HELSINGIS MAAILMA EI MUUDETUD
Eestis on juba kostunud arvamusi, et Trumpi
ja Putini tippkohtumine pööras maailma pahupidi ning et meil tuleb nüüd hakata
otsima teid, kuidas isolatsiooni vältimiseks ise Venemaaga suhteid parandada. See
on eksitav hinnang – Eesti välispoliitika koordinaatteljel pole midagi
muutunud. Helsingi tippkohtumine ei muutnud maailma, vaid kinnitas suure
jõumängu jätkumist Venemaa ja Lääne vahel.
1997. aasta märtsis Postimehe Moskva
korrespondendina Helsingis Jeltsini ja Clintoni tippkohtumist kajastades
tajusin toonases õhustikus ootusärevust. Ühest küljest oli USA-Vene suhete seis
võrreldamatult pingevabam kui täna. Teisalt teravdasid suhteid suured
julgeolekupoliitilised valikukohad. Helsingi kesklinnas võis märgata kodanikuühiskonna
aktivistide loosungeid, millel hoiatati Jalta lepetele sarnase ohu eest.
Toona otsustati Helsingis suuresti
Eesti ja laiemalt kogu idapoolse Euroopa saatus, kui USA president keeldus
vastu võtmast Venemaa presidendi pakkumist Balti riikide julgeoleku tagamiseks.
Paar kuud hiljem sõlmiti Vene-NATO aluslepe ning NATO Madridi tippkohtumisel
1997. aasta juulis algas alliansi laienemine, mis pole lõppenud tänaseni.
Venemaa strateegilised valikud suhetes
Läänega hakkasid ilmnema juba 1990ndate aastate keskpaigas, kui välisministriks
tõusis USA unipolaarsust vastustanud Jevgeni Primakov. Välisluure juhi kohalt
esmalt välis- ja hiljem peaministriks saanud Primakov taastas sisuliselt
Venemaa pikaajalise poliitika Lääne suunal. Selle strateegiliseks eesmärgiks
oli ja on tänaseni demokraatliku Lääne mõjuruumi tõrjumine oma piiridelt ning
autoritaarse Venemaa mõjuruumi ja maailmapositsiooni taastamine.
Kui 1990ndatel nappis Kremlil veel
ressursse suuremaks strateegiliseks vastandumiseks, siis pärast president
Putini Müncheni kõnet 2007. aastal on olukord teistsugune. Venemaa soovib muuta
Euroopa julgeolekuarhitektuuri viisil, mis võimaldaks tal taastada impeeriumi
aegadele sarnaneva mõjuruumi. Lisaks on Venemaa revanšistlikuks eesmärgiks
taandada eeskätt USA maailmapoliitika liidrirollist ja suurendada oma mõju
Euroopa julgeolekupoliitiliste valikute üle.
Samal ajal on Ameerika Ühendriigid ja
teised lääneriigid, sealhulgas Eesti, pidanud pärast Nõukogude Liidu varisemist
alati esmaoluliseks normaalsete suhete loomist Venemaaga, mis põhineksid
Berliini müüri kokkuvarisemisel tekkinud vaba ja jagamatu Euroopa
tunnustamisel. Vaatamata Venemaa vähesele entusiasmile selles on Lääs jäänud
endale kindlaks.
Neljandat aastat kestev sõda Ukrainas
on kõige selgemaks tõenduseks sellest veelahkmest, mis ei võimalda lähemas
tulevikus paradigma muutust Lääne ja Venemaa suhetes. Ükskõik kui palju ka USA
president Trump ei sooviks suhteid Venemaaga parandada, taktikalistest
üksikküsimustest, näiteks Iisraeli huvide tagamine Süüria kontekstis, kaugemale
ei jõuta.
See oleks võimalik üksnes siis, kui
Valge Maja või ka mõni suurem lääneriik teeks kannapöörde senises poliitikas. Trump
on küll mänginud mõttega, et ta võiks Krimmi kuulumist Venemaale tunnustada ja
ta ei ole välistanud sõjalise kohaloleku vähendamist Euroopas, kuid USA
sisepoliitikas ei leiaks ta nendele mõtetele mingit arvestatavat toetust.
Venemaa omakorda näib lootvat pikale
mängule. Putin ütles veel kevadel, et ükskord teeb Ukraina ikkagi “õige” valiku
ja loobub Euroopa suunas kiikamisest. Ilmselt loodetakse Moskvas, et Euroopa
lihtsalt väsib laienemast ja et Ukraina on liiga suur edukaks integreerimiseks.
Venemaal on aega kannatada. Samal ajal kasutab
Moskva peaaegu avalikult oma aktiivseid meetmeid lääneriikide sisepoliitika
mõjutamiseks. Trumpi kriitikavaba meel Helsingi tippkohtumisel üksnes lisab
hagu uutele võimalikele avantüüridele. Eriti murelikud peaksid olema Venemaa
opositsioonipoliitikud ning Ukraina vabaduse eest seisjad. Surve nendes suundades
pigem kasvab kui kahaneb.
Moskvas loodetakse võib olla sellelegi,
et USA president Trump suudab ise teha rohkem Lääne ühtsuse murendamiseks kui
seda ükski Venemaa mõjutustegevus saavutaks. Trumpi äsjane ringreis Euroopas,
mis algas Brüsselis NATO tippkohtumisega, jätkus visiidiga Ühendkuningriiki ja
lõppes Helsingis, tekitas pehmelt öeldes palju segadust liitlaste leeris. Mitte
kunagi pole ükski USA president ähvardanud NATOst lahkumisega ega nimetanud
Euroopa Liitu vastaseks. Trump suutis seda teha vähem kui nädala jooksul.
Kuigi Saksamaal on juba mitmeid kordi
rõhutatud, et Berliin ei saa enam täiel määral loota Valgele Majale, ei ole
tänaste ohtude juures olemas alternatiivi transatlantiliste liidusuhete
püsimisele. Eesti huvides on vältida kõigiti olukorda, kus me peaksime hakkama
valima Euroopa ja Ameerika vahel.
Ilmus veebiväljaandes Edasi.org 17.07.2018.
Kommentaarid