erinevatest kohtuprotsessidest
üle Venemaa, kus süüdimõistetu seas ikka ja jälle mõni võimuga poliitilisse
vastuollu läinud kodanik. Hodorkovski, Magnitski, Nalvalnõi on vaid kõige
tuntumad nimed. Kokku on Venemaal täna süüpingis või juba ka vanglas kümneid
Kremli poliitilisi oponente.
Venemaa ametlikuks hoiakuks peamiselt Lääne poolt tulevatele
kriitilistele häältele on mõistagi jutt iseseisvast kohtuvõimust, võitlusest
korruptsiooni või välisriikide sekkumise
vastu riigi siseasjadesse.
Moskvas tajutakse, et Lääs on täna hajali ning panustab vähe
omaenda väärtuste ja identeiteedi keskteljel oleva õigusriigi põhimõtete
kaitsmisse. Tegelikult on nii USA kui Euroopa Liit oma Venemaa poliitikas
valinud mugavustsooni, kus räägitakse üksnes nendel teemadel, mis Moskvat vähem
ärritab või kus on võimalik leida mingit ühisosa. Jutt strateegilisest
partnerlusest räägib pigem strateegia puudumisest.
See taktika poleks tänases väga dünaamilises ning üha
reaalpoliitilisemas maailmas midagi üllatavat. Ometi on siin vähemalt kaks väga
olulist tegurit, mida oleks lääneriikidel täna vaja kiiremas korras meelde
tuletada. Esiteks kehtib Venemaal 1993. aastast põhiseadus, kus on sõna-sõnalt
sätestatud: “Vene Föderatsioon – Venemaa on föderaalne demokraatlik
vabariikliku valitsemisvormiga õigusriik”. Teiseks on Venemaa 1996. aastast Euroopa Nõukogu liikmesriik.
See aga tähendab, et Moskva on võtnud endale rahvusvahelise kohustuse edendada
ja täita õigusriigile omaseid norme.
Lääne pealinnades on Euroopa Nõukogu Parlamentaarset
Assambleed sageli käsitletud kui tagapingimeeste reisivõimalust, kus “kaaviaripoliitika”
kahjustab õigusriigi põhimõtete kaitsmisele keskendunud organisatsiooni
tõsiseltvõetavust. Ometi on just see üks väheseid rahvusvahelisi
organisatsioone, kus ennast Euroopa riigiks pidavale Venemaale ta enda võetud
kohustusi meelde tuletada.
Nii Euroopa Liidul kui ka Ameerika Ühendriikidel oleks täna
küllaga põhjust tõsiselt kaaluda olemasoleva poliitika muutmist Venemaa suunal.
Brüssel ja Washington peaksid suutma ühiselt koordineerida neid tegevusi ja
poliitilisi otsuseid, mis annaksid Moskvale ühese signaali – selline õigusriigi
norme rikkuv siseriiklik käitumine pole mingil viisil vastuvõetav ning toob
kaasa vastusamme Lääne poolt. Kindlasti poleks väljapääsuks sanktsioonide
kehtestamine, kuigi Magnitski nimekiri töötaks USA ja Euroopa Liidu ühise
jõupingutusena päris hästi. Kindlasti ei tohiks olla aga poliitka sisukas
kauplemine väärtustega stiilis – kui toetate Süürias või edenevad
kaubandussuhted, siis ei tule survet inimõiguste teemal.
Igatahes
näitab Navalnõi kohtuotsus, et Venemaa president Vladimir Putin on valinud tee
ainuvõimu kindlustamise suunas. Ajalugu on näidanud, et Venemaa puhul on see
korduvalt viinud tupikusse. See pole lahendus ka tänases nii mõjuderikkas
maailmas. Kas see tee võiks teha pöörde tagasi Venemaa enda põhiseaduses
sätestatu juurde, sõltub otsapidi ka lääneriikide poliitikast. Mündi teisel
poolel on aga Lääne enda tõsiseltvõetavus oma väärtuste kaitsmisel.
Kommentaarid