MIDA OODATA TRUMPI-PUTINI KOHTUMISELT?
USA-Vene tippkohtumisel Helsingis ei
juhtu tõenäoliselt midagi murdelist. Kahe riigi geopoliitilised huvid ja
väärtusruumid on selleks liiga erinevad. Küll aga pole välistatud üllatused,
sest lisaks USA poliitikale on olemas ka president Donald Trumpi enda
poliitika, mille peamiseks sisuks on saada 2020. aastal tagasi valitud.
Trump lubas oma valimiskampaanias, et
parandab suhteid Venemaaga. See on üks väheseid punkte, mida ta pole siiani
suutnud oma valijatele veel tõestada. Suhted Venemaaga on hoopiski halvenenud
ning FBI endine direktor Robert Mueller uurib oma meeskonnaga Trumpi kampaania
seoseid Kremliga. Pilt on seega väga kirju enne Helsingit.
Tallinnast vaadates pole midagi paremat,
kui pinged Venemaa ja USA suhetes väheneksid. Meil on sellest rohkem võita kui
paljudel teistel. Samas on kahjuks põhjused, mis on Vene-Lääne suhted
allakäigutrepile suunanud, väga tõsised ning põhimõttelised.
Venemaa on viimased 20 aastat oma
välispoliitikas töötanud selle nimel, et tõrjiuda Ameerika Ühendriike maailma
liidrirollist ja mõjutada Washingtoni ümber vaatama Euroopa
julgeolekuarhitektuur. Enamalt jaolt pole see Moskval õnnestunud, kuid sõjad
Gruusia ja Ukraina vastu ning sekkumine Süürias on Venemaa positsioone
tugevdanud.
Moskvas rõõmustati siiralt Trumpi võidu
üle 2016. aastal. Venemaa lootis, et Trump tühistab sanktsioonid ning muudab
oma hoiakuid Euroopa julgeoleku suhtes. Seda ei juhtunud, sest USA luureteenistused
ja ajakirjandus paljastasid kiiresti Venemaa sekkumise valimistesse. Selle
asemel muutis Kongress sanktsioonid muudetavaks üksnes seadusega, mis jätab
Valgele Majale väiksema manööverdamisruumi.
Läinud nädalal kinnitati mulle
Washingtonis kohtumistel Valges Majas ja välisministeeriumis, et USA poliitika
Venemaa suunal on järjekindel ega muutu. Kavandatava tippkohtumise peateemadena
nähti enne John Boltoni Moskva-visiiti USA ja Venemaa võimalikku koostööd
Lähis-Idas Süüria ja Iraani teemadel ning Ukraina konfliktile lahenduse
otsimisel. Võimalik, et tõstatuda võiks ka Põhja-Korea küsimus.
Samas on lähiajalugu, eriti aga G7
tippkohtumine Kanadas kõnekalt kinnitanud Trumpi võimet soolodeks ja USA seni
ametlikuks poliitikaks peetud positsioonide käigult muutmiseks.
Just G7 kohtumisel toimunu andis vihje,
millises suunas võib Trump liikuda Venemaale pakkumiste tegemisel. Kõigile
ootamatult tõstatas USA president Kanadas mõtta kutsuda Venemaa tagasi G7
formaati. Teatavasti heideti Venemaa 2014. aastal kõrvale kohe, kui algas sõda
Ukraina vastu.
Kui nüüd Trump arvab, et tegemist on
Venemaad meelitava porgandiga, siis see on küll sügav eksimus. Kremlis ei
ihaldata enam liitumist lääneriikide klubiga, sest selles nähakse oma mõju
kaotavat ühendust. Kui 1990ndatel kutsuti Venemaa G7 ühinema selleks, et
taandada Moskva vastuseisu NATO laienemisele ja aidata kaasa Vene vägede lahkumisele
Balti riikidest, siis praegu selline lähenemine enam ei tööta. Ukraina sõda
sellega ei lõpeta.
Ettevaatlikuks teeb Trumpi teinegi
väidetavalt kogemata pillatud fraas, kus ta pidas Krimmi justkui loomulikuks
osaks Venemaast, sest seal elavad venelased. Kas see näitab, et USA president
on valmis loobuma Krimmi annekteerimise mittetunnustamisest või koguni loobuma
laiemast toetusest Ukrainale?
Trumpi huvitaks ilmselt Venemaa roll
Süürias ja Moskva võimekus mõjutada Iraani Süüriast tagasi tõmbuma. Võimalik,
et Washington uurib ka Kremli tahet survestada Teherani uuele leppele
keskenduma.
Putin omakorda mängib ilmselt kaardid
nii, et tal tekib võimalus küsida Trumpilt nii Ukraina toetusest taganemist kui
ka NATO idatiival oma aktiivsuse vähendamist. Kui me vaatame USA poliitikat,
siis siin oleksid eitavad vastused ette teada.
Kui aga mõelda Trumpi loogikale, aga miks
mitte ka spekulatsioonidele Trumpi isiklike seoste kohta Kremli
mõjutustegevusega, siis ei saa välistada USA presidendilt ootamatuid avaldusi.
Umbes nii, nagu Trump nimetas Kim Jong-un’iga Singapuris toimunud kohtumise järel
Lõuna-Koreaga liitlassuhete tugevdamiseks peetavaid sõjaväeõppusi kalliteks
“provokatiivseteks sõjamängudeks”, mis tuleb lõpetada.
Vahetult enne Helsingi kohtumist leiab Brüsselis
aset NATO tippkohtumine. Selle esimeseks teemaks on koorma jagamine ehk
liitlaste valmisolek suurendada kaitsekulutusi 2-le protsendile SKPst. Kuigi
Euroopa liitlased on siin teinud tubli sammu edasi, jätab eriti Saksamaa
valmisolek viia kaitsekulud 2025. aastaks vaid 1,5 protsendi peale SKPst
avatuks tõsise konfliktikoha president Trumpi ja liidukantsler Merkeli vahel.
Eestile on muidugi väga oluline, et NATO
tippkohtumisel vaieldaks erimeelsused läbi ning see päädiks tugeva
ühissõnumiga. Kui läheb teisiti ning president Trump lahkub kohtumisele
president Putiniga teadmises, et Euroopa liitlased justkui töötavad USA vastu
(Trump ütles alles sellel nädalal ajalooalast võhiklikkust näidates, et Euroopa
Liit loodi USA-lt kasu lõikamiseks), siis võib Helsingist ja sellele järgnevast
ajast oodata lääneliitlaste ühtsusele väga keerulist perioodi.
Viimati kohtusid USA ja
Venemaa presidendid Helsingis 1997. aasta märtsis. Siis suutis president
Clinton veenvalt tõrjuda president Jeltsini katset kehtestada Euroopas uued
mõjuväljad. Jalta 2 jäi sündimata.
Poleks uskunud, et me oleme samas kohas sama teemaga 21 aastat hiljem
tagasi. (Foto: NPR)
Arvamus ilmus Delfi/EPL veebikeskkonnas.
Kommentaarid