Kõne Riigikogu Euroopa poliitika arutelul
Aeg lendab kiiresti. Juba on möödunud mitu aastat sellest,
kui võlakriisi raske koorem on rusunud Euroopa Liitu ning pannud tõsiselt
proovile kogu ühenduse vastupidavuse. Kuigi viimastel kuudel on liikmesriigid kasvanud
surve tõttu suutnud astuda mitmeid olulisi samme üldise närvilisuse ning
rahaturgude emotsioonide ohjeldamiseks, olgu selleks kasvõi eilsest käivitunud
Euroopa Stabiilsusmehhanism, oleme endiselt alles suurema debati algusjärgus.
Viimati andis valitsus oma Euroopa Liidu poliitikast siin
aru läinud aasta 15. novembril. Juba siis rõhutas IRLi fraktsioon, et Euroopa
Liidu poliitikast rääkides peame suutma Eestis vaadata
kaugemale ühest valimistsüklist ning mõtlema tõsiselt teemal, mis saab
Euroopast ja milline on Eesti roll uue, muutuva Euroopa Liidu kujundamisel.
Siis tegime ettepaneku
alustada põhjalikumaid arutelusid ka Riigikogu tasandil, et võimalikult eripalgelise
informatsiooni ja arvamuste põhjal kujundada poliitilist ühisosa
üleeuroopalises debatis osalemiseks.
Mul on hea meel, et eriti viimastel nädalatel on nii
Riigikogu täiskogul kui ka Euroopa Liidu asjade komisjoni ja väliskomisjoni
ühisaruteludel räägitud Euroopa Liidu tulevikust nähtavasti rohkem kui kunagi
varem siinsete seinte vahel. Ja see on alles algus, sest juba tuleval nädalal
annab Euroopa Ülemkogu oma esimese suurema sisendi tulevikudebatti.
Ma olen nõus peaminister Andrus Ansipiga, kes vandeadvokaat
Jüri Raidlale viidates rõhutas, et Eesti peaks olema Euroopa koostöö süvendamise
eestvedajate hulgas, et omakorda tagada meie rahvuslike huvide järgimine.
IRL
on kindlalt arvamusel, et Eesti peab olema uue ja muutuva Euroopa Liidu
kujundaja, mitte aga kujundatav. Meil on täna unikaalne võimalus, sest mitte
kunagi varem pole me olnud nii lähedal Euroopa tuumikule ning mitte kunagi
varem pole meie sõnal olnud selline kaal nagu täna. See on väga kõva kapital, mida
tuleb osata investeerida parimal viisil.
Tõepoolest, tänaseks on veelgi kindlamalt selge, et Euroopa
Liidus toimuvate arengute peaküsimus pole kaugeltki vaid võlakriisi
leevendamine. Euroopa Liidu peaküsimus on – kuidas suuta vananeva elanikkonna,
kahaneva tööharjumuse, võlgadele rajatud petliku heaolu ja maailmas uute atraktiivsete
mõjukeskuste kiire esilekerkimise tingimustes säilitada konkurentsivõime ning
rahvusvahelistes suhetes tõsiseltvõetavus.
Alles eile kuulsime professor Urmas Varblase ettekandest,
miks pole Euroopa Liit parim koht investeerimiseks, tootmiseks või
uuendusmeelseks tegutsemiseks ning kuidas meie kohmakas ülereguleeritus,
killustunud, probleemide lahendusi edasilükkav ning pingutusi vältiv kuvand
takistab soovitud suunas arengut.
Lisaks esitas professor Varblane veelgi laiema küsimuse –
kas Euroopas suudetakse läbi arutada ja mõistetakse, et konkurentsivõime
säilitamine globaliseerunud maailmamajanduses ei võimalda enam rahvusriikidel
hästi säilitada suveräänsust 1648. aasta Vestfaali rahust pärinevates
kategooriates?
Mitmed analüütikud on viidanud, et Euroopa Liidu tänaste
sõlmprobleemide üks tekkepõhjuseid seisneb ühenduse järkjärgulises kaugenemises
oma kodanikest ja demokraatliku järelvalve defitsiidi suurenemises. Ühest
küljest ütleb meid ümbritsev reaalsus, et ilma tihedama lõimumiseta on Euroopa
Liidu tulevik pärsitud või koguni määratud marginaliseerumisele. Teisalt pole
aga Euroopa poliitikutel olnud piisavalt selgroogu ega visiooni kodanikele eesseisvaid
valikuid lahti seletada.
Just sellepärast on täna Eestis laienevas arutelus Euroopa
tuleviku üle eriti oluline kaasatuse mõõde. Seejuures on Eestis väga hea pinnas
sisuliseks ning tulevikkuvaatavaks aruteluks. Viimase Eurobaromeetri küsitluse
kohaselt usutakse just Eestis kõige enam – kaks kolmandikku vastanutest, et
Euroopa Liit väljub kriisist tugevamana. See peaks survestama ka meid,
poliitikuid, parimate lahenduste otsimisele ning aktiivsele osalusele Euroopa
jätkuvas ehitamises.
Euroopa Liidu ja eriti eurotsooni vastutustundliku liikmena
on Eestil täna kaugelt rohkem põhjust olla senisest palju nõudlikum partner
ühtsema ja tugevama Euroopa kujundamisel. Seejuures on võimalik juba täna palju
saavutada olemasolevaid kokkuleppeid järgides ning põhimõtteid austades.
IRLi fraktsiooni arvates tuleb Eestil senisest veelgi
jõulisemalt töötada Euroopa Liidu tõeliselt vaba ja avatud siseturu
kujundamisel, haridus- ja teadustegevuse tähtsustamisel kogu ühenduse tasandil
ning liikmesriikide omavahelist konkurentsi piiravate tõkendite eemaldamisel.
See on ka põhjus, miks tegi IRL eile ettepaneku alustada
Riigikogus avalduse eelnõu menetlemist, millega meie parlament võtaks selge
positsiooni Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika reformimisest.
Parempoolse erakonnana ei soosi me kaugeltki otsetoetuste ühtlustamist
täiendavate üleeuroopaliste eelarveeraldiste kaudu, vaid ebavõrdsete määrade
tasandamist alla poole.
Olgem ausad, tänane olukord, kus Euroopa Liidu ühtse
põllumajanduspoliitika vahendid ületavad kümnekordselt teadus- , arendus- ja
innovatsioonipoliitikasse suunatavaid summasid, ei ole sugugi lootustandev
erinevates strateegiates ihaldatud globaalse konkurentsivõime säilitamiseks või
tugevdamiseks. Uue finantsperspektiivi aruteludes peab ka Eesti sellele
ebakõlale selgelt viitama.
Lõpetuseks. Euroopa Liidus on ees tõsiste valikute aeg. Need
saavad olema kindlasti põhimõttelisemad ja arvatavasti kokkuleppimiseks
keerulisemad, kui senised otsustamised. Täna me veel ei tea, millisel viisil ja
kui kiires muutumises Euroopa Liit on. Küll me teame aga kindlasti seda, et
Eesti parema tuleviku huvides on ühtse, atraktiivse ning tulevikku suunatud
ühenduse kujundamine.
Ühtse
Euroopa idee ja teostus peab muutuma eliidiprojektist Euroopa kodanike tahteavalduseks.
Vaid siis on ühenduse vundament vankumatu ning vastupidav ka kõige karmimatele
väljakutsetele.
Kommentaarid