VENE OHT JA LÄÄNE STRATEEGIA
Viimasel ajal ei möödu meedias päevagi Vene ohtu meelde
tuletamata. Pole kahtlust, et meie julgeolekuolukord on muutunud. Tõesti,
dramaatiliselt. Berliini müüri langemine ühendas küll Euroopa, kuid Venemaad
see vaid riivas. Külm sõda lõppes lõpuni sõdimata. Nüüd oleme jätkusõja
alguses. Venemaa tahab “oma” tagasi. Kas Lääs nõustub uue Jaltaga?
Lääneriikidel pole juba ammu olnud nii palju erinevaid
väljakutseid kui täna. Tuumariik Venemaa on nendest ohtudest küll ehk kõige
tõsisem, kuid meid ja meie liitlasi häirib mõistetavalt ka islamiäärmusluse
kiire levik, Aafrikast ja Lähis-Idast lähtuv migratsioon Euroopasse,
demograafiline ja sotsiaalne surve majandusele. Lõppeks on Lääne suhteline mõju
maailmas kahanemas, mis teeb väliste väljakutsetega hakkamasaamise arvatust
raskemaks.
Globaalse konkurentsi kiire kasv eriti viimasel kümnendil,
sealhulgas nii Hiina rahvusvahelise positsiooni tugevnemine kui Venemaa
agressiivsuse tõus, asetab lääneriikide ette tõsise valiku – kas muganduda
olukorraga ja taanduda aja jooksul lõhestatult või ühendada jõud oma positsioonide, sealhulgas
ka väärtuste kaitseks.
Eesti turvalise tuleviku huvides on mõistagi esmatähtis Lääne
ühtsuse tagamine. Seepärast oleks väga oluline võimalikult kiiresti jõuda
kokkuleppele Euroopa Liidu ja Ameerika Ühendriikide vahelises
vabakaubandusleppes. Kaubandustõkendite eemaldamisel oleks vaieldamatult
positiivne mõju eriti Euroopa Liidu riikide majandustele, mis võidaksid kokku
üle 100 miljardi euro. Enam kui 800 miljoni elanikuga ühisturg oleks aga tõsiseks
argumendiks ükskõik millise mõjukeskusega konkureerimisel.
Vabakaubanduslepetel on vaieldamatult ka suur poliitiline
mõju, mis muudaks oluliselt keerulisemaks strateegilise lõhe tekitamist Euroopa
Liidu ja Põhja-Ameerika (USA ja Kanada) vahel. Viimane on muuhulgas just Putini
Venemaa üks eesmärke.
Tänane olukord maailmas on piisavaks põhjuseks, et lääneriikide
liidrid võtaksid eesmärgiks sõnastada uue Atlandi Harta. See võimaldaks
tugevdada läänemaailma sisemist vastupanuvõimet ning aitaks reastada ühised
globaalsed eesmärgid. Just läänemaailma sidusus oleks juba iseenesest üheks
parimaks vastukaaluks Venemaa revanšismipüüdlustele.
Lääne
strateegiliseks eesmärgiks suhetes Venemaaga peaks saama sellise rahvusvahelise
keskkonna kujundamine, mis näitaks Moskvale väljapääsu iseenda ajaloo kütkeist. Venemaa peaks selleks tajuma, et
impeeriumi kaotus polnud mitte geopoliitiliseks katastroofiks, vaid võimaluseks
tõusta täiesti uuele arengutasemele. Mõistes seda, tugevdaks Venemaa nii
iseenda kui oma naabrite julgeolekut.
Samas pole mõtet luua illusioone, et sajandeid settinud
traditsioonid sillutaksid Venemaale lihtsalt teed modernse riigi suunas. Bolševike
füüsilise ning vaimse vägivallaga kurnatud rahvas pigem allutab ennast
jätkuvalt Suure Vene idee teenistusse kui mõtleb alternatiividele. Krimmi
okupeerimine ja annekteerimine on siin veenvaks tõendiks.
Pole mingit kahtlust, et just Ukraina saatusest sõltub see,
kas Venemaa pääseb omaenda ajaloo pantvangist või jääb ikka veel peale
impeeriumi inerts. Täna on Venemaa juhtkond valinud pigem tee minevikku. Seepärast
tuleb Läänel valmis olla suhete pikemaajaliseks halvenemiseks Venemaaga.
Euroopa uue lõhenemise vältimiseks tuleb Läänel haarata
initsiatiiv. Ühtne sanktsioonipoliitika tuli Moskvale suure üllatusena ning
seda tuleb jätkata ajani, mil Venemaa pole lõpetanud agressiooni Ukraina vastu.
Ainuüksi selle aasta lõpuks võib toorainetuludel põhinev Venemaa majandus
seeläbi kaotada umbes 100 miljardit eurot. See muidugi ei mõjuta otseselt
president Putini poliitikavalikuid, kuid muudab edasise agressiooni oluliselt
kallimaks ja vaevalisemaks.
Lääneriikide lähiaja eesmärgiks võiks olla uue Marshalli
(miks mitte Merkeli nimega) plaani mõõtu abistamisprogrammi kokkuleppimine
Ukraina toetuseks koos selge Euroopa Liidu liitumisperspektiivi kinnitamisega. Euroopa
ja kogu läänemaailma julgeolek on seda kindlam ja püsivam, mida tugevam ja
stabiilsem on demokraatlik Ukraina.
Olukorra muudab keerulisemaks asjaolu, et Ukraina on
vastakuti Venemaa agressiooniga, mis vaatamata vaherahulepetele ei näita
vaibumise märke. Kuna Putin pole oma eesmärke Ukrainas saavutanud, tuleb valmis
olla uueks eskalatsiooniks.
Üheks olulisemaks komponendiks Vene ohu tõrjumisel on sellele
vastasseisva jõu usutavus. Moskvas ilmselt eeldati, et Ukraina riik variseb
esimese rünnakuga kokku. Umbes nii nagu 1918. aastal. Tegelikult on täna
Ukraina vastupanuvõime suurem kui aasta tagasi.
Lääs on saatnud Ukrainasse oma sõjalisi instruktoreid, kes
aitavad tugevdada sealsete kaitsejõudude võitlusvõimekust. Sellest ei pruugi
üksnes piisata. Lääneriigid peaksid juba täna näitama tegudega, et on valmis
Ukraina vabaduse kaitseks tarnima
Kiievile hädavajalikku kaitserelvastust.
Pole halba ilma heata. Putini tegevus on andnud värske tõuke
läänemaailma kaitseliidu NATO tugevnemisele, seda eriti strateegiliselt
väljakutsuvaimas Läänemere regioonis. Venemaa agressiivse käitumise
ohjeldamiseks mõjub kõige veenvamalt ikkagi püsiva ja vähemalt brigaadisuuruse
liitlasjõu paiknemine Balti riikides. Samaväärse panuse meie piirkonna
julgeoleku tugevdamisse annaks ka Soome ja Rootsi liitumine NATOga.
Omakorda Euroopa Liidu parimaks heidutusvõimeks on energialiidu
loomine, mis suudaks parimal viisil ohjeldada Venemaa torupoliitikat ning
kärbiks seeläbi oluliselt nende korruptiivset sekkumist Euroopa riikide
sisepoliitikatesse. Sama oluline on ka ühine tegevus Vene propaganda ja
valemüütide kummutamisel.
Kokkuvõtvalt on lääneriikide käsutuses täna terve hulk
mõjusaid vahendeid Vene ohu tõrjumiseks ning ajaloolise väljapääsutee
näitamiseks Euraasia keskvõimule. Selleks on vaja üksnes poliitikute
visioonitundelist liidrimeelt. Miks ei peaks online-ajastu võimaldama uute
reaganite või thatcherite
esiletõusu?
Artikkel ilmus 4. mail 2015 ajalehes Postimees.
Kommentaarid