EESTI VAJAB TARKA PAGULASPOLIITIKAT
Pagulasküsimused tekitavad täna kirglikke arutelusid üle
kogu Euroopa. Selleks on ka põhjust. Rahvusvaheliste uuringute kohaselt on
Euroopa Liit täna maailmas suurima migratsioonisurve all ning kõige ohtlikum
piirilõik asub Vahemerel.
Kõigi eelduste kohaselt võib seesugune olukord väldata
mitmeid aastaid kui mitte aastakümneid. Siseprobleemide süvenemise vältimiseks
peab Euroopa Liit olema suuteline ellu rakendama senisest jõulisemaid meetmeid
eeskätt põgenikevoo tekkepõhjuste leevendamiseks.
Ainuüksi arenguabi vahendite parem ja sihipärasem kasutamine
võimaldaks Euroopa Liidul pakkuda lahendusi kriisiriikide siseolukorra
stabiliseerimiseks. Väga oluline on suurem rahvusvaheline koostöö, sealhulgas
regionaalsete ühendustega nagu Aafrika Liit või Araabia Liiga. Samas on selge,
et kui näiteks Liibüa jääb veel pikemaks ajaks lagunenud riigiks, siis
migratsioonisurve Itaalia ja Kreeka lõunarandadele ei kahane.
Erinevatel hinnangutel ootab Põhja-Aafrikas iga päev
võimalust Euroopasse pääseda vähemalt miljon põgenikku. Ainuüksi eelmisel aastal
küsis Euroopa Liidu riikides varjupaika 626 000 inimest, mis on kõrgeim number alates
Nõukogude Liidu lagunemise järgsest 1992. aastast.
Erinevates Aafrika riikides ning Lähis-Idas püsivad või
isegi laienevad konfliktid ei paku lohutust. Kiire demograafiline juurdekasv
ning majandusliku olukorra halvenemine kriisiriikides vaid süvendavad
põgenikevoo kasvu. Kõigele lisaks muudab probleemi keerulisemaks islamiäärmusluse
kiire levik. Viimane on samaaegselt nii üks migratsiooni tekkeallikaid kui ka Euroopa
sisejulgeoleku kasvavaid muresid.
Mitte üksnes Eestis, vaid ka mujal Euroopa riikides muudab
kontrollimatu immigratsioonitulvaga tegelemise palju keerulisemaks asjaolu, et
kõikidel puhkudel on tegemist rahvusriikidega. Mõistagi on küsimus tundlikum
seal, kus riigid väiksemad ning kus kokkupuude seesuguse probleemiga on siiani
olnud minimaalne.
Kuigi Eesti asub sarnaselt Itaaliaga Euroopa Liidu
välispiiril, on ida poolt lähtuv illegaalse migratsiooni surve võrreldes Vahemerega
mõistagi imeväike. Hoolimata sellest on ainuüksi sellel aastal varjupaiga
taotlejaid rohkem kui ühelgi varasemal aastal. Ja seda sõltumata Euroopa Liidu
solidaarsusotsusest jagada lõuna poolt lähtuva põgenikevoo survet.
Me peame aru saama, et Eesti asub globaalses ruumis ning
kuidas me ka ei püüaks maailmas toimuva eest varjuda, see meil ei õnnestu. Täna
elab enam kui veerand miljardit inimest mitte oma sünnikohajärgses riigis.
Nendest umbes 50 miljonit on põgenikud. Eestil on kindlasti rohkem võita, kui
suudame konkureerida paremini kõrgelt kvalifitseeritud rahvusvahelise tööjõu
ligimeelitamisel ning kui suudame võimalikult targalt tegutseda kasvava
põgenikesurvega. Need meetmed aitaksid esmalt ka meie enda rahva väljarännet
pidurdada või tagasi pöörata.
Eesti valitsus on järginud pagulasküsimuses õigustatult
konservatiivset liini läbirääkimistel Euroopa Liidu partneritega. Koostöös
sarnaselt mõtlevate riikidega suudeti vältida automaatse kvoodisüsteemi
kehtestamist ning säilitada iseotsustamisõigus. Konservatiivne hoiak peab
püsima ka tulevikus.
Eesti jaoks on tähtis luua eeskätt elementaarne võimekus
põgenike integreerimiseks, samas partnerriikide tehtud vigadest õppides. Seejuures
on oluline, et mida kiiremini on võimalik sisserändajaid rakendada tööle, seda suurem
on tõenäosus nende valutumaks kohanemiseks uue elukeskkonnaga.
Eesti meedias on pagulasdebati raames puudutatud ka toimuva mõju
meie sisejulgeolekule. Paljudel on silme ees getostunud linnaosad Lääne-Euroopas
või islamiäärmuslaste terroriteod. Need on mõistagi hoiatavad näited.
Islamiäärmuslus on kogu Euroopa julgeoleku pikaajaline väljakutse ning sellega tuleb
rahvusvahelise koostöö kaudu tegeleda ka meil.
Samas ei ähvarda täna Eestit sisejulgeolekuolukorra järsk
halvenemine. Me räägime ju pigem kümnetest inimestest, kelle suhtes on meil
pealegi võimalik kaasa rääkida eelkriteeriumite seadmisel. See aga ei tähenda,
et meie korrakaitsjad ning õiguskaitsesüsteem tervikuna ei peaks keskenduma
juba täna täiendkoolitusele. Kui palju on meil täna politseis näiteks häid
araabia keele oskajaid? Ilmselt mitte väga palju.
Targa pagulaspoliitika alla kuulub minu meelest ka see, kui
hästi suudame võimalikke probleeme ennetada. Mitmel pool Euroopa riikides on
hõõrumist tekitanud erinevate kultuuritavade põrkumine. Nii Saksamaal kui
Suurbritannias on juba aastaid tagasi tajutud nn multikulti läbikukkumist.
Edukas integratsioon on võimalik vaid siis, kui sallivus on kahepoolne. Eesti on avatud ja sõbralik
riik, kus keegi ei tohi olla ohustatud. Just nimelt mitte keegi. Ei meie
kultuur ja traditsioonid ega ka meilt abi otsivad inimesed.
Pagulasteema ning laiemalt immigratsiooniküsimus on nüüdsest
alatiseks saanud Eesti sisepoliitilise debati osa. Pika aja jooksul elasime
lihtsalt vaikivas teadmises, et meid see veel ei puuduta ning seepärast pole
vaja ka küsimust torkida. Seepärast on ka täna ühiskonnas tuntav puudus arukast
ning hästiinformeeritud debatist. Kuid aja jooksul see olukord kindlasti
paraneb. Tähtis on mitte kalduda pimesi äärmustesse ning samas säilitada avatus
väitlemaks kõigil küsimust puudutavatel tahkudel.
Kommentaarid