Eesti välispoliitika võrgustunud maailmas
Postimehe algatatud arutelu (Eerik-Niiles Kross, Ahto
Lobjakas) Eesti välispoliitika hetkeseisu ja tuleviku üle tuleb väga õigel
ajahetkel. Mitmete asjaolude kokkulangemise tõttu oleme selgelt jõudnud piirini,
kus hingetõmbepaus on läbi saamas. Mugavustsoonist väljumine pole seejuures
aktuaalne vaid Eesti välispoliitikale. Maailma võrgutiheduse kiire kasv on just
peamine tegur, mis sunnib meid oma tulevikusuundumusi kavandades rakendama
karbist-välja-mõtlemist.
Princetoni ülikooli õppejõud ja USA välisministeeriumi
endine poliitikaplaneerija Anne-Marie Slaughter rõhutab, et 21. sajandi maailm
on sedavõrd omavahel läbipõimunud, mistõttu ei kehti üksnes klassikalised
riikidevahelised konfliktide ärahoidmiseks vajalikud tõukumised ja tõmbumised. Slaughter
on seda nimetanud metafoorselt ka piljardi-palli-maailmaks.
“Me oleme liikunud maailmast, kus rahvusvaheline süsteem
omas piiratud arvul tegijaid võrgustunud maailma, kus kehtib korraga lugematul
arvul kombinatsioone,” rõhutab Slaughter. Võrgustunud on seejuures kõik –
diplomaatia, sõda, äri, meedia, ühiskond ja isegi religioon.
1997. aastal saatsin Postimehe Moskva korrespondendina oma
lugusid Eestisse sageli faksi teel. Diplomaatiline post sisaldas toona muuhulgas
väljatrükitud memosid. Täna ei kujuta keegi ette, et midagi paberil või veel
vähem faksi teel saata. Liiati on meil nutivara kaudu võimalus iga ajahetk
kursis olla kogu maailmas toimuvaga. 2015. aastaks on ennustatud, et 85 protsenti
maailma elanikkonnast on ühendatud mobiilse lairiba kaudu. Mis edasi, võib vaid
ette kujutada. Kui võib.
Maailma mõjukeskuste paljunemine riikide (Hiinast
Brasiiliani), erinevate rahvusvaheliste organisatsioonide,
suurkorporatsioonide, meedia, vabaühenduste (Eesti puhul näiteks “Teeme ära!”),
ususektide ja isegi perekondade kaudu on lisanud just eriti viimasel kümnendil rahvusvahelistesse
suhetesse sellise dünaamika ja ristsuhete võrgustiku, millega konventsionaalne
diplomaatia üksi ei saa enam päris hästi hakkama.
Nii nagu teiseneb maailm, nii peab teisenema ka meie arusaamine
sellest maailmast. Seepärast olen mõneti üllatunud, et meie senises debatis
püütakse Eesti välispoliitikat suruda pisut vanamoelisse raamistusse. Lobjakas
räägib näiteks oma arutlustes suuresti ainult Euroopast ning otsib Eestile pigem
1930ndatele aastatele sarnast “orientatsiooni”, jättes samal ajal kõrvale
silmatorkava asjaolu, et maailm pole enam sugugi selline, nagu ta seda püüab
kirjeldada. Eriti arusaamatu on asjaolu, et Lobjakasele ei lähe korda näiteks
väliskaubandusteemad. Majandus ja diplomaatia on alati käinud käsikäes. Tänases
läbipõimunud maailmas seda veel eriti.
Õigupoolest on päris asjakohane täna korraks üle küsida –
mis ikkagi on Euroopa Liitu ja NATOsse kuuluva Eesti OMA välispoliitika ning
mis asub selle keskmes? Kas suhted Euroopa Liidu partneritega on ikka päris välispoliitika
või on see tuntaval määral juba osa meie sisepoliitikast? Kuidas me kõige
paremal viisil suudaksime reaalpoliitilises maailmas kaitsta nii meile olulisi
väärtusi (õigusriiklus ennekõike) kui ka Eesti rahvuslikke huvisid? Kes ja mil
viisil peaks välispoliitikasse värskeid ideid tooma?
Ma võin eksida, kuid kadunud president Lennart Meri oleks
täna nutitehnoloogia ajastul ilmselt rääkinud meie välispoliitika
multitaaskluse hädavajalikkusest. Pean siin silmas ikka seda, et piiratud
ressursside juures pakub just võrgustunud maailm väikeriigile võimaluse
mitmekesisemalt oma nähtavust kasvatada ning huvisid edendada. Selleks on aga
vaja pidevalt värskeid ideid tootvat ning erinevaid tegijaid (pean silmas
ennekõike siseriiklikke) hästi koordineerivat süsteemi. Kas see on meil täna
olemas? Pigem mitte.
Kuid alustame algusest. Kuidas jõuavad täna ideed ja
poliitilised hoiakud meie välispoliitikasse? Ideaalis võiks Eesti
välispoliitiliste prioriteetide ja tegevuste sulam kujuneda erakondade
programmidest ja teemakohastest poliitikapaberitest, arvamuslugudest meedias,
mõttekodade analüüsidest, rahvusvahelisest koostööst ja vastukajast, lõppeks
välispoliitika elluviijate igapäevasest sihipärasest tegevusest.
Tegelikus elus on see pilt siiski mõnevõrra konarlikum.
Nõrgimaks lüliks on seejuures erakonnad, kes väga piiratud võimaluste juures
pakuvad harva sügavamat analüüsi või seisukohavõtte välispoliitilistel
teemadel. Peaasjalikult taandub see üksikute asjasse pühendunud poliitikute
sõnavõttudele.
Oma koduerakonna IRLi puhul tean öelda, et meie
välispoliitika nõukogu küll arutab erinevaid aktuaalseid teemasid ja tegevust
Euroopa Rahvaparteis, kuid niinimetatud poliitika valgete paberite kirjutamine
käib täna veel üle jõu pelgalt tugistruktuuride vähesuse tõttu. Ei maksa ka
unustada, et Eesti on üks väheseid riike Euroopa Liidus, kus parlamendisaadikul
puudub tööd oluliselt efektiivsemaks muutev personaalne tugisüsteem. Tõsi, tänu
eurosaadik Tunne Kelami panusele ilmub juba mitmendat aastat ajakiri Maailma
Vaade. 23. novembril tutvustab IRL koostöös Brüsseli mõttekoja Euroopa
Uuringute Keskusega (CES) aga artiklite kogumikku aktuaalsetel välispoliitilistel
teemadel.
Erakondade hajusat tähelepanu välispoliitikale on viimastel
aastatel kompenseerinud Riigikogu väliskomisjon, kes on minu üheksa aastase
kogemuse põhjal suutnud asjakohaselt panustada meie välispoliitilisse debatti
ja tegevustesse raportite, soovituste ning valitsuse välispoliitilise tegevuse
pideva järelevaatamise kaudu. Viimastest näidetest olgu siin viidatud kevadel
avaldatud Aasia strateegia raportile ning Eesti välisesinduste võrgustiku
analüüsile koos soovitustega valitsusele. Samuti on selgelt tunnetatav väliskomisjoni
panus aruteludes, mida on viimasel ajal peetud Eesti-Vene piiriküsimuse üle.
Riigikogu väliskomisjon on alati kaasanud suurematesse
aruteludesse meie mõttekodade analüütikuid ja nende soovitusi. Neist
värskeimat, Rahvusvahelise Kaitseuuringute Keskuse 65-leheküljelist raportit
Läänemere piirkonna julgeolekualastest väljavaadetest aastani 2020 tutvustame 15.
novembril Toompeal korraldataval seminaril.
Eesti välispoliitilised mõttekojad on kindlasti täna
oluliselt paremal järjel kui kümmekond aastat tagasi. Loodetavasti saab ka
Eesti Välispoliitika Instituut oma raskustest üle ning suudab paremini lülituda
välispoliitiliste sisendite andmisse, mida välispoliitika elluviijad pidevalt
oma mõtete sõelumiseks vajavad.
Kaasaegse välispoliitika üks oluline sisendilooja on
mõistagi ajakirjandus. Neti- ja nutimeedia ajastul omab see eriti suurt rolli,
sest uudised ja informatsioon levivad koos avaliku arvamuse mõjutajana meeletu
kiirusega. Eesti ajakirjandus pole siin kindlasti erand. Ehk ainus, mida meie
meedialt sooviks, on suurem tähelepanu väliskorrespondentidele ning teisalt ka
maailmasündmuste kirjeldamise kõrval
arutelule Eesti enda välispoliitiliste suundumuste ja prioriteetide üle.
Eesti välispoliitika saab võrgustunud maailmas olla edukas
ja sihikindel vaid siis, kui suudetakse õlitatult töös hoida erinevad
koostöömudelid ja infovahetus nii täidesaatva võimu tasandil kui koostöös era-
ja kolmanda sektoriga. Seejuures on näiteks väliskaubanduse edendamisel
möödapääsmatu valitsuse oluliselt ühisem panus. Meil on valitsuses olemas küll
julgeolekukomisjon, kuid miks pole meil siiani väliskaubanduskomisjoni?
Viimasel ajal on olnud märke rabedusest, kus mõningate
väljaütlemiste või tegevuste põhjal võib kõrvaltvaatajale jääda arusaamatuks,
mis on meie välispoliitika strateegilised eesmärgid suhetes näiteks Venemaa,
Hiina või Gruusia suunal.
Otsati taandub küsimus ka kestvasse debatti, mis on
tegelikult paljuräägitud väärtuspõhine välispoliitika ning kuidas seda edendada
viisil, et oma põhimõtetele truuks jäädes me ei kahjustaks iseenda rahvuslikke
huvisid.
Minu arvates aitab siin sageli parimaid valikuid teha kolme
võtmesõna meelespidamine. Nendeks on ARUKUS, ENESEVÄÄRIKUS ja LUGUPIDAMINE. Maailm
pole mõistagi haaratav ühe valemi või idee kaudu. Seepärast tuleb alati mõelda,
et hoolimatu sõna võib ka kõige kindlamad põhimõtted õõnsaks muuta. Eriti vähe
eksimusruumi on just meiesugusel väikeriigil.
Arvamuslugu ilmus 05.11.12 Postimehes.
Kommentaarid