KÜLMA SÕJA VARJUD JA EESTI VÄLISPOLIITIKA
Maailm on
suures muutumises olnud juba mitmendat aastat. Kasvanud on oht, et
Teise maailmasõja järgne ning Berliini müüri langemise järel
uuendatud maailmakorraldus võib kohakuti sattuda konfliktialdiste
vastasseisudega. Selles olukorras on äärmiselt oluline
Eesti välispoliitika keskendumine kahele suurele teemale – julgeoleku
tagamisele ja konkurentsivõime suurendamisele.
Venemaa
agressioon Ukraina vastu ja varjamatu infosõda lääneriikide suunal on
pannud paljusid küsima – kas me oleme sisenemas uude külma sõtta?
Kuidas iganes ka praegust olukorda nimetada, näivad Venemaa ja
läänemaailma erimeelsused täna sedavõrd sügavate juurtega, et vastasseisu
süvenemine ja võimalik pikaajaline suhete kriis tunduvad möödapääsmatud.
Külma sõja
varjud on kujundamas Eestist vaba maailma piiririiki. Mõistagi on meie
huvides, et tänane vastasseis ei süveneks tõsisemaks konfliktiks.
Sellest kaotaksid kõik. Samas on ilmne, et suhete normaliseerimine
Venemaa ja lääneriikide vahel eeldab eeskätt Moskvalt suurt meelemuutust.
Täna ei näi kusagilt seesugust valmisolekut.
Venemaa on
president Vladimir Putini juhtimisel valmistunud
seesuguseks militaardiplomaatiliseks ofensiiviks läänemaailma vastu juba
aastaid. Märke sellest, et 1999. aastal võimule tõusnud endise
KGB ohvitserkond polnud rahul Berliini müüri langemise järgse
reaalsusega, ilmnes esimestest hetkedest alates. Juba samal 1999. aastal
unistasid Putini lähikondsed Vene impeeriumi piiridest 1913.
aasta mõõtkavas.
2005. aastal
ütles Putin otse, et Nõukogude Liidu lagunemine oli 20. sajandi suurim
geopoliitiline katastroof. Läänemaailmas võeti seda küll ahhetades
vastu, kuid unustati kiiresti. Paar aastat hiljem üllatas Putin
uuesti Müncheni julgeolekukonverentsile kogunenuid teravatoonilise ja
revisionismi kiikava kõnega. Mõni kuu hiljem lahkus Venemaa
Euroopa tavarelvastusleppest ja Eesti sai kogeda küberrünnakuid.
Pehmekoelisema
Dmitri Medvedevi tõus Venemaa presidendiks 2008. aasta kevadel
hajutas aga jällegi lääneriikide tähelepanu juba rakenduvast
Venemaa strateegiast. Augustisõda Gruusias küll kohutas,
kuid vähem kui nädalaga lõppenud lahingutegevus päädis kiire
tagasipöördumisega suhete juurde à la business as usual.
Prantslased
sõlmisid Venemaaga Mistralite ehitamise lepingu ja USA püüdis Venemaad
meelitada reset-poliitikaga. Majandusraskustes Euroopa nägi Venemaas
head kasvuturgu.
Ometi olid
taustal aga juba toimunud arengud, mis töötasid lääneriikide
strateegiliste huvide vastu. Sõda Gruusias oli andnud esimese tõsise
tagasilöögi NATO võimalikule laienemisele Lõuna-Kaukaasiasse. Venemaa
liidrid ei varjanud oma võidurõõmu.
Euroopa Liit
püüdis küll kompenseerida olukorda idapartnerluspoliitikaga,
kuid algusest peale oli see pigem bürokraatlik kui geopoliitilist
reaalsust arvestav projekt. Euroopa Liidu välis- ja julgeolekupoliitika
mehhanismid ei soosinud strateegilise mõtteteravuse
kaasamist ühispoliitikate kujundamisel. Samas oli NATO keskendunud
peamiselt Afganistani missioonile, Euroopa liitlased aga kaitsekulude
vähendamisele.
Nii polnudki
mingi ime, miks Ukraina sündmused tulid paljudele
lääneriikides raputava äratusena. Krimmi okupeerimine ja annekteerimine
oli šokk, kuid veel siis usuti, et president Putin
oma ambitsioonides kaugemale ei lähe. Alles Malaisia
reisilennuki allatulistamine Ida-Ukrainas 2014. aasta juulis hajutas
ka kõige uskmatumate lääneriikide kahtlused. Mõisteti, et Venemaa tegevus
on ohustamas kogu Euroopa julgeolekut.
Just siis
õnnestuski Ameerika Ühendriikidel ja Euroopa Liidu liikmesmaadel saavutada
harvaesinev üksmeel Venemaa-suunalises poliitikas. Saadi aru, et kui
Venemaa agressiooni mitte vastustada, võib järgneda veelgi halvem.
Eritasandiliste sanktsioonide ühine rakendamine oli suur diplomaatiline võit,
mida Kreml ilmselgelt ei oodanud.
Venemaa
muidugi vastas omapoolse käiguga, kuid Euroopa ühisrinnet sel lõhkuda ei
õnnestunud. Vähemalt järgmise aasta märtsi ja juulini on
sanktsioonid jõus ning nende ridade kirjutamise ajal ei
ole mingit põhjust sanktsioonide tühistamiseks. Venemaa poliitika ei ole
muutunud. Surve Ukrainale püsib, sealjuures nii sõjaline, majanduslik kui
ka poliitiline. Minski kokkuleppeid ei täideta.
Samas oleks
väär arvata, et sanktsioonidel ei ole mingit mõju. Tegelikult on isegi üllatav,
et mõju on hakanud sedavõrd kiiresti ilmnema. Analüütikute hinnangul kaotab
Venemaa madala naftahinna ja sanktsioonide koosmõjul umbes
140 miljardit dollarit aastas. Rubla väärtus on aastaga langenud ligi
poole võrra. Lisaks eeldatakse, et kuni 2015. aasta lõpuni lahkub
riigist enam kui 200 miljardi dollari väärtuses kapitali. Tagatipuks
läheb Venemaa majandus järgmisel aastal langusse, sest kõige
optimistlikuma hinnangu kohaselt väheneb sisemajanduse kogutoodang 0,8
protsenti.
Venemaa küll
loodab leevendust BRICSi riikidelt, eeskätt Hiinalt,
kuid finantssüsteemi turgutamiseks vajaminevaid miljardeid ei pruugi
Pekingist nii lihtsalt saada. Samuti näib naftahinna langus pigem
püsivana kui hetkelisena, mis samuti suurendab stressi Venemaa eelarvele.
Kõik see
muudab Venemaa käitumise väga raskesti ennustatavaks. Arvestades, kui
tõsine on olnud strateegiline ettevalmistusperiood ning et
tagasitõmbumine tähendaks Putinile kodus tõsist mainekahju, siis võib
eeldada agressiivse poliitika jätkumist. Moskvas arvatakse, et praegu ja
lähema paari aasta jooksul on rahvusvaheliselt soodne aeg oma mõjuvälja
laiendamiseks.
Putin on oma
pidevalt muutuva taktikaga suutnud segada jälgi ning aeg-ajalt on
lääneriikide seas tekkinud kiusatus Venemaale vastu tulla. Samas tuleb
silmas pidada, et diplomaatiliste jõupingutuste edukus sõltub sellest, kas
suudetakse Venemaale ette käia oma agenda. Aga kuidas teisiti saakski
olukorras, kus Venemaa on rikkunud oma agressiooni ja Krimmi
annekteerimisega mitmeid rahvusvahelise õiguse aluspõhimõtteid
ning murendanud julgeolekut kogu Euroopas.
Liiati ei
maksa unustada, et viimastel kuudel on järsult kasvanud
Venemaa õhujõudude demonstratiivlennud NATO ja partnerriikide
piiridel. Ka on täheldada Vene merelaevastiku
tavalisemast aktiivsemat käitumist, rääkimata tuumatriaadi
rakendamisest erinevatel õppustel. Eriti murettekitav peaks olema
Venemaa poliitilise ja sõjalise juhtkonna tuntavalt vabam
ümberkäimine tuumarelvaähvardusega.
See kõik
sunnib lääneliitlasi valmis olema pikemaks suhete halvenemiseks. Kujunemas
on uus normaalsus, kus piiririigil Eestil ja meie liitlastel tuleb
harjuda seoses Venemaaga senisest palju
keerulisema suhetekeskkonnaga, kus välistatud ei pruugi olla ükski
areng.
Eestil tuleb
oma välispoliitilises tegevuses keskenduda väga tõsiselt enda ja
ka laiemalt Euroopa julgeoleku tagamisele. Mida sarnasemalt tajuvad
Euroopa riigid varitsevaid ohtusid, seda
tulemuslikumat ühispoliitikat õnnestub ka ajada. Olgu see siis
Euroopa Liidu või NATO raames.
Kui veel
aasta tagasi oli peaaegu võimatu põhjendada, miks eriti Euroopa
riigid peaksid lõpetama kaitsekulutuste vähendamise, siis täna on vähemalt
olemas selgem ohumääratlus. Ka NATO reaktsioon Krimmi okupeerimisele ja
annekteerimisele on süstinud alliansi tegevusse uut energiat, mille
keskosaks on kollektiivkaitse tugevdamine uusi ohumudeleid arvesse võttes.
Viimase all pean silmas näiteks alliansi tegevust juhul, kui
ühe või mitme liikmesriigi vastu võidakse kasutada hübriidsõja
taktikat.
Eesti
diplomaatidel ja poliitikutel tuleb eelolevatel kuudel järjekindlalt
tegutseda NATO Walesi tippkohtumise tulemuste võimalikult kiire
ellurakendamise nimel. Samuti on väga oluline pidev
töö Ameerika Ühendriikidega. Loodetavasti õnnestub juba 2015. aastal
rakendada USA kaitse-eelarves ettenähtud 25 miljonit dollarit Ämari
lennuväebaasi rajatiste laiendamiseks. See võimaldaks
oluliselt suurendada liitlasvägede vastuvõtmist.
Oluline teema
nii USA kui ka teiste liitlastega on NATO väeüksuste pideva kohaloleku
tagamine ka pärast 2016. aastat. USA roteeruvate üksuste saabumine 2014.
aasta kevadel oli väga tugev signaal nii meie avalikkusele kui
ka Venemaale. President Obama on öelnud, et väed jäävad Eestisse
roteeruma nii kauaks, kui seda on vaja. Eesti eesmärk peaks olema
alalise kohaloleku saavutamine, sest nähtavas tulevikus on väga raske
ette näha Venemaa kiiret taandumist läänevastasest
ekspansionistlikust poliitikast.
Viimastel
kuudel on rahvusvahelises ajakirjanduses sageli spekuleeritud
selle üle, kas näiteks Narvast võiks kujuneda pingete allikas. Mõned
on oma mõttekäikudes traageldanud koguni kokku Ida-Ukraina ja Narva.
Sellistele sensatsioonihimulistele arvajatele tuleb pidevalt meelde tuletada,
et Narva on NATO piirilinn. Sellega on kõik öeldud.
See muidugi
ei tähenda, et Eesti ei peaks investeerima püsivalt
sisejulgeoleku tugevdamisse ja erinevate ohustsenaariumide läbimängimisse.
Viimast nii siseriiklikult kui ka koos liitlastega. Kõige olulisem on
usutava heidutusvõime kasvatamine tasemeni, mis muudab
NATO kollektiivkaitse testimiskatse äärmiselt ebatõenäoliseks.
Piiririigi
staatus on muutnud eriti oluliseks Eesti tegevuse rahvusvahelise
konkurentsivõime tugevdamisel. Vaatamata julgeolekukeskkonna muutumisele
tuleb Eestil panustada majanduskasvu ning meie ettevõtete
ekspordi- ja investeerimisvõimaluste laiendamisse.
Mõistetavalt
on geopoliitiline komponent lisandunud rahvusvaheliste investorite
riskianalüüsi, kui nad hindavad rahapaigutust Eestisse. Samas ei ole
Eesti julgeolek olnud kunagi nii hästi tagatud kui täna. Sama
kehtis külma sõja ajal ju ka näiteks Lääne-Saksamaal. Vene tankide
ähvardav lähedus ei takistanud majanduse kiiret arengut.
Eesti
välispoliitiline teravik peab töötama selle nimel, et avada meie ettevõtjatele
uusi turgusid ja leida võimalusi tarkade eksporditoetuste kaudu ettevõtete
läbilöögivõime tugevdamiseks. Aasia suund on eriti ahvatlev, sest
nähtavas tulevikus on just seal eeldada stabiilset kasvu- ja
arengukeskkonda.
Sama tähtis
kui oma ettevõtjate toetamine on ka välisinvesteeringute
jätkuv maaletoomine. Eesti peab suutma säilitada rahvusvaheliste
reitinguagentuuride hinnangutes stabiilse ja positiivse
väljavaate. Lisaks on tähtis Eesti innovatiivse kuvandi tugevdamine,
mis töötab osaliselt juba praegu hea magnetina.
Eelolevad aastad võivad saada murranguliseks Eesti tulevikku silmas
pidades. Me peame olema valmis rahvusvahelise julgeolekukeskkonna
halvenemiseks, kuid me peame olema valmis ka
Eesti eduloo tugevdamiseks. Uus normaalsus peab andma meile uue
arengutõuke.
Artikkel ilmus ajakirjas Maailma Vaade.
Kommentaarid