KES KARDAB, SEE KANNATAB JA LÕPUKS KAOTAB!
Viimase aasta
jooksul on rahvusvaheliste väljaannete ajakirjanikud minult korduvalt küsinud:
kas Eesti kardab oma tuleviku pärast? Kas meie inimesed on hirmul sõja ees ning
kas me usume liitlaste abisse? Vastus siin on lihtne - kes kardab, see kannatab
ja lõpuks kaotab.
Paavst
Johannes Paulus II ütles 1979. aasta juunis Varssavis peetud ajaloolisel missal
kuulsad ja totalitaarset süsteemi lammutavad sõnad – Ärge kartke! Sajad
tuhanded poolakad kandsid toona selle sõnumi laiali oma kodudesse ja
perekondadesse. Sellest sai alguse vabanemislaine, mis purustas Berliini müüri
ja andis uue lootuse ikestatud rahvastele. Ka Eestile. Me vabanesime. Selleks,
et mitte kunagi enam karta ja kaotada oma vabadust.
Narva on Birmingham
on Seattle on Napoli on Varna on Gaziantep. Kui häda tabab üht, tabab ta kõiki.
Nii oleme NATOs kokku leppinud. Lääneriikide edukaim kaitseliit NATO suutis
veerand sajandit tagasi murda Nõukogude Liidu maailmavallutuslikud plaanid ning
tagada vabade riikide kindla püsimajäämise. Miks peaks see teisiti olema täna?
Vabadus on
väärtus, mida meie siin Eestis teame paremini kui paljud vabadusest rääkijad.
Me teame, kui lihtne on vabadust kaotada ja kui kõrge on selle kaotuse hind. Seepärast
ei heiduta meid ka täna need küsimused Eesti tulevikust. Me oleme kindlad, et
oma vabadust ei loovuta me enam kunagi.
Head kolleegid,
Meie maailm
ei ole enam see, mis ta oli aasta tagasi. Ja aasta pärast ei ole ta enam see,
mis ta on täna. Murdumised on ilmsed, kahjuks ka meile harjumuspärases
maailmakorralduses. Küsimus on selles, kas meile nii oluline läänemaailma
ühtsus ja koosmeel kannatavad välja üha kasvava nii sisemise kui välise
stressi.
Ajaloolane Robert
Kagan kirjutas hiljuti, et “kui minevik on mingigi teenäitaja, siis järgmised
neli aastat saavad olema kriitiliseks murdepunktiks.” Kagani meelest sõltub
täna Teise maailmasõjajärgse liberaalse maailmakorra tulevik sellest, kas USA
uuel administratsioonil on olemas tahe ja suutlikkus olla vaba maailma
liidrirollis või mitte.
Tegelikult peaks Kagani analüüsi laiendama ka nende arengutega,
mis toimuvad läänemaailma Euroopa tiival. Brexitist alguse saanud Euroopa Liidu
kestlikkuse test pannakse tõsiselt proovile lähenevatel valimistel Hollandis,
Prantsusmaal, Saksamaal, Tšehhis ja võib olla ka Itaalias.
Esimest
korda ajaloos on täna rahva käes selline võim, mis on pannud tõsiselt proovile
demokraatlike riikide senise toimeloogika ning vastupidavuse. Pean siin eeskätt
silmas inimeste rahulolematuse tõusu seoses heaolu kasvu pidurdumise,
ebavõrdsuse laienemise ning liidrite suutmatusega lahendada probleeme nagu
näiteks rändekriis. Kõige selle tulemuseks on usalduse langus võimulolijate
ning mis veelgi ohtlikum, demokraatlike institutsioonide suhtes.
Mitte kunagi
varem pole demokraatlike riikide poliitika selle kõige laiemas tähenduses
tõmmatud nii laiali ja lagedale harjumuspärasest mugavustsoonist. Kuigi paljud
otsused langevad jätkuvalt kulisside taga, on inimestel eriti sotsiaalmeedia
näol tekkinud erakordne võimalus kiirelt ja vahetult vastustada valitsejate rumalust
või olulisteks peetavate küsimuste eiramist. See on muidugi süstinud innukust
nendele, kelle meelest on probleemidele olemas lihtsad lahendused millegi või
kellegi keelamise või piiramise näol.
Sotsiaalmeedia
mõju on juba mitmed riigid oma sisemiste valikute tegemisel tunnetada saanud.
Araabia kevade sündmused poleks 2011. aastal ilma sotsiaalmeediata kaugeltki
sellist ulatust võtnud . Ka nii Brexiti toetajate kui Donald Trumpi edu on
seletatav eeskätt just sotsiaalmeedia ulatuse ja mõjuga, mida täna ei suuda
veel keegi lõpuni lahti seletada.
Samas on
just sotsiaalmeedia loonud suurepärase võimaluse massiteadvusesse sekkumiseks nendele,
kelle jaoks tõe ja vale vahel pole piire ning meie igapäevaelu mõjutav
narratiiv ei pea põhinema faktidel. Pole siis imestada, et viimase aja populaarsemaks
mõisteks on kujunenud “tõejärgne maailm“.
Kui tõde on lihtsalt
väänatav ja see näib demokraatlikes
ühiskondades olevat kahjuks üha rohkem talutav, siis kuidas me suudame edaspidi
kaitsta neid alustalasid, mis on hoidnud läänemaailma viimased kümnendid ühtse
ja kaitstuna.
Natsionalistlikud
ja protektsionistlikud tendentsid reaktsioonina globaliseerumisele võivad anda
ajutist leevendust ja pakkuda poliitikutele valimistel võiduvõimalusi, kuid ei
vasta lääneriikide tegelikele rahvuslikele huvidele ning rahu ja stabiilsuse
tagamisele liberaalse maailmakorra kaudu. Enesesse tõmbumine ja 19. sajandile
harjumusliku jõudude tasakaalu ning mõjuväljade poliitika juurde naasmine oleks
üksikisiku vabadust hindavale läänemaailmale hukatuslik.
Eesti kui
vaba maailma piiril asuv väikeriik satuks selliste arengute juures väga
keerulisse olukorda. Seetõttu on meie välispoliitika keskteljeks olnud ja on ka praegu sarnaseid väärtusi ning
vabadusi hindavate riikide võimalikult tihe koostöö ning ohte heidutav liitlassuhe.
President Lennart
Meri on öelnud, et “rahvusvaheline õigus on väikeriigi tuumapomm”. Selles
peegeldub muidugi tugev annus idealismi, kuid rahvusvahelisel õigusel ja
kokkulepetel põhinev maailmakorraldus on meie rahvuslikes huvides oleva
väärtuspõhise välispoliitika nurgakiviks.
Ajaloost
teame, et miski pole püsiv ja näiliselt isegi kõige kindlamad liidud võivad
laguneda. Eriti siis, kui kaob solidaarsus ja valmisolek teineteist ühiste ohtude eest kaitsta. Nii Euroopa
Liit kui NATO on olnud mitte üksnes Eestile, vaid kogu läänemaailmale turvalise
ja areneva elukeskkonna tagajateks.
Viimasel
ajal pole kahjuks haruldased siiski ka need mõttearendused, kus seatakse üles tõsiselt
küsimus ühe või teise organisatsiooni jätkusuutlikkusest. Euroopa Liidul seisab
ees eriti raske aasta, kuna esimest korda on suurvalimistel tõusmas võimalus ühise
Euroopa idee haprusest.
Eestil on saatuse
tahtel aasta teisel poolel mängida peaosa Euroopa Liidu eesistujana erinevuste
ühendaja vastutusrikkas rollis. Eesistumise välis- ja julgeolekupoliitilises
mõõtmes on kindlasti Eesti huvides käsitleda kõiki meie ühendust ohustavaid
arenguid nii idas kui lõunas.
29.
jaanuaril alanud sõjaline eskalatsioon Ukrainas näitas, et meie
välisministeeriumi reageering sellele oli liiga aeglane ja tuli alles pärast
seda, kui väliskomisjon juhtis teemale läinud reedel, 3. veebruaril tähelepanu.
Eesistumine Euroopa Liidus ei tohiks kindlasti olla argumendiks lõtkude
lubamisel meie välispoliitiliste seisukohtade kujundamisel.
Sama
oluliseks tuleb pidada läänemaailma koostoimet, sealhulgas ka USA ja Euroopa
Liidu suhteid. On ilmne, et lahendused paljudele probleemidele Venemaa agressiivsest käitumisest
kuni rahvusvahelise terrorismi tõrjumiseni peituvad lääneriikide suutlikkuses
omavahel ühispoliitikates kokku leppida.
Head
kolleegid,
Eelnevat
silmas pidades on Riigikogu väliskomisjon seadnud sellel aastal oma töö
eesmärgiks kujundada erakondade vahel ühiseid välispoliitilisi seisukohti ning aidata kõigiti kaasa nendele Eesti
välispoliitikas tehtavatele sammudele, mis tugevdaksid murenema kippuvat
ühtsust meie läänemaailma sõprade seas ning samas tugevdaksid Eesti positsiooni
rahvusvahelises riikidevahelises konkurentsis.
Väliskomisjoni
töö prioriteedid on seega Eesti julgeolek ning väliskaubandus. Esimese teema
puhul jälgib komisjon regulaarselt nii regionaalses kui globaalses
julgeolekupildis toimuvat. Selleks saab komisjon regulaarselt luurebriifinguid ning
reageerib aktuaalselt tõusetuvatele küsimustele vastavasisulisi kuulamisi
korraldades.
Eraldi
võtame sellel kevadistungjärgul pikema kuulamiste seeria kaudu luubi alla riigi
välis- ja julgeolekupoliitikat puudutava strateegilise kommunikatsiooni. See on
väga oluline valdkond, kus aastaid on pigem elatud soovmõtlemises ning vähem
reaalsete tegude maailmas.
Teine
prioriteetne suund – väliskaubanduspoliitika, on olnud aastaid väliskomisjoni tähelepanu
all. Mäletatavasti koostas komisjon juba 2012. aastal Aasia strateegia raporti, mille üheks
eesmärgiks oli laiendada Eesti ekspordisuunitlust maailmamajanduse ühe olulise
kasvumootori suunas.
Sellel
aastal võtame kogu teema uuesti ette, keskendudes nii valitsuse tegevusele
väliskaubanduse edendamisel, Eesti tuntuse kasvatamisel kui ka ettevõtjate
ootustele ekspordivõimekuse suurendamisel eriti piirkondades, kus turule
pääsemine eeldab ka riigi tuge.
Esimese kuulamise
väliskaubanduse teemadel korraldasime juba selle nädala esmaspäeval, kui
peateemaks oli Pärsia lahe piirkonna väljavaated meie ettevõtlussektoritele. Muuhulgas
tuleb valitsusel õige pea otsustada, kas osaleda 2020. aasta maailmanäitusel
Dubais või mitte. Otsust tehes tuleb silmas pidada nii maailmanäituste
varasemat kogemust, regiooni uudsust, ettevõtjate huvi ning Eesti pikemaajalist
huvi mitte üksnes Araabia Ühendemiraatide, vaid kõigi Laheriikide suunal.
Loodetavasti
jõuab juba lähemal ajal meie komisjoni Eesti välis- ja julgeolekupoliitika
aluste uuendatud versioon, millega alustas tööd eelmine koalitsioon. Hea tava
kohaselt töötame parlamendis seda menetledes koostöös riigikaitsekomisjoniga.
Väliskomisjon
ootab lähinädalatel välisministrilt ülevaadet meie välisteenistuse tugevdamise
kavast. See on eriti oluline ajal, kui meie diplomaatide töö on kujunenud sõna
otseses mõttes Eesti heaolu ja turvalisuse kaitse eesliiniks. Välisteenistuse
tugevdamine eeldab välisteenistusseaduse põhjalikku ülevaatamist, mille
eesmärgiks peaks olema uue dünaamika ning avatuse tekitamine.
Tavakohaselt
on väliskomisjoni töö keskmes ka välissuhtlus kolleegidega teistest
parlamentidest. Selle aasta esimese välisvisiidi tegi väliskomisjoni
delegatsioon eelmisel nädalal Türgi Vabariiki, et paremini mõista meile olulise
NATO liitlase sisemisi arenguid, edendada kahepoolseid suhteid ning kogeda Süüria
sõjast lähtuva põgenikekriisi tegelikku ulatust.
Eeloleval
aastal oleme plaanimas veel mitmeid välisvisiite ning oleme valmis võõrustama
oma kolleege, sealhulgas traditsiooniliselt Soome parlamendi väliskomisjoni
delegatsiooni.
Väliskomisjonil
on tihe koostöö nii Riigikogu välisdelegatsioonide kui parlamendirühmadega.
Jaanuaris tegid kõik välisdelegatsioonid komisjonile oma tegevuse ülevaated. Eilsest
aga käivitasime uuesti parlamendirühmade esimeeste regulaarsed kohtumised, mis
aitavad paremini koordineerida 55 erineva ühenduse tööd.
Alanud
aastal on eriti vastutusrikas roll mängida meie delegatsioonil Balti
Assamblees, kelle eest vedada on kolme riigi koostöö. Ühised huvid nii
majanduse kui julgeoleku vallas on muutnud Balti koostöö taas tähtsamaks ning
loodetavasti aitab meie saadikute tegevus siin kaasa nii kriitiliselt tähtsa
ühismeele tugevdamisele.
Tähelepanu
jagub aga ka teistele delegatsioonidele. NATO parlamentaarse assamblee Eesti
delegatsioon võõrustab juba järgmisel kuul assamblee poliitikakomitee
külastusrühma.
Head
kolleegid,
Käesoleval
aastal seisab väliskomisjonil kahasse riigikaitsekomisjoniga ees vastutusrikas
ülesanne korraldada meie eesistumise ajal septembri algul Euroopa Liidu
rahvusparlamentide ja Euroopa Parlamendi delegatsioonide välis- ja julgeolekupoliitika
konverents.
Juba praegu
oleme alustanud sisuliste ettevalmistustega. Meie eesmärgiks on anda sellele
foorumile uus hingamine, keskendudes eeskätt teemapõhistele aruteludele kõige
aktuaalsemates küsimustes. Pole kahtlust, et seitsme kuu pärast on maailmas
pilt sama kirev või kirevamgi kui täna. Seega teemadest puudu ei tule.
Konverentsi
paremaks läbiviimiseks teeme eelnevalt koostööd nii troika partnerite Malta ja
Bulgaariaga, teiste liikmesriikide kui Euroopa Parlamendi väliskomisjoniga. Euroopa
parlamendisaadikutel on täna mängida eriti oluline roll Euroopa Liidu tulevikku
silmas pidades, sest just nende vahetu töö valijatega peab tagama ühise Euroopa
idee jätkusuutlikkuse.
Ma olen enam
kui kindel, et Eesti tervikuna ja Riigikogu sealhulgas õnnestuvad Euroopa Liidu
eesistumise ürituste korraldamisel ning kogu ühenduse vedamisel keerulistel
aegadel. Selleks soovin nii valitsusele, Riigikogu liikmetele kui meie headele
abilistele siin majas jõudu ja innukust.
Tänan
tähelepanu eest!
Minu kõne 7.02 Riigikogus välispoliitika arutelul.
Kommentaarid