HIINA MUUDAB EESTI ASENDIT
Maailma suur muutumine pakub
Eestile enneolematu võimaluse - Euroopa tinglikust tagahoovist võib juba selle
sajandi esimese poolega kujuneda rahvusvaheliste kaubateede ristumiskoht ning
põnevaid võimalusi pakkuv lüli Euroopa ja Aasia vahel. See muudaks Eesti
geograafilise asendi atraktiivsemaks ja lisaks kohati tupikteena näivale
Venemaa suunale hoopis teise mõõtme. Mängu tuleks maailma suurvõimuks tõusev
Hiina.
Ainus oht selle võimaluse
nurjumiseks oleksime meie ise. President Lennart Meri ütles juba 24. veebruaril
2001 ettenägevalt, et “me ei saa jõukat ja
õnnelikku Eestit üles ehitada, kui meil puudub nägemus globaalsest maailmast ja
Eesti asendist kahekümne aasta pärast.” Selle asemel takerduvad poliitikud kramplikult detailidesse
ja eriteadlased liigakadeemilistesse arutlustesse, kurtis Meri 17 aastat tagasi.
Kas ei tule tuttav ette?
Meri on siiani olnud ainus tõeliselt globaalse
mõtlemisega Eesti president, kes suutis korraga hoomata nii meile eluliselt
tähtsat Lääne liitlasruumi kui ka suhete arendamise tähtsust maailma teiste suurjõududega,
sealhulgas Hiinaga. Neli päeva pärast eelpool tsiteeritud kõnet sõitiski Meri
järjekordsele visiidile Hiina. Ta tunnetas õigesti, et avanemis- ja kiirel
arengukursil oleva Hiina laienev mõju maailmas võib olla kasutoov nii Eesti
majandusele kui ka geopoliitilisele asendile.
Nüüd, peaaegu 20 aastat hiljem avaneb meile
tõepoolest suurepärane võimalus, millest toona isegi president Meri ei osanud
veel unistada. Eesti ja pisut laiemalt kogu Põhja-Balti regioon võib kujuneda
Hiinale huvitavaks ühenduskohaks nii kaubandust kui ka näiteks turismi silmas
pidades.
Kõige olulisem nendest on uue
võimaliku põhja-lõuna suunalise kaubatee teke. Kliima soojenemine ja jää
taandumine Arktikas on teinud võimalikuks Aasiat ja Euroopat ühendava Põhja
meretee avanemise. See aga tähendab, et maailma suurtele kaubandushiidudele Jaapanile,
Lõuna-Koreale ja Hiinale muutub võrreldes Suessi kanali kaudu kulgevale
mereteele ühendus Euroopaga kuni 40 protsenti lühemaks. Isegi Hong Kongist
oleks Põhja meretee kaudu Euroopa kümnendiku võrra lähemal kui on tee läbi
Suessi kanali.
Prognooside kohaselt liigub juba
2025. aastal Põhja mereteel 80 miljonit tonni kaupu ning maineka Copenhagen
Business Schooli uuringu kohaselt muutub kaubatee kasutoovaks 2040.
aastaks. Arvestades eeskätt Hiina strateegilist huvi uute “siiditeede” (Belt and Road Initiative) loomisel,
kuulub Põhja meretee kuulub kndlasti nende prioriteetide sekka.
Eelmise aasta sügisel Barentsi
mere ääres Norra piiri- ja sadamalinnas Kirkenesis käies tajusin, kui suur
potentsiaal on peidus selles juba avanenud meretees. Kirkenesi linnapea
kirjeldas varjamatu õhinaga uusi võimalusi ja rääkis sellest, kuidas tema linn
võiks saada uueks väravaks Euroopale. Seda mitte ainult mereteed silmas
pidades, vaid ka maismaa suunda arvestades.
Just siin tulebki mängu Eesti. Märtsi
algul teatas Soome transpordiminister Anne Berner, et valitsus on koostöös
Norra kolleegidega asumas tegema tasuvusuuringuid Kirkenesi ühendamiseks
rahvusvahelise raudteevõrgustikuga. Soome valitsuse tellitud uuring kinnitas,
et parimaks ühendusteeks oleks umbes 500 kilomeetri pikkuse ja orienteeruvalt 3
miljardit eurot maksva raudteelõigu ehitus Kirkenesi ja Rovaniemi vahele. Samas
uuringus rõhutati, et see avaks võimaluse läbi kavandatava Helsingi-Tallinna
tunneli ja Rail Baltica luua ühendus kogu Euroopa raudteevõrgustikuga.
Selline perspektiiv, mis pole
täna enam üksnes teoreetiline, asetab kodused vaidlused Rail Baltica teemadel
täiesti uude valgusesse. President Meri mõtet laenates tuleks meil osata
sajandialguse suurprojekti hinnata senisest hoopis globaalsemas kontekstis ja näha
seda kui Eesti asendit muutvat käiku maailma majanduskaardil.
Hiina uus suursaadik Eestis Li
Chao tuletas mulle hiljuti meelde, et Tallinn on Pekingile lähim Euroopa Liidu
pealinn. See on strateegiline eelis, mis peaks Eestile põnevaid võimalusi
pakkuma näiteks laieneva globaalse e-kaubanduse ja Hiinast lähtuva kiirelt
kasvava turismivoo teenindamisel.
Eesti Omniva ja Hiina kullerfirma
SF Express’i ühisettevõte Post11 on viimaste aastatega näidanud, kuidas on
võimalik kasu lõigata pea triljoni dollari suurusest Hiina e-kaubanduse turust.
Tallinn on tänu Omnivale ja muuhulgas ka heale lennujaama asendile kujunenud
juba praegu Hiinast lähtuva e-kaubanduse vahelüliks enam kui kaheksakümnesse
maailma riiki. Loodetavasti on see alles algus, sest e-kaubanduse platvormide
edendamiseks on samme astumas ka Eesti ja Hiina valitsused.
Lisaks võiks Eesti olla hiinlastele
oma puhta looduse ja meditsiiniteenuste kõrge tasemega huvitavaks turismi
sihtkohaks. Eeloleva kümne aastaga kahekordistub välismaale reisivate hiinlaste
arv, ulatudes 2024. aastal hinnanguliselt 242 miljonini. Neist enam kui
kümnendik külastab Euroopat. Seejuures on märkimisväärne, et Hiina turistid on reisidel
maailma kõige heldemad kulutajad.
Eestile annab siin eelise lähedus
Helsingi lennujaamale, mille kaudu on Finnair avanud tänu pikaajalisele
strateegiale suurepärase ühendustee Aasiasse. Juba praegu on võimalik
Helsingist lennata 18 erinevasse Aasia linna. Samas võib Hiina ja võimalik et
tulevikus ka India kasvav nõudlus luua Tallinnalegi võimaluse otselendude
avamiseks.
Et nendele arengutele veelgi
positiivsemat tõuget anda, oleks väga oluline lähemas tulevikus näha president
Kersti Kaljulaidi tegemas visiiti Hiina. Viimati oli Eesti riigipea Hiinas
visiidil 2005. aasta augustis, kui Arnold Rüütel kohtus president Hu Jintao’ga.
Eesti on suhetes Hiinaga kõrgemal tasemel väga palju aega kaotanud. Nüüd tuleb
see tagasi teha.
Kolumn ilmus veebiväljaandes Edasi.org.
Kommentaarid
Kas nad ei taipa, et sõites laevadega veel natuke maad, ümber Norra, võivad nad maabuda otse Hamburgis või Rotterdamis?
Kõigest veidi enne teekonna lõppu ümberkolimine aeglastesse ja (laevadega võrreldes) vähe mahutavatesse rongidesse tundub täiesti jabur.