KATALOONIA KAHVEL
Hirmus terroriakt nõudis augustis Kataloonias 16 inimelu. Kümned inimesed said
vigastada. Maailm tundis kaasa kogu Hispaaniale. Vaevalt poolteist kuud hiljem
oleme kõik nõutud. Hispaania on vastakuti oma lähiajaloo suurima sisemise
kriisiga ja seda mitte terroristide sooritatud vägivalla tõttu.
Kataloonia iseseisvusreferendum, mille Hispaania konstitutsioonikohus
kuulutas kuningriigi põhiseadusele toetudes ette ebaseaduslikuks, päädis arutu
vägivaldse konfliktiga Barcelona tänavatel. Kes iganes seda provotseeris või
mida oma tegudes soovis, haavad on löödud sügavale.
Maailm on sageli keerulisem, kui esmapilgul tundub. Ka Kataloonia lool on
kaugelt rohkem tahke, kui meilegi emotsionaalselt nii arusaadav iseseisvusteema.
“Kataloonia kahvel” on paras pirukas ennekõike Hispaania keskvõimule, aga ka
katalaanidele endile. Edasiste sündmuste mõju ulatub palju kaugemale Pürenee
poolsaarest.
Püüan võimalikult kiretult markeerida mõned kõige olulisemad tahud sellest
Kataloonia keerulisest kahvlist, kuhu on korraga põimunud nii Hispaania killustunud
sisepoliitika, katalaanide iseseisvustaotluse kahetisus, Euroopa Liidu ja NATO
tulevik kui ka läänemaailma suutlikkus tagada avatud ühiskonna infoturvalisus.
Põhiseaduslik kriis Hispaanias on täna kahjuks tõsiasi. Pikka aega
pulbitsenud vastasseis Madridi ja Barcelona vahel pole alates Franco režiimi kadumisest
ning demokraatliku põhiseaduse vastuvõtmisest
1978. aastal olnud nii terav kui praegu.
Keskvõim kaalub Kataloonia autonoomiaõiguste peatamist ja otsevalitsemise
sisseviimist, samas on Kataloonia parlamendi napp ja kirju taustaga enamus
valmis minema iseseisvuse väljakuulutamisele. Mõlemad variandid on eskaleeriva
iseloomuga ega tooks kõiki rahuldavat lahendust lähemale. Muidugi, kui seda
viimast on lähiajal üldse võimalik ette kujutada.
Igatahes näib täna ühe vähese võimalusena kriisist väljumiseks taastada
dialoog Hispaania seaduste raames. See muidugi tähendab ka mõlema poole
valmisolekut järeleandmisteks. Puudutagu see siis näiteks Hispaania põhiseaduse
võimalikku muutmist või Kataloonia parlamendi napi enamuse valmisolekut oma ultimatiivsusest
taanduda. Viimase puhul on oluline lisada, et vahetult enne referendumit toetas
Kataloonia iseseisvumist 41 protsenti provintsi elanikest.
Kataloonia sündmused esitavad paratamatult tõsise väljakutse demokraatliku
põhiseadusliku korra suhtes. Kuhu mahub demokraatlikus õigusriigis enesemääramisõigus? See ei ole ainult küsimus Hispaania näitel, vaid
on asjakohane ka mitmel pool mujal Euroopas. Kas Kataloonia juhtum võiks
sarnasel viisil korduda ning kuidas sellest võiksid kasu lõigata need, kes sooviksid
demokraatlike riikide stabiilsust ja institutsioonide usaldusväärsust kõigutada?
Pole üleliigne küsida ka seda, kas midagi taolist võiks korduda näiteks
Belgias, Prantsusmaal, Itaalias, Suurbritannias, Saksamaal, Lätis, Eestis või
mujal ning kas see ei viiks mitte läänemaailma sidususe kadumisele. Euroopa
Liit ja NATO mõraneksid lihtsalt tükkideks. Üks on selge, Eesti huvides see
kindlasti ei ole.
Kataloonia iseseisvustaotlusi on saatnud ajastule kohane populismi vari.
2015. aastal toimunud valimiste järel moodustus Kataloonia parlamendis esimest
korda iseseisvusmeelsete poliitiliste jõudude koalitsioon. Neil on 72 kohta
135st. Seejuures osutus kaalukeeleks oma kümne kohaga majandusraskustest kasu
lõiganud kapitalismi, Euroopa Liidu ja NATO vastane vasakäärmuslik erakond CUP (Candidatura d'Unitat Popular). Eks
iseseisvuslaste kirjut koalitsiooni ühendabki ainult üks teema, kuid ohumärgiks
on küsimus nende suutlikkusest revolutsioonist kaugemale näha.
Kataloonia liider Carles Puigdemont loodab Euroopa Liidu toele, kuid
sellega ta petab nii katalaanide kui iseenda ootusi. Mingit automaatset liikmelisust
Hispaaniast lahku löömisel ei järgneks ning pigem viiks rikutud suhted
Madridiga Kataloonia pikka isolatsiooni. Sama juhtuks NATO kontekstis. Teisest
küljest oleks arusaamatu, kuidas kõige vastu võitlev CUP üldse Euroopa Liidu
või NATOga nõustuks.
Sotsiaalmeedia on võimas vahend masside mõjutamiseks, kusjuures me alles
hakkame tajuma selle sügavamat mõju kaasaegses avalikus ruumis tehtavate
otsuste üle. Edukad on need, kes suudavad kasutada sõna otseses mõttes kõige
innovaatilisemaid algoritme.
Kataloonias kordus juba varasemast tuttav muster. Ühest küljest on tänu
sotsiaalmeediale poliitikutel palju lihtsam valijatele lähemal olla ning neid
mobiliseerida, sealhulgas ka dramaatilisi sündmusi paljundades. Teisalt pakub
sotsiaalmeedia suurepärase võimaluse väliseks mõjutuseks, kui see peaks
kellelegi korda minema.
Kataloonia referendum oli Venemaa järjekordse mõjutusoperatsiooni sihtmärk.
Jätkuks Brexiti, Šotimaa ja Hollandi referendumitele ning USA, Prantsusmaa ja
Saksamaa valimistele. Sellest on küllaga näiteid nii Twitteri keskkonnas,
aga samas ka sellistes
propagandakanalites nagu Sputnik ja RT.
Kataloonia debatis ilmusid korraga välja kui kaksikud nii Julian Assange
kui Edward Snowden, kelle iseseisvusmeelsed säutsud muutusid ootamatult ülipopulaarseteks.
Tehnoloogiliselt on see võimalik üksnes automatiseeritud botnet ründe kaudu.
Assange ja Snowden on kaasaja ühed edukaimad tööriistad läänevastases
segadusetekitamises. Venemaale on see mõistagi kõige enam meelt mööda.
Mis sellest kahvlist siis lõpuks järele jääb? Ainult
üks suur segadus. Nagu Brexitist Euroopale veel vähe oleks. Hispaania ei ole
Nõukogude Liit. Ükskõik kui palju ka meie saatust katalaanidega ei võrdleks.
Hispaania on vaatamata kõigile väikestele vigadele demokraatlik õigusriik
(maailma edetabelis 17., Eesti on 30.). See ongi kindlaim tagatis, et ka nii
tõsine kriis, mis just vallandunud, laheneb õiguse ja seaduse ruumis.
Kolumn ilmus veebiväljaandes Edasi.org
Kommentaarid