EESTI VÄLISPOLIITIKA KOMPASSIST JA EESMÄRKIDEST
Eestit külalised tunnevad sageli huvi, kuidas küll nii väike
riik suutis pärast Nõukogude võõrvõimu kokkuvarisemist sedavõrd kiiresti teha
läbi suure muutuse ning jõuda juba teistelegi eeskuju näitavalt maailma
edumeelsemate riikide sekka.
Mis seal salata, Eesti tänase elu murede juures kipume ise
teinekord unustama, et veel kaks kümnendit tagasi oli meie majandus täielikus
kaoses ning unistused elementaarsegi heaolu järele näisid talongikaubasabas seistes
kättesaamatutena.
Sellistele küsimustele võib vastata ju mitmeti, sest
muutustel ongi erinevad põhjused. Ometi on väga keeruline jätta tähelepanuta,
et Eesti hakkamasaamise üheks oluliseks eelduseks ning ka tõuketeguriks on
olnud meile positiivne väliskeskkond ning tulemuslik välispoliitika.
Arvestades asjaolu, et meie välisteenistus, nagu ka
kaitsevägi, loodi vähem kui 25 aastat tagasi sisuliselt nullist, on eriti
algaastatel saavutatu seda enam märkimisväärne.
Eesti arengukiirust mõjutasid vaieldamatult Vene võõrvägade
lahkumine 1994. aastal, meie naabrus edukate Põhjala riikide näol ning lõppeks
ühinemine Euroopa Liidu ja NATOga. Seejuures julgen arvata, et eriti tähtis ja
ajaolooliselt oluline oli just esimene – vägede väljaviimine tähistas Nõukogude
okupatsiooni reaalset lõppu Eestis. Kõik mis järgnes, oli teatud määral
objektiivselt paratamatu, kuigi selle nimel tehti väga palju tööd.
Kui me poleks suutnud kohe iseseisvuse taastamise järel
leida lääneriikide mõistmist ja toetust, oleks võõrvägede pikem siiajäämine
olnud meile sisuliselt katastroofilise tähendusega. Võib olla poleks me täna ei
NATOs ega ehk isegi Euroopa Liidus. Aeg oli meile soodne ning Eesti suutis
selle peaaegu sajaprotsendiliselt ära kasutada. Siin tuleb meelde president
Lennart Meri omaaegne tõdemus, et Eesti edu sõltub sellest, kas ja kuidas
suudame ära kasutada meile avanevaid võimalusteaknaid. Teiste sõnadega öeldes
sõltub Eesti rahvusvaheline edu mitte üksnes meie enda sihikindlast tegevusest,
vaid ka rahvusvaheliselt kujunenud olukordadest.
Väikese piiririigi
saatus
Ajalugu on andnud meile kaasa kindla teadmise – piiririik Eesti
saab olla muutuvas maailmas edukas ja püsiva julgeolekuga suuresti vaid siis,
kui meil on tugevad liitlased ning sõbrad. Seepärast võib ka meie
välispoliitika algetappi eriti Euroopa Liidu ja NATO laienemiseni pidada
peaasjalikult uute liitlassuhete loomiseks. Mõistagi ei ole see teema sugugi
vähemtähtis ka praegu, kuid meie positsioon on tänases maailmas tänu NATO
kollektiivkaitse põhimõtte toimimisele tunduvalt kindlam, kui see oli
1990ndatel aastatel.
Kui nüüd vaadata tagasi viimasele kümnele aastale meie
välispoliitikas, siis seda võib nimetada kohanemise ja välispoliitika
avardumise perioodiks. Suurte ja murranguliste eesmärkide saavutamine asendus
uue olukorraga, kus tuli leida oma koht euroatlantilises koostöös. See sundis
meid nägema enda huvide kõrval ka teiste seisukohti ja arvamusi ning kujundas
oskust leidma kompromisse suurema ühisosa nimel.
Kompromisside kunst on olnud oluline ka meil kodus. Eesti
tulemusliku välispoliitika üheks teguriks on olnud asjaolu, et sisuliselt
kõigis tähtsamates otsustes on valitsenud poliitiline konsensus. Minu kümne
aasta kogemus Riigikogu väliskomisjonis kinnitab, et hääletamisi tuleb ette
harva ning peamiselt on need olnud seotud komisjoni esimehe ja aseesimehe
valimistega.
Sisulistes küsimustes on konsensuse leidmine olnud lihtsam,
kui paljudes teistes meie partnerriikide parlamentides. Ma ei usu, et selles peegelduks
leigus välispoliitika suhtes või niiöelda teravate küsimuste puudumine. Isegi
viimane näide aegade jooksul palju küsimusi tekitanud Eesti-Vene piirileppe konsultatsioonide
taaskäivitamisest lähtus ju eelmisel aastal kõigi parlamendis esindatud erakondade
üksmeelsest arvamusest.
Välispoliitikas ühte jalga astuv parlament on vaieldamatult
oluliseks seljataguseks täidesaatvale võimule. Põhimõte, et valitsuse esindaja
ei saa Euroopa Liidu kohtumisele minna ilma Riigikogu komisjoni poliitilise
heakskiiduta, töötab hästi ning on oluline osa sisulise konsensuse
taastootmisest.
Eestil on seetõttu väga hästi läinud, et meie poliitiline
kultuur välispoliitiliste küsimuste arutamisel on keskendunud üksmeele
otsimisele ning mul ei ole kahtlust, et see jätkub ka edaspidi. Tegemist on
lihtsalt väga olulise kapitaliga meie rahvusvahelises toimimises, sest vastasel
korral lahustaksid läbivaidlemata erimeelsused meie positsiooni nii Euroopas
kui kaugemal. Ja seejuures ei maksa unustada, et meie piiride taga on küllalt
neid, kes suuri siselahkhelisid oleksid varmad kiirelt oma huvides ära
kasutama.
Välispoliitika
avardumine
2004. aasta tähistas meie välispoliitikas maailma avanemist
viisil, mida me kunagi varem polnud kogenud. Ühispoliitikate kujundamine
Euroopa Liidus ning välismissioonidel osalemine sundisid meid keskenduma
teemadele ja küsimustele, milleks kas varem polnud huvi, aega või ka vajadust.
Olukord Lähis-Idas või arengukoostöö teemad Aafrikas, suhted
Ladina-Ameerika riikide või Aasia tõusvate tähtedega hakkasid alles eelmise
kümnendi keskpaigas jõudma suurema regulaarsusega meie välispoliitilise
päevakorra ääremaadele. Euroopa Liidu välisministrite kohtumiste päevakord
tingis meie enda seisukohtade läbimõtlemist. Pole isegi kõige olulisem, et
sageli on need seisukohad mõjutatud ühenduses juba saavutatud konsensusest.
Loomulikult ei olnud meie maailmapildi avardumise ainukeseks
tõukejõuks Euroopa Liiduga ühinemine. Globaalsed muutused, mis võimendusid
eriti eelmise kümnendi lõpul puhkenud läänemaailma võlakriisiga, on sundinud
kõiki rahvusvahelises konkurentsis osalevaid riike ümber hindama oma
välispoliitilisi positsioone ning edasisi eesmärke.
Ei maksa unustada, et perioodi 1991-2008 on juba nimetatud
läänemaailma kuldajastuks, kus vaatamata puhkenud sõdadele ja konfliktidele
näis demokraatliku heaoluühiskonna mudel täiuslikum ja konkurentsitum. Külma
sõja kulutav stress oli taandunud ning majandus oli jõudsas kasvufaasis.
Lehman Brothersi ja ultraliberaalsete finantsskeemide krahh
tegi sellele aga kiire lõpu. Ühes sellega on hakanud kahanema ka läänemaailma
absoluutne domineerimine maailmapoliitikas, mis on vahelduva eduga väldanud
viimased kakssada, mõningatel hinnangutel koguni viissada aastat.
1979. aastal
alanud Hiina avanemispoliitika, Nõukogude Liidu lagunemine, 1990ndate aastate
algul käivitunud India ärkamine, Laheriikide esiletõus, islami ärkamine ja
mitmed teised sündmused on kiirendanud globaalseid protsesse, mis on vähendanud
tuntavalt USA ja läänemaailma suhtelist mõjujõudu maailmas. Rahvusvahelise
Valuutafondi hinnangul võib Hiina juba selle kümnendi jooksul mööduda Ameerika
Ühendriikidest ja saada maailma suurimaks majanduseks.
Tänaseks on
ilmne, et maailma jõukese on euroatlandi piirkonnast laienemas mujale. Räägitud
on koguni võimalusest, et 21. sajandil
võib globaalseid arenguid mõjutavaks uueks keskuseks kujuneda Aasia ja
Vaikse ookeani regioon.
Majandusajaloolase
Angus Maddisoni uurimuste kohaselt oli Aasia osakaal maailma majanduses selges
enamuses kuni aastani 1500. Veel 1850. aastal andsid Hiina ja India kokku 40
protsenti maailma majanduse kogumahust. Kuni Mingi dünastiani 17. sajandil oli
Hiina Maddisoni andmetel majanduslikult võimsaim riik, andes ligi veerandi
tolleaegse maailma kogutoodangust ja kolmandiku majanduskasvust.
Seepärast ei ole ka tänased protsessid nii Hiinas, laiemalt
Aasias kui ka mujal maailmas vaid hetkelise iseloomuga. Kunagi varem pole
maailm olnud nii globaalne ja avatud kui nüüd.
Princetoni ülikooli õppejõud ja USA välisministeeriumi
endine poliitikaplaneerija Anne-Marie Slaughter rõhutab, et 21. sajandi maailm
on sedavõrd omavahel läbipõimunud, mistõttu ei kehti üksnes klassikalised
riikidevahelised konfliktide ärahoidmiseks vajalikud tõukumised ja tõmbumised.
Slaughter on seda nimetanud metafoorselt ka piljardi-palli-maailmaks.
“Me oleme liikunud maailmast, kus rahvusvaheline süsteem
omas piiratud arvul tegijaid võrgustunud maailma, kus kehtib korraga lugematul
arvul kombinatsioone,” rõhutab Slaughter. Võrgustunud on seejuures kõik –
diplomaatia, sõda, äri, meedia, ühiskond ja isegi religioon.
Meie välispoliitika
kompass
Kõige sellega on vastakuti ka Eesti kui maailmapoliitika
osaline. See aga omakorda seab meie järgmise kümnendi tegevustele korraga nii
piirid kui avab uued võimalused.
Piiride all pean silmas eeskätt asjaolu, et väikeriigina ei
ole meil ressurssi kõikjale jõuda ja kõigega tegeleda. Nii on minu arvates täna
meie laiemas välispoliitilises mõtlemises ja ka sihtide seadmises oluline
kaaluda erinevaid strateegiaid ning eesmärke. Miski on kindlasti tähtsam, miski
vähemtähtsam. Strateegilise visiooni mõnetine hägusus on olnud siiani
põhjuseks, miks meie välispoliitilistes otsustes on teinekord tunnetada laialivalgumist.
Avaram maailm ja ülesannete lisandumine läbi võetud
kohustuste sunnib meid aga paratamatult nii inimressurssi kui raha hoopis
täpsemalt lugema. Juba liitumiseelne aeg sidus suurema osa meie välisteenistuse
inimressursist ja panustatavast ajast euroatlandi ruumi teemadega. Väikeriigina,
kelle üheks keskseks prioriteediks kujunes juba iseseisvuse taastamise järel
kiire tagasilõimumine läänemaailma, oli see olukord paratamatu. Liitlassuhetele
panustamine ei ole sugugi vähemtähtsam ka täna.
Ometi peame suutma leida täiendavaid võimalusi või mängima
olemasolevaid ressursse ümber nii, et ka euroatlandi ruumi kõrval suudaksime
panustada sisulisemalt näiteks kasvõi Aasia või mõnele teisele suunale. Uute
investeerimisotsuste juures on vaja hädavajalik hinnata nende vastavust meie
strateegilistele huvidele.
Nii oleks alati näiteks hea küsida: miks avame uue saatkonna
(eriti kui kaugem riik) just sinna ja mitte mujale; kas ja miks kandideerime
mõne rahvusvahelise organisatsiooni ajutisse kogusse; millal ja millist meie
diplomaatilist kinnisvara hooldada; kuidas motiveerida diplomaate olema
aktiivsemad ning mitte etableeruma.
Need on vaid mõned küsimused paljudest, millega
välispoliitika elluviijad pidevalt kokku puutuvad. Selleks aga, et vastuseid
oleks lihtsam anda või ka otsuseid teha, tuleb paika seada meie olulisemad
prioriteedid.
Sageli on meie välispoliitilises retoorikas kasutatud mõtet,
et meie tegevus laias ilmas on väärtuspõhine. Lihtsamalt seletades tähendaks
see suhtlemisel teiste riikide või rahvusvaheliste organisatsioonidega viisi,
mille lähtealus tuleneks meie demokraatliku õigusriigi põhimõtetest.
Kuid maailmas pole ju kõik riigid sarnased ja ei seda saa
kunagi olema. Seepärast peaks meie välispoliitiline kompass olema nii seadistatud,
et selle põhisuund näitaks ikkagi meie rahvuslikele huvidele.
Maailm pole haaratav ühe valemi või idee kaudu. Hoolimatu
sõna või emotsionaalne tegu võivad ka kõige kindlamad põhimõtted õõnsaks muuta.
Halvemal juhul isegi meie
rahvuslikke huvisid kahjustada. Eriti vähe eksimusruumi on just meiesugusel
väikeriigil.
Nii on sageli keerulises ja vastanditerohkes maailmas
parimaks abimeheks kolme võtmesõna
meelespidamine. Nendeks on arukus, eneseväärikus ja lugupidamine. Need peaksid
olema meie välispoliitilise kompassi abistavad suunad. Kõik muu on juba tulenev
meie enda põhiseadusest ja läänemaailma kultuuriruumi kuulumisest.
Kaks strateegilist
ülesannet lähikümnendiks
Järgmise kümnendi jooksul on minu meelest Eesti
välispoliitika kaheks kõige olulisemaks strateegiliseks eesmärgiks töötada
sihiteadlikult regionaalse julgeolekukeskkonna tugevdamise ning Eesti rahvusvahelise
konkurentsivõime kasvatamise nimel. Mõlemad on meie pikaajalise arengu
üliolulised mõjutajad ning just eelolevatel aastatel tuleb meil sinna panustada
kõvasti diplomaatilist kapitali ja töötunde. Dividendid on mõistagi magusad.
Kõigepealt julgeolekukeskkonnast. Pole mingi saladus, et
meie pikaajaliseks välispoliitiliseks väljakutseks, sealhulgas ka julgeoleku
vallas, on suhted Venemaaga. Eesti eesmärgiks on heanaaberlike, vastastikku
lugupidavate ja kasutoovate suhete rajamine. See on pikk protsess, kuid sellele
pole alternatiivi.
Sisemised arengud ning jätkuvalt raskepärane ülesaamine
impeeriumi kadunud hiilgusest on loonud Venemaast keerulise partneri
rahvusvahelistes suhetes nii väikestele naabritele kui suurjõududele.
Alles hiljuti lõppenud suurõppuste Zapad-2013 kogemus kinnitab,
et Venemaa ei mõista piisavalt hästi NATO tänast olemust ega hinda alliansi
heidutuse sisu. Ka provokatiivse iseloomuga õhuründe õppus Rootsi vastu selle
aasta Suurel reedel kuulus samasse valdkonda. Miks on Venemaal vaja kulutada
raha ja retoorikat maailma kõige rahumeelsema regiooni ähvardamiseks?
Mõned Venemaa lapsesuud on koguni kuulutanud, et kui
maailmapoliitikas kujuneks reaalne konfliktsituatsioon Ameerika Ühendriikidega,
siis tuleks kasutada strateegilise ülekaalu eelist Balti regioonis ning anda
NATOle õppetund. See on
hullumeelne, kuid mitte päris aluseta retoorika. Sellele viitab kasvõi õppuste
Zapad-2013 arvatav sisu.
Nii tuleb meil silmas pidada, et eelolevad aastad kujunevad
väga oluliseks Põhjala julgeolekukoostöö laiendamisel, idapartnerlusriikide
lõimimisel euroatlandi ruumiga ning NATO kollektiivkaitsevõimekuse kasvatamisel. Ajal, mil
kaitseeelarved on löögi all ning suhetes Venemaaga napib ühist järjekindlust,
on paljud väljakutsed seotudki ennekõike alliansi siseküsimustega.
Julgeolekukeskkonna tugevdamine meie regioonis ei tähenda
siiski üksnes heidutusele panustamist. Olulisel kohal saab kindlasti olema meie
rahvuslikest huvidest lähtuv järjekindel diplomaatiline tegevus Venemaa suunal.
Piirileppe protsess on näidanud, et hea tahtmise juures on võimalik saavutada tulemusi,
mis on mõlema poole huvides. Selleks on vaja lihtsalt kannatust ja eesmärgile
suunatud tegutsemist. Piirileppe
järel avaneb korraga terve rida väga praktilise sisuga küsimusi (Vaindloo
õhupiiri probleemist Narva sillani), kus just seda lähenemist tuleb rakendada.
Teiseks väga oluliseks strateegiliseks eesmärgiks on Eesti
rahvusvahelise konkurentsivõime kasvatamine. Meie üheks suurimaks mureks täna on
majanduse liiga aeglane kasv ning piiratud avatus maailmamajanduse
tööjaotusele. Kui me tahame vähendada majanduslikku väljarännet Eestist ning
suurendada tasuvate töökohtade arvu, siis peame eeloleva kümnendi jooksul
rakendama kõige erinevamad ressursid Eesti sidumiseks maailma dünaamiliste kasvukeskustega.
Eesti majandus on täna küll turvaliselt seotud peamiselt
edukate Põhjala lähinaabrite ja laiemalt Euroopa Liiduga, kuid muutuvas
maailmas peaks riik olema senisest aktiivsemalt valmis toetama meie ettevõtjate
sisenemist täiendavalt ka uutele kasvuturgudele. Pealegi võib meid näiteks
Aasias või Ladina-Ameerikas saata suurem edu kui Lääne-Euroopa ülekaitstud
turul.
Välismajanduspoliitika on olnud küll viimastel aastatel
üheks prioriteetseks märksõnaks meie valitsuse tegevuses, kuid siiani on jäänud
vajaka koordineerimisest erinevate ministeeriumite ja ametkondade vahel.
Esimeseks sammuks siin võiks olla sarnaselt
julgeolekukomisjonile näiteks väliskaubanduskomisjoni moodustamine valitsuse
töö paremaks sidustamiseks. Ka kõrgetasemeliste visiitide puhul peaks üheks
mõõdupuuks pidevalt olema see, millist sisendit annavad need Eesti tuntuse ja
konkurentsivõime kasvatamisel maailmas. Seejuures on regulaarsed
kõrgetasemelised visiidid eriti olulised riikidesse, kus hinnatakse riiklikku
huvi ja panustamist majanduskoostöösse.
Pärast järgmisi parlamendivalimisi 2015. aastal võiks aga
mõelda juba eraldi väliskaubandusministri portfelli loomisele. See kindlasti ei
ahistaks ei välisministri ega majandus- ja kommunikatsiooniministri tegevusi,
küll aga võimaldaks ühel valitsuse liikmel keskenduda sajaprotsendiliselt Eesti
positsioonide tugevdamisele välisturgudel. Alexander Stubbi tegevus Soomes on
siin päris heaks eeskujuks.
Need kaks peamist strateegilist eesmärki kindlasti ei
tähenda, et paljud teised tegevused meie välispoliitikas jääksid unarusse. Nii
tuleb näiteks järgmisel aastal põhjalikult läbi vaielda meie edasise
arengukoostöö mudeli sisu ning sihtriikide valik, sest senine raamdokument
lõpeb 2015. aastal. Ka siin on muuhulgas palju seoseid nii meie julgeoleku- kui
majandushuvidega.
Loomulikult
ei saa üle ega ümber ka 2018. aasta algul meid ootavast Euroopa Liidu
eesistumisest. See annab meile suurepärase võimaluse eeskätt panustada inimeste
väljaõppesse, sest just hästi haritud ning heade kogemustega diplomaadid ja
ametnikud on meie edu võti kõigis välispoliitilistes ettevõtmistes.
Artikkel ilmus kuukirjas Diplomaatia 18.10.2013.
Kommentaarid