KORDAN, EESTIT RÜNNATAKSE!
Kes
ei mäletaks või ei teaks Edgar Savisaare tuntud raadiopöördumist 1990. aasta
mais, kui interrindelased korraldasid Moskva mahitusel provokatsiooni Toompea
lossi juures. 25 aastat hiljem on olukord justkui peapeal. Keskerakonna
värskevana esimehe esinemine Tondirabas tekitas palju küsimusi, sealhulgas ka
selle – miks ikkagi Savisaar nii sügavalt oma kodumaad põlgab?
Tegelikult
ei ole ju küsimus üksnes Savisaares ja tema reveranssides oma valijatele
Lasnamäel. Viimasel ajal on üldse tunnetada tõsist survet Eesti identiteedi ja
julgeoleku põhialustele. Viisil, mida me pole kohanud Laulvast revolutsioonist
saadik.
Eestit
ei ründa täna mitte keegi peale meie endi. Ma ei kuulu nende sekka, kelle
meelest on olemas üks ja ainumas tõde. Kuid ühe rahva identiteet ning
ruumikuuluvus on miski, mis on kujunenud ühe inimese tahtest sõltumata ning
põlvkondi ületades.
Mitmed
meie avaliku elu tegelased on erinevatel kaalutlustel ning põhjustel oma hiljutiste
esinemiste kaudu süstinud ühiskonda umbusku Eesti seniste suurte valikute ning
meie enda kultuuriruumi juurte suhtes.
Läbiva
joonena kõlavad sellised mõtted, justkui läänemaailm on surumas meile peale
võõraid väärtusi ning Eestil oleks mõistlikum suveräänsena hoida hoopiski
Venemaa tiiva alla. Teisalt on poliitilisse debatti lisandunud “Euroopa
väärtuste malakas”, millega omakorda püütakse eos lämmatada meie rahvale nii
iseloomulikku rahulikku ja üheksa-korda-mõõdetud sisesünteesi. Eriti teemadel,
millest Nõukogude okupatsioon meid vägivaldselt eemal hoidis.
Professor
Margit Sutrop esitas juba 2005. aastal küsimuse sellest, kas me sobime oma individualistliku meelelaadiga
tänasesse Euroopasse. “Peame endalt küsima, kas oleme valmis jagama neid
kommunitaarseid väärtusi, mida uuenenud Euroopa tunnistab: sallivus, solidaarsus,
hoolimine ja vastutus,” kirjutas Sutrop.
Eestlastele omane alalhoidlik individualism ja eluterve
skepsis pole tegelikult vastuolus läänemaailma südames toimuvaga. Euroopa
ajalooline taasühinemine Berliini müüri langemise järel ning eriti
viimasel paaril aastal tõusetunud
eksistentsiaalsed väljakutsed on
avanud uue hooga arutelu Euroopa tuleviku, tema identiteedi ja
väärtusruumi kaitsmise üle.
Paavst Benedictus XVI ütles enam kui kümne aasta
eest ettenägelikult: “Kui Euroopa tahab ellu jääda, vajab ta uut mõistmist
iseendast. Kirglikult nõutav multikultuursus on mõnikord eeskätt lahtiütlemine
omast, põgenemine iseendast. Maailma kultuuride jaoks on see absoluutne ilmalikkus,
mis Õhtumaal valitseb, üdini võõras. Ja just multikultuursus kutsub meid
iseenda juurde tagasi. Euroopa peab teadlikult taas oma hinge otsima.”
Euroopa on täna vastakuti ohtudega, mis sunnivad
eeskätt lääneeurooplasi lahkuma heaoluühiskonnale omasest mugavustsoonist.
Seejuures vajavad nii mitmedki Euroopa põhiväärtusteks peetavad hoiakud, kaasa
arvatud sallivus ja solidaarsus, ajakohastamist.
Tugeva ja ühtse Euroopa Liidu püsimise nimel saab
Eesti palju ära teha, lisades Euroopa identiteedi püsivas loomeprotsessis oma
kaine kaalutluse maailmast ning vabaduse hinnast. Euroopa väärtusruumi aluseks
olev õigusriiklus ja põhiseaduslik kord on need raamid, milles seletatakse
lahti ka sallivuse ja solidaarsuse tähendus tänases maailmas.
Selles kontekstis asetub Eestis toimuv
lühinägelik või mõnel juhul küüniliselt pahatahtlik rünnak meie vabaduse
põhialuste vastu täiesti uude perspektiivi.
Jurist
Varro Vooglaid peab Eesti loomulikku soovi julgeolekutagatiste järele ei
millekski enamaks kui arguseks,
nõrkuseks, haletsusväärseks hädisuseks ja posttraumaatiliseks neurootiliseks
alaväärsuskompleksiks.
Sotsiaaldemokraadist
kirjanik Jaan Kaplinski ei näe mingit probleemi Eesti kuulumises Venemaa
mõjusfääri. Selleks oleks vaja “kõigest” NATOst lahkuda ning kuulutada ennast
neutraalseks. Venemaa polevat ju enam stalinistlik, rahustab Kaplinski. Ometi
jätab ta targu mainimata, et Tartu rahuga kuulutatud neutraalsus ei päästnud
Eesti iseseisvust ning et Venemaal pole kedagi inimsusevastaste kuritegude eest
süüdi mõistetud.
Rahva
tunnetel hoolimatult ratsutav EKRE on aga seadnud üleüldse kahtluse alla Eesti
kuulumise Euroopa Liitu, kutsudes üles korraldama sellekohast referendumit.
Olgugi, et nende auesimees president Arnold Rüütel andis suure panuse omal ajal
Eesti taasühinemisele kaasaegse Euroopaga.
Võltspaatos
suveräänsusest või meie sillapealsusest Ida ja Lääne vahel seab otseselt
kahtluse alla Eesti julgeolekupoliitika põhialused. Mart Laari valitsus tegi
1992. aastal ajaloo korduvatest õppetundidest järeldades ainuvõimaliku otsuse –
Eesti lahtihaakimise Vene impeeriumist ning taasühendamise meie ajaloolise
kultuuriruumiga. Seda on järjekindlalt kandnud kõik edaspidised valitsused, ladudes Eesti iseseisvuse turvamüüri uusi
kandetalasid.
President
Lennart Meri ütles 1996. aasta sügisel Helsingis peetud kõnes, et “ei Euroopa kui terviku ega Eesti huvides pole
külma sõja aegse jäiga piiri eksisteerimine Narva jõel, rääkimata Oderi jõest.
Euroopalikel põhimõtetel rajanev kindel, kuid rahumeelne piir Eesti ja Venemaa
vahel võiks tähendada müüri asemel membraani, mis aitaks kaasa stabiilsuse
laienemisele ja demokraatlike väärtuste tugevnemisele Venemaal, kultuurilistele
võngetele, millest võiksid sündida šedöövrid”.
Meri lootis, nagu paljud eurooplased siis ja
tänagi, et Venemaa tegeliku edu pandiks oleks vabanemine sajanditepikkusest
orjaajast ning enamlaste pealesurutud hirmuõhkkonnast. Kahjuks pole seda
juhtunud. Seepärast tuleb vaba maailma piiririigil Eestil hoida, tugevdada ja
kujundada neid väärtusi, mis kindlustavad meie vaba enesemääramist.
Arvamuslugu ilmus 8.12. 2015 Postimehes.
Kommentaarid