EESTI VAJAB SIHITUMAT UKRAINA POLIITIKAT
Venemaa agressioon Ukraina vastu, mis sai
alguse veebruaris, ei näita täna mingeid vaibumismärke. Isegi Malaisia
reisilennuki allatulistamine Venemaa toetatud terroristide poolt ning sellele
järgnenud läänemaailma karmim hoiak ei ole pidurdanud president Putinit oma eesmärgi
suunas liikumisel. Selleks eesmärgiks on jätkuvalt Ukraina suveräänsuse piiramine ja vajadusel riigi
tükeldamine.
Kahjuks pidid Ida-Ukrainas hukkuma kümned
Euroopa Liidu kodanikud, et ühendus võtaks ette senisest jõulisemad sammud
Venemaa agressiooni peatamiseks ning Ukraina toetamiseks. Eesti on püsivalt
olnud nende riikide seas, kelle meelest pole senised sanktsioonid olnud veenvad
ning Venemaa tegevust mõjutavad.
Lootus, et piitsa ja prääniku taktika töötaks,
ei ole ennast õigustanud. Venemaa on rikkunud Krimmi okupeerimise ja
annekteerimisega ning Ida-Ukraina ründamisega rahvusvahelist õiguskorda viisil,
mille vastustamisel ei tööta pehme kompromissiotsing. Vastuseks peaks olema
sammud, mis muudaks agressiooni kallimaks kui medalitele vermitav au ja
kuulsus.
Sanktsioonid ise Venemaad ei muuda. Survemeetmete
eesmärgiks on anda Ukrainale võimalus oma iseseisvus ja riiklik terviklikkus
säilitada, kuivõrd sellest omakorda sõltub kogu Euroopa julgeolek. Seepärast on
täna jätkuvalt oluline, et Euroopa riigid, sealhulgas Eesti suurendaksid
sihipärast abi Ukraina endiselt tekkejärgus oleva riikluse tugevdamisel.
Kui küsida, mis on Eesti tänane poliitika
Ukraina suunal, siis jääb vastus hakituks. Kuigi Ukraina on olnud aastaid meie
välispoliitika ja arenguabi üks prioriteetriike, tuleb meil täna teha senisest rohkem,
sihitumalt ning kaasavamalt.
Mõistagi on Eesti ja Ukraina kaalukategooriad
erinevad, mistõttu ei suuda me kunagi avaldada sellist mõju, kui näiteks
Euroopa suurriigid eraldi või Euroopa Liit tervikuna. Samas annaks keskendumine
mõnele valdkonnale siiski piisavalt nähtava ja ka Ukrainale tunnetatava efekti.
Mis on täna Ukrainale kõige olulisem, kui
tahetakse lõpetada riigiks olemise imiteerimine ning viia ellu reaalseid
reforme? Ikka see, et Ukraina võimud nii riigi kui kohalikul tasandil pühenduksid
senisest tulemuslikumalt kõike halvava korruptsiooni piiramisele ning
haldussuutlikkuse kasvatamisele. Mida rohkem on Ukrainas õigusriiki, seda
kergem on seal tulevikus ka meie ettevõtjatel.
Eestil on siin suurepärane võimalus pakkuda
kõige erinevamal viisil tuge ja lahendusi, mis näiteks mitmete e-lahenduste
rakendamise kaudu võimaldaks Ukrainal oma reformiteed käia. Selleks on Ukrainas
täna olemas reaalne ja kasvav huvi. Viimane näide puudutab kasvõi
kaitseministeeriumi huvi e-tervise valdkonnas e-haigusloo rakendamise kohta.
Reaalsed ning nähtavalt toimivad lahendused
oleksid meie piiratud ressursside juures parimaks võimalikuks toeks, mida Eesti
saaks Ukrainale pakkuda. Märgiliselt
poleks sugugi üleliigne, kui meie suursaadik Ukrainas võiks saavutada kohapeal
sellise kuulsuse, kelleta ei mööduks edaspidi ükski tähtsam rahvusvaheline
reformiarutelu .
Piiratud ressursi sihipärasem kasutamine oleks
läbimõeldum, kui selle jaotamise taustsüsteem toetuks võimalikult laiale
kogemusele. Veel täna poleks sugugi liiast luua Ukraina sõprade töörühm, mis
haaraks endasse nii avaliku kui erasektori esindajad.
Välisministeerium võiks juba praegu uut arenguabi arengukava
ootamata ümber mõelda ja paindlikumaks muuta meie arenguabiprogrammide
rahastamise. Kui veel aasta tagasi kurdeti, et Ukrainas pole väärilisi
partnereid, siis nüüd ei tohiks see argument enam pädeda. Täna oleks selline
lähenemine pigem lahjaks vabanduseks enda tegematajätmisele.
Kui me tõesti tahame näha Ukrainas tulemusi,
siis peame olema valmis
pikemaajaliseks kannatlikuks
lähenemiseks. Täna alles oma vabaduse eest võitlevas Ukrainas on ees
keerulised ajad ja väljakutsed. Mida püsivam on Ukraina sõprade toetus, seda
suurem on võimalus riigi õnnestumisel. Kõige olulisem on aga teadmine, et mida
vabam ja edukam on Ukraina seda turvalisem on ka meie tulevik.
Sõidan ise täna taaskord töövisiidile
Ukrainasse, et kohapeal ennast detailsemalt kurssi viia viimaste arengutega,
kuulata erinevate poliitiliste jõudude seisukohti ning kohtuda inimestega
Ida-Ukrainas.
Kommentaarid