Eesti ja maailm lahkuval aastal - 50:60
Viimastel aastatel on saanud juba tavaks, et kujuneda
võivate olukordade hindamisel kasutatakse sageli terminit 50:60. Enamasti
räägime siis küll tuleviku äraarvamisest, kuid ega mööduvagi tähendus pole
sageli silmale selge. Ja seda väga lihtsal põhjusel - juba ammu, võimalik et mitte kunagi varem, pole maailma
ajaloos olnud korraga sündmuste mõjutajaks nii mitmeid eritasandilisi tegureid,
et ükski tavavalem või teoreetiline hindamismudel ei kipu päris hästi töötama.
Seda põnevam on mõistagi maailm meie ümber ning seda väljakutsuvamad
on otsused, mida riigid peavad tegema oma välispoliitikat kujundades. Ilmselt
oleks kõike seda mugavam analüüsida naljaga pooleks umbes samalt kõrguselt ja
kauguselt, mida hiljuti tunnetas Austria imemees Felix Baumgartner. Ometi
eelistan siiski maalähedasemat horisonti - teen seda eeskätt läbi Eesti prisma.
Eesti välispoliitilise positsiooni tugevuse määrab ära meie
kodune eesmärgiselgus ning
võimekus kõige paremal viisil oma mõjuhoobasid kasutada. Kirjutasin mõni
aeg tagasi Postimehe arvamusloos (“Eesti
välispoliitika võrgustunud maailmas”, 5.11), et kiire dünaamikaga ning
võrgustunud maailm sunnib meid eemalduma mugavustsoonist ja selgemalt
määratlema, mida me oma piiratud ressurssidega tegema peame või teha saame.
Eesti lähtekoht on ajalooliselt mõistetav – meie tänaseks peamiseks
välispoliitiliseks keskteljeks on oma liitlaste ja sõprade ringi hoidmine ning
kasvatamine. Põhimõte - mitte kunagi enam üksi, on tagatud meie kuulumisega
eeskätt Euroopa Liitu ja NATOsse. Seepärast on arusaadav, mis on meie
välispoliitiliste püüdluste esirinnas – Euroopa ühtse tuleviku kujundamine ja
püsivate üleatlandiliste suhete tugevdamine.
Sellest vaatevinklist omandab Euroopas täna toimuv meile
erilise tähenduse. Euroopa Liit on olnud oma aja kestel pidevas muutumises ning
kriisid on olnud justkui lahutamatuks osaks kontinendi rahumeelsel eemaldumisel
suurtest sõdadest. Ometi on just viimastel kuudel arenev senisest
põhimõttelisem, sügavamate juurte ning kaugemale etteulatuva mõjuga debatt.
Paadunud optimistid ütleksid selle peale, et Euroopas asjad
nii käivadki. Pidev kompromissiotsing on siiani toonud lahendusi. Siiski pole
tänane olukord varasemaga päris hästi võrreldav ning siit ka põhjus, miks
Euroopa Liidu positsioonid maailmas on hakanud murenema.
Kui Euroopa varasemate sisekriiside ajal oli läänemaailm
laiemalt globaalpoliitika konkurentsitu mõjukeskus, siis eriti viimase
kümnendiga on Hiina, India, Brasiilia, Mehhiko, Pärsia lahe äärsete riikide ja
teiste esiletõus löönud maailma poliitilise kaardi segamine.
Just seepärast nõuavad Euroopa Liitu akuutselt painav
võlakriis ning ajale jalgu jääva populistliku hoolekanderiigi kulukus põhimõttelist
valikut – kas olemasolevat iga hinna eest säilitades marginaliseeruda ja
väliste mõjude tõttu fragmenteeruda või kiirendada sisemist lõimumist läbi
demokraatliku föderaliseerumisprotsessi ja konkurentsivõime reaalse
suurendamise.
Sõja-eelset Euroopat hästi tundnud ameerika kirjanik ja kunstnik Henry
Miller pani juba 1934. aastal tähele, et “Euroopas harjub inimene mitte midagi
tegema. Sa kükitad päev läbi ühel kohal ja halised. See nakkab. Määndab.” Millery
arvamus võib pahandada ja ehk ongi veidi utreeritud, sest pelgalt must-valge
pole “vana maailm” kunagi olnud. Ometi saab tänase tarkuse pinnalt öelda, et
Ameerika Ühendriikide laia selja taga on Euroopa riigid viimase poolsajandiga
muutunud enesega petlikult rahulolevateks. Heaoluriigi mudel on nakkav, kuid selle
pidamine on kallis ning peab tulema millegi arvelt. Täna teame, et selleks on
konkurentsi- ja kaitsevõime.
Mida aeglasem on Euroopa just nüüd otsuste langetamisel,
seda suurem on eelis uutel kasvavatel turgudel ja mõjukeskustel oma reegleid
peale suruda. Viimati oli Euroopa ehk
võrreldavas olukorras vahetult pärast Teist maailmasõda. Veel enne ilmasõda
Euroopa suhtes tõrjuv olnud Winston Churchill muutis kontinendi varemetel oma
meelt ning kuulutas 9. septembril 1946 Zürichis peetud kõnes: “Me peame looma
miskit Euroopa Ühendriikidele sarnast. Üksnes nii võivad sajad miljonid
töötajad tagasi võita lihtsad rõõmud ning lootused, mis teevad elu
elamisväärseks”.
Suure poliitikuna tunnetas Churchill tookord ettenägelikult,
et vaid suurem ühtsus annab Euroopale võtme oma ajas kahaneva ressursi paremaks
rakendamiseks ning sisemiste ja välimiste väljakutsetega toimetulemiseks.
Euroopa majandusühenduse teke oli suur samm edasi, kuid poliitilise liiduni
jõuti alles sajandi lõpul. Sellega kaasnes ka Euroopa ajalooline ühinemine.
Kogu lahkuva aasta on küpsenud debatt Euroopa tuleviku üle. Seejuures
on see ehteuroopalikult ettevaatlik ning teravaid nurki vältiv. Samas on selge,
et ilma põhimõttelisema otsustamiseta varsti enam edasi ei saa. Nii ei varja Euroopa
Komisjoni president Jose Maunel Barroso enam seda, et lahenduseks saab olla euroala
riikide suurem lõimimine eeskätt rahandus- ja majanduspoliitika valdkonnas.
Barroso võib küll unistada ja ettepanekuid teha, kuid kas
liikmesriigid tulevad kaasa? Arvan, et vaikselt tulevad, sest alternatiivid on
veelgi hapumad. Igatahes veensid eriti Hollandi hiljutised parlamendivalimised,
et Euroopa debatis on populistidel siiski pigem marginaalne roll. Kõige selle
juures ei maksa unustada, et eurotsooni ühe tervema majandusena on Eesti täna
parimal võimalikul positsioonil mõjutamaks vahetult Euroopa Liidu edasist
käekäiku. Ja seda tuleb meil parimal viisil kasutada.
USA presidendivalimised jätsid neljaks järgmiseks aastaks Valge
maja peremeheks Barack Obama. Kuigi valimiste lõppfaas pakkus lootust ka
vabariiklastele, andsid kiigeosariikide tulemused Obamale ikkagi kindla võidu.
Eestis küsiti valimiste eel sageli – kumb kandidaatidest
oleks parem meile? Vastus sellele triviaalsele küsimusele oli siis ja ka nüüd
lihtne – Eesti ja Ameerika Ühendriikide suhted on sedavõrd kindlal
strateegilisel alusel, et demokraatlikud valimised meil või neil ei mõjuta
kahepoolsete suhete seisu. See mõistagi ei tähenda, et maailmapoliitika nüansid
või ka suuremad hoovused ei mõjutaks USA enda peamisi prioriteete.
Washingtonil on viimase aastaga väljakutsete hulk
suurenenud. Esimene ja peamine küsimus president Obamale on ikkagi kodumaine rahandus-
ja majandusseis, kus endiselt kollitavad püsivalt kasvav võlakoorem (üle 100
protsendi SKPst ehk praegu üle 16 triljoni dollari) ja eelarve puudujääk (ka
see on astronoomilised üks triljon dollarit).
Vabariiklaste ja demokraatide järsult lahknevad seisukohad
olukorrale lahenduste leidmisel ei tee Obama elu sugugi lihtsaks ning annab
pigem vihje sellele, et kurnav parteidevaheline lõhe USAs kipub pigem edasi
süvenevat. Viimaste valimiste järel püsib Kongressi mõlemas kojas sama seis –
Esindajatekoda kontrollivad vabariiklased ning Senatit omakorda demokraadid.
Samas näitas presidendivalimiste välispoliitiline debatt
ning näiteks niinimetatud Magnitski seaduse vastuvõtmine Esindajatekojas
häältega 365 poolt ja 43 vastu, et vaatamata pingetele on konsensust siiski
võimalik leida. Viimast on mõistagi vaja, kui maailmapoliitika tulipunktid
nõuavad Ameerika Ühendriikide erakorralist tähelepanu.
Lahkuva aasta sündmused Põhja-Aafrikas ja Lähis-Idas
summutasid optimismi, mida eriti läänemaailmas 2011. aastal üles köeti. Petlikud
lootused “Araabia kevadele” kui “Berliini müüri langemisele araabia maailmas”
pole ennast õigustanud ning pigem on täkke läinud nende ennustused, mis
rääkisid sellest, et poliitiline ärkamine Tuneesiast Süüriani on loonud islamistlikele
jõududele juurdepääsu võimule. Halvimal juhul, nagu seda näeme Süürias, on riik
langenud täielikku kaosesse.
Aasta olulisemad valimised regioonis toimusid mõistagi
Egiptuses, kus suvel tõusis presidenditoolile Moslemi vennaskonna esindajana
Muhammad Mursi. Araabia maailma mõjukama riigi uue põhiseaduse koostamine on
jõudnud lõppfaasi ning selle ellurakendamisest võivad sõltuda edasised sisearengud
ka teistes riikides.
Mursi on suutnud murda armee rõngaskaitse ning laiendanud
oma võimuvolitusi. See on esile kutsunud eeskätt liberaalide pahameele ning
protestimeeleavaldused Kairos ei kipu vaibuma. Hetkel on veel vara hinnata, kas
Mursi sammud on olnud ettenägelikud ja tema võimu kindlustavad, või murendab
turbulents presidendi jalgealust.
Igatahes on rahvusvaheline kogukond huvitatud teatud
stabiilsuse tekkest ja püsimisest Egiptuses, sest sellest sõltub nii riigi
majanduse käekäik kui ka regionaalne julgeolek. Mursi peamureks on
vaieldamatult riigi kiirelt kasvava elanikkonna töö ja toiduga varustamine.
Igal aastal tuleb tööturule üle miljoni noore egiptlase, kuid nendest saab
rakenduse vaid veidi üle poole. Rahulolematus tööpuuduse pinnalt võib aga
eelolevatel aastatel veelgi tugevdada salafistide ja teiste äärmuslikemate
islamirühmituste positsioone.
Hiljutine Iisraeli ja Hamasi konflikt Gaza ümber näitas, et
president Mursi suudab keerulises rahvusvahelises pingeseisundis toimida
usaldusväärse partnerina. Egiptuses on viimasel aastal silmnähtavalt jõudu
kogunud arvamus, et aeg oleks üle vaadata või koguni tühistada 1979. aastal
sõlmitud rahuleping Iisraeliga. Samas on Mursi suutnud survele vastu seista,
sest selle hind on väga kõrge – miljarditesse dollaritesse küündiv USA sõjaline
abi.
Egiptuse naaberriigis Liibüas toimuv on ehk isegi ilemkamaks
näiteks sellest, kui keeruline on kauaaegse diktatuuir alt väljumine. Liiati
siis veel islamiäärmusliku surve tingimustes. USA suursaadiku Chris Stevensi ja
tema kolleegide ettekavatsetud tapmine Benghazis 11. septembril oli šokeeriv
sündmus.
Olgugi, et Liibüas on suudetud hõimude vahelist vastuolusid
ohjeldada ja vältida sisemise konflikti laienemist, on Liibüa just see, kust on
viimase aasta jooksul liikvele läinud väga suur hulk kolonel Qaddafi varutud
relvastust. Need on otsaga jõudnud nii Mali mässuliste, Hamasi raketiründajate
kui Vaba Süüria Armee käsutusse.
Suur hulk vabalt liikvel ja heal tasemel relvastust on
võimaldanud ka al Qaeda harurakukestel tõsta oma aktiivsust Malist Süüriani.
Viimastel andmetel on Süüria mässulistest peaaegu kümnendik ehk umbes 10 000
meest al Qaedaga lähedase rühmituse Jabhat al Nusra võitlejad. Üksi see tõdemus
paneb tõsiselt mõtlema, mis saab Süüriast siis, kui see konflikt lõpuks läbi saab.
Hetkel pole aga verevalamise lõppu ega lõpplahendust näha.
Süüria režiimi üks suurimaid toetajaid Iraan on jätkuvalt
kogu laiema Lähis-Ida üks npingetekitajaid. Euroopa Liidu poolt selle aasta
juulist kehtestatud laiaulatuslikud sanktsioonid on küll avaldanud Iraani
majandusele piiravat mõju, kuid ametlik Teheran ei ole oma tuumaprogrammi
suhtes vähimalgi määral meelt muutnud. See aga tähendab, et Iisraeli
peaministri Benjamin Netanyahu poolt ÜRO Peaassambleel tõmmatud punane joon
tiksub iga päev lähemale.
Mööduva aasta arengud maailmamajanduses (Euroopa tardub,
Hiina tõuseb) ning ka rahvusvahelises poliitikas (USA tähelepanu ülekandumine
Euroopast Aasiasse) vaid kinnitavad, et Aasia ja Vaikse ookeani piirkond on
muutumas üha enam käimasoleva sajandi peamiseks mõjukeskuseks. Aasia sajandist
pole seetõttu sugugi ennatlik rääkida.
Euroopa Liidus kurdetakse, et USA on üha enam pööramas selga
“vanale maailmale” ning suurendamas oma kohalolekut Aasias. Paraku näitab see
vaid Euroopa hajaliolekut. Küsimus ei ole ju selles, et Ühendriigid oma vahetus
naabruses strateegilisi eesmärke taotlevad, vaid Euroopas endas, kes peaks
samuti ühispoliitika kaudu Aasias nähtavam olema ja samas kodus tõsisemalt
kaitsekulutustele tähelepanu pöörama. USA osakaal NATO kulutustes küünib täna
juba nelja viiendikuni, mis pole pikemas perspektiivis alliansile kuigi
tervislik.
Eesti Aasia-suunalises välispoliitilises mõtlemises ning ka valitsuse
reaalsetes sihiseadmistes toimus lahkuval aastal oluline muudatus. Riigikogu
väliskomisjon koostas ja tutvustas oma Aasia strateegia raportit aastani 2025 ning
valitsus kiitis novembri algul heaks esimese Aasia programmi.
Aasia suund on Eestile oluline eeskätt
välismajanduspoliitika seisukohalt. Tänased turismi- ja kaubandussuhted Aasia
riikidega on meil veel väga algelised, kuid üleilmses konkurentsis püsimiseks
on peaaegu möödapääsmatu meilgi omada uutel kasvuturgudel paremaid positsioone.
Aasia uue tõusu südameks on eriti viimasel kümnendil olnud Hiina.
Lahkuv aasta valmistas seal ette uue presidendi – Xi Jinpingi võimuletuleku.
Ametlikult vormistatakse võimuvahetus tuleva aasta kevadel ning siis on ka
paremini tajutav, millise suuna Peking uue liidri juhtimisel võtab. Rahvusvaheliselt
on esmaküsimuseks, kuidas Hiina käitub Lõuna-Hiina mere territoriaalvaidlustes
ning laiemalt, milline saab olema kiirelt enesekindlust koguva suurriigi vastutustunne globaalsetes
sõlmküsimustes.
Sama küsimus kehtib juba ammu ka Venemaa kohta, kes on oma
iseseisvust tagaajavas välispoliitikas olnud sageli etteennustamatu või vanade
mallide kütkeis olev partner. Eriti puudutab see Moskva tegevust Lähis-Idas,
aga ka sügavat umbusku Lääne, eriti NATO ja USA suunal.
Vladimir Putini naasmine presidendiametisse ei toonud oodatult
kaasa muudatusi Venemaa sise- ega välispoliitikas. Kodus jätkub
opositsiooniliste liikumiste tasalülitamine, välispoliitikas aga on endiselt
esil lääneriikide huvide tõrjumine Venemaa piiridelt. Seejuures on kõigi huvide
keskmes Venemaa energiajulgeoleku tagamine, mis on jätkuvalt moderniseerumisega
viivitava naaberriigi majanduse tuiksoon.
Eestile on mööduv aasta toonud pisukese elavnemise suhetes
Venemaaga. Jõudsalt on kasvanud kaubavahetus ja turism, samas on mõlemad riigid
alustanud üle aastate taas konsultatsioone lahenduste leidmiseks piirilepingute
lõplikuks jõustamiseks. Kas ja millal võiks piirikonsultatsioonid tulemusi
anda, on hetkel veel vara öelda. Samas on meie väikeste sammude taktika suhetes
Venemaaga ennast senini õigustanud. Kui suudetakse seada prioriteedid ning
keskenduda konkreetsete mõlemat poolt huvitavate teemade lahendamisse, siis on
oodata ka tulemusi.
Nagu viitasin, on Venemaa välispoliitika üheks keskmeks
integratsioonitõmbe suurendamine endise Nõukogude Liidu territooriumil.
President Putini eesmärk on käivitada 2015. aastaks Euraasia Liit, mis kujuneks
omamoodi vastukaaluks Hiina ja Euroopa Liidu vahel. Moskva surve oma naabritele
on seeläbi kasvav ning eriti puudutab see Euroopa Liidu ja NATO suunaliste
lõimimiste takistamist. See omakorda viitab, et Euraasia Liit pole sedavõrd
atraktiivne ning ei paku seal osalevatele riikidele võrdse kohtlemise
võimalust.
Sisemised arengud Ukrainas ja vähesel määral ka Gruusias viitavad
üleminekuperioodi raskustele, kuid mõlemas riigis on endiselt peaeesmärgiks
tihedam lõimimine euroatlandi ruumiga. Moldova on idapartnerluse riikides olnud
ehk edukaim, kuid nemadki peavad veel tõsiselt pingutama, et aasta pärast
Vilniuses toimuval tippkohtumisel loodetud vilju lõigata. Euroopa Liit ja NATO
peavad olema aga suutelised nägema eeskätt oma tegevuses pikaajalisi
strateegilisi eesmärke suhetes idapoolsete naabritega ning suutma vältida
blokeerimispoliitikat. Viimane töötaks vaid Moskva huvides.
Lõpetuseks ei saa üle ega ümber võrgustunud maailma üha enam
siduvast teemast – digitaalruumi kasvust ja seeläbi küberturvalisuse olulisest.
Mõlemal juhul on ka Eestil täita oma arvestatav roll.
Lahkuv aasta pakkus minu arvates kolm märgilise tähendusega
sündmust, mis pikemate kommentaaridetagi viitavad suurtele käimasolevatele muutustele.
Esiteks teatas entsüklopeediakirjastus Britannica,
et lõpetatakse 244 aastat kestnud
trükiversioonide väljaandmine. Sellel aastal oma 80ndat tegevusaastat
tähistav nädalakiri Newsweek teatas, et alates uuest aastast pakutakse lugemist
üksnes online-versioonis. Augusti
keskel tabas aga maailma ühe mõjukama kompanii – Saudi Aramco enam kui 30 000
arvutit massiline küberrünnak. Õnneks jäi naftatootmine püsti ning
maailmamajandus šokeerimata. Selleks korraks. Kas järgmine kord on võimalus
50:60?
Artikkel ilmus ajakirjas Diplomaatia, 14.12.2012
Artikkel ilmus ajakirjas Diplomaatia, 14.12.2012
Kommentaarid